FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 Ann Lilj edal SÖKANDE DOM 2015-12-21 Meddelad i Falun Mål nr 4765-15 KONKURRENSVERKiT Atkins Sverige AB,556611-6751 Ombud: Advokaterna Joakim Laver och Erik Gadman Hannes Snellman Advokatbyrå AB Box7801 10396 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE '"""'J ;, 1 0 �,r �12- I; Avd Dnr KSnr -�.•• it 1 Aktbil .... ·--�"' Dok.Id 154634 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Atkins Sverige AB:s ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4765-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket upphandlar konsultuppdrag för upprättande av järnvägsplan (TRV 2015/36872) genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut fattas den 1 oktober 2015 varvid annan leverantör än Atkins Sverige AB (Atkins) tilldelas kontraktet. Atkins ansöker om över­ prövning och yrkar att upphandlingen ska rättas alternativt göras om. Tra­ fikverket medger yrkandet om att upphandlingen ska göras om och beslutar sedan den 18 november 2015 att avbryta upphandlingen. Atkins ansöker om överprövning och yrkar att avbrytandebeslutet ska upp­ hävas. Atkins har lidit skada av beslutet då det innebär att bolagets chanser att utfå skadestånd från Trafikverket minskar. Trafikverket bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna 40 och 41). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördra- . get. Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl (RÅ 2009 ref. 43). 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4765-15 IFALUN Enhet2 Vadparterna anfört Atkins har anfört i huvudsak följande. Det är ostridigt att ett flertal överträ­ delser av LUF har förekommit i upphandlingen. Trafikverket har mot denna bakgrund medgett Atkins andrahandsyrkande om att upphandlingen ska göras om. Anledningen till att Trafikverket nu avbryter upphandlingen är därför sannolikt att myndigheten vill försvåra för Atkins att erhålla det ska­ destånd bolaget har rätt till. De fel som Trafikverket ostridigt har begått i upphandlingen hade sannolikt inte upptäckts och åtgärdats om det inte varit för bolagets agerande. Atkins har haft betydande kostnader för att förbereda anbud och i övrigt delta i upphandlingen samt för att driva processen i före­ varande mål. För Atkins är det mycket viktigt att bolaget kan få dessa kost­ nader ersatta av Trafikverket. Trafikverket har anfört i huvudsak följande. Under överprövandeproces­ sens gång har det upptäckts en flora av överträdelser av LUF som förekom­ mit i upphandlingen. Trafikverket har därför funnit det nödvändigt att av­ bryta upphandlingen. Såsom framgår av avbrytandebeslutet, och som Atkins påpekat, har fel upphandlingsförfarande använts. Att rätt upphandlingsförfa­ rande används är av uppenbara skäl en mycket grundläggande förutsättning för en korrekt genomförd upphandling. Det kan inte uteslutas att någon an­ budsgivare lidit skada av detta. Snarare får det hållas för övervägande san­ nolikt att så varit fallet. Vidare har, vilket bolaget också framfört, en uppen­ bar jävssituation förekommit. Den kumulativa effekten härav, parat med övriga omständigheter har inte kunnat lösas på annat sätt än genom att upp­ handlingen avbryts. Det har således förelegat sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrättens bedömning Av EU-domstolens praxis följer att en upphandlande myndighet får avbryta en upphandling om sakligt godtagbara skäl föreligger. Förvaltningsrätten konstaterar att det i målet är ostridigt att Trafikverkets upphandling skett i 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4765-15 IFALUN Enhet 2 strid med LUF. Båda parter menar att anbudsgivare lidit skada på grund av detta. Mot bakgrund därav finner förvaltningsrätten det klarlagt att Trafik­ verket haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Bolaget har anfört att motivet till avbrytandebeslutet skulle vara att Trafikverket försö­ ker försvåra för bolaget att erhålla skadestånd. Då Trafikverket vitsordat de faktiska omständigheterna som skulle kunna ligga till grund för en skade­ ståndstalan finner förvaltningsrätten inte skäl att göra någon annan bedöm­ ning med anledning av detta. Förvaltningsrätten finner alltså att Trafikverkets avbrytandebeslut får anses ha vilat på sakligt godtagbara skäl och att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten inte åsidosatts. Atkins ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Eva Karlsson Helghe rådman 4 cl-.\ •. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se