F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD 2015-04-08 Meddelad i MŒl nr 5041-14 Rasmus Johannesson S…KANDE Karlstad Dok.Id 126636 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besšksadress RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Coredination AB, 556820-1445 VeddestavŠgen 13 175 62 JŠrfŠlla MOTPART Karlskoga kommun 691 83 Karlskoga SAKEN Offentlig upphandling ___________________ AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Coredination AB:s ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5041-14 I KARLSTAD BAKGRUND 2015-04-08 Karlskoga kommun (hŠrefter kommunen) har genomfšrt en upphandling avseende mobilt system fšr tids- och insatsregistrering. Enligt tilldelnings- beslutet har kommunen beslutat att teckna avtal med Intraphone. PARTERNAS TALAN Coredination AB ansšker om šverpršvning och yrkar att upphandlingen gšrs om. Coredination anfšr bland annat fšljande. I fšrfrŒgningsunderlaget i upphandlingen fanns ett skallkrav som sned- vrider konkurrensen med hŠnvisning till LOU 1 kap. 9 €. ÓI referens- uppdraget ska det finnas en pŒgŒende integration med verksamhetssy- stemet Procapita som pŒgŒtt i minst tvŒ ŒrÓ. Detta krav stŒr inte i pro- portion till upphandlingens art. Den enda anbudsgivarna i upphandlingen fšrutom Coredination var den vinnande leverantšren. Det fanns sŒledes bara utifrŒn tilldelningsbeslu- tet en enda leverantšr som uppfyllde kommunens krav. Coredination anser att kravet med pŒgŒende integrationer med Procapita i det nŠrm- aste utesluter alla tŠnkbara leverantšrer utšver den vinnande anbudsgi- varen. Detta ger fšretaget Intraphone en monopolstŠllning i en upphand- ling dŠr Coredination i švrigt anser sig uppfylla alla švriga krav. Karlskoga kommun har dessutom inte kunnat motivera syftet eller be- hovet med integrationen och Coredination har Šven i anbudet pŒvisat att det har kapacitet att tillmštesgŒ detta krav. Kommunen motsŠtter sig bifall till ansškan och anfšr bland annat fšljande. Enligt fšrfrŒgningsunderlaget punkt 3.5 ÓTeknisk och yrkesmŠssig ka- pacitetÓ kravstŠller kommunen att anbudsgivare ska ha vŠl dokumente- rade resurser och vara etablerade pŒ marknaden. Fšr att styrka uppfyl- landet av kravet har kommunen begŠrt in en allmŠn referenslista dŠr minst tvŒ likartade referensuppdrag inom kommunal verksamhet, under de tre senaste Œren har genomfšrts. I referensuppdragen ska det finnas en pŒgŒende integration med verksamhetssystemet Procapita som pŒgŒtt i minst tvŒ Œr. Kommunen har Procapita som verksamhetssystem och det mobila sy- stem fšr tids- och insatsregistrering som nu upphandlas mŒste vara fullt kompatibelt och mycket vŠl fungerande med kommunens verksamhets- system. Det handlar ytterst om att sŠkerstŠlla rŠttsŠkerhet fšr brukare 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5041-14 I KARLSTAD 2015-04-08 inom kommunens omsorger och naturligtvis att ge god funktionalitet fšr personalen som har att hantera systemet. Att stŠlla krav pŒ en bepršvad (pŒgŒende) integration enligt ovan, till ett verksamhetssystem som Šr mycket vanligt inom socialtjŠnsten i kom- muner, kan inte anses vara oproportionerligt dŒ det ršr sig om en upp- handling av ett system som ska hantera kritiska uppgifter och dŠr krav pŒ driftsŠkerhet vŠger tungt. Kommunen har innan kraven, pŒ bland an- nat integration, formulerats och upphandlingen annonserats gjort en marknadsanalys. Det finns flera leverantšrer pŒ marknaden som har pŒ- gŒende integrationer av detta slag vilket šppnar fšr konkurrens. Noteras kan att anbudet frŒn Coredination har fšrkastats pŒ grund av att de endast visat en kommun som referens och uppfyller sŒledes inte kra- vet pŒ tvŒ referenser. Coredination tillŠgger bland annat fšljande. Om kravet gŠllande integrationen med verksamhetssystemet, pŒ sŒ sŠtt som kommunen hŠvdar, syftar till att Œstadkomma en sŠker šverfšring av data bšr sŠkerheten i anslutningen mellan olika system vara central. Fšr att Œstadkomma en sŒdan šverfšring krŠvs