LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN Lars Överström DOM 2008-04-30 Meddelad i Karlstad Mål nr 931-08 E Rotel 2 Sida 1 (4) SÖKANDE '..-- ,,.,.,7 LBC Logistik AB, 556632-1286 Metallvägen 7 681 42 Kristinehamn MOTPART Kristinehamns Elnät AB, 556526-5195 Varnumsleden 1 681 93 Kristinehamn SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERK&T. Kristinehamns Elnät AB infordrade anbud avseende en upphandling av ma­ skintjänster. Beträffande maskintypen traktorgrävare ingavs anbud av bl.a. LBC Logistik AB. Kristinehamns Elnät AB beslöt emellertid att anta anbud från annan anbudsgivare. LBC Logistik AB begär överprövning av upphandlingen i den del den avser maskintypen traktorgrävare och anför följande. LBC Logistik AB reagerar starkt på den utvärderingsprincip som Kristinehamns Energi AB använt sig av. I anbudsunderlaget anges värderingskriteriema till 50 procent pris, 40 procent tillgänglighet, kapacitet samt 10 procent miljöklass. I ursprungsförfrågan var kravet på maskiner satt till euro 3 maskiner men ändrades i utskick den 7 april till euro 2 (godkänd miljömaskin). Enligt LBC Logistik AB:s uppfattning skall alla anbudsgivare som uppfyller kraven på godkänd miljömaskin värderas likvärdigt och inte poängsättas efter någon godtycklig fördelning som inte framgår i för­ frågningsunderlaget och samtidigt gör att ett värderingskriteriet på 10 procent blir helt utslagsgivande. LBC Logistik AB ifrågasätter också hur två likvärdiga maskiner Huddig 1260 hos en anbudsgivare kan få 10 poäng medan två ges 6 poäng. Kristinehamns Elnät AB anför i svar bl.a. följande. Gällande avtal avseende maskintjänster med LBC Logistik AB upphörde den 31 mars 2007. För att inte stå avtalslösa valde Kristinehamns Elnät AB att under april månad 2008 att upphandla maskintjänster. En nyhet i Avd Dnr Doss Aklhll 2008 -05- 0 6. ' Dok.Id 40404 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2008-04-30 denna förfrågan jämfört med tidigare avtal var att miljöaspekten för denna typ av tjänster skulle vägas in i anbudet. Kristinehamns Elnät AB var innan anbudsför:frågan i kontakt med samt­ liga anbudsgivare för att diskutera hur de såg på detta och hur det skulle formuleras på ett bra sätt i anbudsför:frågan. Efter att ha övervägt dessa samtal samt diskuterat med en konsult som utreder miljöpolicyn valdes miljöklass 3 (Euro 3) i förfrågan. Valet som sattes är ett tufft miljökrav. Kristinehamns Elnät AB ansåg, med tanke på avtalets längd samt med vetskap om att det under denna period skulle komma nya tuffare miljö­ krav, att det var ett nödvändigt beslut. Anbudet skickades ut till tre anbudsgivare. Under pågående upphandling ringde två av de tillfrågade, varav den ena var LBC Logistik AB, och ifrågasatte den höga miljöldassen med motiveringen att det skulle bli svårt att offerera maskiner av denna typ. Efter övervägning sänktes kra­ ven till miljöldass 2 (Godkänd miljömaskin). Detta krav skall införas i kravspecifikation för resp, maskintyp. I anbudsförfrågan anges att miljöklass skall vara Euro 3. Efter att under pågående upphandling sänka laavet till miljöldass till Euro 2 (godkänd miljömask.in) anser Kristinehamns Elnät AB att detta krav skall sättas in i bilaga 2 och att benämningen lägst Euro 2 (godkänd miljömask.in) är det som efterfrågas. Den maskin (Huddig 1260) som fått 10 poäng i utvärderingen är av miljöldass 3, de övriga är miljöklass 2, där av 6 po­ äng. Kristinehamns Elnät AB har redan innan upphandlingen diskuterat att miljöklass skulle införas som ett av tre kriterier, detta med hänsyn ta­ gen till miljöpolicyn samt framtida miljökrav för maskiner. Kristine­ hamns Elnät AB har i enlighet med ovanstående punlcter värderat en maskin av miljöldass 3 högre än maskiner av miljöklass 2 resp. 1. Sida 2 931-08 E DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2008-04-30 Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § skall upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Den aktuella upphandlingen avser maskintjänster för ett antal olika maskin­ typer, bl.a. maskintypen traktorgrävare. Kristinehamns Elnät AB har i för­ frågningsunderlaget under p. 24 (Skalllaav) angett beträffande miljö- och kvalitet att företaget skall lämna beskrivning om företagets interna miljö­ och kvalitetsarbete samt beträffande redovisning av miljöklass för maskin­ parken hänvisat till p. 4 i förfrågningsunderlaget. I sistnämnda punkt anges bl.a. följande. Maskiner och fordon som kommer att användas för uppdra­ get sk.all specificeras när det gäller miljöklass samt vilken utrustning som finns tillgänglig. I förfrågningsunderlaget under p. 25 (Utvärdering) anges att prövning kommer att ske enligt principen det för Kristinehamns Elnät AB ekono­ miskt mest fördelaktiga där angivna värderingskriterier ligger till grund utöver priset. Värderingskriteriema för utvärderingen anges enligt följande: 50 % pris, prisutveckling, 40 % tillgänglighet, kapacitet och 10 % miljö­ klass. Beträffande miljöklass anges följande. På vilket sätt miljö och garan­ tier säkerställs bedöms utifrån uppgifter i bilaga 2. Bilaga 2 utgör en krav­ specifikation avseende mask.intypen traktorgrävare med avseende på ut­ nyttjningstid, utrustning, miljöklass, arbeten och förare. Beträffande miljö­ klass anges "lägst miljöklass Euro 3". Kristinehamns Elnät AB har i skri­ velse till anbudsgivarna anfört att efter samtal med samtliga anbudsgivare skall miljökravet för grävmaskiner sänkas till Euro 2 motsvarande godkänd miljömaskin. Som ovan anförts anges i förfrågningsunderlaget vilka värderingskriterier som ligger till grund för prövningen. Ett av kriterierna är miljöklass, i vilket Sida 3 931-08 E LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2008-04-30 Sida 4 931-08 E ingår bl.a. maskintypens miljöklass. Härigenom får enligt länsrättens me­ ning också framgå, inte enbart att anbudsgivaren kräver att maskintypen har en viss lägsta miljöklass, utan också att miljöklassen kommer att värderas utifrån den miljöklass maskintypen har. I specifikationen för maskintyp finns förutom maskinens miljöklass ett flertal andra kriterier, bl.a. i fråga om förare, uppställda varför det inte heller utan vidare går att utgå från att likvärdiga maskiner skall ges samma poäng. Länsrätten instämmer således inte i LBC Logistik AB:s uppfattning att utvärderingen strider mot förfråg­ ningsunderlaget. Länsrätten anser följaktligen att LBC Logistik AB inte visat att det lidit eller kan komma att lida skada. Länsrätten finner det inte visat att Kristinehamns Elnät AB har åsidosatt de grundläggande principerna i LOU. Då det inte heller i övrigt framkommit att Kristinehamns Elnät AB brutit mot bestämmelsernas i LOU skall LBC Logistik AB:s begäran om överprövning avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår LBC Logistik AB:s begäran om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1 B). �E:%