Mål nr 22297-15 Sida 1 (44) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2016-08-23 Meddelad i Stockholm BSHHomeAppliances AB, 556201-4182 Box503 169 29 Solna MOTPARTER 1. Husbyggnadsvaror HBV Förening UPA, 702000-9226 Box42O59 126 l3 Stockholm Ombud: Advokat John Hane ochjur.kand. Carl Fläring FoyenAdvokatfirmaAB Box 7229 103 89 Stockholm 2. Electrolux Hemprodukter AB KONKURRENSVERKET v 23.., 2QHiv� -Q(''•. Avd Dnr KSnr Aktbil Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell ochjurist Martin Bogg Advokatfirman Delphi Box1432 111 84 Stockholm 3. Elektroskandia Sverige AB Norrvikenleden 97 191 83 Sollentuna SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Husbyggnadsvaror HBV Förening UPA:s upphandling av ramavtal gällande vitvaror DelA (ref 15-101), ska göras om. Dok.Id 696137 Postadress 115 76 Stockho1m Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockho1m@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefax 08-561 680 01 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM BAKGRUND DOM Sida 2 22297-15 Husbyggnadsvaror HBV Förening UPA (HBV) genomför en upphandling av ramavtal gällande vitvaror (ref15-101). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande med en avslutande elektronisk auktion enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av besked om tilldelnings­ beslut daterat den 13 november 2014 framgår att HBV avser att tilldela kon­ trakt avseende Del A till de två leverantörerna Electrolux Hemprodukter AB (Electrolux) och Elektroskandia Sverige AB (Elektroskandia), i angiven rangordning. BSH Home Appliances AB:s (BSH) anbud bedömdes inte uppfylla samtliga ställda kvalificeringskrav, varför bolaget inte gick vidare till utvärdering. BSH ansökte hos förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingens Del A, mål nr 28566-14. BSH anförde i målet både invändningar mot att dess anbud uteslutits från utvärdering samt mot att de vinnande anbudsgi­ varna Electrolux och Elektroskandias anbud tagits upp till prövning av HBV. Förvaltningsrätten fann i dom den 5 mars 2015 att HBV haft fog för att inte utvärdera BSH:s anbud och prövade inte BSH:s invändningar vad gällde vinnande anbudsgivares anbud, eftersom rätten bedömde att BSH inte visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Sedan BSH överklagat förvaltningsrättens avgörande med invändningar mot att Electrolux och Elektroskandias anbud inte förkastats, upphävde Kam­ marrätten i Stockholm, i dom den 13 oktober 2015 i mål nr 6420-15, den överklagade domen och visade målet åter till förvaltningsrätten för vidare handläggning samt uttalade att BSH får anses ha ett berättigat intresse av att få sina invändningar mot de vinnande anbuden prövade. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCIGIOLM DOM YRKANDEN, INSTÄLLNINGAR M.M. BSH yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sitt yrkande anför BSH sammanfattningsvis följande grun­ der. Av likabehandlingsprincipen följer en grundläggande skyldighet för en upphandlande myndighet att förkasta anbud som inte uppfyller ställda krav eller som på annat sätt är att betrakta som orena. De vinnande anbudsgivar­ na Electrolux och Elektroskandias anbud har inte uppfyllt samtliga i upp­ handlingen ställda krav. Genom att ändå låta utvärdera anbuden samt medge otillåtna kompletteringar har HBV förfarit i strid med likabehandlingsprin­ cipen. Den felaktigt genomförda kvalificeringen har medfört att BSH gått miste om kontrakt eller i vart fall om möjligheten att konkurrera om kon­ trakt. Om Electrolux och Elektroskandias anbud liksom BSH:s hade diskva­ lificerats skulle inget anbud ha kvalificerats, med följden att upphandlingen hade behövt göras om och BSH skulle då ha fått möjlighet att konkurrera om ramavtal i en ny upphandling på lika villkor. BSH har därmed lidit eller riskerat att lida skada. BSH hemställer vidare om att förvaltningsrätten med stöd av 8 § förvalt­ ningsprocesslagen (1971:291), FPL, infordrar uppgifter om Electrolux kva­ litets- och miljöledningsarbete, som sekretessbelagts av HBV. BSH ifrågasätter även Electrolux och Elektroskandias rätt att träda in som parter i målet. HBV bestrider bifall till BSH:s yrkande. Till stöd för sin inställning anför HBV sammanfattningsvis följande grunder. Electrolux och Elektroskandia har mött