FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Linköping SÖKANDE Firma: Upplands Trädgårdsprodukter Postboda gård MOTPARTER Mål nr 4109-15 KONKURRENSVERKET 20!5 -c:- 0 2 -. Avd Dnr KSnr Aktbil I LINKÖPING 2015-09-01 Meddelad i Dok.Id 220272 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 1. Landstinget Sörmland, Upphandlingsenheten, 232100-0032 611 88 Nyköping 2. Kost genom Landstinget Västmanland, 232100-0172 721 89 Västerås 3. Sörmland Landstingsservice AB, 556778-9879 Landstinget Sörmland 611 88 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Ansökan avslås. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4 1 09-15 I LINKÖPING YRKAN DEN M.M. Landstinget Sörmland, Kost genom Landstinget Västmanland och Sörm­ land Landstingsservice AB (Landstingen) genomför upphandlingen Frukt, grönsaker och potatis med dnr DU-UPP 1 5-0049 genom öppet förfarande enligt LOU. Tilldelningsgrunden är lägsta pris. Upphandlingen omfattar flera avtalsområden. Av tilldelningsbeslut den 29 maj 201 5 framgår att enskilde näringsidkaren genom firman Upplands Trädgårds­ produkter Postboda gård (Upplands Trädgårdsprodukter) har lämnat anbud som antagits avseende avtalsområdet Beredda frukter och grönsaker Väst­ manland. Upplands Trädgårdsprodukters anbud har rangordnats på fjärde plats avseende avtalsområdena Färska frukter och grönsaker Västmanland och Potatis Västmanland. Upplands Trädgårdsprodukter yrkar i ansökan om överprövning att upp­ handlingen i första hand ska rättas på så sätt att upphandlingen avseende avtalsområdena Färska frukter och grönsaker Västmanland och Potatis Västmanland tilldelas Upplands Trädgårdsprodukter. I andra hand yrkar Upplands Trädgårdsprodukter annan rättelse eller att upphandlingen ska göras om. Landstingen yrkar att ansökan avslås. VAD PARTERNAHARANFÖRT Upplands Trädgårdsprodukter Upplands Trädgårdsprodukter har lidit eller kan komma att lida skada med anledning av att landstingen på felaktiga grunder tilldelat Centrala Partihal­ len AB och Martin & Servera AB avtalen. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4109-15 I LINKÖPING Centrala Partihallen AB:s anbud Centrala Partihallen AB har inte angett under vilken flik i anbudet svars blanketterna återfinns, vilket strider mot punkt 2.2 i de administrativa före­ skrifterna. Vidare har Centrala Partihallen AB angett att bolaget tillämpar småorderavgift/miljöavgift, men inte i anbudet angett avgiften eller dess villkor. Detta strider mot punkt 4.2 i de administrativa föreskrifterna. Martin & Servera AB:s anbud Martin & Servera AB har offererat en produkt som inte uppfyller kraven och angett förpackningsstorlek i kg i stället för i efterfrågad enhet styck. Martin & Servera AB har på ett antal positioner i produktspecifikationen angett förpackningsstorlekar som inte överensstämmer med de efterfrågade produkterna som finns noterade på Årstalistan. Martin & Servera AB har som avtal gällande underleverantör bifogat en icke undertecknad och egen­ händigt formulerad handling daterad den 31 juli 2014. Grönsakshallen Ingvar Johansson AB:s anbud Grönsakshallen Ingvar Johansson AB är inte certifierat och därmed förbju­ det att saluföra ekologiska produkter. Vidare har bolaget i sin produktspe­ cifikation angett potatis som inte uppfyller storlekskravet och även angett förpackningsstorlekar som inte överensstämmer med de efterfrågade pro­ dukterna som finns på Årstalistan. Landstingen Centrala Partihallen AB:s anbud Centrala Partihallen AB:s anbud har antagits avseende Färska grönsaker och frukter och rangordnats som nr två avseende Potatis. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4109-15 I LINKÖPING Det är en instruktion till kravet att vissa svarsblanketter ska bifogas anbu­ det och utgör inte ett obligatoriskt krav i sig. Det skulle hur som helst vara oproportionerligt och strida mot LOU att förkasta ett anbud pga. att leve­ rantören inte angett under vilken flik vissa handlingar finns. Med småorderavgift avses en extra avgift som leverantören debiterar vid mindre beställningar. Avgiften kan vara bra för landstingen att känna till och att reglera i avtal, men utgör en mycket liten del av den totala voly­ men. Landstingen har därför valt att inte låta den påverka utvärderingen. Om den vinnande leverantörens avgift skulle visa sig vara orimligt hög, skulle landstingen anpassa sina beställningsrutiner och helt enkelt inte göra några mindre beställningar. Att förkasta anbudet under dessa förhållanden skulle vara oproportionerligt och strida mot LOU. Martin & Servera AB:s anbud Landstingen bestrider att fel förekommit vid kvalificeringen av anbudet från Martin & Servera AB. Grönsakshallen Ingvar Johansson AB:s anbud Grönsakshallen Ingvar Johansson AB har inte tilldelats något kontrakt. Prövningen av dess anbud kan därför inte vara till skada för sökanden så länge inte Martin & Servera AB och Centrala Partihallen AB:s anbud för­ kastas. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Anbudet från Centrala Partihallen AB har antagits avseende avtalsområdet Färska frukter och grönsaker Västmanland och rangordnats på andra plats avseende avtalsområdet Potatis Västmanland. Anbudet från Upplands Trädgårdsprodukter har rangordnats på fjärde plats på avtalsområdena, dvs. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4109-15 I LINKÖPING efter Centrala Partihallen AB. Förvaltningsrätten finner skäl att först pröva om Landstingen har agerat i strid med LOU med avseende på anbudet från Centrala Partihallen AB. Uppgiften att ange flik Upplands Trädgårdsprodukter gör gällande att Centrala Partihallen AB:s anbud inte är fullständigt ifyllt genom att det inte anges under vilken flik respektive svarsblankett finns. I 2.2 i de administrativa föreskrifterna anges att vissa svarsblanketter ska bifogas anbudet och att leverantören har att ange under vilken flik i anbudet som dokumenten återfinns. Det som fram­ kommit i denna del ger enligt förvaltningsrättens mening stöd för Lands­ tingens bedömning att uppmaningen att ange vari anbuden blanketterna återfinns närmast får uppfattas som en administrativ instruktion och inte som ett kvalificeringskrav. Den omständigheten att Upplands Trädgårds­ produkter inte har angett någon hänvisning till flikar i anbudet medför så­ ledes inte att anbudet brister i kravuppfyllelse. Diskvalificering på grund av en brist i denna del, en brist som saknar betydelse för frågan om vilket anbud som ska antas, måste under alla förhållanden anses oproportionerligt (jfr Kammarrättens i Göteborg dom den 10 september 2013 i mål 3467- 13). Småorderavgift/miljöavgift Upplands Trädgårdsprodukter gör vidare gällande att anbudet från Centrala Partihallen AB inte är fullständigt ifyllt genom att småorderavgift/miljö­ avgift inte anges. I 4.2 i de administrativa föreskrifterna anges bl.a. följande. Krav: Förbehållför minimikvantitet ska ejförekomma. Om leverantören tillämpar s.k småorderavgift/miljöavgift, ska denna anges i anbudet. Upp- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4109-15 I LINKÖPING giften redovisas nedan. Om avrop skerfrån olika kostnadsställen, men leverans sker vid samma tillfälle och till samma leveransplats, ska eventu­ ell småorderavgiftlmiljöavgift baseras på det sammanlagda varuvärdetför kostnadsställena. 6 Obligatoriska krav enligt ovan uppfylls I IJa I INej Anmärkning/kommentar: Småorderavgift/miljöavgift tillämpas: I IJa I INej Anmärkning/kommentar: Om ja, villkor: I svarsblanketten har Centrala Partihallen AB svarat ja på båda frågorna. Bolaget har inte angett något i rutan för anmärkning/kommentar och inte heller i villkorsrutan. Förvaltningsrätten konstaterar att den aktuella punkten i förfrågningsun­ derlaget reglerar obligatoriska krav i upphandlingen. Så som kraven är ut­ formade i löpande text och med efterföljande rutor finns det visserligen visst utrymme för tolkning av vilken information som måste lämnas om småorderavgift/miljöavgift för att ett anbud ska anses kvalificerat. Den mest närliggande tolkningen måste dock anses vara, vilket Upplands Tråd­ gårdsprodukter också hävdar, att leverantören förväntas ange storleken på avgiften eller avgifterna. Eftersom Centrala Partihallen AB inte här lämnat någon uppgift om avgifterna överhuvudtaget, uppkommer frågan om det innebär att anbudet borde ha diskvalificerats. 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4 1 09-1 5 I LINKÖPING Principen om likabehandling är av central betydelse i en upphandling. Den innebär bl.a. att krav och utvärderingskriterier ska tillämpas lika gentemot samtliga leverantörer som deltar i upphandlingen. Att godkänna en leve­ rantör trots att dennes anbud inte uppfyller kraven i upphandlingen är inte tillåtet. I rättspraxis finns emellertid exempel på när avvikelsen från ett obligatoriskt krav i en upphandling har bedömts inte böra leda till att anbu­ det förkastas (se t.ex. Kammarrättens i Stockholm dom den 28 augusti 2012 i mål m 2391- 12 och Kammarrättens i Jönköping dom den 18 au­ gusti 2014 i mål 897-14). I det sistnämnda avgörandet uttalar kammarrät­ ten att proportionalitetsprincipen, som ska upprätthållas genom hela upp­ handlingsprocessen, innebär att den uppgift som medför diskvalificering måste vara relevant för upphandlingen och rimligen inte vara av oväsentlig betydelse (jfr bl.a. Hentze och Sylven, Kommentar Offentlig upphandling, uppl. 1:1, s. 19, samt Kammarrättens i Stockholm dom den 27 juni 2014 i målm 1547-14). Såvitt gäller uppgiften om småordeavgift menar Landstingen att det är bra att känna till den och att reglera i ett eventuellt avtal. Avgiften spelar enligt Landstingen annars mindre roll i sammanhanget. Om avgiften skulle visa sig vara orimligt hög, kan Landstingen anpassa sina beställningsrutiner. Förvaltningsrätten noterar att det varken vid kvalificeringen av anbuden eller vid utvärderingen av dem har betydelse om en leverantör tillämpar småorderavgift/miljöavgift eller inte. Kravet på att ange småorderavgift/ miljöavgift fyller således inte någon nämnvärd funktion i upphandlingen. Det finns istället utrymme för den tillämpning som Landstingen gett kravet och som innebär att ytterligare uppgifter om avgifterna närmast har bety­ delse i ett senare led i ett affärsförhållande. Avvikelsen i anbudet från Cen­ trala Partihallen AB i denna del får därmed anses vara av oväsentlig bety­ delse i upphandlingen. Det får därför anses vara oproportionerligt att för- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4109-15 ILINKÖPING kasta anbudet från Centrala Partihallen AB på den grunden att uppgift sak­ nas om småorderavgift/miljöavgift. Det Upplands Trådgårdsprodukter åberopat visar således inte att Lands­ tingen har handlat i strid med LOU när Centrala Partihallen AB:s anbud antagits avseende avtalsornrådet Färska grönsaker och frukter Västmanland och rangordnats på andra plats avseende avtalsområdet Potatis Västman­ land. Upplands Trädgårdsprodukter, vars anbud rangordnats på fjärde plats på bägge avtalsornråden, har vid angivna förhållanden inte lidit eller riskerat att lida någon skada till följd av Landstingens agerande. Förvaltningsrätten finner vid denna utgång att det saknas anledning att även pröva de invändningar Upplands Trädgårdsprodukter har mot övriga leverantörers anbud. Ansökan ska därmed avslås. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/lDLOU) Mats Edsgården Föredragande har varit Carl Hultsberg. 8 � ,, 1 \. I .' ' -0 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de festa fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se