FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida1 (6) - 2Di7 -fr':.- 0 5 Avd Dnr KSnr DOM 2017 -04-04 Meddelad i Karlstad Mål nr 614-17 SÖKANDE Antigo Consulting AB, 556974-3676 Rosenlundsgatan 60, 6tr 11 8 63 Stockholm MOTPART Aktbll Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) 651 81 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Antigo Consulting AB:s ansökan om överpröv­ mng. Dok.Id 178864 Postadress Box568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se . ·.· ·www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKEf Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 614-17 I KARLSTAD BAKGRUND ( MSB har genomfört en upphandling benämnd "Konsultstöd MSB Kommu­ nikationsplattform", dnr 16/74. Anbud ingavs av bland annat Antigo Con­ sulting AB (Antigo). MSB beslutade att anta anbudet från MSC Solutions AB (MSC). PARTERNAS TALAN Antigo ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse på så sätt att utvärderingen görs om utan beaktande av anbudet från MSC. Antigo anför följande. Anbudet från MSC uppfyller inte kraven som ställs i upp­ handlingens förfrågningsunderlag. MSC har inte offererat en konsult som dokumenterat uppfyller samtliga krav för kompetensnivå 3 och vidare inte en annan konsult som dokumenterat uppfyller samtliga krav för kompetens­ nivå4. Det framgår också att en konsult ska inneha kompetensnivå 3 och en konsult kompetensnivå4. Samma konsult kan alltså inte offereras för båda nivåerna. Vidare anges att "Uppdrag ska bifogas som styrker att offererad/e konsulter uppfyller ställt krav". I MSC:s anbud offereras två konsulter, "CV 311 samt "CV411, för kompetensnivå4. "CV411 anger endast kravet "BKS" under kompetenser på första sidan. "BKSII finns dock inte angivet under något av de utförda uppdragen och således styrks inte kravuppfyllnaden med något bifogat uppdrag. Offererad konsult "CV411 uppfyller därför inte samtliga ställda krav för kompetensnivå4. För kompetensnivå4 kvarstår då "CV3"samt"CV411, förkompetensnivå3.Dåsammakonsultintekanoffe­ reras för kompetensnivå 3 och4 faller "CV 311 bort då den utgör den enda konsult som möjligen uppfyller kraven för kompetensnivå4 enligt ovan. "CV411 saknar flera av de i förfrågningsunderlaget angivna kraven för kom­ petensnivå 3, bl.a. "RPM-paketering". Även "CV2" saknar flera av kraven endast möjligen konsult "CV 311 Om "CV 3" uppfyller ställda krav har An- tigodockinteanalyserat�-IMSG:s-anbud-offereras-tre-konsulter,-"ev�2"-;-� --- • Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 614-17 angivna i förfrågningsunderlaget, bl.a. "OTP via SMS". Offererade konsul­ ter "eV 2" eller "eV411 uppfyller således inte samtliga ställda krav för kompetensnivå3. MSB motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Upphandlingen har genomförts helt i enlighet med LOU. I förfrågningsunderlaget anges under avsnitt3.2 "Krav på offererade konsulter" att anbudsgivaren ska offerera ett team av konsulter och att samma person kan offereras för flera kompetenser men två personer är minimum och av dessa ska minst en konsult inneha lägst kompetensnivå3 och minst en konsult inneha lägst kompetensnivå4. MSe har i sitt ifyllda anbudsformulär intygat att man uppfyller MSB:s krav på offererade konsulter och offererat konsult "eV3" för kompetensnivå3 och konsult "eV411 för kompetensnivå4. Det är ostridigt att konsult 11eV311 uppfyller samtliga ställda krav för kompetensnivå3 och kompetensnivå4. MSe har valt att offerera konsult "eV3" för kompetensnivå3, och därför är den konsulten inte aktuell för kompetensnivå4. Under rubriken 'Kompeten­ ser" anges på första sidan i ev4 att konsult "ev4"uppfyller kravet på BKS och det är riktigt att just-förkortningen "BKS" inte återkommer i redovis­ ningen av utförda uppdrag. BKS är ett sakområde, liksom IT-säkerhet. BKS är också en förkortning av behörighetskontrollsystem och ett samlingsnamn för system som hanterar behörigheter och rättigheter i ett IT-system. Offererad konsult "eV4" har i två av sina uppdrag angett mjukvaror, sy­ stemochramverksomnyttjasinomBKS. OpenIDeonnectoch0Auth2är exempel på delar i BKS. Identity Management and Authorisation är ett ex­ empel på system för identitetshantering av personer eller objekt och