FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE MOTPART BESLUT 2014-01-31 Meddelat i Stockholm Sveaskog Förvaltnings AB (publ), 556016-9020 c/o Chefsjurist Viveka Beckeman. Sveaskog Förvaltnings AB 105 22 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling; fråga om avvisande av talan FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Föivaltningsrätten avvisar ansökan. Dok.Id 448069 Postadress BesöllSa dress Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I Telefon 08-561680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Mål m 1615-14 Sida 1 (4) Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1615-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Sveaskog Förvaltnings AB (Sveaskog) genomfor en upphandling av skogsröjning 2014. I brev till den 10 januari 2014 har Sveaskog tackat denne för visat intresse men upplyst om att man avser att gå vidare med andra anbudsgivare. ansöker om ingripande enligt lagen ( 2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, och anför bl.a. följande. Han hade lämnat anbud på skogsröjning. Han ifrågasätter varför hans priser ses som orimligt höga, varför Sveaskog favoriserar nyckelentreprenörer och varfor det alltid är samma som vinner år efter år. Hans :fuma är lokalt förankrad. Företag på glesbygden måste få en rättvis chans att konkmiera.Nämnden för offentlig upphandling (NOU) har klassat Sveaskog som en upphandlande myndighet. Sveaskog anser att ansökan ska avvisas och anför bl.a. följande. Sveaskog är ett helägt dotterbolag till Sveaskog AB som ägs av staten. Sveaskog har som uppdrag att bedriva verksamhet på affårsmässig grund och generera marknadsmässig avkastning, inte att tillgodose något allmänt intresse. Det är därför ingen upphandlande enhet. Att NOU år 2003 såg Sveaskog som en upphandlande enhet berodde då på att man bl.a. hade som uppdrag att tillhandahålla ersättningsmark och att skapa förutsättningar för att lokalt utveckla unika naturupplevelser och jakt- och :fiskemöjligheter, vilket NOU bedömde att Sveaskog tillgodosåg i det allmännas tjänst. Sedan dess har uppdraget renodlats till att baseras på affärsmässig grund och generera marknadsmässig avkastning. Då det är ett självständigt bolag utan uppdrag i det allmännas intresse är det inte en upphandlande myndighet. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN BESLUT 1615-14 Allmänna avdelningen SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 2 § LOU gäller delllla lag fö_r offentlig upphandling av bygg­ entreprenader, varor och tjänster samt av byggkoncessioner. Enligt 2 kap. 13 § LOU avses, med offentlig upphandling, de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet i syfte att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ram­ avtal avseende varor, tjänster eller byggentreprenader. Av 2 kap. 19 § LOU framgår att med upphandlande myndighet avses stat­ liga och kommunala myndigheter, varvid med myndighet jämställs bl.a. offentligt styrda organ som avses i 12 §. Enligt 2 kap. 12 § LOU avses med offentligt styrda organ sådana bolag, föreningar, delägarförvaltningar, särskilt bildade samfiil1ighetsföreningar och stiftelser som tillgodoser behov i det allmännas intresse, under fömt­ sättning att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktär, och 1. som till största delen är finansierade av staten, en kommun, ett landsting eller en upphandlande myndighet, 2. vars verksamhet står under kontroll av staten, en kommun, ett landsting eller en upphandlande myndighet, eller 3. i vars styrelse eller motsvarande ledningsorgan mer än halva antalet ledamöter är utsedda av staten, en kommun, ett landsting eller en upphandlande myndighet. Frågan i målet, såvitt avser om målet kan prövas av förvaltningsrätten, är huruvida Sveaskog är en upphandlande myndighet. I prop. 2009/10: 169, Förändrat uppdrag.för Sveaskog AB (pub!}, anges det aktuella uppdraget för Sveaskogs moderbolag Sveaskog AB. Detta är enligt propositionen, s. I och 8, att bedriva verksamhet på affärsmässig grund och generera marknadsmässig avkastning, vara en oberoende aktör med kämverksamhet inom skogsbrnk och genom försäljning av mark på marknadsmässiga I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN BESLUT 1615-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen villkor möjliggöra omru1·onderingar och til1köp for enskilt skogbruk, särskilt i glesbygd. Därför ska Sveaskog enligt propositionen ha samma krav på sin verksamhet och lönsamhet som andra kommersiella aktörer. Uppdraget att tillhandahålla ersättningsmark till staten upphör vid ut­ gången av 2010. Av EU-domstolens avgörande C-470/99 Universale-Bau, punkterna 55 - 60, följer att tillämpligheten av upphandlingsrätten främst avgörs av vilket uppdrag det upphandlande organet objektivt har nu, inte för vilka ändamål det ursprungligen instiftades. Sveaskogs ursprnng från Domänverket och AssiDomän, och dess tidigare uppdrag att tillgodo.se vissa skogliga allmän­ intressen, har alltså mindre betydelse vid tolkningen av 2 kap. 12 § LOU. Förvaltningsrätten bedömer att Sveaskog numera inte tillgodoser behov i det allmännas intresse, utan behov av induså.iell och kommersiell karaktär. Att dess moderbolag är statligt ägt leder inte till annan bedömning. Förvaltningsrätten har därför ingen jurisdiktion över Sveaskogs upphand­ lingar och ansökan om ingripande enligt LOU ska följaktligen avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Infmmation om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Rådman David Munck har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ·ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska sktlva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas ellerlämnas tlli förvaltningsrätten, Överklagandet ska ha kommit in till förvalt.ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Otn beslutet har meddelat.s vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklii,gandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för ·offentligparträknasfråndendagbeslutet meddelades. Omsistadagenföröverklagandetinfallerpå lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommerinnästa.vardag._ För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att p.rövningstillstånd meddelas. Karomarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det.finnsanledningatt1:,etvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Kfagandens person-/organisationsnummer, _postadress, e-postadress och telefo�ummer till bostaden och mobiltdefon. Adress och telefonnummei: till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress därklagandenkannåsfördelgivning. Om dessa uppgift� har lämnats tidigare i må1et­ ochomdefortfarandeäraktuella behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ _postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person elleradressup_pgiftändras,ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den do�/beslut som överklagas med uppgift om förvalt:n.iagsrättens namn, målnummer samt dagen fö.r beslutet, 3. desklilsomklagandenangertillstödfören begäran om prövn.iogstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styika medvarje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om ciffentlig upphandling eller Jagen (2007:1092) omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporterochposttjänsterfåravtalslutasinnan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall .f'ar avtal s1utas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort ·målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagarkanNivändaErtill förvaltningsrätten. 2. detinte utanatt sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till; 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen·att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillst1nd inte meddelas står förvaltoingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligtframgår av­ överklagandet till kammarrättenvarför man anser att prövningstillst:ånd bör meddelas, www.domstol.se