FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 470-16 E Sida 1 (6) I HÄRNÖSAND 2016-03-02 Meddelad i Härnösand KONKURRENSVERKET 20m �03- o 3 Avd Dnr , KSnr SÖKANDE PNB Holding AB, 556779-6916 Skeppsbron 67 871 30 Härnösand MOTPART Krambo Bostads Aktiebolag, 556345-8701 Biblioteksgatan 10 872 30 Kramfors SAKEN Akt.bli Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 104923 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 1820 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår ansökan. forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstoI.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 470-16 E I HÄRNÖSAND BAKGRUND Krambo Bostads Aktiebolag (Krambo) genomför upphandling av ramavtal för VYS-arbeten, dnr KS 2015/557. Upphandlingen genomförs med förenk­ lat förfarande och avser ett rangordnat avtal som tecknas med tre leverantö­ rer under förutsättning att svar kommer in. Avrop sker enligt angiven rang­ ordning där avtal med rang 1 tillfrågas före avtal med högre rang. Om ett enskilt avrop beräknas överstiga 25 000 kronor har beställaren rätt att an­ vända förnyad konkurrens där alla antagna leverantören ännu en gång får lämna in ett anbud och konkurrera. I utvärderingprotokollet anges att anbud inkommet från Bylunds VVS AB inte uppfyller ska-kravet 1.3 "Vid tidpunkten för anbudsavlämnande ska anbudsgivaren vara kreditvärdig motsvarande en kreditbedömning som 5 hos Business check eller motsvarande. I de fall lägre risktal redovisats kan anbudsgivare ändå anses uppfylla dessa krav om anbudsgivaren lämnat en sådan förklaring att det anses klarlagt att denne innehar motsvarande eko­ nomisk stabilitet. Denna förklaring ska lämnas i anbudsformuläret." Kram­ bo anger i utvärderingsprotokollet att någon förklaring till den lägre intefannsmed. Itilldelningsbeslutden10februari2016antogsanbudfrån två andra leverantörer, vilka rangordnades sinsemellan. YRKANDEN M.M. PNB Holding AB, (bolaget) ansöker om överprövning, yrkar att tilldel­ ningsbeslutet upphävs och anrör bl.a. följande. Bolaget har blivit felaktigt bedömt avseende ekonomisk säkerhet enligt kvalificeringskrav3.1. Bolaget gjorde en egen kreditupplysning hos Credit Safe innan inlämning av anbud och hade då en rating på 7,7 på en tiogradig skala. Kravet i upphandlingen var 5,0. Bylunds VVS AB ägs av PNB Holding AB och är före detta Bylunds VVS. Bylunds VVS har en gammal konflikt med Skatteverket som de flesta kre- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 470-16 E IHÄRNÖSAND ditupplysningsföretag har tagit bort eftersom man anser att bolaget har rätt i sak och att Skatteverkets bedömning är felaktig i grunden. Eftersom bolaget har kontrollerat sin egen säkerhet skickades det inte in en säkring. Tyvärr användes i upphandlingen ett kreditupplysningsföretag som baserade sin rating på felaktiga uppgifter och därmed togs ett felaktigt beslut. PNB Holding AB garanterar genom borgen till Bylunds VVS AB vid behov för den ekonomi som eventuell beställare kräver. Norrlandsfonden, Moderna garantier samt SEB står bakom koncernen och ställer upp med garantier för större projekt när det behövs. Utdrag från Credit Safe, utdrag ur balans- och resultaträkning för 2015 samt beslut från Kronofogdemyndigheten bifogas ansökan. Krambo bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. För att säkra ekonomisk stabilitet under avtalsperioden har Krambo krävt nivå 5 på Bu­ siness checks tiogradiga skala. Kvalificeringskravet var att anbudsgivaren vid tidpunkten för anbudsavlämnandet ska vara kreditvärdig motsvarande en kreditbedömning som visar 5 hus Business check eller motsvarande, detta behövde inte skickas med utan Krambo skulle kontrollera. I det fall lägre risktal redovisats kan anbudsgivare ändå anses uppfylla detta krav om anbudsgivaren lämnat sådan förklaring att det kan anses klarlagt att denne innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Förklaringen ska då lämnas i anbudsformuläret. Business check är ett vedertaget kreditprövningsföretag. Krambo har begärt in förklarande uppgifter från anbudsgivare i de fall ratingen inte motsvarar 5 i den företagsrapport som namngivet kreditprövningsföretag utför för denna upphandling. Bolaget har en rating på 4 på denna skala. Bolaget har vid anbudstillfället inte lämnat