Dok.Id 201449 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksaclress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post:forvaltningsrattenifalun@dom.se www.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeclitionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Antonia Eriksson SÖKANDE DOM 2017-08-28 Meddelad i Falun Mål nr 2996-17 Avd Onr KSnr Bravida Sverige AB, 556197-4188 126 81 Stockholm MOTPART 1. BST Brandskyddsteamet AB, 556879-0512 Stallarholmsvägen 40, 3 tr 124 59 Bandhagen 2. Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att an­ budsutvärderingen görs om varvid anbudet från BST Brandskyddsteamet AB inte ska beaktas. "· -� ' ,. ........Aktbll -- _ _ "'� , ... ...--" ,_. ..,; .... . - - KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2996-17 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket genomför upphandling avseende utförande av brandbekämp­ ningssystem (BBS) Götatunneln inom Göteborgs kommun, Västra Göta­ lands län (CTM id 160584) genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Tilldelningsbeslut fattades den 22 juni 2017 varvid BST Brandskyddsteamet AB antogs som vinnande leveran­ tör. Bravida Sverige AB (Bravida) ansöker om överprövning och yrkar att för­ valtningsrätten ska förordna om rättelse innebärande att ny anbudsutvärde­ ring genomförd varvid anbudet från BST Brandskyddsteamet AB inte får beaktas. Trafikverket motsätter sig yrkandet. BST Brandskyddsteamet AB (BST) fått tillfälle att yttra sig men inte hörts av. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Prakti­ kertjänst anfört är visat att Landstinget brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta med­ fört att bolaget lidit, eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM 3 2996-17 grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt sätt samt iaktta principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om ett anbud som lämnats in i upphandlingen inte uppfyller de obligato­ riska krav som uppställs i upphandlingsdokumenten gäller som huvudprin­ cip enligt LOU att anbudet ska förkastas. Om en upphandlande myndighet godtar ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven är detta i strid med likabehandlingsprincipen. Vad parterna anfört Bravida anför i huvudsak följande. Det intyg som BST har bifogat visar avsaknad av betalningsanmärkningar och är inte jämförbart med det intyg som Trafikverket efterfrågat. Inte heller någon annan uppgift som ingetts av BST är jämförbart med det intyg som efterfrågats. Efter tilldelningsbeslutet meddelades har Trafikverket anfört att det vore oproportionerligt att förkasta BST med anledning av att intyget saknades. Bravida delar inte denna be­ dömning. Någon möjlighet att frånfalla kravet föreligger inte, utan bristen är sådan att uteslutning är obligatorisk för den upphandlande myndigheten. Trafikverkets egna efterforskningar avseende BSTs ekonomiska ställning saknar betydelse med hänsyn till kravets obligatoriska karaktär. Trafikverket anför i huvudsak följande. Trafikverket har erhållit intyg från BST av vilket det framgår att företaget inte har några brister vad gäller den ekonomiska stabiliteten. Trafikverket har utöver intyget även kontrollerat företaget hos Creditsafe AB den 22 juli 2017 och erhållit uppgift om att fö­ retaget har kreditbetyget 98/100 vilket motsvarar "mycket god kreditvärdig­ het". Det framgår även att BST haft mycket god kreditvärdighet i ett par år. Vinnande anbudsgivare har således högre kreditvärdighet än vad som efter­ frågas i de allmänna föreskrifterna för upphandlingen, varför kraven för upphandlingen uppfylls. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2996-17 I FALUN Förvaltningsrättens bedömning Av de administrativa föreskrifterna framgår, efter att de justerats, i punkten AFB.521 bl.a. att anbudsgivare ska ha en ekonomisk ställning som är till­ räcklig för aktuellt uppdrag. Anbudsgivarna ska därmed ha minst kreditbe­ tyg A enligt Dun & Bradstreet eller minst riskklass tre enligt upplysnings­ centralens företagsupplysning (UC) eller motsvarande. Vidare framgår att anbudsgivare visar att kraven är uppfyllda genom att till anbudet foga bevis i fann av intyg från bank eller kreditupplysning inte äldre än två månader räknat från sista anbudsdag. Förvaltningsrätten kan konstatera att det intyg från UC som bifogats BSTs anbud inte innehåller någon information om varken kreditbetyg, riskklass eller motsvarande. Det är inte heller visat att BST bifogat något annat intyg som innehåller kreditbetyg, riskklass eller motsvarande. Mot bakgrund av att det har uppställts som obligatoriskt krav i upphandlingen att bifoga sådant intyg har Trafikverket agerat i strid med likabehandlingsprincipen genom att självständigt kontrollera ett krav som BST inte uppfyllt och anta det ofullständiga anbudet. Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att anbudsutvärderingen görs om varvid BSTs anbud inte ska beaktas. Vid denna utgång saknas skäl att pröva Bravidas övriga invändningar mot upphandlingen. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1C/LOU). Eva Karlsson Helghe rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kanunarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens natnn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga A www.domstol.se C> Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • försvars- och säkcrhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen-(2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningsscktorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut_ I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörnnde får inte prövas sedan avtal har slutits- Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna_ Ytterligare information 13ehö,-cr ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \\Sn\·.domstol.se