FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND SÖKANDE DOM 2016-01-29 Meddelad i Härnösand Mål nr 3905-14E 4019-14E Sida 1 (13) Ocay Sverige II AB, 556228-4587 Hästmarksvägen 12 891 38 Örnsköldsvik Ombud: Staffan Granberg c/o Ocay Sverige II AB Norra Järnvägsgatan 52 931 37 Skellefteå MOTPARTER 1. Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå 2. Solatum Hus&Hem AB, 556194-2177 Box 43 881 21 Sollefteå Ombud för 2: Johnny Ohlsson Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå 3. Procurator AB, 556648-2179 Box 9504 200 39 Malmö KONKURRENSVERKET 2016 -02- 0 1 - Avd Dnr KSnr Aktbll Ombud för 3: Advokaten Martin Dell och jur. kand. Mattias Löf Klostergatan 1 352 30 Växjö SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Ocay Sverige II AB:s ansökan avseende den del som avser ramavtalets upphandlingsområde 2.0 Städutrustning och redskap Dok.Id 90102 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 18 20 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3905-14 I HÄRNÖSAND 4019-14 och bestämmer att en ny utvärdering ska göras varvid anbudet från Pro­ curator AB inte ska beaktas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN Sollefteå kommun och Solatum Hus&Hem AB (beställarna) har genomfört en offentlig upphandling avseende ramavtal för förbrukningsmaterial inom områdena 1. 0 Kopieringspapper, 2. 0 Städutrustning och redskap, 3. 0 Golvvård, 4. 0 Kemtekniska produkter, 5.0 Mjukplast, 6. 0 Mjukpapp och 7.0 Övrigförbruknings-Engångs, diarienrKS/xxx/2013. Ramavtaletgäller för en avtalsperiod om 48 månader inkl. förlängning från dess att avtals­ processen är avslutad, dock tidigast från och med den 1 januari 2015. I upphandlingen har öppet förfarande tillämpats med lägst pris som tilldel­ ningskriterium. Tilldelningsbeslut meddelades den 21 november 2014. Genom beslutet rangordnades Ocay Sverige II AB som nummer två inom område 2. 0 Städutrustning och redskap. Ocay Sverige Il AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att vinnande anbud från Pro­ curator AB inom område 2. 0 Städutrustning och redskap ska förkastas med anledning av att alla ska-krav inte är uppfyllda och att anbudet från bolaget ska antas som vinnande anbud. Till stöd för sin talan anför bolaget i hu­ vudsak följande. De övergripande kraven på varorna i upphandlingen anges dels i de admi­ nistrativa föreskrifterna och dels i ska-kraven. Anbud i upphandlingen har kommit in från bolaget och från Procurator AB. I tilldelningsbeslutet den 21 november 2014 antogs anbudet från Procurator AB trots att detta anbud inte uppfyller alla ska-krav. Procurator AB:s anbud uppfyller inte ska­ kravet i punkt 1.18 bilaga Skallkrav avseende att samtliga offererade artik­ lar ska innehålla artikelnummer. Detta gäller positionerna 2.38-2.45 i vilka samtliga färger på rondeller efterfrågas, men där Procurator AB på var och en av dessa positioner enbart besvarat en färg. Procurator AB uppfyller inte heller kraven på positionerna 2.4, 2.5 och 2.34. På positionerna 2.4 och 2.5 efterfrågas kombimoppar av typen AQA micromix , dvs. moppar i micro- Sida 3 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND fiber. De moppar som Procurator AB har offererat är av typen Kardell Easy Move vilken inte är en microfibermopp. Kardell Easy Move kan inte heller anses vara en likvärdig artikel till en microfibermopp endast på den grunden att samma resultat uppnås. Med likvärdig avses en produkt som motsvarar den efterfrågade vad gäller material, storlek och funktion. Den efterfrågade moppen micromix combi består av mikrofiber till90 procent medan den offererade produkten Kardell Easy Move består till 100 procent av PES. Det finns därmed ingen mikrofiber i dessa moppar varför endast funktionen är densamma. I förfrågningsunderlaget efterfrågas identiska eller likvärdiga produkter och någon uppgift om att en produkt ska anses likvärdig om enbart samma resultat uppnås finns inte varför en sådan be­ dömning strider mot likabehandlingsprincipen och transparensprincipen. Bedömningen är att jämföra med att bli erbjuden en pappersmugg trots att förfrågan gällde en plastmugg och ändå bedöma artiklarna som likvärdiga med motiveringen att samma resultat uppnås vid användning. På position 2.34 efterfrågas en stålboll på40 gram. Procurator AB har dock offererat