alla obligatoriska krav i upphandlingen och det har inte skett någon olikbehandling av anbudsgivarna. För det fall rätten mot HBV:s bestridande exempelvis skulle :finna att vissa uppgifter från Electrolux och Elektroskan- Sida 3 22297-15 I Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22297-15 I STOCKHOLM dia avviker från leravställningen är de irrelevanta och oväsentliga samt kan inte anses stå i proportion till följden av att förkasta anbuden. Electrolux bestrider vad BSH anfört och yrkar att ansökan om överpröv­ ning ska avslås, på den grunden att Electrolux anbud uppfyller samtliga ob­ ligatoriska krav i upphandlingen. Electrolu.x ger in tidigare sekretessbelagd handling avseende miljö- och kvalitetsledningsarbete. Elektroskandia anför att begreppet barnspärrad häll är lite otydligt och kan tolkas på olika sätt samt att texten borde ha varit elektriskt spärrad häll och att företaget i övrigt inte har något att tillägga. PARTERNAS UTVECKLANDE AV TALAN Electrolux och Elektroskandias rätt att träda in somparter i målet BSH ställer sig frågande till Electrolu.x och Elektroskandias rätt att träda in som parter i målet och anför huvudsakligen följande. Av praxis framgår att förvaltningsrätten ska bereda tredje part tillfälle att yttra sig i målet för det fall rätten överväger att lägga sökandens talan till grund för ett förordnande om rättelse innebärande att viss anbudsgivare ska uteslutas. BSH:s talan kan emellertid inte få till följd att upphandlingen rättas, utan endast att upphand­ lingen ska göras om, vilket enligt praxis inte har en sådan precis och påtag­ lig betydelse för tredje part som krävs för talerätt. BSH ber därför förvalt­ ningsrätten att överväga om det Electrolu.x och Elektroskandia har anfört kan beaktas. Krav på ekonomisk stabilitet BSH gör gällande att Electrolux inte uppfyller krav i förfrågningsunderlaget avseende ekonomisk stabilitet och anför huvudsakligen följande. I punkt3.2 i /j !I II Sidas FÖRVALTNING SRÄTTEN DOM 22297-15 I STOCKHOLM framgår att anbudsgivaren ska vara ekonomiskt stabil och bland annat ha en minsta omsättning motsvarande minst 100 000 kr per år gällande försäljning av vitvaror. Electrolux har inte en sådan minsta omsättning, utan har bifogat ett dokument där det argumenteras för att dess ekonomiska stabilitet måste bedömas på grundval av moderbolaget, till följd av att verksamheten bedrivs i kommission för detta. Att moderbolaget AB Electrolux skulle ha en om­ sättning på över 100 000 kr och således en ekonomisk stabilitet, gör dock inte att Electrolux har en högre omsättning och mer stabil ekonomisk ställ­ ning än vad som :framgår av kreditupplysningen för Electrolux. Electrolux är ett aktiebolag, innebärande att moderbolaget inte svarar för dess skulder. Electrolux har inte ingett något åtagande från moderbolaget om att ställa sina ekonomiska resurser till dotterbolagets förfogande. HBV kan inte bortse från attElectrolux de facto salmar erforderlig omsättning, oavsett om Electrolux kryssat i en ruta Omständigheterna ger uppenbar anledning att ifrågasätta riktigheten av Electrolux intygande, eftersom företaget har läm­ nat in en bilaga som styrker att omsättningslcravet inte är uppfyllt. Om HBV ändå uppfattat frågan som oklar har en kontrollskyldighet under alla förhållanden nu inträtt för HBV. Skyldigheten inträder även om om­ ständigheten blir känd för HBV först vid en överprövningsprocess (se Kammarrättens i Göteborg dom i mål nr 935-12). Kontrollen utvisar att Electrolux inte_har den omsättning som HBV krävt och inte heller någon garanti från annat företag avseende förfogande över det företagets resurser och ekonomiska stabilitet. Electrolux kan därmed omöjligen anses uppfylla kravet. Den argumentation HBV nu fört fram bygger uteslutande på HBV:s "egen erfarenhet" av Electrolux som leverantör till HBV. En myndighets egen erfarenhet av en anbudsgivare kan inte ligga till grund för beslut om kvalificering. Härutöver ska noteras att de belopp som HBV påstår att Electrolux fakturerat HBV historiskt är belopp som Electrolux fakturerat i kommission för AB Electrolux. De hör alltså till AB Electrolux omsättning. