FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2020-02-11 Mål nr 942-20 Sida 1 (4) Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE Sokigo AB, 556550-6309 MOTPART Eslövs kommun SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Sokigo AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 548887 Postadress Box4522 203 20 Malmö Telefax E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se .KONKURREt,JSVERKEf Enhet 20 ·02· 1 2 Gnr :�qnr Aktbil ·-------- Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 942-20 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGR UND Eslövs kommun beslutade den 16 januari 2020 att avbryta den pågående upphandlingen av ärendehanteringssystem till Miljöenheten (dnr MOS.219.226). Som skäl för beslutet angav kommunen följande. Under upphandlingsförfarandets gång har det framkommit att förfrågnings­ underlaget innehåller stora brister och därmed kan inte syftet med upphand­ lingen uppfyllas. Förhandlingarna som genomfördes under upphandlings­ processen har inte kunnat läka dessa brister. Andra skäl för beslutet är även bristande konkun-ens eftersom endast en leverantör har kvalificerats samt för högt pris som överskrider budget för det totala systemköpet. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Sokigo AB (Sokigo) Sokigo ansöker om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen och yrkar att beslutet upphävs. Sokigo anför följande. Förvaltningsrätten har tidigare i denna upphandling beslutat att rättelse ska ske på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras. Eslövs kommun har i stället för att följa domen valt att avbryta upphandlingen. I kommunens ytt­ rande i tidigare mål framgår inget om att förfrågningsunderlaget innehåller stora brister vad gäller utvärderingsmodell och skallkrav. Kommunen häv­ dade inte heller bristande konkun-ens, trots att det då enligt kommunen end­ ast fanns en kvalificerad leverantör. Sokigo kan inte se det på annat vis än att kommunen vill undvika förvaltningsrättens beslut, som skulle innebära en annan leverantör än vad kommunen först tilldelat avtalet, genom att av­ bryta upphandlingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 942-20 I MALMÖ Avdelning 1 Eslövs kommun Eslövs kommun anser att ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖR A VGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. En upphandlande myndighet har inte någon skyldighet att fullfölja en påbör­ jad upphandling. Ett beslut att avbryta en upphandling är inte heller förbe­ hållet undantagsfall eller situationer då det finns tungt vägande skäl. En upphandlande myndighet får således anses ha ett stort utrymme att göra be­ dömningar avseende när den vill avbryta en upphandling. Ett beslut att av­ bryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, får inte vara godtyckligt och måste följa de grundläggande EU-bestämmelserna Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande 2009 ref. 43). Det är den upp­ handlande myndigheten som har att visa att sakligt godtagbara skäl förelig­ ger för att avbryta en upphandling. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om det funnits sakligt godtagbara skäl för Eslövs kommun att avbryta den aktuella upphandlingen. Förvaltningsrätten i Malmö har genom dom den 17 december 2019 i mål nr 11706-19, avseende aktuell upphandling, förordnat om rättelse på så sätt att Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 942-20 I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrätten konstaterar att den omständigheten att endast ett anbud återstår, dvs. bristande konkmTens, i regel utgör ett sakligt skäl för att av­ bryta en upphandling. Detta eftersom det då inte finns någon möjlighet för den upphandlande myndigheten att jämföra olika anbud och utnyttja den konkurrens som finns på marknaden. Mot bakgrund av att det endast finns ett anbud kvar som uppfyller de obli­ gatoriska kraven i upphandlingsdokumenten anser förvaltningsrätten att Eslövs kommun har visat det föreligger sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen redan på denna grund. Det har inte heller framkommit att be­ slutet att avbryta upphandlingen varit godtyckligt eller av annan anledning fattats i strid med någon av de upphandlingsrättsliga principerna. Att för­ valtningsrätten i tidigare meddelad dom förordnat om rättelse föranleder inte en annan bedömning. Sokigos ansökan om ingripande enligt LOU ska där­ med avslås. H URMAN Ö VERKLAGAR, se bilaga (FR-05) /' Marie Nilsson har föredragit målet. en ny utvärdering ska genomföras utan beaktande av Prosonagruppens AB :s anbud. Efter förvaltningsrättens dom har anbudet från Sokigo varit det enda som uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingsdokumenten. I,,·�• ..,. ti!!i� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vill<:en ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande Oäs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2