i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2014-02-24 Meddelad i Jönköping Borås Yrkeskläder AB, 556818-6216 Box 22005 504 11 Borås Mål nr 5133-13 1 20i4 -02- 2 4 i,<;1 Avd Dnr KSnr Ulf Nordberg SÖK A N D E Ombud: Advokaten Anders Nilsson och jur.kand. Lovisa Molander Advokatfirman Lindahl KB Box 11 911 404 39 Göteborg MOTPA R T Borås Stad 501 80 Borås Ombud: Stadsjuristen Torbjörn Alfredsson Borås Stad Stadskansliet 501 80 Borås SAK EN Överprövning av en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen avseende anbudsområdet "Arbetsskor till bygg m.m." ska göras om. BAKGRUND Borås Stad, Borås Elnät AB, Bollebygds-, Svenljunga-, Tranemo och Ulri- cehamns kommun (Kommunerna) genomför en upphandling avseende ar- betskläder och arbetsskor. Upphandlingen handläggs enligt reglema om öppet förfarande enligt LOU. Upphandlingen är uppdelad i flera delar och anbud kan lämnas på en eller flera delar. Borås Yrkeskläder AB (bolaget) Aktbil Dok.Id 123229 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:30• 16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se KONKURRENSVfRKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5133-13 I JÖNKÖPING har lämnat anbud för anbudsområdenaArbetskläderför bygg, varsel m.m., ArbetskläderförelarbeteochArbetsskortillbyggm.m. Vidanbudsutvär­ dering har bolagets anbud rangordnats som nummer två avseende anbuds­ områdenaArbetskläderför bygg, varsel m.m. ochArbetskläderför elarbete samt förkastats såvitt avser anbudsområdetArbetsskor till bygg m.m. I till­ delningsbeslut antogs anbud från Grolls AB och bolaget har därefter ansökt om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten har genom dom den 13 juni 2013 i mål nr 6116-12 be­ slutat att upphandlingen avseende "Anbudsområde Arbetsskor till bygg m.m." ska rättas på så sätt att den får avslutas först sedan Borås Stad, Boll­ lebygds-, Tranemo och Ulricehamns kommun genomfört en ny anbudsut­ värdering. Genom samma dom har förvaltningsrätten avslagit ansökan om överprövning såvitt avser "Anbudsområde Arbetskläder för bygg, varsel m.m." och "Anbudsområde Arbetskläder för elarbete". Efter att Borås Stad, Bollebygds-, Tranemo och Ulricehamns kommun ge­ nomfört en ny anbudsutvärdering avseende anbudsområde "Arbetsskor till bygg m.m." har Skene Järn AB antagits som den leverantör vars anbud innehåller det lägsta priset. Vid utvärderingen prövades anbud från sex anbudsgivare. Bolagets anbud rangordnades som nr 3 efter Ahlsell AB. Bolaget har därefter på nytt ansökt om överprövning. Sedan bolaget överklagat förvaltningsrättens ovan nämnda dom har Kammarrät­ ten i Jönköping genom dom den 11 februari 2014 i mål nr 1867-13 beslutat, med ändring av förvaltningsrättens dom, att upphandlingen ska göras om såvitt avser anbudsområdet "Arbetskläder för bygg, varsel m.m.". Genom samma dom har kammarrätten avslagit överklagandet i övrigt. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5133-13 I JÖNKÖPING YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen avseende anbudsområde "Arbetsskor till bygg m.m." inte får avslu­ tas innan rättelse skett genom ny utvärdering, varvid anbuden från Skene Järn AB (Skene Järn) och Ahlsell AB (Ahlsell) ska förkasts. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att rättelse enligt ovan inte är möjlig yrkar bolaget att upphandlingen avseende anbudsområde "Arbetsskor till bygg m.m." ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Borås stad har av varie­ rande skäl underkänt vissa av de produkter som de olika leverantörerna offererat. I två fall har det varit tydligt att offererade produkter inte upp­ fyllde ställda krav. Hur Borås stad bedömt brister hos övriga produkter är oklart. Det är omöjligt att hitta en röd tråd i Borås stads bedömning och bedömningarna kan inte heller härledas till i förfrågningsunderlaget upp­ ställda krav. Borås stad anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Det har varit tillåtet enligt förfrågningsunderlaget att offerera alternativa material avseende tåhättor m.m. Detta under förutsättning att den offererade artikeln har en funkt­ ion som motsvarar den hos referensartikeln. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Kammarrätten i Jönköping har i domen den 11 februari 2014 i mål nr 1867-13 uttalat bl.a. följande sammanfattande slutsatser. Bolaget har visat att kommuner­ na vid utvärderingen har brutit mot 1 kap. 9 § LOU genom att tillämpa ett un­ derkriterium som leverantörerna inte underrättats om i förväg. Detta underkrite­ rium har varit att kommunerna vid anbudsutvärderingen haft som utgångspunkt att en offererad produkt inte kan anses uppfylla kraven om dess vikt avviker från referensproduktens vikt med mer än 20 procent. Kammarrätten ansåg att något annat brott mot LOU hade bolaget inte påvisat. Kammarrätten fann vidare att FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5133-13 I JÖNKÖPING bolaget, vad gäller anbudsområdet "Arbetskläder för bygg, varsel m.m.", också hade visat att det brott mot LOU som förelåg hade medfört att bolaget kunde komma att lida skada, varför överklagandet skulle bifallas i den delen. Detta, ansåg kammarrätten, borde ske på så sätt att rätten beslutar att upphandlingen i denna del ska göras om. Kammarrätten fann slutligen att bolaget, vad gäller an­ budsområdet "Arbetskläder för elarbete", inte hade visat att det kunde komma att lida skada. Kammarrätten fann därför att överklagandet skulle avslås i den delen. Vad gäller anbudsområde "Arbetsskor till bygg m.m." motsvarar förhållandena i förevarande mål förhållandena i kammarrättens mål såvitt avser anbudsområdet "Arbetskläder för bygg, varsel m.m.". Detta då såväl bolaget som övriga an­ budsgivare fått underkänt avseende vid vissa positioner efterfrågade produkter och tillämpningen av ett underkriterium som leverantörerna inte underrättats om i förväg har således kunnat påverka anbudsprövningens utgång. Därmed finns det skäl att i förevarande mål besluta på motsvarande sätt som kammarrätten gjort avseende anbudsområdet "Arbetskläder för bygg, varsel m.m.", d.v.s. att upphandlingen i aktuell del ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU) Kristina Linderoth 4 Iti'!li SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. ""D Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför DN viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elleradressuppgiftändras,ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se