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22297-15 HBV:s egen erfarenhet förändrar inte att Electrolux har behövt tillgodogöra sig AB Electrolux resurser för att klara kravet. HBV anför i huvudsak följande. Electrolux uppfyller kravet på ekonomisk stabilitet. Förfrågningsunderlagets krav avseende omsättning är sådant att det endast ska intygas att kravet uppfylls genom att kryssa i rutan för Krav B i anbudsformuläret. En upphandlande myndighet ska i enlighet med praxis som huvudregel kunna förlita sig på att uppgifter som avges i anbud är korrekta så länge inte annat indikerar att så inte skulle vara fallet. HBV har inte haft någon anledning att inte förlita sig på Electrolux uppgifter. Electrolux har i mer än tio år haft en omsättning av vitvaror på över 100 000 kr till HBV. Enligt utdrag ur HBV:s affärssystem har Electrolux under år 2013 skickat endast till HBV fakturor om totalt 254 274 364 kr exklusive mervärdesskatt. Electrolux uppfyller vidare kraven om minst risk­ klass A. Det faller på sin egen orimlighet att Electrolux skulle ha O kr i om­ sättning. Denna redovisning har att göra med att resultatet tas upp direkt av kommittenten AB Electrolux. Omsättningen är alltså O kr av enkla redovis­ ningsskäl. Att HBV tidigare hänvisat till att Electrolux enkom i transaktion­ er med HBV haft en faktisk omsättning överstigande 100 000 kr ska inte tolkas som att Electrolux kvalificerats på grund av HBV:s egen erfarenhet av Electrolux, utan som. bevismedel för att Electrolux de facto har en ade­ kvat omsättning. Något åberopande av annat företags kapacitet har inte varit nödvändigt för Electrolux efterso� företaget på egen hand uppfyller kravet . Att omsättningen redovisas i moderbolaget är en redovisningsteknisk forma­ litet förknippad med komrnissionärsförhållandet och saknar relevans för bedömningen. Electrolnx anför i huvudsak följande. Electrolux har i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget punkt 3.2 intygat att företaget har en omsättning översti­ gande 100 000 kr och uppfyller dänned kravet. Kommissionärsförhållandet innebär att Electrolux bedriver sin verksamhet i eget namn men i kommiss- I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 7 22297-15 ion för AB Electrolux, varför resultatet jämte rörelsens tillgångar och skul­ der redovisas hos kommittenten, det vill säga AB Electrolux. Detta framgår uttryckligen av Electrolux fastställda och intygade förvaltningsberättelse. Att omsättning redovisningstekniskt inte redovisas hos Electrolux innebär inte att Electrolux inte har en omsättning överstigande 100 000 kr. Det är uppenbart att Electrolux har en omsättning överstigande 100 000 kr ef­ tersom Electrolux enbart till HBV sålt varor ror över 250 000 kr under år 2013. Under alla omständigheter krävs att det finns allvarliga farhågor för att Electrolux inte ska kunna fullfölja ett eventuellt kontrakt med hänsyn till dess ekonomiska kapacitet, vilket bekräftas av Kammarrättens i Stockholm dom i mål nr 2270-15, som rörde fråga om en anbudsgivare uppfyllde krav på ekonomisk kapacitet. Några allvarliga farhågor för att Electrolux inte ska kunna fullgöra kontraktet, mot bakgrund av vad som anförs samt att Electro� lux är befintlig leverantör, finns inte varför skäl att förkasta dess anbud inte heller foreligger. Kravpå kvalitets- och miijöledningsarbete BSH gör gällande att vare sig Electrolux eller Elektroskandia uppfyller krav i för:frågningsunderlaget på kvalitets- och miljöledningsarbete. Ifråga om Electrolux anför BSH i huvudsak följande. Av förfrågningsun­ derlaget punkt 3.3.2 :framgår att anbudsgivaren ska ha ett dokumenterat kva­ litetsledningsarbete. Electrolux har inte kommit in med efterfrågat 1S0- certifikat, utan endast med certifikat som avser en fabrik i Mariestad där dessutom endast ett litet urval av produkter tillverkas. Certifikatet avser inte heller anbudsgivaren utan moderbolaget AB Electrolux. Eftersom Electrolux saknat efterfrågat certifikat har företaget haft att inkomma med beskrivning av kvalitetsledningssystem, men det har det inte gjort utan endast inkommit med ett dokument som förklarar hur Electrolux Service, ett affärsområde inom Electrolux Hemprodukter AB arbetar. Electrolux Service tillhör inte Sida 8 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22297-15 Electrolux utan ett bolag som heter Vitvaruservice i Stockholm AB. Något åberopande av Vitvaruservice i Stockholm AB:s resurser i detta avseende