: FJ' 1r:.l:nin�s 1 E.tten SB3 w. Sida l (8) iÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM 2013-06-28 Meddelad i Göteborg Mål nr 4822~13 E Enhet2:6 Dok.ld213176 :('osta dress :Box 53191 400 15 Göteborg Besöksaclress Sten Swregatan 14 Telefon Telefax Expedföonstid måndag - fredag 08:00-16:00 MMM Göteborg Kirurgi Center AB, 556753-9944 Stampgatan 14 411 01 Göteborg Ombud: Advokat Roger Wier Setterwalls Advokatbyrå AB Box 11235 404 25 Göteborg MOTPART Västra Gotalands läns landsting Regionens Hus 462 80 Vänersborg Ombud: Regionjurist Linda Stalfors Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg SAKEN KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling) LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning på så sätt att upp­ handlingen av bemannade operationssalar, diarienummer SN 218-2012, far avslutas först sedan rättelse har gjorts genom en ny prövning av leverantö­ rer och anbud. 2013-06- KSnr 2 8 Avd Dnr Aktbil 031, 732 70 00 031- 7111& 59 E-post: fowa1tningsrattenigotebC>rg@dom.se "r, ,u Lo. ,_; I\, L u1" Al I\' j 11 24 r, 2 28..JUN. 2013 11:25 Ni 0766 " FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 :BAKGRUND Västra Götalands läns landsting (nedan landstinget) har genomfört en upp­ handling av bemannade operationssalar, diariemun.mer SN 218-2012. Av tilldelningsbeslutet framgår att endast ett av tre ingivna anbud har utvru:de­ rats. Vad gäller MMM Göteborg Kirurgi Center AB fram.går att bolaget har uteslutits från upphandlingen med i huvudsak följande motivering. Av for­ frågningsunderlaget framgår att landstinget får utesluta en leverantör på grund av att en eller flera företrädare för leverantören har haft uppdrag åt · landstinget som har sagts upp i förtid på grund av brister i leverantörens agerande. Det framgår även att uteslutning kan bli aktuell om en leveran­ tör, eller en eller flera företrädare för leverantören> under den senaste tvåårsperioden bar haft ett uppdrag som har blivit uppsagt i förtid till följd av briste:r i uppdragets utförande. Vad gäller MMM Göteborg Kirurgi Cen­ ter AB kan konstateras att bolaget har starka kopplingar till Mebran Monemi. Han har varit ordinarie ledamot i styrelsen fram till den 28 mars 2012. Hans fru Shoaleh Mohtadi-Tabrizi har därefter inträtt i styrelsen. Mehran Monemi är nu verkställande direktör och ensam ägare av N..11tlä­ k3.1na Heden. AB, ett bolag som landstinget på grund av allvarligt fel i yr� kesutövningen har valt att polisanmäla1 utesluta från upphandling och häva avtal med. YRKANDEN M.M. Ml\,lM Göteborg Kirurgi Center AB yrkar att förvaltningsrätten i första hand föro,:dnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits och i andra band förordnar att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför i huvudsak följande. Uteslutningsgrunder ska tiUämpas restriktivt och en leverantör kan endast uteslutas om det är klart visat att denne har gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutö.,,ningen (jfr Kammarrätten i Göte- ). j Sida2 4822�13 E " 28.JJl2◊13 11:25 Forvaltningsratte, GBG NR. 0766 Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4822-13 E I GÖTEBORG Avdelning 2 borgs dom i inål m 4442-09). Det är landstinget som har bevisbördan för påståendet Gfr Kammarrätten i. Stockholms dom i mål nr 3117-05). MMM Göteborg Kirurgi Center AB har inte haft några avtal med lands� tinget under de senaste åren. :Bolaget och bolagets företrädare har inte hel­ ler haft några andra avtal som har blivit uppsagda i förtid de senaste två åren på grund av brister i uppdragets utfdrande. Vad gäller Mehran Monemi kan konstateras att han inte ät företrädare för bolaget eller äger aktier i bolaget. Han är inte heller anställd i bolaget och uppbär varken lön eller annan ersättning. Han lämnade sitt tidigare uppdrag i samband med att han. och hans fru ansökte om skilsmässa. Hans enda koppling till bola­ get är numera att han är gift med en av styrelseledamöterna, vilket inte kan utgöra grund för uteslutning av bolaget. M1v1M Göteborg Kirurgi Center AB saknar dessutom kännedom om de b:cister som. landstinget lägger ho­ nom till last och kan