1·-------····----- --- ··---- ------·- � i---.-------- ---.·- - ·-----::--··--· .-1 ···· - - -·- --- ------·:. _-:· -·'. j--�-;-: · I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE Jarl Sandin & Söner Guld och Silver AB, 556285-0700 Kungsgatan 67 411 08 Göteborg MOTPART Regionstyrelsen i Region Gotland Ombud: Regionjurist Patrik Pettersson Region Gotland 621 81 Visby SAKEN KONKURRENSVERKET 2014 ··03- 1 0 Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE :._ : FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm h·. I Sida 1 (4) 2014-03-11 3581-14 Meddelad i Stockholm Förvaltningsrätten bifaller Jarl Sandin & Söner Guld och Silver AB:s ansökan och beslutar att Region Gotlands upphandling av ramavtal för jubileum.sgåva guldur ska göras om. Dok.Id 460792 Postadress Besöksadress l 15 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida2 1- 3581-14 Regionstyrelsen i Region Gotland (Region Gotland) genomför en upphandling av ramavtal förjubileumsgåva guldur. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD. YRKANDEN M.M. Jarl Sandin & Söner Guld och Silver AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följ ande. Kravet i förfrågningsunderlaget om lokal närvaro i form av en butik strider mot principen om icke-diskriminering. Kravet innebär att lokala företag ges företräde på grund av deras geografiska läge. Bolaget har begärt av Region Gotland att kravet ska tas bort ur upphandlingen och att anbudstiden ska förlängas. Krav på kostnadsfritt batteribyte samt service under garantitiden kan tillgodoses via posthantering av det kostnadsfria emballage som bolaget alltid skickar direkt till gåvotagaren. Bolaget f'ar inte möjlighet att lämna anbud på grund av sitt geografiska läge och diskriminer­ as därmed. Region Gotland bestrider bifall till bolagets yrkanden och anför bl.a. följande. Region Gotland vidhåller ställda krav. Skäl att förlänga anbuds­ tiden saknas. Leverantörerna har behandlats på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt. Vid upphandlingen har bl.a. proportionalitets­ principen iakttagits. Det är gåvotagaren som under garantitiden har att påkalla åtgärder från leverantören. Det är rimligt att gåvotagaren kan få sin gåva servad på sin hemort Gotland. Förslaget att gåvotagaren för service ska behöva skicka iväg sin guldklocka tillgodoser inte en normal förvärvares berättigade förväntningar om service på den ort där saken förvärvats. Bolaget har inte lidit skada. iI, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande, se 1 kap. 9 § LOU. Prövningen i förvaltningsrätten är en kontroll av om det på grund av vad sökanden har framfört finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt.krävs vidare att sökanden kan visa att denna lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har yrkat att upphandlingen ska rättas. Förvaltningsrätten har dock för det fall det finns skäl för ingripande enligt LOU att välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas, oavsett hur leverantörens yrkande har utformats Gfr RÅ2005 ref. 47 samt HFD 2012 ref. 2). Förvaltningsrätten har att pröva de grunder som hänför sig till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede. I förfrågningsunderlagets kravspeci:fikation anges i punkten 2.5.1. bl.a. att butiken ska vara belägen inom 20 minuters gångavstånd från Visby busstation. Principen om icke-diskriminering innebär ett förbud mot både direkt och indirekt diskriminering p.g.a. nationalitet eller etablering i en viss medlemsstat eller i ett visst område. En upphandlande myndighet f'ar inte ställa sådana krav som i praktiken utesluter leverantörer som saknar lokal förankring, om inte kraven är sakligt motiverade med hänsyn till kontraktsföremålet. Att ställa höga krav som endast ett fåtal leverantörer I •·--··-•--•·-··· -···-- ------�- ----, r·-·------· - ·--• -•·-··-- _1 Sida 3 !1- 3581-14 !- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 r 3581-1 4 har möjlighet att uppfylla strider även mot likabehandlingsprincipen, som är en följd av principen om icke-diskriminering, om inte kraven är sakligt motiverade av upphandlingsföremålet. Anbudsförfrågans innehåll och villkor i anbudsförfarandet måste stå i rimlig proportion till de mål som eftersträvas med upphandlingen. Alltför långtgående krav som inte har en tydlig och affärsmässig koppling till kontrak:tsföremålet kan strida mot proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten finner att det krav soin uppställs i förfrågnings­ underlaget på var en butik ska vara belägen utesluter leverantörer som saknar den efterfrågade lokala närvaron från att lämna anbud. Vad Region Gotland har anfört om rimligheten att få en klocka servad på sin hemort och en förvärvares berättigade förväntningar utgör enligt förvaltnings­ rättens bedömning inte någon saklig motivering för uteslutning på denna grund. Förfrågningsunderlaget står därför i strid med principerna om icke­ diskriminering, likabehandling och proportionalitet, vilket innebär att upphandlingen strider mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Förvaltningsrätten finner att bolaget har gjort sannolikt att det riskerar att lida skada och att det därför finns grund för ingripande enligt LOU. Enligt förvaltningsrättens mening är bristerna av sådan art att de inte kan åtgärdas på annat sätt än att upphandlingen görs om. Förvaltningsrätten finner därför att ansökan ska bifallas på så sätt att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Eva Blom T.f. rådman Förvaltningsrättsnotarien Rebecka Hjorth har varit föredragande. · --··•--1 ·--- .-- · .SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsriittens beslut ska skriva till Kammanätten i Stockholm.. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kåmmer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor &ån den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att s ådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla. 1. Klagandens. person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvalt.ningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta -fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort r målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig .information finns 116 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysn111gar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnings rätten. 1. www.domstol.se