har inte skett. Alldeles oavsett är beskrivningen ofullständig, eftersom den inte innefattar redogörelse for "Rutin för internrevision av kvalitetslednings­ system" enligt vad som krävts. Det finns endast kort redovisat hur Electro­ lux Service arbetar samt att "Electrolux Service övergripande och interna mtiner är dokumenterade i Handboken som finns på intranätet Intralux". Någon annan än Electrolux Service har rimligen inte tillgång till intranätet Intralux, i synnerhet inte HBV. Efterfrågade rutiner finns inte angivna i an­ budet och Electrolux kan inte anses ha uppfyllt kravet. Av förfrågningsunderlaget punkt 3 .3 .1 framgår vidare att anbudsgivaren ska ha ett dokumenterat miljöledningsarbete. Electrolux har inte inkommit med efterfrågat ISO-certifikat, utan endast med certifikat som avser moderbola­ get och en fabrik i Mariestad, där dessutom endast ett litet urval av produk­ ter tillverkas. Eftersom Electrolux saknar efterfrågade certifikat har företa­ get haft att inkomma med beskrivning av miljöledningsarbete, men så har inte gj orts. Istället hänvisas till ovan nämnda dokument som förklarar hur Electrolux arbetar. BSH gör i denna del gällande samma grunder som ovan, med tillägget att det saknas redogörelse för "Rutin för efterlevnad av lagar inom miljöområdet" och "Rutin för internrevision av miljöledningsarbete" enligt vad som krävts._ HBV har tillfört utredningen ett antal av Electrolux anbudsbilagor, som påstås visa att Electrolux har en kvalitetspolicy och en miljöpolicy. Ingivna anbudsbilagor avser emellertid inte den juridiska per­ sonen Electrolux utan koncernen och dess ledning samt omfattar inte samt­ liga de förhållanden som beskrivningarna ska omfatta enligt punkt3.3.1 respektive3.3.2. Beträffande Elektroskandias anbud anför BSH huvudsakligen följande. Till Elektroskandias anbud har bifogats ett intyg rörande framtida produktion av produkterna i position 2. Av samma intyg framgår att denna produktion om- I STOCKHOLM Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22297-15 besörjs av det turkiska bolaget Vestel Beyaz Esya A.S i extern fabrik. Såvitt framgår av Elek:troskandias anbud är varken bolaget eller fabriken ISO­ certifierade på sätt som krävs. Det finns inte heller någon beslaivning av miljö- respektive kvalitetsledningsarbete hos fabriken eller bolaget. Det är irrelevant huruvida anbudsgivaren är ISO-certifierad för sitt miljö- och kva­ litetsledningsarbete om det är någon annan än anbudsgivaren som ska utföra arbetet ifråga Genom Elektroskandias anbud står klart att produktionen ska utföras av någon annan än Elektroskandia, nämligen ett turkiskt bolag. Det relevanta därvid är om det turkiska bolaget är ISO-certifierat. Såvitt BSH kan se är det turkiska bolaget inte ISO-certifierat. Elektroskandias ISO­ certifiering avser endast Elektroskandia, och kan inte omfatta tredje part. BSH hänvisar till Kammarrättens i Göteborg dom i mål nr 3914-14, i vilket kammarrätten konstaterar att kvalitets- och miljöledningssystem utarbetas individuellt för det enskilda företaget och att det endast är detta företag som kan anses bundet av de aktuella systemen. HBV anför huvudsakligen följande. Electrolux uppfyller kravet på kvalitets­ ledningsarbete och miljöledningsarbete. Av bilaga Krav C Miljölednings­ och kvalitetsledningsarbete - Electrolux framgår tydligt att Electrolux upp­ fyllerdekravsomställtsavseendekvalitetsledningsarbeteochmiljöled­ ningsarbete. IElectroluxanbudhänvisas tillISO-certifieringo.chrutiner beskrivs såsom att samtliga enheter på Electrolux kvantifierar och registre­ rar betydande miljöaspekter. Electrolux gav även med sitt anbud in DVN­ intygomrevisioner,miljöpolicyochkvalitetspolicy.Denhandlingsom HBV gett in i tidigare mål är i sig tillräcklig för att visa att Electrolux upp­ fyllt kraven för kvalitets- och miljöledningsarbete. Även Elektroskandia uppfyller kraven på miljö- och kvalitetsledningsarbete. Kravens formulering i förfrågningsunderlaget tar sikte på anbudsgivaren. Det följer tydligt av kravformuleringen att anbudsgivaren ska ha ett doku­ menterat miljöledningsarbete respektive kvalitetsledningsarbete. Att det inte I STOCKHOLM Sida 10 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22297-15 skulle vara visat att visst bolag eller fabrik i Turkiet är ISO-certifierat