FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM Mål nr 2175-13 Sida 1 (5) 2013 -ns- o 2 Meddelad i Malmö Skånska Elbyrån AB, 556564-7731 Banvägen 3 241 91 Eslöv MOTPART 2013 -05- 0 3 Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Lunds kommun Box 41 221 00 Lund SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 155571 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Skånska Elbyrån AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2175-13 I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. \\11'Lun�s kommun genomför en upphandling av ramavtal av årsentreprenader ,_ ',\ -:;> , ;· /'\avseende värme och sanitets-, ventilations-, plåt-, bygg-, tak-, golv- och , · ., · ' · · ··iµMningsarbeten samt el/tele/data. Upphandlingen genomförs med öppet ... �ö.t;fä�ande enligt LOU. Enligt förfrågningsunderlaget är beställarens avsikt attte9kna ramavtal med minst fem entreprenörer per avtalsområde. Sedan Skånska Elbyrån AB (Elbyrån) ansökt om överprövning av området el har Lunds kommun återkallat tilldelningsbeslutet för el-entreprenörer. Den 22 mars 2013 har kommunen meddelat nytt tilldelningsbeslut i vilket Elbyrån placerat sig på tredje plats. Elbyrån har ansökt om överprövning av upphandlingen avseende område el och yrkat att utvärderingen räknas om. Bolaget har anfört bl.a. följande. Enligt förfrågningsunderlaget ska en anbudsgivare bifoga en redovisning av de miljöklassade fordon som ska användas i entreprenaden. Elbyrån bifogade till anbudet en redovisning av den bilpark bolaget hade för avsikt att använda i entreprenaden och trodde att det räckte att det i utdraget från transportstyrelsen stod vilken miljöklass bilarna hade, t.ex. miljöklass 2005. Upphandlande myndighet har använt sig av definition för miljöbil som anges på www.miljofordon.se. När Elbyrån i efterhand gjort beräk­ ningen enligt den definitionen är alla bolagets redovisade bilar klassade som miljöfordon. Enligt förfrågningsunderlaget får den entreprenör, som endast använder miljöfordon vid utföranden av denna entreprenad, 3 pro­ cent avdrag på utvärderingspriset innan poängberäkningen görs. Elbyrån har rätt till 3 procent avdrag eftersom bolaget använder sig av miljöklas­ sade fordon. Om bolaget hade fått detta avdrag hade summan blivit 1 053 663 kr vilket inneburit att Elbyrån placerat sig på första plats. Elbyrån har i utvärderingen erhållit 87 poäng för punkten Credsafe 40. Eftersom bolaget har kreditvärdigheten AAA sedan 2009 tog man kontakt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 2175-13 med CreditSafe. Enligt deras rating har bolaget rating 93 dvs. mycket god kreditvärdighet. Lunds kommun har bestritt bifall till ansökan och anfört i huvudsak föl­ jande. Kommunen har utvärderat anbuden avseende kravet på miljöfordon enligt den definition som anges på www.miljofordon.se dvs. följande: Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. För bilar som drivs med biodrivmedel är formeln istället 150 g/km + 0,0457 x (Tjänstevikt - 1372). Om tillverkarens siffra för C02-utsläppet ligger under detta värde så är bilen en miljöbil. Elbyråns bilar klarar inte definitionen av miljöbil. För bolagets bilar har tillverkaren angett ett C02-utsläpp som överstiger värdet för att klassas som miljöbil. Kommunen har utvärderat helt i enlig­ het med förfrågningsunderlaget. Ratingen har ingen betydelse för hur an­ budet har utvärderats. Anbudet uppfyllde kravet på rating och förkastades inte. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2175-13 Avdelning 1 I MALMÖ inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. I förfrågningsunderlaget anges i punkt AFB.51 under rubriken Miljö- och kvalitetskrav att om inte anbudsgivaren i dag enbart har miljöklassade for­ don enligt www.miljofordon.se definition, ska i anbudet redovisas en tid­ plan för utbyte av servicebilar till miljöklassade fordon. På www.miljofordon.se anges under rubriken Vad är en miljöbil följande: En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förny­ bara drivmedel. Alternativt en "vanlig bil" som är väldigt bensin- eller die­ selsnål. En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som mil­ jöbil. Går den istället på etanol eller fordonsgas får den släppa ut högst 150 gram koldioxid per kilometer. Detta speglar att koldioxidsläppen från dessa bilar är av förnybart ursprung. Tyngre bilar får ha högre utsläpp, lättare får lägre miljöbilsgräns. Den exakta utsläppsgränsen bestäms dock av bilens vikt. Även minibussar och lätta lastbilar omfattas av reglerna. Så här räk­ nar du: Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil. I AFB.52 anges att den entreprenör som endast använder miljöfordon vid utförandet av denna entreprenad får 3 procent avdrag på utvärderingspriset innan poängberäkningen görs. Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlaget anges klart och tydligt att anbudsgivama har att följa den definition av miljöfordon som anges på www.miljofordon.se dvs. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2175-13 I MALMÖ Avdelning 1 bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är bilen en miljöbil. Elbyrån har i den bilpark man bifogat anbudet angett tre olika fordon; Renault Trafik Skåp 2007, Renault Trafic Skåp 2006 och Nissan NV 200 2011. Den uträkning som Elbyrån redovisat i målet för Renault Trafic 2007 är följande: 1780 kg (tjänstevikt) - 1372 = 408 x 0,0457 = 18,6 + 95 = 113,6 g/km. Tillverkarens CO2-utsläpp för angiven bil är 218,0 g/km. Tillverkarens värde för CO2-utsläppet ligger således inte under CO2-utsläppet enligt uträkningen. Därmed klarar inte angiven bil definitionen för miljöbil. Detsamma gäller för Nissan NV 200 2011 där tillverkarens CO2-utsläpp är 137,0 g/km vilket således inte ligger under CO2-utsläppet på 95,2 g/km enligt uträkningen. Enligt förvaltningsrätten klarar i vart fall inte två av de tre bilar i Elbyråns bilpark definitionen för miljöbil och Elbyrån ska därmed inte erhålla ett avdrag med 3 procent på utvärderingspriset. Vad gäller ratingen via CreditSafe har Elbyrån uppfyllt kravet och anbudet har gått vidare till litvärderinget'L Bolaget har således inte lidit någon skada i detta hänseende. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Elbyrån inte förmått visa att Lunds kommun har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU. Elby­ råns ansökan om detta ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU