FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE 1 DOM 2012-12-19 Meddelad i Stockholm Mål nr 21775-12 Kunskapscompaniet Ankaret AB, 556530-4028 Köpmangatan 1 633 56 Eskilstuna MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -04- 2 5 Klnr Aklllll Avd Dnr Förvaltningsrätten avslår Kunskapscompaniet Ankaret AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 304399 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 1 ; i'i:'.o:""J- ,� )' :l< : ,,;� 1 :.}<1( .;,Arpetsförmedlingen genomför tio separata upphandlingar av FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND 2 21775-12 · : : , , arqetsmarknadsutbildning inom branschområdet bygg och anläggning ... födagd till tio utbildningsorter, Af-2012/212380. Av s.k. korrigerat . ''iipphandlingsprotokoll daterat den 11 oktober 2012 framgår att ',(f:-: I u · Arbetsförmedlingen för utbildningsorterna Södertälje och Orebro har i>I, '.; • ·· beslutatattantaanbudfrånannananbudsgivareänKunskapscompaniet Ankaret AB (bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning avseende utbildningsorterna Södertälje och Örebro och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen ska göras om, varvid bolagets anbud ska kvalificeras till utvärdering och antas. I andra hand yrkar bolaget att den aktuella upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Skolverket har den 1 juli 2011 infört nya kursplaner (Gy 2011). Bolaget har valt att använda de gamla kursplanerna (Gy 2000) eftersom de ger mer flexibla individuella lösningar. Skolverkets gamla kursplan motsvarar det som efterfrågats och planerna stämmer i aktuella delar överens med varandra även om de har olika kurskoder. Bolagets anbud uppfyller ska­ kravet i 1.4.1 punkten c). Summan av modulerna i utbildningsplan ROT uppgår till 80 dagar, vilket också redovisas längst ned som "summa utbildningstid". Tiden för varje moment som anges inom parentes är av underordnad betydelse. I Arbetsförmedlingens ska-krav efterfrågas inget annat än rikttider för utbildningsmoduler. Dessa uppgår i anbudet till 80 dagar. Bolagets anbud FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21775-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen uppfyller även ska-kravet i 1.4.1 punkten e) och ska därför förklaras kvalificerat för upphandlingen. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om ingripande. Om rätten skulle anse att ett ingripande ska göras ska det i första hand ske genom rättelse. Arbetsförmedlingen anför i huvudsak följande. En inaktuell kursplan kan inte anses motsvara en aktuell kursplan. Bolaget har till sitt anbud bifogat Skolverkets kursplan från 2011 som gällde för höstterminen 2011. Det är av stor vikt att utbildningen till innehållet är densamma oavsett vilken leverantör som står för utbildningen i respektive anbudsområde. Arbetsförmedlingen har efterfrågat utbildning som ska genomföras inom en begränsad tid. Det framgår med tydlighet att den maximala utbildningstiden är 16 veckor (80 dagar). Bolagets anbud innehåller tidssatta utbildningsmoduler omfattande 86 dagar. Bolaget uppfyller således inte angivna ska-krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21775-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av 16 kap. 6 § LOU första stycket framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Uppfyllande av ska-krav De ska-krav som en upphandlande myndighet ställer i förfrågningsunderlaget är ovillkorliga för att anbud ska komma ifråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda ska-krav får inte antas eftersom det skulle strida mot principen om likabehandling av anbudsgivarna. Krav på uppfyllande av kursplan Bolaget har uppgett att det har uppfyllt ska-kravet gällande kursplan och har anfört i huvudsak följande till stöd för detta. Bolaget har valt att använda de gamla kursplanerna eftersom de ger mer flexibla individuella lösningar. Vidare har bolaget uppgett att skillnaderna består bland annat i att kurskoderna har ändrats och att de gamla kursplanerna innehåller flera kortare kurser än de nya kursplanernas längre och mer övergripande kurser. De nya och gamla planerna överensstämmer med varandra i de väsentliga delarna och Skolverkets gamla kursplan motsvarar innehållsmässigt det som efterfrågats. Hade