Dok.Id 209566 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se \V\VW.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2017-12-18 Meddelad i Falun Mål nr 5075-17 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Dala Frakt AB, 556607-9975 Ombud: Advokat Åke Söderman Advokaterna Söderman och Bergsten HB Box 83 795 22 Rättvik MOTPART Falu kommun 791 83 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Dala Frakt AB:s ansökan om överprövning. I HONt{URRENSVERKEf 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5075-17 IFALUN YRKANDE M.M. Falu kommun genomför en upphandling av utförandeentreprenaden "Lilla Källviken, Etapp 4". I tilldelningsbeslut den 8 november 2017 anges att kontraktet har tilldelats NCC Sverige AB efter att de tre lägsta anbuden har utvärderats. Av beslutet framgår vidare att anbudet från Dala Frakt AB har förkastats då den erbjudna platschefen saknar efterfrågad erfarenhet (om­ fattning och volym) samt att Dala Frakt AB:s verifiering av miljö- och kva­ litetsledningssystem inte är relevanta eftersom certifikaten avser transport­ förmedlingstjänster och att certifikaten är utgångna. Dala Frakt AB (Dala Frakt) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska rättas alternativt göras om. Dala Frakt anför till stöd för sin ansökan i huvudsak följande. Falu kommun har grundat sitt tilldelningsbe­ slut på lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, trots att upphandlingen påbörjats efter den 1 januari 2017 och lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling (LOU) därmed skulle ha tillämpats. Tilldelningsbeslutet står även i strid med LOU genom att Falu kommun inte antagit anbudet med det lägsta priset. Felaktigheterna i upphandlingen har medfört skada eller risk för skada för Dala Frakt. Dala Frakt åberopar till stöd för sin talan ett certifikat utfärdat av DNV GL den 16 november 2017 Falu kommun bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämplig lag m.m. Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har upphört att gälla med ver­ kan från och med den 1 januari 2017 och har ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Enligt övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska denna lag tillämpas på upphandlingar som har påbörjats efter ikraftträdandet. I målet är klarlagt att den aktuella upphandlingen påbörjats 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5075-17 I FALUN efter den 1 januari 2017, vilket innebär att 2016 års lag är tillämplig på upp­ handlingen. I förfrågningsunderlaget, vilket är daterat den 22 september 2017, görs en hänvisning till lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (AFA.3). I upphandlingsföreskrifterna anges emellertid att upphandlings­ formen är ett förenklat förfarande (AFB.11) och en hänvisning finns till de genom 2016 års lag införda bestämmelserna i 19 kap. (AFB.12). Förvalt­ ningsrätten anser mot den bakgrunden att den hänvisning som gjorts till den nu upphävda lagen i en av föreskrifterna närmast måste betraktas som en uppenbar felskrivning och gör bedömningen att det saknas skäl för ingri­ pande enligt LOU till följd av detta. Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Dala Frakt anfört är visat att Falu kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Dala Frakt lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten AFB.52 Prövning av anbudsgivares lämplighet Följande SKA-KRAV gäller: Personal Den i anbudet erbjudna platschefen ska ha erfarenhet av minst två i omfattning och i volym liknande entreprenadarbeten samt behärska svenska språket i tal och skrift. Verifiering av kravet sker genom att i anbudet bifoga den erbjudna platschefens CV. För BAS-U, se krav underAFC.1833 Kvalitet SeAFC.221 Miljö SeAFC.222 Prövning av anbud Beställaren kommer alt anla den anbudsgivare som uppfyller samlliga ska­ krav enligt AFB.52 och som har den lägsta anbudssumrnan enligt anbudsformulär. handling 13 1. Anbudssurnman ulgör summan av anbud MF och anbud lirnprislista för ÄTA-arbeten AFB.53 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5075-17 I FALUN 4 AFC.221 Kvalitetsledning AnbudsgvarenskahaettkvalitetsledningssystemsomföljerSSE- NISO9001:2008 i eller ettsystemsom är uppbyggt på ett iknande sätt. En övergripande beskrivning l av systemet ska bifogas anbudet, se AFB.31. För anbudsg vare som är certif erade ver fieras kravet genom att bifoga kopia på certifikatet. i ii Beställaren kommer fortlöpande att fö ja upp entreprenörens kval tetsarbete. li Kvalitetsarbetet ska ligga I fas med övr ga arbeten. i AFC.222 Mi jöledning l Anbudsg varen ska ha ett miljöledningssystem som fö jer SS-EN ISO 14001:2004 il eller ett system som är uppbyggt på ett liknande sätt. En övergripande beskrivning av systemet ska bifogas anbuclet, se AFB.31. För anbudsgivare som är certifierade ver fieras kravet genom att bifoga kopia på certifikatet. Bf>.ställaren kommer fortiöpande att fötja upp entreprenörens miljöarbete. Mi jöarbetet ska ligga i fas med ll övriga arbeten. Vadparterna anfor Dala Frakt anför bl.a. följande. Falu kommun har vid kvalificeringen utgått från felaktiga omständigheter när man bedömt att Dala Frakt inte uppfyller kraven. Dala Frakt har lämnat in CV