därför inte bemöta dem. Landstinget har sammanfatt­ ningsvis handlat i strid med 1 kap. 9 § LOU, särskilt principerna om lika­ behandling och transparens, genom att inte utvärdera anbudet från lv.UV1M Göteborg Kirurgi Center AB trots att kraven i forfrågningsunderlaget har uppfyllts. För det fall förvaltningsrätten anser att tillämpningen av kravet är korrekt strider kravet som sådant mot 1 kap. 9 § LOU� särskilt mot de grundläggande principerna om proportionalitet och transparens. MMM Göteborg Kirurgi Center AB har lidit eller kan komma att lida skada ef" · tersom bolaget har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och därför rätteligen skulle ha tilldelats kontraktet. Landstinget anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak. ftiljande. Mehran Monemi har varit bl.a. "Verkställande direktör, styrelseordförande och ledamot i Akutläkarna Heden AB och Akutläkarna Stampen AB. Landstinget hm- från september 2008 till och med sista december 2011 haft avtal med båda bolagen. Landstinget har dock valt att häva avtalen i förtid och göra en polisanmälan om bedrägeri alternativt grovt bedrägeri sedan 28. .JUN. 2013 1 1: 25 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 Nl0766 S. 5 Sida 4 det framkommit att verksamhet hos Akutläkama Heden AB har stått i strid med t�knade avtal och varit av brottslig karaktär. Förundersökning beträf� fande brotten pågår ftir närvarande. Med beaktande av vad som har fram.­ kommit genom landstingets utredning står det dock klart att Mehrnn Monemi har gjort sig skyldig till brott och allvarligt fel i yrkesutovningen. Vad gäller frågan om hans roll i MMM Göteborg Kirurgi Center AB kan noteras att han den 28 mars 2012, kort tid efter polisanmälan och hävning­ en av avtalen, har valt att utträda ur MMM Göteborg Kirurgi Center AB:s styrelse och lämna öve:r platsen till sin fru. Han har dock under flera års tid haft en ledande roll med beslutandemakt i bolaget och harkvar en maktpo­ sition genom sin tidigare plats i styrelsen, sin kompetens och anknytningen till sin fru. Vad gäller påståendet att han har lämnat sina uppdrag på grund av en :förestående skilsmässa kan noteras att han alltjämt är gift och bor på samma adress som sin fru. Föränddngen av flSreträdauollen har endast varit en konstruktion för att de kliniker som han har varit företrädare för även i fortsättningen ska kunna vara leverantörer åt landstinget. Han har fortfarande betydande intressen i Mlv1'M. Göteborg Kirurgi Center AB och möjlighet att påverka -verksamheten på ett indirekt sätt. Bedömningen att han utgör en faktisk företrädare för bolaget stöds bl.a. av vittnesuppgifter angående hans roll i bolaget. Enligt ett vittne ska han i samband med öppet hus ha uppgett att han utför olika slags operationer åt MMM Göteborg Ki­ rurgi Center AB. Eftersom han får anses utgöra en faktisk företrädare har landstinget haft fog för beslutet att utesluta bolaget i enlighet med punkt 3 i forfrågningsunde,rlaget. Förutsättningarna för uär en företrädares roll kan leda till uteslutning har därvid angetts i enlighet med 10 kap. 2 § första stycket 4 LOU. Angivna förutsättningar har inte varit oproportionerliga eller otydliga. Landstinget har inte heller i övrigt agerat i strid med de grundläggande principerna i LOU. 4822-13 E 28.JUM.20'13 ·:.:26 Forvaltn11�sralt!� GBG NR.0766 S.6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m. m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke•diskriminerande sätt samt genomfora upphandlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap, 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras oro eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gj orts ( 1 6 kap. 6 § första stycket LOU). En leverantör får uteslut.as från att delta i en upphandling, om leverantören 1. är i konkurs eller likvidation, är under tvångsftirvaltning eller är fo� remål för ackord eller tills vidare har inställt sina betalningar eller är underkastad näringsförbud, 2. är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsfor­ valtning, ackord eller annat liknande förfarande1 3. genom lagakraftvunnen dom är dömd