Arbetsförmedlingen haft som absolut krav att de nya kursplanerna ska användas skulle de i förfrågningsunderlaget använt ett annat ord än "motsvarar". Det har inte varit möjligt att förutse att det var ett krav att de nya kursplanerna skulle användas. Arbetsförmedlingen har anfört i huvudsak följande. En inaktuell kursplan kan inte anses motsvara en aktuell kursplan. Skolverkets kursplan från 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21775-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 2011 innehåller flera kurser som inte återfinns i 2012 års kursplan. Det är av stor vikt att utbildningen till innehållet är densamma oavsett vilken leverantör som står för utbildningen i respektive anbudsområde. Upphandlingen avser arbetsmarknadsutbildning bland annat i så kallade TBM-yrken. Utbildningen ska enligt förfrågningsunderlaget avsnitt levereras i form av moduler med ett tydligt utbildningsinnehåll, vilket motsvarar Skolverkets kursplaner avseende karaktärsärnnen för bygg- och anläggningsprograrnrnet. Bygg- och anläggningsprogrammet är ett av de nationella programmen i den svenska gymnasieskolan. Med uttrycket "Skolverkets kursplaner" kan enligt förvaltningsrätten inte avses annat än Skolverkets nu gällande kursplaner. En äldre kursplan kan inte utan vidare anses motsvara en nyare kursplan. Bolaget har inte, utifrån vad som anförts, visat att den gamla kursplanen motsvarar den nya. Förvaltningsrätten anser därför att bolagets anbud inte uppfyller ställt ska­ krav. Tidsramenför moduler Bolaget har anfört att det uppfyller ska-kravet gällande tidsramen för moduler och har uppgett i huvudsak följande. För varje modul i utbildningsplan ROT har bolaget redovisat en rikttid på hur många dagar modulen beräknas pågå. Inom parentes har man redovisat hur många dagar varje moment inom modulen beräknas pågå. I två delkurser överensstämmer inte den sarnrnanräknade rikttiden för modulen med antalet dagar för delmomenten. Momenten, till skillnad från modulerna, har uppskattade och till heltal avrundade dagar vilket framgår av att de parenterats. Det är uppenbart att det är den uppgivna tiden för modulerna som ska räknas och att tiden för momenten inom parentes är av underordnad betydelse. Summan av modulerna uppgår till 80 dagar, vilket också redovisas längst ned som "summa utbildningstid". I 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21775-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Arbetsförmedlingens ska-krav efterfrågas inget annat än rikttider för utbildningsmoduler. Arbetsförmedlingen har invänt att bolagets anbud innehåller tidssatta utbildningsmoduler omfattande 86 dagar och går således utöver den maximala utbildningstiden. Av förfrågningsunderlaget avsnitt 1.4.1 punkten e) framgår att erbjudna utbildningsmoduler måste ligga inom ramen för angivna rikttider. För Renovering och tillbyggnad (ROT) är rikttiden 8-16 veckor. I bolagets anbud är den totala utbildningstiden redovisad två gånger, dels för varje modul och dels tiden för varje moment i modulerna. I de olika redovisningarna är den totala utbildningstiden 80 respektive 86 dagar. Det framgår således inte av bolagets anbud att utbildningstiden för ROT ligger inom ramen 8 - 16 veckor. Eftersom det i anbudet också anges en total utbildningstid som övertiger ramen har bolaget inte uppfyllt ska-kravet i 1.4.1 punkten e). Sammanfattning Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Arbetsförmedlingen har haft fog för att förkasta bolagets anbud på grund av att de relevanta ska­ kraven inte var uppfyllda. Vad bolaget har anfört ger således inte stöd för att den aktuella upphandlingen ska ha skett i strid med reglerna i LOD eller att de för upphandling grundläggande EU-rättsliga principerna har åsidosatts på ett sådant sätt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada enligt 16 kap. 6 § LOD. Förutsättningar för ingripande från domstolens sida föreligger därmed inte. Bolagets ansökan ska därför avslås. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21775-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOD). Susanne Bagge Rådman Förvaltningsrättsnotarien Klas Granlund har föredragit målet. 7 I SVERIGESDOMS'fOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU