FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-02-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 47571-10 Enhet 15 Sida 1 (7) Solna Rotbyggen AB, 556350-6418 Pepparvägen 32 123 56 Farsta MOTPART 2011 -02- 2 1 Avd Onr Doss Micasa Fastigheter i Stockholm AB, 556581-7870 Box 17211 104 62 Stockholm Ombud: Anna Rang FastiGon AB Box 10709 12128 Stockholm SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 93287 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09;00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 47571-10 Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa) genomför en upphandling av Ramavtal Entreprenörer, kategori Byggservice (upphandlingen). Upphand­ lingen genomförs genom ett öppet förfarande. Micasa har i tilldelningsbeslut den 3 december 2010 beslutat att anta anbud från andra anbudsgivare än Solna Rotbyggen AB (bolaget). Anna Rang har i samtal med förvaltningsrätten uppgett att upphandlingen påbörjades före mars 2010 och att Micasa valde upphandlingsform före den 15 juli 2010. YRKANDEN OCH GRUNDER Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen i fråga och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att den ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska göras varvid bolagets anbud ska tilldelas plats m fyra och därmed antas som entreprenör i ramavtalet. Till stöd för sin talan uppger bolaget i huvudsak följande. Det finns flera sätt att räkna ut priset i anbudet. Micasas sätt att räkna har medfört att det tilldelats plats nummer 16. En korrekt uträkning medför att priset blir 711 825 kr och det borde rätteligen ha tilldelats plats nummer 4. I anbudet har det uppgett priset för procentpåslag för arbete under helger och inte summan av procentpåslaget och timkostnaden. Inga förändringar ska ske i de uträkningar som lämnats in utan att en kommunicering sker först. Ut­ räkningen i en upphandling ska inte vara underförstådd. Uträkningsmodel­ len ska vara tydlig och endast kunna räknas ut på ett sätt. Bolaget har be­ svarat uträkningen på exakt rätt sätt. Det lider skada av att inte få korrekt placering i upphandlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Till stöd för sin talan har bolaget bl.a. bifogat följande tabeller. Sida 3 47571-10 Micasas uträlmingar: Bolagets uträkningar: Summa Summa 437 575 14 450 365 325 Kate1!0ri Tim- oris Enhet Antal timmar Värdeför utvär- Arbete 07.00-16.00 vardagar 289 la/tim 800 231200 Asbestsanering 07.00-16.00 vardagar 392 la/tim. 250 9 8 000 Procentpåslag för arbete (16.00-07.00 vardagar) % 150 65 025 Procentpåslag för arbete (helger inld Lö/Sö) % 100 43 350 Kategori Arbete 07.00-16.00 vardagar Asbestsanering 07.00-16.00 vardagar Procentpåslag för arbete (16.00-07.00 vardagar) Procentpåslag för arbete (helger inld Lö/Sö) Tim- pris 289 392 50 50 Enhet la/tim la/tim % % Antal timmar 800 250 150 100 Värdeför utvär- derilzf! 231200 98000. 21 675 Micasa bestrider bifall till yrkandena och uppger i huvudsal( följande. I förfrågningsunderlaget har tydligt framgått hur beräkningen av det fiktiva anbudspriset ska beräknas. Anbudsgivare uppmanas i anbudsformulär 2 att ange ett timpris under normal arbetstid vardagar 07.00- 16.00. Utöver detta uppmanas anbudsgivaren att ange ett procentuellt påslag för arbete under vardagar 16.00- 07.00 samt helger. Detta påslag grnndar sig på tim­ priset för vardagar 07.00- 16.00. Av peräkningeli i anbudsformulär 2 framgår att ett timpris på 289 kr och ett procentuellt påslag motsvarande 50 procent ger summan 65 025 kr baserat på ett fiktivt antal timmar. Bolaget gör gällande att påslaget är 50 procent av timpriset och att det är den sum­ man som ska adderas i utvärderingsmodellen. Summan av den fiktiva be­ räkningen blir då totalt 711 825 kr. Det torde dock vara underförstått att procentpåslaget innebär en uppräkning av angivet timpris. Detta framgår med all tydlighet i beräkningsformeln. Bolaget kan inte heller anses kom­ ma att lida skada även om beräkningsmodeUen genomförs enligt dess me­ nande. derimz 50 50 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 47571-10 UTREDNINGEN I MÅLET I Administrativa föreskrifter anges bl.a. följande. AFB.52 Prövning av anbud (utvärderingsfasen) Beställaren kommer vid anbudsutvärderingen att anta de fyra (4) entreprenörer vilka läm­ nat anbud som innehåller lägst pris. Fiktiv beräkning av anbudspriser kommer att beräknas enligt anbudsformulär 2. I Anbudsformulär 2- medfiktivt anbudspris anges bl.a. följande. Alla gula fält ska ha ett värde för att anbudet ska utvärderas. IIllpnser Kategori Arbete 07.00-16.00 vardagar Asbestsanering 07.00-16.00 vardagar Procentpåslag för arbete (16.00-07.00 vardagar) Procentpåslag för arbete (helger inkl Lö/Sö) Tim.. pris Enhet Antal timmar Värde.för utvär- derine 0 I Tilldelningsbeslut anges bl.a. följande. 2. Utvärdering Fiktivt anbudspris .·.•··•·•: >:.:•· kr/tim 800 kr/tim 250 % 150 % 100 Summa ·•: .......)'.,}t 0 0 0 0 ·•·.·:..}/•)•\ · ...;;,;;<> Fiktivt anbudspris beräknades enligt anbudsformulär 2. Anbud med lägsta fik­ tiva pris erhåller högsta rangordning, övriga anbud rangordnas på samma sätt i förhållande till det lägsta fiktiva anbudspriset. