FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredragande Matilda Skogberg SÖKANDE DOM 2020-01-23 Meddelad i Falun Mål nr 6151-19 LE�� Sida 1 (4) Alamanco AB, 556784-9814 Box 35 137 21 Västerhaninge MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. � j Dnr KSnr 20 -01- 2 3 Aktbil ----=---- � Dok.Id 271602 Postad,·ess Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 E-post: förvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 !�©NKURRENSVERKETj Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6151-19 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) gör en upphand­ ling av utbildning i bemanningsekonomi till Hudiksvalls kommun (dnr 7752). Av tilldelningsbeslutet framgår att ett anbud från Olivetta AB (Oliv­ etta) antagits och av upphancllingsprotokollet framgår att ett anbud från Ala­ manco AB (Alamanco) placerat sig på tredje plats i utvärderingen. Alamanco ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att en ny anbuclsutvärdering genomförs där anbudet från Olivetta ute­ sluts. Alamanco anför i huvudsak följande. Olivetta uppfyller inte de krav som ställts i anbudsunderlagets avsnitt 2.1.2 Tekniska förmåga och kapa­ citet. Olivetta har mycket begränsad erfarenhet av konsultverksamhet. Före­ taget har bara en anställd. Därför ifrågasätts bolagets yrkesmässiga kapacitet att ha nödvändiga personalresurser och tekniska resurser samt ha sådan erfa­ renhet som behövs för att kontrak.i:et ska kunna fullgöras enligt en ändamåls­ enlig kvalitetsstanclarcl. Inköp Gävleborg anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, gäller som huvudprincip att elen part som gör gällande att en upphand­ ling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU följer att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad Alamanco anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Alamanco har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläg­ gande principerna framgår av 4 kap. 1 § LOU och innebär att upphandlande Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6151-19 IFALUN myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskrimine­ rande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. För att grund för ingripande mot upphandlingen ska föreligga är det inte till­ räckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalas Ufr. HFD 2013 ref. 53). Upphandlingsdokumenten I punkt 2 i upphandlingsdokumenten anges följande. 2 Bedömning av anbud Anbudet kommer att bedömas i tre steg enligt följande: 1. Kvallflcerlng (krav på företaget). 2. Prövning (krav på varan eller tjänsten). 3. Utvärdering (bedömning av angivna kriterier). Anbud måste klara kraven i steg 1 för att gå vidare till steg 2 osv. Anbudet med lägst pris kommer att antas. I punkt 2.3.1 i upphandlingsdokumenten anges följande. 2.3.1 Absolut utvärderingsrnodell: rnervärdesavdrag (totalpris) Utifrån de uppgifter avseende pris och kvalitet du lämnat i ditt anbud kommer vi att räkna ut ett så kallat justerat pris som sedan jämförs med övriga anbud. Avtalet tilldelas den anbudsgivare som har det lägsta justerade priset. Förvaltningsrättens bedömning Alamanco har gjort gällande att Olivettas anbud rätteligen borde ha uteslu­ tits eftersom bolaget inte uppfyller de krav som ställts i upphandlingsdoku­ menten. Av upphandlingsdokumenten framgår att Inköp Gävleborg kommer att anta det anbud som har det lägsta priset efter mervärdesavdrag. Den som ansöker om överprövning av en upphandling ska visa dels att den upphandlande myndigheten har agerat i strid med någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU, dels att detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6151-19 IFALUN Vad Alamanco anfört hänför sig uteslutande till utvärderingen av det vin­ nande anbudet. Av utvärderingen som Inköp Gävleborg har gjort framgår att Alamancos anbud placerat sig på tredje plats i utvärderingen. Alamanco hade således inte blivit aktuell för tilldelning även om anbudet från Olivetta förkastats. Alamanco kan därför inte anses ha visat att bolaget lidit eller ris­ kerat att lida skada på grund av de brister man anfört att har förekommit. Skaderekvisitet i 20 kap. 6 § LOU är därmed inte uppfyllt vilket är en grundläggande förutsättning för att ett ingripande enligt LOU ska kunna bli aktuellt. Vid denna bedömning anser förvaltningsrätten att det inte finns anledning att pröva om Inköp Gävleborgs agerande vid utvärderingen av Olivettas an­ bud strider mot upphandlingsdokumenten, de grundlägganande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Alamancos ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Furufors lagman Ist!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att ev-ivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. I\Ier information finns på \V\V\v.domstol.se. ,············------------ ----------------------··········----------- För fullständig information, se: '• lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se