kontroll av den behörighet som personen eller objektet har. Vidare är Keyeloak ett identitets-ochbehörighetssystem.Enligtev4harkonsult11eV411 ettpå­ gående uppdrag från mars 2013 där behörighetskontrollsystemen Open ID eonnect, 0Auth2 och Keycloak ingår. Det framgår även att konsulten har utfört ett uppdrag mellan år 2006 - 2013 där behörighetskontrollsystemet Identity Management and Authorisation ingått. MSB har gjort bedömningen I KARLSTAD ( Sida 4 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 614-17 I KARLSTAD att kravet avseende BKS styrks av inlämnade uppdrag och att konsulten därmed uppfyller kravet på dokumenterad erfarenhot och kompetens inom sakområdet BKS genom ovannämnda uppdrag. Sammanfattningsvis anser MSB således att konsult "CV 4" uppfyller ställda krav och att det helt sak­ nas fog för Antigos begäran om överprövning. MSB motsätter sig därför bifall till densamma. SKÄLEN FÖR AVGÖR ANDET Den 1 januari 2017 trädde lagen (201 6:1145) om offentlig upphandling i ( kraft och lagen (2007:1091) om offentlig upphandling upphävdes. Enligt (- övergångsbestämmelserna till den nya lagen ska emellertid den upphävda lagen fortfarande gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträ­ dandet. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i1 kap.9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 1 6 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen gäller konsultstöd. I förfrågningsunderlaghet uppställs ett krav på offererade konsulter (p.3.2) i vilket anges att anbudsgivaren ska Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 614-17 I KARLSTAD offerera ett team bestående av totalt sex konsulter. Det anges vidare att samma person kan offereras för flera kompetenser men att två personer är minimum och att av dessa ska en konsult inneha lägst kompetensnivå3 och en konsult lägst kompetensnivå4. Vidare anges att det för kompetensom­ råde 2 ska det finnas kompetens med lägst denna nivå för systemutveckling och att det inom systemutveclding ska finnas dokumenterad kompetens och erfarenhet inom vissa angivna sakområden. För kompetensområde3 och4 ska minst en konsult ha lägst kompetensnivå3 respektive4 och ha doku­ menterad kompetens och erfarenhet inom vissa angivna sakområden. Att, såsom Antigo gör gällande, samma konsult inte kan offereras för båda nivåerna stämmer således inte men kravet är att en konsult ska inneha lägst kompetensnivå3 och en konsult lägst kompetensnivå4. Oavsett detta har MSC offererat en konsult för kompetensnivå3 och en annan för kompetens­ nivå 4. Vad härefter gäller kraven på erfarenhet/kompetens synes Antigo göra gäl­ lande att den konsult som offererats för kompentensnivå 4 inte uppfyller kravet för kompetensnivå3. MSC:s offererade "CV4" är emellertid inte aktuell för kompetensnivå3 då denna offererats för kompetensnivå4. Vad gäller kraven på erfarenhet/kompetens i kompetensområde 2 och4 gör An­ tigo gällande att MSC: s offererade "CV 2 " och "CV 4" inte uppfyller ställda krav och ger som exempel på förstnämnda "OTP via SMS" och på sist­ nämnda "RPM-paketering". Vidare anförs att kravet på BKS endast anges inledningsvis i anbudet men inte återfinns i beskrivningen av uppdragen. Antigo har emellertid inte närmare preciserat på vilket sätt Antigo anser att ställda krav inte uppfylls. MSB har i svar på ansökan redogjort för på vilka sätt nämnda krav uppfyllts. Antigo, som getts tillfälle att yttra sig över MSB: s svar, har inte hörts av. Förvaltningsrätten saknar skäl att ifrågasätta de uppgifter MSB lämnat i sitt svar på ansökan. Antigo har därmed enligt förvaltningsrättens mening inte visat att MSB har brutit mot LOU och An- Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 614-1 7 I KARLSTAD tigo har således inte visat att det har lidit eller riskerat att lida skada varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bi­ laga till denna dom (DV 3109/lB, LOU). Hans-Erik Jo f.d. lagman Föredragande: Lars Överström SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress,.telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: 009 U")<-< ( Cl0 � 0 -e: <-< <') Cl • • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster,eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se