eller har miljö- och kvalitetsledningssystem blir dänned irrelevant, eftersom det inte ställs krav på det. Elektroskandia har bifogat anbudet giltiga certifikat ISO 14001 och 900l som avser deras egen verksamhet, helt i enlighet med vad som krävts. Electrolux anför i huvudsak följande. Samtliga certifikat och beskrivningen avser koncernens samtliga bolag, inklusive Electrolux. Redan på dengrun­ den att Electrolux till anbudet bifogat certifikat avseende ISO 14001:2004 och ISO 9001:2008 uppfyller Electrolux:.förfrågningsunderlagets krav. Utö­ ver detta har företaget till anbudet bifogat beskrivningar som visar att det uppfyller kraven enligt anvisningarna. Av 11 kap. 14 § LOU framgår ut­ tryckligen att myndigheten ska godta andra bevis på likvärdiga kvalitets­ säkringsåtgärder som lämnas av leverantörer. Electrolux har genom eget intyg och beskrivningar i sitt anbud visat att företaget i sin verksamhet till­ lämpar ett miljö- och kvalitetledningsarbete som m otsvarar eller överträffar de krav som gäller enligt ISO 9001, FR 2000, ISO 14001 eller EMAS. Be­ skrivningarna behandlar vidare samtliga av de aspekter som efterfrågats i kravenunderpunkterna3.3.1 och3.3.2. Otillåtna reservationer mot avtalsvillkoren BSH gör gällande att Electrolux gjort otillåtna reservationer mot avtalsvill­ koren och anför därvid huvudsakligen följande. A v förfrågningsunderlaget punkt 2.2 framgår att reservationer som innebär avsteg från avtalsvillkor eller föreskrifter inte är tillåtna och i punkt 4.1 framgår på motsvarande sätt att anbudsgivare ska intyga att denne accepterar de avtalsvillkor som angi­ vits i forfrågningsunderlaget utan reservationer eller tillägg. De avtalsvillkor som angivits i förfrågningsunderlaget utgörs bland annat av ABM 07 All­ männa bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet. Häri­ genom. gäller bland annat ett vitesbelopp om minst 2 000 kr per påbörjad I STOCKHOLM Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22297-15 vecka samt en garantitid om fem år. Electrolux har i sitt anbud uppgett att Electrolux tillämpar EHL:s villkor. Enligt dessa villkor gäller ett vitesbe­ lopp om 500 kr samt en garantitid om 1 2 respektive 36 månader. De villkor som följer av EHL avviker således från de villkor som HBV uppställt, på ett sätt som är fördelaktigt för Electrolux. Genom att hänvisa till EHL-villkoren har Electrolux reserverat sig mot avtalsvillkor som varit obligatoriska att acceptera. Det har därmed förelegat hinder mot att anta Electrolux anbud. Ett skall-'krav kan inte anses uppfyllt bara för att anbudsgivaren allmänt på­ står detta, om det samtidigt förekommer anbudsuppgifter som motsäger det HBV kan inte bortse från Electrolux reservation endast för att den görs på annat ställe i anbudet Gfr Kammarrättens i Sundsvall dom i mål nr 2147-11, Kammarrättens i Göteborg dom i mål nr 6338-08 och Kammarrättens i Gö­ teborg dom i mål nr 4660-10). Praxis är entydig beträffande följderna av att anbudsgivare reserverar sig mot obligatoriska villkor. Förutom att Electro­ lux reservationer är uppenbart otillåtna enligt punkterna 2.2 och 4.1 är de också högst väsentliga till sitt innehåll. Rent faktiskt innebär de att Electro­ lux avser att tillämpa andra kommersiella villkor än de HBV föreskrivit. HBV anför huvudsakligen följande. Electrolux har accepterat avtalsvillko­ ren. Den handling som BSH hänvisat till avser svar på krav på organisation enligt förfrågningsunderlaget punkt 4.3. Bilagan syftar endast till att möta kraven enligt nämnda punkt. Texten innehåller inte heller någon reservation, utan det står uttryckligen att de tillämpar gällande avtalsvillkor. Electrolux har bekräftat accept av avtalsvillkor och har inte gj ort otillåtna reservationer mot dessa. Electrolux: har uppfyllt kraven genom kryssruta i anbudsformulä­ ret och har härmed förbundit sig att acceptera avtalsvillkoren. Electrolux anför i huvudsak följande. Electrolux har i sin helhet accepterat avtalsvillkoren, vilket har intygats genom att ruta i anbudsformuläret har kryssats i, och uppfyller det aktuella obliga toriska kravet. Att Electrolux är anslutet till EHL Service innebär inte att EHL Bygg 2007 gäller. Electrohrx I STOCKHOLM Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22297-15 I STOCKHOLM tillämpar gällande