FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-10-03 Mål nr 16119-14 KONKURRENSVERKET 2014 ~;:],- 0 3 Dnr KSnr Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 12 Stockholm SÖKANDE Sodexo AB, 556232-7873 Box 47620 117 94 Stockholm Avd Ombud: Advokat Carl Bokwall och jur kand. Lisa Hjalmarsson Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm MOTP ART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Offentlig upphandling FÖRV ALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbll 1 Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 529871 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16119-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Nacka kommun genomför en upphandling avseende drift av skolkök (KFKS 2014/157-050). Upphandlingen sker med förenklat förfarande en­ ligt 4 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. I ett tilldelnings­ beslut 2014-7-04 har Nacka kommun antagit annan anbudsgivare än Sodexo AB, som inte ansågs ha uppfyllt ställt ska krav 18.9. Sodexo AB (Sodexo) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse och anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkt 18.9 anges att en fyraveckorsmatsedel ska vara näringsberäknad utifrån 10-12 år och att "i näringsberäkningen ska minst deklareras Energi (kj och kcal), Energigivande näringsämnen: protein-, kolhydrat- och fettmängd (fleromättat, enkelomättat och mättat fett i gram)". Det stämmer att Sodexo inte specificerat det enkelomättade fettet under en egen rubrik i näringsberäkningen. I anbudet framgår dock andelen enkelomättat fett i gram av näringsberäkningarna, eftersom det enkelomät­ tade fettet är det som kvarstår när fleromättat och mättat fett dras bort från den totala mängden fett. Efterfrågad information framgår således av anbu­ det. Nacka kommun och dess kostekonomer måste rimligen ha varit inför­ stådda med att det enkelomättade fettet erhålls så länge de två andra fettsy­ rorna och den totala mängden fett är kända. Detta visas inte minst av det faktum att Nacka vid det första tilldelningsbeslutet inte ansåg att det fanns några som helst brister i anbudet. Att tillämpa kravet på att enkelomättat fett måste specificeras vore oproportionerligt givet syftet med kravet och konsekvenserna för såväl Sodexo som kommunen av att förkasta det bästa anbudet i upphandlingen. Det skulle även vara ett brott mot likabehand­ lingsprincipen. Nacka kommun (Nacka) Sodexos yrkar att ansökan avslås och anför bl.a. följande. Sodexo har i sin ansökan vidimerat att de inte uppfyllt kravet i 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16119-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen punkt 18.9. Att Sodexo anser att kravet är onödigt förändrar ingenting. Det är inte Nacka som ska omräkna Sodexos anbud för att kravet ska vara upp­ fyllt. Övriga anbudsgivare har utan problem klarat kravet. Att särbehandla Sodexo skulle innebära ett brott mot de grundläggande principerna och särskilt likabehandling. Sodexo har i yttrande anfört bl.a. följande. Sodexo anser inte att kravet är onödigt men däremot att kravet är uppfyllt genom att det framgår av anbu­ det. Syftet med kravet i p. 18.9 är att kommunen ska få information om hur många gram respektive fettsyra svarar för. Eftersom kommunen får fram denna information genom de uppgifter som lämnats i anbudet är det inte nödvändigt för att uppnå syftet med kravet att särskilt specificera det en­ kelomättade fettet. Det är fast rättspraxis att det inte är förenligt med pro­ portionalitetsprincipen att förkasta ett anbud enbart till följd av irrelevanta och oväsentliga avvikelser från obligatoriska krav i förhållande till syftet med den aktuella upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I förfrågningsunderlaget punkt 18.9 andra stycket anges följande. "I nä­ ringsberäkningen ska minst följande deklareras: Energi (kJ och kcal), Energigivande näringsämnen: protein-, kolhydrat- och fettmängd (flero­ mättat, enkelomättat och mättat fett i gram) och energifördelning kolhyd­ rat, fett och protein samt fiber, vitamin C och D, folat, kalcium, järn och salt." Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten finner att ska-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 18.9 är klart och lätt förståeligt. Även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16119-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50). I detta fall har Sodexo inte visat att Nacka har brutit mot någon sådan princip. Detta särskilt mot bakgrund av att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare bör kunna tolka innebörden av förfrågningsun­ derlaget i nu aktuell del på samma sätt. Vid dessa förhållanden ska Sodexos ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Madeleine Benndorf Rådman Peter Collert har föredragit målet. 4 ,I�+�,,. l�fi!� HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller l ämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se 4.