8.JUL.2015 9:17 Forvaltningsrallen i GBG NR. 4402 Mål nr 5651-15 S. 2/8 Sida 1 (6) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 Enhet 32 SÖKANDE DOM 2015-07-08 Meddelad i Göteborg KONKURRENSVERKET 2015 -07- 0 8 Dnr KSnr StaffUp Sverige AB, 556713-8325 Box 364 651 09 Karlstad MOTPART Västra Götalandsregionen 462 80 Vänersborg SAKEN Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprö'Vlling. Aktbil Dok.Id 347240 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besök8adress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 • 732 70 00 031 • 711 78 59 Ewpost: forvaltningsrattenigoteborg@doro.$e Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 8.JUL.2015 9:17 Forvaltningsratten i GBG NR. 4402 S. 3/8 FÖRVALTNINGS:RÄTTEN DOM I GÖTEBORG BAKGRUND Västra Götalandsregionen (VGR) har genomfört en upphandling av Läkar­ konsulter specialister i allmän medicin, dnr SN 146-2015. Av tilldelnings­ beslut den 22 maj 2015 framgår att Staffl.Jp Sverige AB inte har kvalifice­ rat sig till anbudsutvärder.ingen då bolaget inte uppfyller ställda skall-krav avseende finansiell och ekonomiskställningsamt referensuppdrag. ANSÖKAN M.M. StaffUp Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att bo­ laget ska antas som leverantör. Bolaget anför i huvudsak följande. Bolaget är en av landets ledande operatörer inom bemanning/rekrytering av läkare och har en mångårig erfarenhet av branschen. De har de bästa referenserna från ett stort antal kunder både inom privat och offentlig verksamhet. Bo­ laget har antagits som ramavtalsleverantörer i ett flertal landsting. Bolaget har genom åren haft en solid ekonomi. För verksamhetsåret 2013 har dock kreditratingen sänkts. Förklaringen till detta är en omstrukturering av bola­ get Den ekonomiska ordningen är nu återställd i bolaget och de har inte några försenade skatter, a"V"gifter, löneutbetalningar eller i övrigt skulder hos Kronofogdemyndigheten. Det äJ: således frågan om en tillfällig ned­ gång år 2013. Upphandlande myndighet har även haft möjlighet att begära in komplettering om något varit oklart. Bolaget uppfyller vidare med råge ställt omsättningskrav och detta hade VGR kunnat räkna fram utifrån i an­ budet lämnade uppgifter. När det gäller referensuppdragen har bolaget i sitt anbud angett tre kompletta referenser och de har många fler de kan !funna. Även i detta fall kunde VGR begärt in kompletteringar om något saknats. Bolaget har i senare korrespondens skickat in cirka tio utvärderingssvar till VGR där omdömet varit 5 av 5 avseende bolagets läkare. Sida2 5651-15 8.JUL. 2015 9:17 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5651-15 I GÖTEBORG VGR anser att ansökan ska avslås och anfdr i huvudsak foljande. Vid ge­ nomgång av bolagets anbud konstaterades att bolaget inte uppfyllde skall­ kravet om kreditrating motsvarande minst UC 3. Den förklaring som bola­ get lämnade till detta styrkte inte heller att b olaget har en stabil ekonomi eftersom kommentarerna i årsredovisningen var allt för graverande. Kre­ ditupplysningen daterad den 3 mars 2015 anger också att kredit avrådes. Det finns således inga uppgifter som styrker att bolaget har en stabil eko­ nomi. När det gäller omsättningskravet är det bolaget som ska styrka detta i sitt anbud och det har inte funnits skäl för regionen att utnyttja möjlighet­ en att begära in ett ftirtydligande. Bolaget har inte styrkt omsättningslcravet om minst 5 MSEK per år för åren 2013 och 2014. Det ankommer för övrigt inte på upphandlande myndigheten att genom:ft>ra: olika beräkningar för att kontrollera om anbudsgivare uppfyller ställt skall-krav om detta inte fram­ går av anbudet. När det gäller referensuppdragen har bolaget inte i enlighet med ställt krav fyllt i två referenser. Aktuella bilagor är endast delvis ifyllda, varför kravet inte är uppfyllt. Det har inte heller varit möjligt for VGR att begära komplettering eftersom det då hade vmit :fråga om särbe­ handling, vilket inte är tillåtet enligt LOU. SKÅLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser rn..m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ö�esidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada,, Sida3 8.JUL.2015 9:18 Forvaltningsratten GBG NR.4402 S. 5/8. FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbuds­ givare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkunensbegränsning. Myndigheten f'ar också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. (9 kap. 8 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har bni.tit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdom­ stolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ :frågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen, Krav �om anges i :förfrågningsunderlaget :måste således vara uppfyllda for