branschvillkor/avtalsvillkor för respektive kund, det vill säga i upphandlingen de avtalsvillkor som angetts i förfrågningsunderlaget. Otillåtna reservationer mot uppförandekoden BSH gör gällande att Electrolux gjort otillåtna reservationer mot uppföran­ d e k o d e n o c h anfö r b l an d an n a t fö l j an d e . R e s e r v a t i o n e r ra r i n t e g ö r a s m o t avtalsvillkor eller andra föreskrifter. Anbudsgivaren ska enligt förfrågnings­ underlaget punkt 4.2 acceptera HBV:s uppförandekod. Electrolux har till sitt anbud bifogat sin egen uppförandekod. Denna är till lydelse och innehåll avvikande från HBV:s. I HBV:s uppförandekod anges att "alla anställda ska behandlas lika oavsett handikapp och kast", att "obetalt arbete är otillåtet", att "den ordinarie arbetstiden högst f'ar uppgå till 48 timmar per vecka eller 60 timmar per vecka inkluderat 1 2 timmars övertid", samt att "alla leveran­ törer ska säkerställa att arbetet planläggs och anordnas så, att det kan utföras i ensundochsäkermiljö".IngetavdettatasuppiElectroluxuppförande­ kod. Electrolux har på detta sätt reserverat sig mot föreskrifter som varit obligatoriska att acceptera och även på denna grund har förelegat hinder mot att anta dess anbud. Den uppförandekod som Electrolux uppgett att man avser att använda är klart svagare än den som HBV begärt att anbudsgivarna ska acceptera. HBV anför i huvudsak fö ljande. Electrolux har bekräftat i anbudsformulär att HBV:s uppförandekod accepteras. Att Electrolux till anbudet bifogat sin egen uppförandekod innebär inte någon reservation. Electrolux anför i huvudsak följande. Electrolux. accepterar HBV:s uppfö­ randekod och har intygat det genom att kryssa i rutan i sitt anbudsformulär. Electrolux har endast för kännedom bifogat sin egen upptorandekod, för att visa att företaget redan idag i all dess verksamhet bedriver ett mycket ambi­ tiöst arbete ifråga om socialt ansvarstagande. Electrolux har inte på något Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22297-15 vis reserverat sig mot HBV:s uppförandekod. Av kammarrättspraxis fram­ går med tydlighet att det inte räcker för att en otillåten reservation ska anses föreligga att det finns information någonstans i anbudet som möjligen skulle kunna avvika från något krav i upphandlingen. Det måste av anbudet framgå att det funnits en avsikt från leverantören att reservera sig mot kravet Gfr Kammarrättens i Stockholm dom i mål nr 8640-14). Den aktuella bilagan kanomöjligenutgöranågonreservationmotuppförandekodenochnågon sådan a vsikt har heller inte funnits. Kravetpå att minst 50 procent av produkterna ska kunna offereras BSH anför att Electrolux och Elektroskandia inte uppfyller kravet på att minst 50 procent av produkterna ska kunna offereras. Beträffande Electrolux gör BSH gällande att kravet inte uppfylls vad gäller positionerna 7 respek­ tive 8 inom Kyla och anför i huvudsak följande. Av Electrolux ingiven pris­ lista/bilaga till anbudsf01mulär framgår att ett flertal produkter inom an­ givna positioner brister i förhållande till specifikationerna genom att de an­ tingen inte alls offererats, inte är avsedda för bruk i Sverige, inte uppfyller kravet påjusterbara stödpunkter framtill och baktill eller inte har det antal glashyllor som krävts. Positionerna 7.1, 7.2 och 7.12 respektive 8.1, 8.5, 8.7 och 8.15 har inte offererats. Positionerna 7.6 och 7.8 är inte avsedda för bruk i Sverige (saluförs inte på svenska marknaden eller går inte att beställa ur Electrolux s01timent för Sverige). Positionerna 7.3, 7.4, 7.9 och 7.11 re­ spektive 8.2, 8.3, 8.11 och 8.12 har ej justerbara stödpunkter baktill. Det är uppenbart att Electrolux produktblad är omskrivna manuellt i efterhand för att det ska se ut som om produkterna har denna produktegenskap. Position­ erna 8.2 samt 8.3 har inte heller erforderligt antal glashyllor. Antalet pro­ dukter inom position 7 som inte uppfyller uppställda specifikationer eller inte har offererats är 9 stycken av sammanlagt 12. Antalet produkter inom position 8 som inte uppfyller uppställda specifikationer eller inte har offere­ rats är 8 stycken av sammanlagt 15. Således har mindre än 50 procent av I STOCKHOLM Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22297-15 I STOCKHOLM produkterna offererats. Det ska noteras att kravet på 50 