FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning30 SÖKANDE DOM 2015-10-26 Meddeladi Stockholm Mål nr 20824-15 Sida1 (5) InfoCuriaAB, 556897-7317 Bolandsgatan9 753 23 Uppsala MOTPART Socialstyrelsen 106 30 Stockholm SAKEN Offentligupphandling KONKURRENSVERKET 2015 -10- 2 G-. Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår InfoCuriaAB:sansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Dok.Id 662158 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockb.olm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 20824-15 I STOCKHOLM YRKANDENM.M. Socialstyrelsen genomför upphandling av rättsdatabaser (Dnr.2.7- 7100/2015). Upphandlingen sker genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut den 18 september2015 meddelade Socialstyrelsen att företagen JP Infonet AB, Karnov Group Sweden AB och Norstedts Juridik AB, som lämnat de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden, kommer att antas som leverantörer av webbaserad rättsdatabastjänst. lnfoCuria AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering sker där anbudet från bolaget beaktas. Som grund anges att bolagets anbud felaktigt har förkastats eftersom förfrågningsunderlaget inte ställer något krav på att referensen ska ha en viss erfarenhetsnivå. Socialstyrelsen har därmed brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, vilket medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Socialstyrelsen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför att upphandlingen har skett i enlighet med LOU och bolaget har uteslutits eftersom det inte uppfyller ställda obligatoriska krav på referenser. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM DOM Sida3 20824-15 som anges i16 kap. 6 § LOU. Detär den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt skaange vilka om ständigheter talan grundas på och visa att upphandlande m yndighet har agerat i strid m ed LOU (RÅ2009 ref.69). Förattettingripandeskabli aktuelltkrävsocksåattsökandenkanvisaatt han li dit skada eller kan komm a attlida skada på grund av att den upphandlande m yndigheten brutit m otLOU. Rätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras om elleratt denfår avslutas först sedan rättelse gjorts. Socialstyrelsen har under punkten1.13 Motivering ej kvali ficeradeanbud i upphandlingsrapporten angett att anbudetfrånInfoCuriaAB förkastas eftersom det inte uppfyller ska-kravet på referenser inom webbaserade rättsdatabaser. Ska-kravet på angivande av referenser som det äruttryckt i :förfrågningsunderlaget innebär att referenser som anges ska ha likvärdiga uppdrag inom webbaserade rättsdatabaser. En avInfoCuriaAB:sangivna referensMobilkul harinte erfarenheti nom detangivna om rådet. Bolaget anser att dess anbudfelaktigt har uteslutits eftersom deti förfrågningsunderlaget inte finns utrym m e att utesluta ett anbud på den grunden att referensen inte har erfarenhet inom webbaserade rättsdatabaser. Detär leverantören som ska ha erfarenhet av att ha tillhandahållit sådana tjänster och referensen ska intyga det. Soci alstyrelsen m enar att referensen ska avse uppdrag som utförtsunder de senaste tre åren och till om fattning och innehållliknar den efterfrågade tjänsten. Upphandlingsförem ålet är enwebbaserad rättsdatabastjänstför kvalificerade användare. Socialstyrelsen är en m yndi ghet m ed 700 m edarbetare varav m erparten arbetar m ed kvalificerade utredningar där tillgång till rättsinform ation är nödvändi gför att m edarbetarna ska kunna Si d a 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20824-15 I STOCKHOLM utföra sina uppdrag. Soci alstyrelsen har även vi sst normgivnings­ bemyndi gande. Den ena avInfoCuraAB:s angi vna referens är en enskild firm a som tillhandahåller ringsign aler till m obi ler. Den referensen liknar inte efterfrågade tjänster till om fattning ochi nnehåll och uppfyller därför inte det ställda ska�kravet. I punkten3 .4.2 iförfrågningsunderlaget anges följande. Leverantören ska ha erfarenhet av att tidi gare ha tillhandahållitwebbaserad rättsdatabastjänst sam t ha erfarenhet av support och utbildning. För att visa detta ska leverantören bi foga två(2) referenser, vilka ska avse uppdrag som utförts under de senastetre(3 ) åren och som till omfattningoch innehåll liknar efterfrågade tjänster. Bilaga 04 - uppgi fter om ti di gare uppdrag och referenser skaanvändas. För godkänd referens krävs att samtliga uppgifter på blanketten ärifyllda och samtli gafrågorär besvarade samt att referensgi varen verifierar att de angi vna uppdragen utförtsunder de senaste tre(3) åren, underskrift avreferensgivarenochett genomsnittligt omdöme omminstfyra(4) perreferens. Förvaltningsrätten anser att det klart fram går av punkten3 .4.2 i förfrågningsunderlaget att referenserna ska vi sa att leverantöreninom de senaste tre åren har utfört uppdrag där den har tillhandahållit en tjänst som till om fattning ochi nnehåll liknar den efterfrågade tjänsten, dvs. en webbaserad rättsdatabastjänst. Enli gt punkten1.3 Om fattning och kontraktstidi förfrågningsunderlagetskaleverantörenidettauppdrag tillhandahålla enwebbaserad rättsdatabastjänstför100 medarbetare på Socialstyrelsen. Den aktuella referensenMobiltel som InfoCuriaAB har uppgett är en enskild firma som ti llhandahåller ringsi gnaler ti ll m obiltelefoner. Eftersom referensen inte har varit m ottagare av en webbaseradrättsdatabastjänstfrån bolagetkanreferensenenligt förvaltningsrättens mening inte heller vi sa att bolaget har levereratuppdrag som till omfattning ochi nnehåll liknar den efterfrågade tjänsten. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20824-15 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten finner att det som bolaget har anfört inte visar att Socialstyrelsen har brutit mot någon av principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Förutsättningar for ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU finns därmed inte. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i Helena Boson har föredragit målet. "'..... � Den som vill överklaga föivaltningsrättens beslut ska skri.va till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumrner, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål f'ar avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till föivaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se