för den offererade platschefen­ - vilket måste anses tillgodose kravet på erfarenhet av två liknande entreprenadarbeten. Dala Frakt har lämnat in ett certifikat som avser "trans­ pottförmedlingstjänster". Certifikatet ska rätteligen avse även "anläggnings­ entreprenader", vilket nu är justerat. Dala Frakt har av misstag gett in ett certifikat som gällde mellan 2011 och 2017-06-20. Det måste ha varit up­ penbart för Falu kommun att det fanns ett ce1tifikat även för tiden därefter. Anbudsformuläret kräver dessutom endast att "en övergripande beskrivning bifogas" och inte att anbudsgivaren företer dessa ce1tifikat. Falu kommun borde ha godtagit Dala Frakts lämnade uppgifter och gett bolaget möjlighet att komplettera och förtydliga sina handlingar. Falu kommun anför å sin sida bl.a. följande. I Dala Frakts anbud finns ett generellt skrivet CV avseende den aktuelle platschefen. Det saknas emeller­ tid förtydligande för de två projekt där kraven om "liknande omfattning och volym" uppfylls. Upplysningen att platschefen exempelvis arbetar med "upprustning kajenområdet" ger ingen möjlighet för kommunen att kunna jämföra omfattningen och volymen. Dala Frakt kan därför inte anses ha upp­ fyllt det obligatoriska kravet på att platschefen ska ha den erfarenhet som framgår av anbudsformuläret. Vad gäller kvalitets- och miljöledningssystem 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5075-17 IFALUN har Dala Frakt i anbudet bifogat ett certifikat avseende ISO 9001:2008 och ISO 14001:2004 som gick ut den 20 juni 2017. Av det bifogade certifikatet framgår vidare att det avser försäljning, ledning och administration av trans­ portförmedlingstjänster. Då certifikaten inte avser anläggningsarbeten, vil­ ket upphandlingen avser, samt inte är giltiga vid anbudsutvärderingen, kan Dala Frakt inte anses uppfylla dessa obligatoriska krav. Kraven hade i en­ lighet med vad som anges i upphandlingsdokumenten även kunnat uppfyllas genom en övergripande beskrivning av systemen eftersom giltiga certifikat saknades vid anbudstillfället. Någon sådan beskrivning har dock inte läm­ nats in. De av Dala Frakt åberopade certifikaten är daterade den 16 novem­ ber 2017 och var således inte avsedda att skickas in vid anbudslämnandet. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller upphandlings­ dokumentens obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärdering­ en. Krav som anges i upphandlingsdokumenten måste således vara upp­ fyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får vid anbudsprövningen inte heller från­ falla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle strida mot likabehand­ lings- och öppenhetsprincipen. Vad gäller det i AFB.52 ställda kravet på erfarenhet hos erbjuden platschef, kan förvaltningsrätten konstatera att Dala Frakt uppfyller kravet såtillvida att ett ev för den erbjudne platschefen har bifogats anbudet. Den nu upp­ handlade entreprenaden omfattar anläggningsarbeten innebärande bl.a. ut­ byggnad av ca 650 m gata, 750 m Ge-vägar med tillhörande va-ledningar, fjärrvärmearbeten, el- och optoledningar, breddning av väg för ett vänster­ svängskörfält samt en ny lekpark och 600 m parkvägar Gfr AFe. I och AFA.21). Enligt förvaltningsrättens mening får de beskrivningar som har lämnas i platschefens ev angående tidigare befattningar och arbeten anses tämligen kortfattade och någon närmare redogörelse för vad entreprenadar- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5075-17 IFALUN betena har haft för omfattning och volym saknas. Enligt förvaltningsrättens mening har Falu kommun haft fog för sin bedömning att Dala Frakt inte uppfyller kravet på erfarenhet enligt AFB.52. Vad gäller de i målet ifrågasatta certifikaten beaktar förvaltningsrätten föl­ jande. Det är i målet utrett att det certifikat som Dala Frakt lämnade in till­ sammans med sitt anbud avser transportförmedlingstjänster och enligt Falu kommuns obestridda uppgift löpte detta certifikat ut den 20 juni 2017. Vid dessa förhållanden och då det inte framkommit att Dala Frakt har lämnat en övergripande beskrivning av sitt kvalitetslednings- och miljöledningssystem i enlighet med vad AFC.221/222 föreskriver, gör förvaltningsrätten bedöm­ ningen att Falu kommuns förfarande att förkasta anbudet är riktigt. Förvalt­ ningsrätten konstaterar slutligen att det ankommer på anbudsgivaren att se till att anbudet är komplett och innehåller samtliga de dokument och uppgif­ ter som efterfrågas i upphandlingen. Någon skyldighet för upphandlande myndigheter att begära att en anbudsgivare rättar ett fel i en handling som getts sin eller att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan hand­ ling föreligger inte Gfr 4 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrätten gör sammanfatt­ ningsvis bedömningen att Dala Frakt inte har framfört omständigheter som visar att Falu kommun har förfarit i strid med någon av de grundläggande principerna inom unionsrätten eller någon annan bestämmelse i LOU. An­ sökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Lennart Andersson rådman 6 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga A www.domstol.se 1. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\'1'.V.domstol.se