FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-10-04 Målm 31790-10 Enhet 12 Sida 1 (8) Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm SÖKANDE Euro Gymnastic Equipment AB, 556497-6446 Box 7210 402 34 Göteborg Ombud: Robert Andersson, adress som ovan MOTPART Värmdö kommun Ekonomi och upphandling 134 81 Gustavsberg SAKEN 2010 -10- 0 6 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Euro Gymnastic Equipment AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 47693 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31790-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Värmdö kommtm har genom avrop från sitt ramavtal med Rantzows Sport AB (Rantzows), dnr 07KS/0647, beställt order från Rantzows. Euro Gymnastic Equipment AB (Euro Gymnastic Equipment) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin ansökan anför Euro Gymnastic Equipment bl.a. följan­ de. Euro Gymnastic Equipment har inte några ramavtal med Sveriges kommuner, då bolaget inte erbjuder förbrukningsmaterial i förrn av exem­ pelvis bollar och ärtpåsar. Värmdö kommun planerar att bygga en så kallad hoppgrop för gymnastik i en idrottshall. Det är en stor fast konstrnktion till ett uppskattat värde av cirka 1,5 miljoner kronor. Euro Gymnastic Equip­ ment har stor erfarenhet av gropbyggen då bolaget har byggt över 120 stycken. En hoppgrop är inte en inventarie utan fast inredning som inte ingår i upphandlat ramavtal. Byggnationens belopp är ansenligt i förhål­ lande till exempelvis förfrågningsunderlaget som var med vid anbudstill­ fället 2008; där det endast efterfrågades material av ringa art såsom bollar, backar, matchur och racketar. Värmdö kommuns förfarande utgör en otillå­ ten direktupphandling och på grund av detta har Euro Gymnastic Equip­ ment blivit fråntagna möjligheten att lämna anbud och därmed mist möj­ lighet till arbetstillfällen. När kommunen slentrianmässigt avropar från ramavtalet lider Euro Gymnastic Equipment stor ekonomisk skada. Värmdö kommun bestrider ansökan om överprövning och anför till stöd för bestridandet bl.a. följande. Värmdö kommun har påbörjat byggnationen av en utökad idrottshall som kommer att anpassas för gymnastikändamål. Utbyggnaden sker genom en förlängning av befintlig huskropp med 15 meter. Hoppgropen är upphandlad inom ramen för utbyggnaden av idrotts- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31790-10 hallen. Byggnationen är upphandlad av Väimdö kommunfastigheter AB på uppdrag av Värmdö kommun. Inventarier och utrustning har beställts ge­ nom avrop inom upphandlat ramavtal mellan Värmdö kommun och Rant­ zows. Inventarier och utrustning kommer efter byggnationen att placeras i hoppgropen. Detta innebär att det inte är "fast inredning" som kommer att finnas i hoppgropen. Beställare och kommande ägare till dessa inventarier fu· Väimdö kommun. Euro Gymnastic Equipment anför härefter bl.a. följande. Själva byggna­ tionen av grop-hålet är upphandlad inom ramen för utbyggnaden av id­ rottshallen. I detta hål ska sedan hoppgropen byggas upp. Det handlar om en byggkonstruktion bestående av många olika delar som monteras på plats. "Inventarierna" specialtillverkas för just denna grop och är inte flytt­ bara produkter, som exempelvis kan användas eller lånas ut till andra hal­ lar. Dessa "inventarier" återfinns inte i Rantzows katalog. Värdet av gro­ pens "inventarier" uppgår till minst 1,5 miljoner la. Värmdö kommun anför härefter bl.a. följande. De inventarier och utrust­ ning som beställts genom avrop inom upphandlat ramavtal mellan Värmdö kommun och Rantzows är tre nedslagsbäddar, varav två är höj- och sänk­ bara, samt två trampoliner för att placeras i hoppgropen. I Rantzows kata­ log står under avsnittet truppgymnastik följande: "Intresset för truppgymnastik har ökat. Antalet utövare växer stadigt och behovet av anpassade och säkra redskap är i fo­ kus. Vid installering av en hoppgrop är det viktigt att såväl materialval som konstruktion är väl genomtänkt för att få bäs­ ta funktion. Vi har både nedsänkta höj- och sänkbara model­ ler i flera olika storlekar. Kontakta oss för ytterligare infor­ mation." I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 31790-10 Den beställning som Värmdö kommun gjort inom ramen för det upphand­ lade ramavtalet gäller således redskap, inventarier och utrustning som är anpassade för truppgymnastik och hoppgropar. Euro Gymnastic Equipment anför härefter bl.a. följande. De nedslags­ bäddar Värmdö kommun beställt genom avrop inom upphandlat avtal är av mycket skrymmande art. De två höj- och sänkbara mattorna har en storlek av cirka 600x400x95 cm och väger cirka 500 kg styck; dessa finns inte med i Rantzows katalog. Bäddarna monteras på en hissanordning, som är en stor stålkonstruktion med fast montering. Hissanordningen, av typen saxlift, borde väga minst 1 000 kg och placeras i gropen innan väggar och tak är uppsatta. Detta gör att de inte är flyttbara ur hallen och kan inte an­ ses utgöra "inventarier". I den fasta gropen där den stora mattan ska ligga, är storleken cirka 610x610x95 cm med en vikt av drygt 600 kg. Den fasta gropen har en trampolinbotten, som också har en betydande stålkonstruk­ tion och är fast monterad i gropen. Trampolinerna är också en konstruktion som ska monteras på plats och är inte flyttbara efter det. Dessa "inventari­ er" ska inte bara placeras i gropen; de ska byggas samman som en funge­ rande enhet. Den yta där det inte finns hoppgropar och trampoliner, ska byggas upp i samma höjd som det övriga sportgolvet i hallen. Detta är en betydande del i hoppgropsbygget och brukar installeras av hoppgropsleve­ rantören. Som ett exempel kan man ta ett lösvirkeshus. Så länge det är lös­ virke är "huset" flyttbart, men så fort virket är hopsatt till ett hus, så är det inte längre flyttbaii och kan inte anses vara en "inventarie". - Euro Gym­ nastic Equipment inger och åberopa.i· en ritning på hoppgropen samt en kopia av bolagets offert till Värmdö Gymnastikförening. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Den 1 januari 2008 trädde den nya LOU (2007:1091) i kraft. Enligt över­ gångsbestämmelserna ska bestämmelserna i den äldre LOU (1992:1528) Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31790-10 Allmänna avdelningen tillämpas på upphandlingar som har påbö�jats före ikraftträdandet av den nya lagen. I förevarande fall grundar sig avropen på ett ramavtal som upp­ handlats enligt den äldre LOU. Enligt 1 kap. 4 § LOU (1992:1528) gäller följande. Upphandling ska göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovidkommande hänsyn. I 1 kap. 5 § samma lag anges att med ramavtal avses avtal som ingås mel­ lan en upphandlande enhet och en eller flera leverantörer i syfte att faststäl­ la samtliga villkor för avrop som görs under en viss period. Av 7 kap. 2 § första stycket samma lag framgår att om den upphandlande enheten har brntit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I ramavtalet, dm 07KS/0647, anges bl.a. följande. 2.0 OMFATTNING Leverans av Lek och idrottsmaterial för uttag vid behov under avtalstiden. 4.0 PRISER Enligt bifogad nettoprislista. Priserna är fasta i 1 år. Därefter i tolvmåna­ dersperioder. 4.2 RABATT PÅ ÖVRIGT SORTIMENT Rabattkod 5 25% Rabattkod 4 18% Rabattkod 3 12% Rabattkod 2 8% Rabattkod 1 5% I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31790-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Reservdelar 9 15% Sista siffran i artikelnumret anger rabattkoden, t ex 306150-5. Femman i detta artikelnummer innebär att kommunerna får 25 % rabatt på denna produkt. 7.0 PRODUKTINFORMATION Produktinformation som ej framgår av detta avtal skall, om Köparen så begär, lämnas av leverantören. Eventuella prislistor och broschyrmaterial tillhandahålls i erforderligt antal exemplar utan kostnad för Köparen. Bruksanvisningar, där så är erforderligt, skall medfölja produkten. Produk­ ter som kräver montering, skall vid leverans vara märkt med Leverantörens namn samt leveransår och månad. 14.0 INFORMATION/SAMRÅD All information från Leverantören avseende produkter, prislistor etc som sänds till respektive enhet skall även distribueras till kommunerna. Av "Prisbilaga Lek och idrottsmateriel" framgår bl.a. följande. Priserna avser exempelvis artiklarna matchklocka, förvaringsbackar, tram­ pett, fotboll, reflexväst, pallplint och badmintonracket. Ingen av artiklarna i bilagan överstiger 2 664 kr i styckpris. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att pröva om Värmdö kommuns förfarande avseende utrustning och inventarier från Rantzows avser ett avrop från ett ramavtal Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31790-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen eller om det är fråga om en ny upphandling, vilken kan bli föremål för överprövning enligt LOU; en så kallad otillåten direktupphandling. Ett ramavtal, i vilket samtliga villkor för avrop fastställts, är ett ömsesidigt förpliktande avtal med ekonomiska villkor som slutits mellan en- eller flera upphandlande enheter, och såsom i detta fall, en leverantör. Detta innebär att ramavtalet är ett upphandlingskontrakt i direktivens och LOU:s mening. Avrop från ett sådant ramavtal utgör endast utnyttjande av ett befintligt upphandlingskontrakt och innebär inte att det sker någon ny tilldelning av upphandlingskontrakt. Avrop från ett upphandlat ramavtal behöver därför inte bli föremål för något nytt upphandlingsförfarande enligt bestämmel­ serna i LOU (se Kommentar till offentlig upphandling, 1998, Hentze och Sylven sid. 75 f. och Länsrätten i Stockholms dom den 14 maj 2007, mål nr 8981-07). Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att ramavtalet innehåller mycket lite information angående vad för slags produkter ramavtalet om­ fattar annat än avtalets definition "lek och idrottsmaterial". Ramavtalet är inte optimalt i sin utformning men förvaltningsrätten saknar möjlighet att efter att ramavtalet slutits ifrågasätta avtalets giltighet eller utfonnning i övrigt eftersom upphandlingen av ramavtalet är avslutad Gfr. RÅ 2002 ref. 50 och RÅ 2005 ref. 10). Själva definitionen av vad som således utgör "lek och idrottsmaterial" ska enligt förvaltningsrättens mening bedömas mot bakgrund av avtalets ordalydelse och utfonnning. Förvaltningsrätten bedömer att ramavtalets utformning inte talar för att den uppräkning som görs i prisbilagan till ramavtalet är uttömmande avseende vilka produkter som omfattas av det; avtalet anger exempelvis uppgifter om prislistor som inte är bifogade till avtalet. Ramavtalet innehåller dess­ utom uppgifter om "övrigt sortiment". Vidare anges inget maximalt pris avseende avrop från ramavtalet. Inte heller i övrigt framgår det någon be- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 8 31790-10 gränsning avseende vad ramavtalet omfattar annat än definitionen "Lek och Idrottsmaterial". Ramavtalet omfattar reservdelar, vilket framgår av punkt 4.2. Enligt förvaltningsrättens bedömning talar denna formulering för att även mer tekniskt komplicerade produkter omfattas av ramavtalet. Efter en samlad bedömning av ramavtalet finner förvaltningsrätten att Euro Gymnastic Equipment inte har visat att Värmdö kommuns ifrågavarande avrop inte överensstämmer med villkoren i ramavtalet. Bolaget har dänned inte visat att avropet utgör en otillåten direktupphandling i strid mot LOU. Euro Gymnastic Equipments begäran om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) Charlotte Hedberg Rådman Handläggare har varit förvaltningsrättsnotarien Carl Johan Fahlander. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm.. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvalt:ningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet.Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen korruner in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik.­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, petsonnurruner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger-till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaiie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in follmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 www.domstol.se