för brott avseende yrkesutöv­ ningen, 4. har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och den upphandlande myndigheten kan visa detta, 5. inte har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i det egna landet eller i det land där upphandlingen sker, eller 6. inågotväsentligthänseendeharlåtitbliattlämnabegärdaupplys­ ningar eller lämnat felaktiga upplysningar som begärts med stöd av bestämmelserna i 1 0 eller 1 1 kap . Sida s 4822-13 E 28..JUN.2013 11:26 Fo·v�l:ningsratten GBS "\7 N\,QI60' S.7 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN l GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Är leverantören en Juridisk person, får leverantören uteslutas om en före­ trädare för den juridiska personen har dömts för brott som avses i ftirsta stycket 3 eller gjort sig skyldig till sådant fel som avses i första stycket 4. Myndigheten får, utom i de fäll som avses i 4 §, begära att en leverantör visar att det inte finns någon grund för att utesluta leverantören med stöd av rorsta stycket 1, 21 3 ellet 5 (10 kap. 2 § LOU). Utredning i målet Av fönrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. 3. ben upphandlande myndigheten kommer a.tt utesluta anbudsgivare om imbudsgivaren eller företrädro-e för denne (om anbudsgivaren lir en juridisk person) äT dömd för delta� gande i en kriminell organisation, bestickning, bedrägeri eller penningtvätt enligt l 0 kap. 1 § LOU. Anbudsgivare äger inte heller rätt att använda underleveraJJtör som är föremål för dessa omständigheter. Vidare 1 �dsomm.arafto� jlllil.ftou eller: nyåtsaftou räck.er det a.tt skrio-elsen kotomi!t in llä.sta vai;dag_ Fö:r att ett överklagande ska. kunna tas upp i bmm:arrätten. förd.tas �tt px:övniogstillst:ånd meddelas. Katnrnattil.tten .l.ii.mm.t p.täv:o.ingstillståod om det är av 'Vikt fö.r: ledning av .tättstillärnpcingcn �tt övetltlag;mdet prövas, anlednio.g­ forek.om.ti,ier rill ändtlng i det slut _,.artiJJ. föt9"alm.ings.tätten koim:J;lit eller det aun.ars fuins syonetliga skfil att pröv-a ö�erkl2vndet 2. det beslut so;o:i. öve:tkbgas 1:0.ecl. nppgift 3. om fci;,;valfningsriittens i.).� rruUo.ummer satnt dagen fö:c beslutet, 4. deskfilsomklagandmangertillstödfo.t begäran om ptövningstillstån� 5. den ändring av fö.t-v:almh1.gsrättens beslut somklagandenvillfåtillstånd,. 6. de be-vis som kkgande.o. vill åberopa och vad han/hon vill sty.tka med vatje sru:slrilt be�s. Skci:vclseo. ska -.rara. undei:teckoa.d av klag-andm elle:r ha.ns ombu.d. Adressen till fö:i:valt:olllgs1%tten :&;amgår a.v beslutet Om klaganden an.lim ombud ska denu.e. sända in fullmakt i otlginal samt uppge sitt � adr�s oc:h teldonmttru:ne;c. Om någon petson� eller adressuppglft ändtas1 skaNiUMdtöjs.ttcil� indrin.gen till htoman:itten. I mål om övei:prövning enligt lagen lagen (2007:1092) om. upphandling inom omtä1eoa vatten, energi, mi.nsporter oih posttjä:o.ste1: får avtal slutas innan tiden för överkhgao.de av rättens do.tn eller beslut ha.i= 16ptutIdeflestafallthavt.al.slutasnärtio chgat har gått frän det lltt rii.tten avgjort :tnålet eller upphävt ett interi.tuistlskt beslut I vissa fall f'a.t avt3.l slutas omedelbart. Ett överklagande av :cl.tte:os avgönulde f"a.t: mte prövas sedan a\?ttl har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivn.a lagarna. Oto. prövn.in tillstånd :i.ute .medd� stlu: · föttr:altnings:rättens beslut fast Det ät diufö:r: viktigt att det klart och tydligt framgår a-.r öv�det till karotn:ittätten varför man anser att prövcingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehilla 1. den khgandes oamn, pe.rsonnu..tnJ:ner, yrke, postadress och tclefo�ui:nmer. Dessutom ska adress och telefonmunmer till at:betsplatsen och eventuell aMan pla.t$ dät klaganden kan uås för delgiv-oing 1äD'UJ.as om dessa uppgifter inte cid.iga.::e. uppgetts i målet. Om någon person- dlei- adcessuppgift iindza.s är det vikcigt att arunälan snarast gö:rs till krunmarriitten, gs (2007:1091) om offä:o.tlig ll. handling eller pp Behöver Ni fler uppiysnix:i i: om hur tnan ga övecldagar ka.n Ni vända E:i: till fö ttr a l mings t ä . t t e n . DV 3109/lB LOU t/�Rlo'Es lj(J����