FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2011-12-14 Meddelad i Linköping Mål nr 7459-11 Enhet 2 Sidal(4) Ultra111are AB, 556057-9137 Kardanvägen 64 461 38 Trollhättan MOTPART Nyköpings konunun 611 83 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen(2007:1091) 0111 offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan 0111 överprövning. DokJd 68103 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 10 00 E-post Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7459-11 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Nyköpings kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende ramavtal för luftfilter till ventilationsaggregat för tiden den I januari 2012 - den 31 december 2013 med möjlighet till förlängning ett år i taget, längst till och med den 31 december 2015, diarienummer KKl 1/171. Upphand­ lingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt LOU. Sista dagen för inlämnande av anbud var den 28 november 2011. Ultramare AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ålägger kommunen att dra tillbaka sitt förfråg­ ningsunderlag och istället komma ut med ett nytt förfrågningsunderlag som överensstämmer med gällande branschpraxis i fråga om typen testprotokoll för helmodul som ska inges. Till stöd för sin ansökan anför bolaget följan­ de. Förfrågningsunderlaget innehåller ett ska-krav som strider mot huvud­ regeln i I kap. 9 § LOU om att upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på öppet sätt. Kommunen kräver enligt bifogad kravspecifi-­ kation att opartiskt tesprotokoll för helmodul (592x592x500 mm), ej äldre än fem år, från SP eller VIT ska bifogas anbudet. Praxis i branschen är at man testar med filterpåsar som har en längd mellan 600-700 mm och inte de 500 mm som kommunen kräver. Mätresultaten avseende filtrens kvalitet går lika bra att utläsa i testprotokollen enligt praxis. Kommunens krav in­ nebär att man kommer att favorisera det företag som har detta protokoll och förkasta alla andra anbud. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Kommunen har inte brutit mot LOU på sådant sätt som angivits i ansökan om över­ prövning. I förfrågningsunderlagets bilaga 2 "Filterlista" anges storlekar på de filter till ventilationsaggregat som kommunen har behov av. Det är vari-­ erande längder men storleken är endast i några fall längre än 500 mm. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7459-11 I LIN KÖPING Kommunen har även behov av kortare filter än 500 mm, vilket också efter­ frågas i upphandlingen. Kommunen har varit angelägen att inkomna anbud ska kunna jämföras på ett likvärdigt och o�jektivt sätt och just därför an­ gett att ett testprotokoll från ett opartiskt testinstitut (SP alternativt VTT) ska bifogas. I samband med en fråga under anbudstiden har kommunen varit i kontakt med det ackrediterade testinstitutet SP angående test av fil­ ter som är 500 mm. Kravet på testrapport med data för att kunna _jämföra likvärdiga produkter är både proportionerligt och relevant och därför änd­ rades inte detta krav. Vid mottagande av ansökan om överprövning hade ett antal anbud redan inkommit och därmed tillräcklig konkurrens erhållits. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Av 16 kap. 5 § LOU följer att rätten ska besluta att upphandlingen ska gö­ ras om eller att den :far avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphand­ lande enheten brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantör lidit skada eller kan komma att lida skada. Av I kap 9 § LOU följer att en upphandlande myndighet skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. Med proportionalitetsprincipen menas att kraven på leverantören och kraven i kravspecifikationen måste ha ett natur­ ligt samband med och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. De krav som ställs ska vara både lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet med upphandlingen. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7459-11 I LINKÖPING Det som ska prövas vid en ansökan om överprövning är om det på grund­ val av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 5 § LOU. Bolaget åberopar till grund för att upphandlingen strider mot de grundläg­ gande principerna i LOU att kommunen kräver ett testprotokoll som enligt bolaget inte stämmer överens med praxis i branschen. Bolaget har inte närmare utvecklat denna argumentation och har inte heller bemött det som kommunen har anfört, bl.a. ifråga om kontakt med institutet SP angående test av filter 500 mm. Förvaltningsrätten finner att bolaget inte har visat att kravet på testproto­ koll beträffande den aktuella filterstorleken har varit oproportionerligt, dvs. olämpligt eller onödigt för att uppnå syftet med upphandlingen. Inte heller har bolaget visat att leverantörerna har behandlats olika och inte fått sam­ ma förutsättningar. Det som bolaget åberopar innebär således inte att kommunen har brutit mot någon bestämmelse i LOU eller mot de gemen­ skapsrättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen. Det saknas således skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D) 0\/\ l�A0i Olo� cXstedt \ Föredragande har varit Stefka Bokmark. L---_ SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ numn1er. r--0N www.domstoLse