kompetens gŠllande detta, inte kompetens gŠllande just det verksamhetssystem vilket Karlskoga kommun anvŠnder sig av. Den kompetens som blir central Šr att ha tillgŒng till rŠtt teknisk kompetens, inte tvŒ pŒgŒende integrationer med det verksamhetssystem som kommunen anvŠnder. Genom att stŠlla kravet pŒ det sŠtt som kommunen gjort utesluter man samtliga mindre fšretag, som Šr etablerade, men som inte har nŒgon pŒ- gŒende integration med just Procapita. Att stŠlla ett sŒdant krav mŒste anses utesluta en stor majoritet av de fšretag som annars skulle kunna lŠmna anbud. Det faktum att det endast Šr ett anbud som inkommit, utš- ver Coredinations som blev fšrkastat, visar just detta faktum. Karlskoga kommun tillŠgger bland annat fšljande. Marknadsanalyser gšrs kontinuerligt hos socialfšrvaltningen i kommu- nen genom omvŠrldsbevakning pŒ t.ex. nŠtverkstrŠffar, utbildningar, konferenser och internet. Samtliga krav som stŠlls i upphandlingen utgŒr frŒn kommunens faktiska behov. Det Šr enligt fšrfrŒgningsunderlaget dessutom tillŒtet fšr en anbudsgivare som inte sjŠlv helt uppfyller de villkor som stŠlls i fšrfrŒgningsunderlaget att Œberopa kapacitet hos an- nan leverantšr. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5041-14 I KARLSTAD 2015-04-08 SK€L F…R AVG…RANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att en leveran- tšr har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt 16 kap. 6 € LOU besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. En fšrutsŠttning fšr att fšrvaltningsrŠtten ska besluta om ŒtgŠrder enligt LOU Šr att den upphandlande myndigheten har brutit mot nŒgon bestŠm- melse eller princip som anges i lagstiftningen och att en leverantšr till fšljd av detta lidit eller kan komma att lida skada. En av huvudprinciperna enligt LOU Šr att anbud som inte uppfyller fšrfrŒgningsunderlagets s.k. skall- krav inte ska beaktas vid utvŠrderingen. Coredinations anbud har fšrkastats av kommunen dŒ bolaget endast visat en kommun som referens och sŒledes inte uppfyllt stŠllt krav pŒ tvŒ refe- renser. Den invŠndning som Coredination riktar mot fšrfrŒgningsunderla- get utgšr inte grund fšr fšrkastandet av bolagets anbud. Det saknas sŒledes orsaksamband mellan den brist som Coredination pŒtalar och anledningen till uteslutningen frŒn upphandlingsfšrfarandet. FšrvaltningsrŠtten finner dŠrfšr inte anledning att pršva om fšrfrŒgningsunderlaget har den av Core- dination pŒtalade bristen. €ven om sŒ skulle vara fallet har Coredination inte lidit skada av detta, dŒ Coredinations anbud ŠndŒ hade uteslutits. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5041-14 I KARLSTAD 2015-04-08 …VERKLAGANDE Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Joar Berglund, rŒdman 5 ¥1111 SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Bilaga 1 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. Fšr att kammarrŠtten ska kunna ta upp Ert šver- klagande mŒste Er skrivelse ha kommit in till fšr- valtningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domsto- lens beslut meddelades. Om sista dagen fšr šver- klagande infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att besvŠrshandlingen kommer in nŠsta vardag. Om klaganden Šr en part som fšretrŠder det all- mŠnna, ska šverklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag beslut meddelades. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kam- marrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd medde- las. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmp- ningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvalt- ningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstill- stŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te- lefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele- fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele- fonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av do- men/beslutet. . www.domstol.se DV 3109/1B ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket