FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2016-11-07 Meddelad i Stockholm Målm 18339-16 Dnr l Clean Wall Stockholm AB, 556963-9080 Forellstigen 18 139 41 Värmdö MOTPART Sundbybergs stad 172 92 Sundbyberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd KSnr Akt.bil l Sida 1 (5) •\c_.,,____-"_____..,,. ._;,:�-:,•u-:, i Dok.Id 783330 Postadress 115 76 Stockholm Besöl,sadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 OJ E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.do:mstol.se/forvaltningsratt Expeditioostid månd1,'lg.,..-fredag 08:00-16:30 i 1---= [ I ----- FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Sundbyberg stad genomför en upphandling av ramavtal avseende kloiter­ sanering, dnt STN-0226/2016. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. I tilldelhingsbeslut den 15 augusti 2016 beslutade Sundbyberg stad att-anta anbudet från Color Offi Stockholm AB (Color Of:f). Clean Wall Stockholm AB (Clean Wall) yrkar att Color Offs anbud ska uteslutas då anbudet är onormalt lågt och anför bl.a. följande. Clean Wall anser ätt alla anbudsgivare ska ha samma förutsättningar att kunna vinna upphandlingen och ifrågasätter prislistan som har accepterats med pris på 0,50 kr per kvm/tim på 37 av 42 poster. Med en sådan prissättning finns det inte möjlighet till konkurrens. Det är även en onormal låg prissättning. Clean Wall motsätter sig även Sundbyberg stads beslut att godl(änna förtydligandet som lämnats av Color öff. Det bör liggai Sundbybergs stads intresse att använda sig av en uppdaterad prislista som är b.erälmad efter den statistik som förts under de senaste fyra avtalsåren. Prislistan som ligget." till grund för upphandlingen 2016 är i stort sett oförändrad jätnf'ort med föregående upph�dling 2012. I förtydligandet framkommer att Color off har gjort sin prissättning bl.a. utifrån den statistik som förts under tidigare avtalsperioder. Detta medför att Color Off har en mycket stor fördel gentemot övriga anbudsgivare och att Color Offs anbud är onormalt lågt. Clean Wall riskerar att lida skada, om upphandlande enheten tecknar avtal i enlighet med tilldelningsbeslutet. Staden bestrider bifall till Clean Walls ansökan och anför bl.a. följande. Staden har följt de principer och regler som gäller enligt LOU och det saknades skäl att utesluta vinnande leverantör. Color Offkom in med en tillfredställande förklaring laing prissättningen och staden har godkänt förtydligandet. Color Off är ett företag med god ekonomi och har visat att Sida2 18339-16 Sida 3 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM '18339--16 I STOCKHOLM anbudet är seriöst menat. Color Offs förklaring påvisar att de med sina offererade priser ändå räknarmed att i längden få en vinst i utförda uppdrag för Sundbyberg stad. Det är inte påvisat att det vinnande anbudet är onormalt lågt så att det i lagens mening ska förkastas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 1 kap. 9· § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla · leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna 01n 'ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten har enligt 16 kap. 6 § första stycket LOU att pröva om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen, Om så är fallet och detta har medfört att leverantören har lidit skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras 0111 eller att den får avslufäs först efter att rättelse har gjorts. Förutsättningarnaför anbud.rntvärderingen Clean Wall gör gällande att de beräkningar som Sundbyberg stad baserar anbudsutvärderingen på inte motsvarar verkliga volymer samt att Color Off, gen.om sin kunskap om volymerna, har kunnat modifiera sitt anbud utifrån denna kunskap. De har därmed haft ett försteg framför övriga anbudsgivare. Enligt förva1tningsrättens mening är det ofrånkomligt atttidigare leverantör har kunskap om anbudsområdet och att denna kun.skap kan nyttjas vid kommande upphandlingar. petta kan inte i sig anses stå i strid med de upphandlingsrättslig� principerna. Det ligger också i sakens natur att det när det gäller 1