en stålboll på 60 gram. Varugruppen innehåller 51 positioner varav 3 posit­ ioner borde ha underkänts i Procurator AB:s anbud. Därmed uppfyller inte Procurator AB kravet på att minst95 procent av artiklarna inom varugrup­ pen måste godkännas för att anbudet ska gå vidare till utvärdering. Likabehandlingsprincipen är en grundläggande princip vid all offentlig upphandling. Den innebär bl.a. att krav som ställs på leverantörer ska upp­ rätthållas och de förfaranden och den praxis som används av den upphand­ lande myndigheten ska tillämpas på samma sätt mot alla deltagande leve­ rantörer. Den upphandlande myndigheten kan för vissa förutsättningar uppställa ska-krav. Om den upphandlande myndigheten väljer att göra detta kan den inte senare välja att bortse från de uppställda ska-kraven. Väljer den upphandlande myndigheten att bortse från att en viss anbudsgi­ vare inte uppfyller samtliga ska-krav och ändå utvärderar dennes anbud är detta i strid med likabehandlingsprincipen. En upphandlande myndighet får Sida4 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND vidare inte efterge ett ska-krav som har uppställts även om dessa uppgifter blir kända först i samband med överprövningsprocessen. Bolaget har lidit skada eller kan komma att lida skada till följd av att anbudet från Procura­ tor AB inte diskvalificerades från utvärderingen. - Till ansökan har bolaget bifogat e-postkonversation med återförsäljare av Kardell Easy Move och företrädare för AQA. Beställarna bestrider bifall till bolagets ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Solatum Hus&Hem AB yrkar för egen del att bolagets ansökan om över­ prövning borde ogillas eftersom den inte har kommit in i rätt tid. Det är tydligt angivet i anbudsförfrågan att det är två upphandlande myndigheter, Solatum Hus&Hem AB fattar eget beslut om att anta anbud som ingår i eget avtal. Bolaget har anfört att Procurator AB inte skulle ha uppfyllt kra­ vet om att 95 procent av artiklarna ska vara offererade inom området städ­ utrustning och redskap. Vidare har bolaget anfört att anbudet i positionerna 2. 4 och 2. 5 ska anses felaktigt eftersom det inte är en micro-fibermopp. Beställarna har vid kontroll bedömt den av Procurator AB offererade mop­ pen Kardell Easy Move som en likvärdig artikel eftersom samma resultat uppnås med denna. Position 2. 34 är dock felaktig och ska beläggas med belastningspris, detta har dock ingen påverkan på utgången av värderingen. Eftersom en produkt är felaktig innebär det att Procurator AB har en upp­ fyllnad av 98 procent inom området. Beställarna utgick från att samtliga färger på rondeller hade samma pris som de i anbudet angivna. Procurator AB uppfyller därmed kravet i punkt 1. 18 i kvalificeringsfasen. I anledning av vad Solatum Hus&Hem anfört om att ansökan kommit in för sent anför bolaget följande. Bolagets ansökan om överprövning har avsett alla inblandade parter avseende delområdet 2. 0 Städutrustning och redskap i vilket Sollefteå kommun varit upphandlande myndighet. Upp- Sida 5 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND handlingen ska ses som en enhet eftersom ingen del av upphandlingen kan tilldelas enbart Sollefteå kommun eller Solatum Hus&Hem AB. I enlighet med detta ska också ansökan om överprövning ses som en helhet för alla inblandade parter där Sollefteå kommun agerat ombud och också utvärde­ rat anbuden som en upphandlande myndighet. För att ansökan ska anses vara för sent inkommen i enlighet med Solatum Hus&Hem AB:s y rkande skulle det tydligt ha framgått av förfrågningsunderlaget att utvärdering och tilldelning kunnat bli olika mellan Sollefteå kommun och Solatum Hus&Hem AB. Det är ett orimligt antagande att bolaget endast skulle avse en av de parter som ingår i upphandlingen eftersom den felaktiga tilldel­ ningen avser både Sollefteå kommun och Solatum Hus&Hem AB. Någon möjlighet att endast offerera den ena parten har inte getts anbudsgivarna varför de båda ska ses som en upphandlande myndighet. J>rocurator AB, som har getts tillfälle att yttra sig i målet, uppger i huvud­ sak att de ansluter sig till de yrkanden och grunder som beställarna anför i målet med det tillägget att beställarna har gjort ett korrekt antagande gäl­ lande att samtliga färger på de av Procurator offererade rondellerna har samma pns. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m. m. Om en upphandlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut enligt 9 kap. 9 § första stycket eller 15 kap. 19 § och underrättelsen har skickats med ett elektroniskt medel, får den upphand­ lande myndigheten inte ingå avtal (avtalsspärr) förrän tio dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Om underrättelsen har skickats på annat sätt än med ett elektroniskt medel till en eller flera anbudssökande eller anbudsgivare, får avtal inte ingås förrän 15 dagar har gått från ut­ skickandet. Om en upphandlande myndighet i underrättelsen har angett en längre avtalsspärr än den föreskrivna minimifristen, får avtal inte ingås Sida 6 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND förrän efter utgången av den angivna perioden. Detta följer av 16 kap. 1 § LOU. En ansökan om överprövning av en upphandling ska enligt 16 kap. 11 § LOU ha kommit in till förvaltningsrätten före utgången av en sådan avtals­ spärr som avses i 1 eller 3 §. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndighet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 6 kap. 4 § LOU framgår att de tekniska specifikationerna inte får inne­ hålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställningssätt eller hänvisningar till varumärke, patent, typ, ursprung eller tillverkning, om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas. Sådana upp­ gifter och hänvisningar får dock förekomma i specifikationerna, om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. En sådan uppgift eller hänvisning skall följas av orden "eller likvärdigt". Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta följer av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU. Utredningen i målet Av de administrativa föreskrifterna i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Sida 7 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 3.0 Anbudets form I de fall ett specifikt märke efterfrågas så står det anbudslämnaren fritt att offerera ett annat märke om kvaliteten bedöms likvärdig. 6.0 Kvalificeringsfas I detta delmoment kontrolleras om den efterfrågade entreprenören uppfyller de skallkrav som kvalificerar för nästa steg, utvärderingsfasen. Skallkraven är ett resultat av våra be­ hov och är inte förhandlingsbara. I kvalificeringsfasen bedöms anbudsgivaren utifrån följande upplysningar och skriftliga bevis, dessa redovisas enligt kravspecifikation (Se bilaga). Denna tjänar också som en checklista för anbudsgivaren så att ingen uppgift missas i onödan. Samtliga uppgifter i kravspecifikationens checklista skall vara redovisade för att anbudet skall gå vidare till utvärderingsfasen. 7.0 Utvärderingsfas Utvärdering kommer att ske enligt lägsta pris. Läs noggrant introduktionen! A vsteg från vad som är där angivet kommer att behandlas som ett ofullständigt anbud. Samma aitikel får inte användas på två olika positioner. Står det att samtliga färger ska omfattas, ska leverantörens samtliga nuvarande och tillkommande färger under avtalstiden ingå. Se bilaga utvärderingskriterier. Anbudet skall vara fullständigt för att antas. Av förfrågningsunderlagets skallkravsformulär anges bl.a. följande. 1.0 Krav på leverantör och anbud Krav på bilaga 1.18 Artikellistan ska innehålla samtliga offererade artiklar. Den ska även innehålla: Namn, artikelnummer, pris, ev miljömärkning, förp strlk, enhet samt sida i katalog. Av förfrågningsunderlagets utvärderingsformulär (ovan kallad kravspecifi­ kation) framgår bl.a. följande. Att lämna anbud Introduktion YRKESMÄSSIG ANVÄNDNING Sida 8 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 9 3905-14 4019-14 Där vi inte angivit en specifik produkt ska alla offererade artiklar vara anpassade för yr­ kesmässig användning, för att upprätthålla en god ekonomi så är levnadslängden på pro­ dukterna lika viktiga som ett väl avvägt anförskaffningspris. Det åligger anbudsgivare att styrka att offererad produkt är anpassad för yrkesmässig användning, vid tveksamhet från upphandlande myndighets sida kommer varuprover kunna begäras in. Gör upphandlande myndighet genom vår referensgrupp bedömningen att artikeln inte fyller kravet, måste det anses att anbudet inte uppfyllt samtliga skallkrav och förkastas. Lämnas positionen utan förslag till produkt kommer positionen att beläggas med ett belastningspris. Minst 95 % av artiklarna ska vara offererade annars kommer det att bedömas som ett ofullständigt anbud. Kan leverantör offerera på en position ska det göras och inte lämnas tomt som en strategisk prissättningsmodell. Belastningspriset kommer att vara det pris vi har idag samt 50 % påslag. ARTIKELBILAGA Leverantör ska bifoga en fullständig artikellista med Benämning, artikelnummer, ordina­ rie pris mot kund (offentligt tillgänglig prislista), nettopris enligt anbud, miljömärkning över offererade produkter. Där artikel med flera färger ingår ska samtliga färgers artikel­ nummer finnas med. 2.0 Städutrustning och redskap Prisfråga 2.4 Kombimopp, Torr/fukt, 40 cm, ska fungera på kardborrband, ange tvättlivslängd i antal tvättar, AQA micromix Definition Pris ska anges för en (1) pps. Anbudspris beräknas för 80 pps. Pris är obligatorisk inform­ ation för denna post. Prisfråga 2.5 Kombimopp, Torr/fukt, 60 cm, ska fungera på kardborrband, ange tvättlivslängd i antal tvättar, AQA micromix Definition Pris ska anges för en (1) pps. Anbudspris beräknas för 110 pps. Pris är obligatorisk in­ formation för denna post. Prisfråga 2.34 Stålboll, 40 gram, hård, rostfri Definition FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND Pris ska anges för en (1) pps. Anbudspris beräknas för 100 pps. Pris är obligatorisk in­ formation för denna post. Prisfråga 2.38-2.41 Rondell, twister, 13", 16", 17", 20", max 2-pack, ange förp. stlk, samtliga rondeller ska ingå i offererat pris, för grovstädning (röd, gul och vit), ange garantinivåer i m2 för ron­ dellerna. Definition Pris ska anges för en (1) pps. Anbudspris beräknas för 10 pps. Pris är obligatorisk inform­ ation för denna post. Prisfråga 2.42-2.45 Rondell, twister, 13", 16", 17'', 20", max 2-pack, ange förp. stlk, för dagligt bruk samt högpolering (grön), ange garantinivåer i m2 för rondellerna. Definition Pris ska anges för en (1) pps. Anbudspris beräknas för 10 pps. Pris är obligatorisk inform­ ation för denna post. Procurator AB har i sitt anbud lämnat svar på prisfrågorna enligt följande. Positionerna 2.4 och 2. 5 har besvarats med Mopp Kardell Easy Move 40 cm blå/grön/vit respektive Mopp Kardell Easy Move 60 cm blå/grön/vit. Position 2. 34 har besvarats med Skurmaterial Vileda Inox rostfri stålboll 60 g. Avseende positionerna 2.38-2.41 har dessa besvarats med Skurron­ dell Twister i färgen Gul. Positionerna 2. 42-2. 45 har besvarats med Skur­ rondell Twister i färgen Grön. Utvärderingsformuläret (kravspecifikationen) innehåller 51 positioner inom det aktuella området varav 49 måste vara offererade för att gränsen om 95 procent ska vara uppnådd. Förvaltningsrättens bedömning Har ansökan om överprövning kommit in i rätt tid? Den fråga som förvaltningsrätten inledningsvis har att ta ställning till är om bolagets ansökan om överprövning har kommit in i rätt tid vad avser Sola- Sida 10 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND tum Hus&Hem AB. Bolaget angav Sollefteå kommun som motpart i den ansökan om överprövning som kom in till förvaltningsrätten den 1 decem­ ber 2014, tio dagar efter att tilldelningsbeslutet meddelades per e-post. Den 3 december 2014 kom bolaget in med ett förtydligande och uppgav att an­ sökan av naturliga skäl omfattar hela upphandlingen i den del som är före­ mål för överprövning, d.v.s. att ansökan även omfattar Solatum Hus&Hem AB. Förvaltningsrätten bedömer att bolagets ursprungliga ansökan om överprövning den 1 december 2014 även får anses omfatta Solatum Hus&Hem AB som motpart. Ansökan om överprövning är därmed in­ kommen i rätt tid. Uppfyller Procurator AB ska-kraven i förfrågningsunderlaget? Bolaget har anfört att det antagna anbudet från Procurator AB inte uppfyll­ ler ska-kravet att minst 95 procent av artiklarna i kravspecifikationen ska vara offererade varför anbudet skulle ha förkastats och inte tillåtits att gå vidare till utvärdering. Bolagets anbud skulle i sådana fall ha tilldelats kon­ traktet eftersom bolagets anbud kom på andra plats vid den rangordning som gjordes vid utvärderingen. Förvaltningsrätten konstaterar att obligatoriska krav som den upphand­ lande myndigheten själv uppställt i förfrågningsunderlaget måste upprätt­ hållas och inte får frångås, och att endast de anbud som uppfyller ska­ kraven får utvärderas. Av utvärderingsformuläret (kravspecifikationen) i förfrågningsunderlaget framgår otvetydigt att beställarna i position 2.34 efterfrågar en stålboll på en vikt om 40 gram och att Procurator AB har offererat en stålboll om 60 gram. Förvaltningsrätten bedömer därför att Procurator AB:s offererade produkt inte uppfyller efterfrågat krav på denna position. Vidare har Pro­ curator AB erbjudit en mopp av modell Kardell Easy Move på position 2. 4 respektive 2.5. Bolaget har anfört att den mopp som anges som referens i Sida 11 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND kravspecifikationen är en AQA micromix vilken är en microfibermopp till skillnad från den av Procurator AB offererade moppen som inte innehåller microfiber. Bolaget menar att materialet avviker från den refererade mop­ pen på sådant sätt att den inte kan bedömas som en likvärdig produkt. På vilket sätt KardellEasy Move inte håller samma produktstandard som AQA micromix har bolaget inte redogjort för. Förvaltningsrätten finner därmed inte skäl att ifrågasätta den bedömning som beställarna har gjort gällande att KardellEasy Move kvalitetsmässigt är likvärdig med en AQA micromix . En upphandlande myndighet som har hänvisat till ett visst va­ rumärke måste acceptera produkter som är likvärdiga, om den offererade produkten håller samma produktstandard som den i specifikationen an­ givna (jfr Kammarrätten i Sundsvalls dom den 14 januari 2013 i mål nr 2685-2687-12). De av Procurator AB offererade produkterna uppfyller därmed de efterfrågade kraven på positionerna 2.4 och 2.5. Vad avser de offererade rondellerna på positionerna 2.38-2.45 är förvalt­ ningsrättens bedömning följande. Det framgår av utvärderingsformuläret (kravspecifikationen) att de efterfrågade färgerna på rondellerna är röd, gul och vit på positionerna 2.38-2.41 och den efterfrågade färgen på rondeller­ na på positionerna 2.42-2.45 är grön. Av kravspecifikationen framgår vi­ dare att en artikel i vilken flera färger ingår ska samtliga färgers artikel­ nummer finnas med. Procurator AB har offererat rondeller i färgen grön avseende positionerna 2.42-2.45 varför kraven på dessa positioner är upp­ fyllda. Vad gäller positionerna 2.38-2.41 har Procurator AB endast offere­ rat färgen gul trots att färgerna röd och vit även efterfrågades. Förvalt­ ningsrätten finner därmed att Procurator AB genom att utelämna uppgifter om övriga färger inte har besvarat positionerna 2.38-2.41. Vad beställarna har anfört om att de tagit för givet att priset för färgen gul även omfattade övriga färger föranleder ingen annan bedömning eftersom det inte ens framgår om bolaget kan offerera de efterfrågade artiklarna och än mindre vilket pris och artikelnummer dessa har. Procurator AB uppfyller därmed Sida 12 3905-14 4019-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSA.ND inte de efterfrågade kraven i positionerna 2.38-2.41 . Förvaltningsrätten bedömer mot denna bakgrund att Procurator AB inte kan anses ha offererat artiklar på positionerna 2.34 och 2.38-2.41 . Med anledning av att endast 46 positioner av sammanlagt 51, d.v.s. 90,2 procent, har offererats i Pro­ curator AB:s anbud har ska-kravet att minst 95 procent ska vara offererat inte uppfyllts varför anbudet skulle ha uteslutits. Skada Det har i målet inte framkommit annat än att bolagets anbud skulle ha an­ tagits om Procurator AB : s anbud hade uteslutits vilket medför att bolaget i vart fall får anses ha riskerat att. lida skada till följd av beställarnas age­ rande. Skäl för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen föreligger därför. Enligt förvaltningsrätten är det tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid anbudet från Pro­ curator AB inte ska beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 31 09/1 C LOU). -P ./?' Ingela Berggren rådman Målet har föredragits av föredraganden Andreas Svadling. Sida 13 3905-14 401 9-1 4 (5 / 1 �; {?/{ /Jo;�� l 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, i 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND O m N i vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. u -..... Skrivelsen med överklagande ska innehålla "'0 "'5..... postadress, e-postadress och telefonnummer 1. Klagandens person-/organisationsnummer, www.domstol.se 3.