I' FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida1 (6) Dnr KSnr I GÖTEBORG 2015-08-27 Målm 6551-15 Avd Avdelning 2 Enhet 21 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Bergsäker AB, 556811-9357 Vädursgatan 6 412 50 Göteborg MOTPART Halmstads kommun,212000-1215 Box 153 301 05 Halmstad SAKEN Aktbll Överprovning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 355388 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16 :00 2015 -08- 2 7 -KONKURRENSVERKEI' II II -c_:_-I Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6551-15 I GÖTEBORG BAKGRUND Halmstads kommun (kommunen) genomför en upphandling av Telrniska konsulttjänster-LBVA & SBK, dnr KS 2015/0111. Upphandlingen omfattar bl.a. konsultområde Vibrationsmätningar och upphandlingen genomförs med öppet förfarande. Kommunen har avbmtit upphandlingen avseende Vibrationsmätningar genom beslut den17 juni 2015, dnr KS 2015/0111, med den huvudsakliga motiveringen att det förelegat bristande konkurrens. YRKANDEN M.M. Bergsäker AB (Bergsäker) begär överprövning och yrkar att komm1..men tar tillbaka beslutet att avbryta upphandlingen och tecknar avtal med Bergsäker för den aktuella upphandlingen. Bergsäker anför i huvudsak följande. Kommunen har hänvisat till bristande konkunens, men sex anbudgivare uppfyllde skallkraven och det måste anses vara tillräckligt. I anbuds­ utvärderingen har kommunen lagt stor vikt vid kvalitetsaspekten. Kommunen har agerat i strid med LOU. Kommunen kan inte själv välja att avbryta upphandlingen genom att hänvisa till bristande konkurrens utan är bunden till att teclma avtal med Bergsäker. Avtal ska teclmas med minst en leverantör inom området. Sex leverantörer lämnade och klarade skall­ kraven, priset är satt av komml:lll.en och Bergsäker var den enda leverantör som klarade de kvalitetsmässiga utvärderingskraven. Att inte fullfölja tilldelning och avtalstecknande strider mot transparensprincipen då förfrågningsunderlagets grunder för tilldelning av kontrakt inte följs. Sida3 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 6551-15 Vidare uppfylls inte likabehandlingsprincipen då detinte går att förutsäga om kommunen hade genomfört eller avbrutit upphandlingen om en annan leverantör ensamt uppfyllt kraven för tilldelning. Kommunen ges därmed möjlighet att agera sk önsmässigt, vilket inte är förenligt med LOU. Bergsäker har lidit skada dels genom att Bergsäker uppfyllt skallkraven och rangordnades som den ekonomiskt mest fördelaktiga leverantören, dels genom att anbudsgivarnas betygsutfall per referent nu blivit kända och en likvärdig upphandling därför inte kan genomföras utan risk för att Bergsäker då inte tilldelas kontrakt. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget med däri angivna utvärderingskriterier är klart och tydligt. Förutsättningarna för deltagande i upphandlingen och bedöm­ ningen av anbuden har varit lika för samtliga anbudsgivare. Varken avbry­ tandet eller förfarandet i övrigt har skett i strid med bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU. Om brister skulle anses föreligga är de inte av sådan art eller omfattning att kraven i LOU åsidosatts. Av förfrågningsunderlagets avsnitt 3.13. och 3.1.4 framgår tydligt att det är ett skallkrav att ha3,5 i medelbetyg på referenstagningen och av utvärde­ ringen följer att Bergsäker uppfyllde kravet. Övriga anbudsgivare har av någon referens fått ett medelbetyg under3,5. Det är således inte sex utan endast ett anbud som är kvar i utvärderingen. Kommunen har