procent inte avser en hel kategori. I den prislista/bilaga till anbudsfonnulär som anbudsgivarna h a r a tt fö l j a i d e tt a a v s e e n d e s t å r k l ar t o c h t y d l i g t a t t " P r i s s k a o ffe r e r a s p å minst 50 procent av produkterna i varje pos(. . .)". Kravet ska förstås som att 5 0 procent av produkterna i varje position måste offereras. Det är också lo­ giskt, i annat fall skulle HBV riskera att salala leverantör för ett flertal pro­ dukter. Med den tolkning som BSH menar ska gälla står alldeles klart att Electrolux inte uppfyller det aktuella kravet. Även om man skulle tolka kra­ vet som attdet skulle avse en hel kategori har Electrolux inte kunnat offe­ rera 22 av de39 efterfrågade produkterna och har således endast offererat 43,6 procent. Electrolux klarar inte kraven avseende positionerna 6.1- 6.3 , 6.7, 7.1-7.4, 7.6, 7.8, 7.9, 7.11, 7.12, 8.1-8.5, 8.7, 8. 11, 8.12 och 8.15. Vad gäller Elek:troskandia anför BSH huvudsakligen följande. Av förfråg­ ningsunderlagets inledande föreskrifter framgår att minst 50 procent av pro­ dukterna i varje position 1-5 ska kunna offereras. För produkterna gäller, förutom de produktspecifikationer som listas i anbudsformuläret, de förut­ sättningar som framgår av föreskrifterna. BSH hänvisar därvid till föreskrif­ terna punkt A.3. Av intyg som bilagts Elektroskandias anbud framgår att delar av produkterna i position 1 inom Värme inte kommer att vara fram­ tagna förrän i januari 2015. Antalet produkter inom position 1 Värme som inte finns iproduktion är 12 stycken (positionerna 1.5-1.11 och 1.15-1.19) a v s am m an l a g t 23 . P r o d ukt e rn a fin n s s ål e d e s i n t e i p r o d ukt i o n o c h fi n n s heller inte tillgängliga för HBV inom tre dagar efter förfrågan. Härutöver finns inte bruksanvisning/installationsanvisning färdig att skickas till HB V inom tre dagar efter förfrågan. Eftersom produkterna inte finns har Elek:tro­ skandia inte uppfyllt kravet på att kunna offerera 50 procent av produkterna inom position I. Inte heller uppfyller Elektroskandia kravet i förhållande till positionerna 6 respektive 7 inom Kyla. Antalet produkter inom position 6 Kyla som inte finns i produktion är 6 stycken (positionerna6. 1 , 6.3--6.6 och 6.8) av sammanlagt 8. Antalet produkter inom position 7 Kyla som inte Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22297-15 finns i produktion är 8 stycken (positionerna 7.4-7.8 och 7.10-7.12) av sammanlagt 12. Således har mindre än 50 procent av produkterna offererats. Det har varit tydligt att alla offererade produkter ska finnas i produktion vid anbudsinlärnnandet. Det vore ologiskt om så inte vore fallet För att kunna uppfylla ett stort antal krav i upphandlingen, däribland att uppvisa produk­ terna i Stockholmsområdet, att visa att produkterna är försedda med barn­ spärr, hjul, sladdlängd m.m., måste de givetvis existera per anbudsdagen. Så är inte fallet med de av Elektroskandias produkter som BSH angett. BSH kan dessutom visa att produkterna fortsatt inte finns i produktion, vid be­ ställning per den 13 januari 2015 finns de fortfarande inte. Såsom BSH an­ fört ovan gäller att kravet tar sikte på positioner, inte hela kategorier. Posit­ ion 6 består av 8 produkter, varav 6 stycken inte fanns i Elektroskandias produktion vid anbudsdatum den 22 oktober. Det är således 6 av 8, det vill säga att Elektroskandia endast kan leverera 25 procent i position 6. Gällande position 7 består den av 12 produkter. Av dessa är det 8 stycken som inte finns i produktion, det vill säga att de endast kan leverera33 procent. Då det gäller position 1 är det 23 produkter, där 12 stycken inte finns i produktion, det vill säga att Elektroskandia endast kan offerera 47,8 procent. Elektros­ kandia uppfyller inte kravet även om man skulle se till kategorier. De pro­ dukter som inte finns i produktion utgör 19 av 39 produkter i hela kategorin. Utöver det är det 6 produkter, position 7.1, 8.2, 8.3, 8.7, 8.8 och 8.12, som Elektroskandia inte offererat alls. Elektroskandia har således inte kunnat offerera 25 av 39 produkter i kategorin Kyla, det vill säga har endast offere­ rat 43,6 procent av produkterna. Även om det skulle förhålla sig så som HBV gör gällande, att produkterna behöver finnas först vid avtalsstart, före­ kommer i Elektroskandias anbud ett flertal produkter som inte fanns i pro­ duktion ens i januari 2015, det vill säga senare än den tilltänkta avtalspe­ riodens början. HBV anför huvudsakligen följande. Electrolux uppfyller kravet på minst 50 procent av produkterna. Det stämmer att Electrolux inte offererat någon I STOCKHOLM Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22297-15 I STOCKHOLM produkt för positionerna 7. 