någon förklaring till detta. Om bolaget visste att man hade en gammal konflikt med Skatteverket som påverkar ratingen hos vissa kreditupplysningsföretag borde bolaget ha redovisat en förklaring i Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 470-16E I HÄRNÖSAND anbudet.En sådan förklaring lämnades inte vilket var anledningen till att anbudet förkastades, enligt förfrågningsunderlagets förutsättningar. Det framgick tydligt i anbudsförfrågan hur kontrollen skulle ske och om man som i bolagets fall har kontrollerat sin egen säkerhet skulle den ha kontrol­ lerats och bekräftats vid anbudets inlämnande med verifikat inom anbudsti­ den. Krambo hänvisar även till AFB 51 punkt 54 enligt vilken "Anbudsgi­ varen kommer att uteslutas om anbudsgivaren inte har fullgjort sina ålig­ ganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i det egna landet eller i det land upphandlingen sker". Krambo anser inte att tilldelningen av upp­ handlingen är gjord på felaktig grund och ansökan ska därför avslås. SKÄLEN FÖR A VGÖR ANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och . proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida s�ada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 4 och 6 §§ LOU). Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets bilaga Skakrav punkt 1.3 anges följande: "Vid tidpunkten för anbudsavlämnandet ska anbudsgivaren vara kredit­ värdig motsvarande en kreditbedömning som visar 5 hos Business check eller motsvarande. (Behöver inte skickas med, upphandlande myndighet kontrollerar) Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 470-16 E I HÄRNÖSAND I de fall lägre risktal redovisats kan anbudsgivare ändå anses uppfylla dessa krav om anbudsgivaren lämnat en sådan förklaring att det anses klarlagt att denne innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. Denna för­ klaring ska lämnas i anbudsformuläret" Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad bolaget som sökande har anfört till stöd för sin talan Gfr. RÅ 2009 ref. 69). Av principen om likabehandling, som utgör en av grunderna för offentlig upphandling, följer att anbudsgivama ska ges lika möjlighet att utarbeta sina anbud och att de ska behandlas lika när anbuden prövas av den upphand­ lande myndigheten. Förfrågningsunderlaget ska vara utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka in­ formationen på samma sätt. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderings­ modeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskaps­ rätten inte träds för när Gfr. RÅ 2002 ref. 50). I målet är ostridigt att bolagets rating hos kreditupplysningsföretaget Busi­ ness check är lägre än 5. Andra kreditupplysningsföretag anser dock att bolagets rating är högre. Förvaltningsrätten konstaterar att bolaget- trots att bolaget varit medvetet om vilket kreditupplysningsföretag Krambo skulle använda sig av i upphandlingen och att vissa kreditupplysningsföretag anser att bolagets rating inte uppnår till den nivå som Krambo ställt som krav i Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 470-16 E I HÄRNÖSAND upphandlingen - inte tillsammans med anbudet har lämnat någon förklaring till den lägre ratingnivån. Krambo har därför, i enlighet med likabehand­ lingsprincipen, uteslutit bolaget ur upphandlingen. Förvaltningsrättens be­ dömning är således att bolaget inte visat att Krambo brutit mot någon grundläggande princip för offentlig upphandling eller någon annan be­ stämmelse i LOU vid genomförandet av denna upphandling. Då det därmed inte kommit fram att bolaget lidit eller riskerat att lida skada saknas grund för ingripande mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal forrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort må­ let. 00�s&'/fY� Ingela Berggren rådman Målet har föredragits av föredraganden Gunilla Lavås. HUR MAN Ö VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). HURMAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND §u...... -°' Om Ni vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarriitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillärnpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssypnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 0 5........., 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 4.