FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2017-02-17 Meddelad i Luleå SÖKANDE Ljungbergs Last & Transport AB, 559056-4752 Vännäsvägen 60 956 92 Överkalix MOTPARTER Överkalix kommun 956 81 Överkalix Sida 1 (7) Mål m 2424-16 �r.1cer "-07- 2 0 1/..-., i i ,,. Avd Dnr KSnr -- Aktbll Överkalix Lastbilcentral ekonomisk förening, 798200-0866 Bagarvägen 27 956 32 Överkalix SAKEN Överprövning av avtals giltighet enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förklarar att avtalet mellan Överka­ lix Lastbilcentral ekonomisk förening och Överkalix kommun om snöröj­ ning av Plogområde 2 (dm 760-2016) är ogiltigt. Dok.Id 82772 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKEf Sida2 FÖRVALT NINGSRÄTTEN DOM 2424-16 2017-02-17 ILULEÅ BAKGRU ND Överkalix kommun har upphandlat snöröjning, snöbortforsling, halkbe­ kämpning och isrivning för successiva uttag avseende bl.a. plogområde1-7 (enligt reglerna för upphandlingar under tröskelvärdet). Inget anbud kom in avseende plogområde2. Enligt kommunstyrelsens sammanträdesprotokoll den 7 november2016 antog kommunen Överkalix Lastbilcentral ekonomisk förenings (LBC) an­ bud för snöröjning av plogområde 2. Enligt uppgift från Överkalix kommun har muntlig beställning skett. PARTERNAS INSTÄLL NING Vad Ljungbergs Last & Transport AB framför Ljungbergs Last & Transport AB (Ljungbergs) ansöker om överprövning av avtalets giltighet och yrkar att det ska förklaras ogiltigt. Ljungbergs anför följande. Det är inte rimligt att begära in anbud när vinter­ säsongen redan är igång. Som entreprenör hinner man inte göra eventuella investeringar och hitta rätt kompetens när säsongen pågår. Kommunen har beslutat att utföra plogområde2 på löpande räkning med timersättning för hjullastare för övriga plogområden. Det är Ljungbergs som har fått uppdraget att transportera bort snön med lastbil via inlämnat anbud. Kommunen har ändrat förutsättningarna för plogområde2 och antagit LBC:s anbud utan att fråga alla anbudsgivare. Varför inte? Om kommunen hade presenterat det nya förslaget hade det kunnat vara fler företag som var intresserade. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2424-16 2017-02-17 Ljungbergs kan erbjuda sandningssand till ett lägre pris än LBC, och leve­ rera samma material till den plats kommunen önskar. Ljungbergs upplag är dessutom inomhus. Trots det köper kommunen materialet från LBC. Vad kommunen framför Kommunen anser att ansökan ska avslås och framför följande. Kommunen annonserade upphandlingen digitalt via Mercell. Anbuden lämnades in på papper. I anbudsinbjudan har förfrågan om snöröjning av gator delats upp i plogområden1-7 och förfrågan om snöröjning av kvartersmark betecknats med bokstäver A-G. Plogområde2 har största prioritet i upphandlingen vad avser insatstid och tillåtet snödjup. Snöröjningen för plogområde 2 ska utföras i ett samman­ hang, inklusive upplastning och borttransport av all röjd snö. Plogområde2 omfattar Storgatan och Torget som är gatan där ett stort antal bostäder, han­ del och kommunal administration finns. Vid anbudsöppningen visade det sig att det inte kommit in några anbud för plogområde2. Endast LBC hade lämnat anbud för plogområden1 och3-7. Kommunen antog LBC:s anbud för de plogområden bolaget hade lämnat anbud på. Eftersom inga anbud kom in hade kommunen som upphandlande myndighet två alternativ, att övergå från ett annonserat öppet eller selektivt förfarande till ett förhandlat förfarande utan annonsering, alternativt att avbryta upp­ handlingen. Då kommunens upphandling, trots annonseringen, varit resul­ tatlös avseende plogområde2, övergick kommunen till förhandlat förfa­ rande utan annonsering. Direkttilldelning får bl.a. användas om det, vid ett annonserat förfarande, inte inkommer något lämpligt anbud, och de ur­ sprungliga villkoren för kontraktet inte ändras väsentligt. Det avtal som ILULEÅ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2424-16 ILULEÅ 2017-02-17 kommunen ingick med LBC var resultat av en direktupphandling där villko­ ren inte ändrats väsentligt jämfört med den annonserade upphandlingen. Vad LBC framför LBC anser att ansökan ska avslås och framför följande. Det är felaktigt att snöröjning skulle utföras på löpande räkning. LBC utför plogområde2 till samma fasta pris och villkor som gällde för första halvåret2016, med vissa tillägg. Ljungbergs yttrar sig Ljungbergs yttrar sig och anför följande. Upplastning och bortköming av snö skulle enligt tidigare kriterier vara klart inom tolv timmar från att snöröjningen påbörjats. Detta ändrades till 48 timmar för att det skulle passa LBC. Fler hade kunnat klara uppgiften med de nya kriterierna, men ingen fick chansen. Detta är en väsentlig förändring. Arbetet ska utföras på löpande räkning enligt timersättning för hjullastare. Ska snön tas bort med hjullastare eller hur är det tänkt? Det kommer att bli kostsamt och tidsödande att bara använda traktor för att forsla snön till tip­ pen. Kommunen yttrar sig Kommunen yttrar sig och anför följande. Det nu ingångna avtalet gäller längst till maj2017. Därefter kommer kommunen att gå ut med en ny upp­ handling. Entreprenören är densamma som haft området de senaste tre åren. Den nu avtalade kostnaden och villkoren för snöröjning av område2 ligger fast från det som gällde för första halvåret2016, förutom den del som avser Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2424 -16 2017-02-17 att göra snöhögar med lastmaskin för senare borttransport. Där gäller ersätt­ ning enligt löpande räkning för lastmaskinen. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET En förutsättning för att rätten ska besluta att ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör är ogiltigt är, i ett fall som det aktuella, att avtalet har slutits utan föregående annonsering enligt 15 kap. 4 § LOU, dvs. att det är fråga om en otillåten direktupphandling (16 kap. 13 § LOU). Direktupphandling får bl.a. användas i tillämplig omfattning i de fall förut­ sättningarna för förhandlat förfarande utan föregående annonsering som avses i 4 kap. 5-9 §§ är uppfyllda (15 §3 § LOU). Av 4 kap.5 § första stycket 1 LOU framgår att en upphandlande myndighet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid tilldel­ ning av kontrakt som avser byggentreprenader, varor och tjänster om det vid öppet eller selektivt förfarande inte lämnats några anbudsansökningar eller inte lämnats några anbud eller inte lämnats några lämpliga anbud och de ursprungliga villkoren för kontraktet inte ändrats väsentligt. Det är ostridigt i målet att kommunen först annonserat upphandlingen, men att inga anbud kom in avseende plogområde2. Kommunen är då fri att till­ dela kontrakt till den leverantör den finner lämplig (kommunen behöver alltså inte vända sig till anbudsgivarna i det tidigare förfarandet) under för­ utsättning att villkoren för kontraktet inte ändrats väsentligt jämfört med villkoren i den annonserade upphandlingen. Att kontraktsvillkoren inte får ändras väsentligt innebär att upphandlingens identitet ska vara densamma efter övergången till den förhandlade upphand- ILULEÅ Sida 6 FÖRVALT NINGS RÄTTEN DOM 2424-16 2017-02-17 lingen. En ändring är väsentlig bl.a. om ändringen innebär att det införs vill­ kor som, om de hade förekommit i det ursprungliga underlaget, hade gjort det möjligt för någon annan anbudsgivare att lämna anbud eller erhålla kon­ trakt. Att frånfalla grundläggande krav, ex. på viss leveranstid, är som regel en väsentlig ändring. Av förfrågningsunderlagets avsnitt 5. Kravspecifikation framgår bl.a. föl­ jande avseende plogområde2 Lastning och borttransport gällande plogområde 2 ska utföras i ett sammanhang och ska vara färdigställt senast inom 12 h från det att snöröjningen har påbörjats. Sidogator angrän­ sande till Storgatan innefattas inte av tidskrav. Snölemmar ska finnas på det fordon som forslar bort snö. Av tilldelningsbeslutet den 7 november2016 framgår att följande ändring skett i förhållande till förfrågningsunderlaget. Upplastning och bortkörning av snö ska vara färdigställd inom 48 timmar från det att snöröjning av Plogområde 2 påbörjas. Förvaltningsrätten konstaterar att kommunen ändrat tiden för lastning och borttransport från 12 timmar till 48 timmar. Precis som Ljungbergs gjort gällande är detta att anse som en väsentlig förändring jämfört med villkoren i den annonserade upphandlingen. Följaktligen är förutsättningarna för di­ rektupphandling enligt nu aktuella bestämmelser inte uppfyllda. Att direkt­ upphandling skulle vara tillåten av någon annan anledning har inte påståtts. Inte heller har det gjorts gällande att det finns skäl för att låta avtalet bestå med hänsyn till ett allmänintresse. Ljungbergs ansökan ska därför bifallas att avtalet mellan Överkalix Lastbil­ central ekonomisk förening och Överkalix kommun om snöröjning av Plog­ område2 (dm 760-2016) förklaras ogiltigt. ILULEÅ Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2424-16 ILULEÅ 2017-02-17 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulär DV3109/1 C LOU (se bilaga). �el;/__ Raili Funck har föredragit målet. ;I-? SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 000 - 0 J u Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandl:ing, • lagen (2007:1092) om upphandl:ing inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandl:ing på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ n:ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandl:ing, eller det vid en sådan förhandl:ing har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Kl andens person-/organisationsnummer, 2. 3. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ag kl ar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress ag www.domstol.se 4.