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt övergångsbestämmelserna till de från och med den 15 juli 2010 gäl­ lande ändringarna i 16 kap. LOU (SFS 2010:571) ska äldre bestämmelser gälla för upphandlingar som har påbörjats före ilaaftträdandet. I förarbetena till nämnda övergångsbestämmelse (prop. 2009/10:180 s. 310) uttalas att �n upphandling får anses påbörjad när den upphandlande myndigheten eller enheten beslutat om vilket upphandlingsförfarande som ska tillämpas eller senast när myndigheten eller enheten genom annons eller på annat sätt beslutat att begära in anbud. Den aktuella upphandlingen har enligt uppgift påbörjats före den 15 juli 2010 varför det är LOU i cless tidigare lydelse som ska tillämpas i målet. I 1 kap. 9 § LOU anges fö\jande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgiv­ ning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga laav på det som upphandlas. Uppställda laav får inte frångås och utvärderingen av inkomna anbud ska ske i enlighet med vad som anges i förfrågningsun­ derlaget. Till stöd för sin ansökan har bolaget anfört att Micasa har utvärderat anbu­ den på ett sätt som står i strid med vad som har angetts i förfrågningsunder­ laget vilket har meqfört skada för bolaget. Sida 5 47571-10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 47571-10 Av tilldelningsbeslutet framgår att bolaget har tilldelats plats 16 i upphand­ lingen efter en utvärdering av det fiktiva anbudspriset i anbudsformulär 2. Beräkningen av de fiktiva priserna har skett mot bakgrund av de prisupp­ gifter som respektive anbudsgivare har lämnat i anbudsformulär 2. Pris­ uppgifterna avser arbete och asbestsanering på vardagar kl 07.00- 16.00 samt påslag vid arbete under övrig tid och helger. I anbudsformulär 2 an­ ges att uppgifter om timpris för de två första kategorierna samt procentuellt påslag för de två sista kategorierna måste anges för att anbudet ska utvär­ deras. Det finns således inget krav på att anbudsgivaren själv gör beräk­ ningen av det värde som ska läggas till grnnd för utvärderingen utan detta ankommer på Micasa. Förvaltningsrätten finner att det framgår på ett klart och tydligt sätt vilka uppgifter som anbudsgivama har att lämna i anbuds­ formulär 2, d.v.s. timpris för arbete och asbestsanering på vardagar kl 07.00-16.00 samt det procentuella påslaget på angett timpris vid arbete under övrig tid och helger. Några brister i förfrågningsunderlaget i det av­ seendet kan således inte anses föreligga. Fråga blir då om själva utvärde­ ringen av anbuden har skett på ett sätt som står i strid med LOU. Av de administrativa föreskrifterna och anbudsformuläret kan inte utläsas att det endast är beloppet motsvarande själva påslaget för arbete under kvällar och helger som ska ligga till grund för utvärdering. Vidare måste det, i enlighet med vad som anges ovan, anses anlrnmma på Micasa att be­ räkna det fiktiva anbudsvärdet. Såvitt framgått har Micasa beräknat det fiktiva anbudspriset från bolaget på samma sätt som det fiktiva anbudspri­ set från övriga anbudsgivare har beräknats. Förvaltningsrätten finner att utvärderingen av prisuppgifterna i anbudsbilaga 2 inte kan anses ha skett i strid med LOU. Vidare noteras att om beräkningen ska göras på det sätt som bolaget anför ska samtliga anbud räknas om på samma sätt vilket in­ nebär att även övriga anbudspriser blir lägre. Det är därmed inte sannolikt att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada av det påstådda felet. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 47571-10 Allmänna avdelningen Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att gmnd för ingripande en­ ligt LOU saknas varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). I STOCKHOLM Barbro Lundholm Rådman \ Föredragande har varit Jenny Kenneberg. �duud� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öve.iklaga. förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarr�tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltni.ngsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överkhgåndet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lörchg, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarr�tten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten Jämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att öve.iklaga.ndet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det ann.ars finns synnerliga. skäl att pröva överkhga.ndet. Om prövnin.gstillstånd inte meddelas står förvaltningsrätten.s beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överkhga.ndet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande s.ka innehålla 2. det beslut som överklagas med.uppgift 3. om förvaltningsrätten.s namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den än.dring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmalrt i original. samt uppge sitt namn, adress och telefo�ummer. Om. någon. person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen. till. kammarrii.tten. I mål om överprövning enligt lagen. (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphanclling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan. tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal hir slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan. angivrui. laga.ma. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU 1. den klagandes namn., personnu:tnmer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adres·s och telefonnu:rnm.er till arbetsplatsen. och · eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon. person.- eller adressuppgift: ändras ät det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrii.tten,