att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. I förfrågningsunderlaget har det i nu aktuell upphandling ställts krav på bl.a. anbudsgivamas finansiella och ekonomiska situation och referenser. Sida4 5651-15 8.JUL.2015 9:18 Forvaltningsratten GBG NR.4402 S. 6/8 Sida 5 565 '1 -15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM När det gäller den ekonomiska och finansiella situationen anges att anM budsgivare skahaminstUC 3 ellermotsvarande underde senaste tolvmå­ naderna.Omenleverantörharlägreratingkanenförklaringtilldetta läm­ nas tillsammans med övrig information som styrker att bolaget har en sta­ bil ekonomi. Det är i m ålet ostridigt att bolaget inte har en rating motsva­ rande UC 3 och bolaget har i sitt anbud därför lämnat en förklaring. För­ valtningsrättenkaninteannatäninstämmaiVGR:sbedömningattdeupp­ gifter som framkommit i samband med anbudet om bolagets ekonomiska s i t u a t i o n in t e k an a ns e s m e dfo r a b e d ö mn i n g e n a tt b o l a g e t s e k o n o m i är s t a ­ bilpådetsättsomefterfrågats.Denkreditupplysningsomskickatsinmed anbudettillsammans med de uppgifter som .framgår av årsredovisningen kaninte ansesmotsvarade kravsomgällerllir UC3.Bolagetharinte hel­ ler visat attman uppfyller kravet på en om.sättning om minst 5 MSEK per år under åren 2013 och 2014 avseende fönnedling av bemanning av läkare till vårdcentraler, När de gäller referenserna har bolaget inte lämnat in alla de uppgifter som efterfrågats i :llirfrågoingsundedaget. De aktuella bilagorna är inte fullstän­ digt ifyllda och t.ex. anges som svar "vet ej" och "Inte samordnarens an­ svarsområde" istället för den efterfrågade poängen. Förvaltningsrätten an­ ser därför inte att ställt sk.all-krav är uppfyllt avseende referenser. Att bola­ getharlämnatuppgifteromandrakunder iefterhandellerpåandraställen i anbudet saknar betydelse för bedömningen av om aktuellt skall-krav är uppfyllt. Förvaltningsrätten konstaterar dänned att bolaget i sitt anbud inte uppfyllt ställda skall-krav avseende ekonomisk stabilitet, omsättning och referen­ ser. Att upphandlande myndighet har enmöjlighet atti vissa fäll begära förtydliganden innebär inte att det ft\religger en skyldighet att göra detta eller att det ens alltid är vare sig lämpligt eller tillåtet. Förvaltningsrätten är 8.JUL.2015 9:18 Forvaltningsratten i GBG NR.4402 S. 7/8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 6 565 1-1 5 av den uppfattningen att det i detta fall inte har varit möjligt far VGR att begära in uppgifter i sådan omfattning att skall-kraven hade blivit upp­ fyllda utan att agera i strid med likabehandlingsprincipen. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att VGR har haft fog for sitt beslut att förkasta bolagets anbud. Det saknas därmed skäl att ingripa mot upphandlingen på de grunder bolaget har anfört. Ansökan om överpröv­ ning ska därmed av.slås. HUR MAN ÖVERKif\-GAR, se bilaga 1 (DV 3 109/1B LOU) Rådman Föredragande i målet har varit Lena Rehnberg 8.JUL.2015 9:18 Fo rvaltni ngsrat ten GBG NR.4402 S. 8/8 ·'°' ' .. . :. . swå.1t1its:'--ö6Ms.ro� ·' ··,· HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTlLLSTÅND till bostaden och mobiltelefon. Adress och tele:fonnumm.e.r till klagandens arbetsplats ska. också anges samt �entl.\ell. �= ad.r:ess dii:t Jdiiganden kan oe.s f'ö:r ddgivning. Om dessa uppgifter har liimna.ts tidigate i mfilcl ­ ochomdefortf:mnde�ak:tuclla-behöve.c de int.e uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets D.llillll, postadtess, e.­ postacb:ess, tele:fonnuin.met till ai:betsplatscn och mobiltclefonn\Jmoler: anges. Om n�n person- eller adrf':lsuppgift ändras, sb. iindringen utan cl.röjs.mål N:IJlliilas till �ii.ttcn. 2. den dom/beslut som öveclda.gas med uppgift om föi:vitltningsriittens nai:o.-a, to.llo.ummci: s:amt t;l.llgeo. för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger: till stöd for en beg.iran om pxövni.og.ltillstind., 4. den lindring av förval.taio.gs;di.ttens dom/beslut sow. klagandcm v.ill få till stånd, 5, de bevis som klaganden 'Vill å.ber:opa oc;h vad han/hon vill styrka med vatjc särskilt bevis. Adtessentillfo:mlto.i.ngsi:!itten.framgåra-v domeP./beslutet. r mål om öv-ei:ptövni.og enligt lagen (2007:1091) oro.offentligupphandlingellei:lagen(2007:1092) om upphandling m.001 områdena -vatten, �� transporter och posttjän.stei: får avtal slu� innan tiden fö.c överklagande avtiittens dom eller nättiodag.ixhargåttfråndetatt;i:ärtenavgjoit nille.t eller upphävt ett in!Brimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av :rättens avgötM1de får inte infonnation fuw.s i 1 6 kapitlet i de ovan angivna la.guna. •"BehöverNiflerupplysningru: omhurman övetldagar kan Ni vw.da Er till fömtltningsiätten. Den som. vill övei:kbga föl.'V'altoing.;riittClls besl1,1t ska. skriva till I