1, 7.2 och 7.12 samt positionerna 8.1, 8.5, 8.7 och 8.15. I enlighet med förfrågningsunderlaget har HBV då gett Electrolux be­ lastningspris för dessa positioner. HBV ställer sig :frågande till BSH:s påstå­ ende om att de produkter som Electrolux offererat i position 7.6 samt 7.8 inte skulle vara anpassade ilir bruk i Sverige. Båda produkterna finns i Electrolux prislista för HBV under hela 2014 och har funnits tillgängliga i Sverige. Vid sökning på Avista (Electrolux beställningssystem) fanns den 21 januari 2015 nämnda produkter att beställa för leverans den 23 januari 2015. Vad avser elanslutningar och andra lagkrav är produkten anpassad för att fungera även i Sverige. För positionerna 7.3, 7.4, 7.9 och 7.11 samt po­ sitionerna 8.2, 8.3 och 8.11 har HBV ställt frågan till Electrolux om inform­ ation i produktblad gällande hjul bak och justerbarhet. Produktblad med förtydligande om justerbarhet, vilket visar att kravet uppfylls, inkom från Electrolux den 4 november 2014. För position 8.12 sattes belastningspris då kylens storlek inte uppfyllde kravet. Denna produkt var alltså redan under­ känd av HBV. Även om dessa produkter skulle underkännas har Electrolux offererat mer än 50 procent av produkterna totalt inom kategori Kyla Det aktuella kravet är således uppfyllt. Det har framgått genom bifogade pro­ duktblad, genom hänvisning till Electrolux bestälhringssystem och genom förtydligande från Electrolux angående information i produktblad m.m. att kravet uppfyllts. I del Kyla är 39 produkter specificerade. På 10 av dessa har Electrol� fått belastningspris. Även om BSH:s påstående skulle vara riktigt angående position 7.3, 7.4, 7.9 och 7.11 uppfyller Electrolux ändå kravet v ad gäller kategori Kyla. Den 9 oktober 2014 gav HBV svar på en fråga kring det aktuella kravet. Texten ska läsas tillsammans med den tilläggsin­ fonnation som gavs i fråga - svar. Fråga: Vad händer om en leverantör inte kan lämna anbudpå minst 50 procent av produkterna inom en kategori, exempelvis våta eller värme? Svar: Man uppfyller då ej kravet och anbudet förkastas. Fråga - svar är en tidsmässigt senare tillkommen uppgift och ska därför gälla före text i den ursprungliga förfrågningen. Det blir ett förtydli­ gande för anbudsgivaren hur skall-krav ska förstås. Notera också att det i Sida 17 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22297-15 den ursprungliga texten stod att "Pris ska offereras på minst 50 procent av produkterna i varje position 1-5". Det innebär att anbudsgivare skulle kunna offerera 50 procent av det totala antalet positioner, det vill säga per kategori. Om det endast var fråga per position skulle det ha stått "50 procent av pro­ dukterna i respektive position". Det är sammanfattningsvis tydligt att kravet avser 50 procent av de olika positionerna inom respektive kategori (Våta, Värme och Kyla). Vidare uppfyller Elektroskandia kravet på minst 50 procent av produkterna. Av A.3 framgår att "Förutsättningarna ska vara uppfyllda under avtalstiden om inte annat framgår". Sålunda ska punkten "produkterna ska finnas i pro­ duktion" förstås som att produkterna ska finnas i produktion när avtal in­ gåtts och framgent under avtalstiden. Detta krav har Elektroskandia således uppfyllt. För övrigt utgör de två produkter som BSH avser och hänvisar till så liten del att Elektroskandia likväl har 80 procent av produkterna i den kategorin. HVB har gällande positionerna 1.5-1.11 samt 1.16-1.18 ställt frågan om det fanns produktblad som styrker kraven på produkterna. Elektroskandia svarade den 5 november 2014 att modell modifierad för Bygg & Fastighetskunder skulle finnas för produktion i november 2014. Elektroskandia bifogade även produktblad. Position 1.15 skulle finnas i pro­ duktion i december 2014, vilket innebär att den finns innan planerad avtals­ start. Elektroskandia har mött kravet på att offerera minst 50 procent av pro-