Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET 2015 ··10- 2 6 Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU -FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2016-10-20 Målm 3061-16 E SÖKANDE Meddelad i Härnösand Laborint Intemational Services AB, 559066-2416 Stenhuggaregatan 14 412 59 Göteborg MOTPART AB Härnösands kommunfastigheter, 556437-7272 SAKEN FÖRVALTNINGS RÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 115534 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3061-16 BAKGRUND AB Härnösands kommunfastigheter (kommunfastigheter) genomför upp­ handling av nybyggnad av två gruppboenden på fastigheterna Stenhammar 1:72 och 1:16 (projektnr 160064). Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande och med utvärderingsgrunden lägsta pris. Under anbudstiden kom fem anbud in. Av utvärderingsprotokollet framgår att anbudet från Laborint Intemational Services KB (Laborint) förkastades då det inte upp­ fyllde ställda ska-krav. Tilldelningsbeslut fattades den 12 september 2016. YRKANDENM.M. Laborint begär överprövning av upphandlingen och yrkar att kommunfas­ tigheters beslut att förkasta deras anbud ska hävas. Laborint anger i huvud­ sak följande till stöd för sin talan. Deras anbud har förkastats med moti­ veringen att underlag om kvalitets- och miljöledningssystem inte redovisats. De menar att de har redovisat desamma i sitt anbud då deras underentrepre­ nör, som även är deras partner i detta anbud, har kvalitets- och miljöled­ ningssystem som följer ISO 14001 och 9001. Kominunfastigheter bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. I de administrativa föreskrifterna, som utgör en del av förfrågningsunderlaget, föreskrivs i punkten AFB.31 att samtliga anbud ska innehålla samtliga hand­ lingar och uppgifter som begärs i anbudsformuläret. Det anges också att anbud som saknar efterfrågade uppgifter och handlingar kan komma att för­ kastas i sin helhet. Enligt punkt 5 i anbudsforrnuläret ska anbudsgivaren uppge kvalitetsled­ ningssystem. Om anbudsgivaren inte har en certifiering ska det till anbudet bifogas en redovisning över företagets kvalitetspolicy och kvalitetssystem samt ett förslag till övergripande kvalitetsplan för entreprenaden. Laborint har till styrkande av aktuellt krav endast uppgett att dokumentation och upp­ följning av kvalitet följer ISO 9001. Det kortfattade påståendet uppfyller I HÄRNÖSAND Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3061-16 inte kravet i punkt 5, att anbudsgivare som inte är certifierade, till anbudet ska bifoga en redovisning över företagets kvalitetspolicy och kvalitetssy­ stem samt ett förslag till övergripande kvalitetsplan för entreprenaden. Det kan för övrigt noteras att Laborint i sin ansökan framför att en underentre­ prenör till Laborint, vilken anges dock inte, skulle leva upp till kravet. Denna nya uppgift bekräftar att Laborint, i egenskap av anbudsgivare, inte uppfyller kravet på kvalitetsledningssystem. Vidare framgår i punkt 6 i anbudsformuläret att anbudsgivaren till anbudet ska bifoga en redovisning över företagets miljöledningssystem om inte certi­ fiering finns. Laborint har i sitt anbud angett att miljösystem gällande håll­ bara materialval ur miljösynpunkt följer ISO 14001. Som svaret är formule­ rat får det förstås som att Laborints miljöledningssystem inte är certifierat. Att i sådant fall endast uppge att miljösystem gällande hållbara materialval ur miljösynpunkt följer ISO 14001 är inte tillräckligt för att uppfylla kravet på redovisning i punkten 6. Det förhållandet att ett företag påstår att det in­ nehar ett miljösystem gällande hållbara materialval ur miljösynpunkt, är inte samma sak som att det innehar ett miljöledningssystem. Ett krav på miljö­ ledningssystem omfattar inte endast krav på hållbara materialval utan även att leverantören arbetar för att kontinuerligt minska verksamhetens totala miljöbelastning. Att Laborint inte innehar något miljöledningssystem har bekräftats av Laborint själv i deras ansökan om överprövning där de uppger att det är en underentreprenör till Laborint, återigen inte specificerat vilken, som har ett sådant miljösystem gällande hållbara materialval. Laborint har getts tillfälle att yttra sig över det Kommunfastigheter anfört. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. --- ---------� I HÄRNÖSAND FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 4 3061-16 Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kommer att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 4 och 6 §§ LOU). Utredningen i målet Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget AFB.31 An­ buds form och innehåll anges att anbud ska lämnas enligt bifogat anbuds­ formulär och innehålla samtliga däri begärda handlingar och uppgifter. I anbudsformuläret punkt 5 Kvalitetsledningssystem anges att anbudsgiva­ ren, om certifiering ej finns, till anbudet ska bifoga en redovisning över fö­ retagets kvalitetspolicy och kvalitetssystem samt ett förslag till övergripande kvalitetsplan för entreprenaden. Vidare anges i punkt 6 Miljöledningssy­ stem att anbudsgivaren, om certifiering ej finns, till anbudet ska bifoga en redovisning över företagets miljösystem. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad Laborint som sökande har anfört till stöd för sin talan Gfr RÅ 2009 ref. 69). När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 5 3061-16 krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud (HFD 2016 ref.37). I målet är ostridigt att punkterna 5 och 6 i anbudsformuläret har utformats som obligatoriska krav. Enligt kommunfastigheter har Laborint i sitt anbud uppgett att de har kvalitets- och miljöledningssystem som följer ISO 14001 och 9001, men ingen redovisning av dessa system har bifogats anbudet. Då Laborint inte angett att de är certifierade och inte bifogat efterfrågad redo­ visning har de inte uppfyllt samtliga skakrav. De har inte heller visat eller ens angett vilken eventuell underentreprenör som skulle uppfylla kraven. Således har de inte lidit eller riskerat att lida skada. Det har inte framkommit något som visar att bristerna i Laborints anbud var sådana att Kommunfas­ tigheter hade kunnat godta anbudet utan att handla i strid med likabehand­ lingsprincipen. Därmed saknas skäl för förvaltningsrätten att ingripa med anledning av ansökan om överprövning och ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när en förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, , se bilaga (DV3109/1C LOU). �0vl__� Kerstin Widmark rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Kristin Norling. g .g . ..... - � 6......,.., Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Karoroarriitten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förval�srätten. ÖVecldagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från �en dag då klaganden fick dd. av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddd.as, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kamroarriitten fordras att prövningstillstånd meddd.as. Karoroarriit:ten 1.äron.ar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddd.asgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddd.as står för­ valtnin rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt fråmgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgill:er har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktud.la - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, td.efonnuromer till arbetsplatsen och mobiltd.efonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgill: ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet; 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • _lagen(2007:1091)omoffentligupphanc:lling, • lagen (2007:1092) om upphanc:lling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsororådet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND 1. Klagandens person-/organisationsnuromer, postadress, e-postadress och td.efonnurom� till bostaden och mobiltd.efon. Adress och td.efonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress gs www.domstol.se