FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2012-12-13 Meddelad i Uppsala Mål nr 5231-12E Enhet 1 Sida 1 (7) Aleris Omsorg AB, 556334-1659 Box 47134 100 74 Stockholm Ombud: Advokaterna Bob Johanson och Pontus Scherp Gemandt & Danielsson Advokatbyrå KB Box 5747 114 87 Stockholm MOTPART Västerås stad 721 87 Västerås SAKEN Lagen (2001:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Dok.Id 77149 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Aleris Omsorg AB:s anbud kvalificerar sig för vidare prövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA BAKGRUND Sida 2 DOM 5231-12 2012-12-13 l, I' Västerås kommun (härefter kommunen) har genom förenklat förfarande genomfört en upphandling av Trumslagarbackens ålderdomshein och Pet­ terslunds gruppboende, dnr 2012/194-ÄN-061. Den 25 september 2012 fattade kommunen ett tilldelningsbeslut om att tilldela Attendo Care AB kontrakt i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Aleris Omsorg AB (härefter Aleris) ansöker nu om överprövning av upp­ handlingen. Aleris yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs, varvid Aleris anbud upptas till prövning. I andra hand yrkar Aleris att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Aleris bl.a. följande. Aleris gör gällande att anbudet i strid med bl.a. 1 kap. 9 § LOU har förkastats trots att det har upp­ fyllt samtliga skall-krav i upphandlingen. Om anbudet inte hade uteslutits ur upphandlingen hade Aleris tilldelats kontrakt. Aleris har därmed lidit eller riskerat att lida skada. För det fall rätten finner att Aleris anbud inte uppfyller de aktuella skall-kraven gör Aleris gällande att upphandlingen strider mot transparensprincipen respektive proportionalitetsprincipen. Ale­ ris anför att förfrågningsunderlaget är otydligt utformat och att det upp­ ställs högre krav än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med upp­ handlingen. Om förfrågningsunderlaget hade uppfyllt kraven på tydlighet och proportionalitet hade Aleris anbud utformats annorlunda så att skall­ kraven hade uppfyllts och Aleris hade kunnat tilldelas kontrakt i upphand­ lingen. Aleris har således lidit eller riskerat att lida skada. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphand­ lingen har genomförts i enlighet med LOU och vad som anges i förfråg­ ningsunderlaget, varför grund för ingripande salmas. Aleris anbud har inte uppfyllt skall-kraven i upphandlingen och uteslöts därmed från utvärde- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2012-12-13 Sida 3 5231-12 I UPPSALA ringen av anbud. Bolaget har inte uppfyllt skall-kravet om att beskriva bo­ lagets verksamhetside, värdegrund, vision och mål. Beskrivningen skulle även innehålla en beskrivning av tillvägagångssätt för att följa upp målen. Bolaget har i sitt anbud angivit koncernens mål och inte bolagets. Dess­ utom saknas uppgifter om tillvägagångssätt. Bolaget uppfyller inte skall­ kravet om kvalitetsledningssystem. I upphandlingen uppställs ett obligato­ riskt skall-krav om att anbudsgivare ska lämna en beskrivning av sitt kvali­ tetsledningssystem. Bolaget har i sitt anbud hänvisat till en ISO­ certificering och Socialstyrelsens handbok. Det saknas information om hur bolaget planerat sitt system för upphandlingsområdena eller hur bolaget kommer att använda systemet. Bolaget gör i sin ansökan gällande att för­ frågningsunderlaget brister i transparens med avseende på vad anbudsgi­ varnas beskrivningar av vad mål och kvalitetsledningssystem ska innehålla och hur omfattande beskrivningarna ska vara. Enligt kommunens bedöm­ ning framgår det med önskvärd tydlighet av förfrågningsunderlaget att kommunen inte efterfrågar någon "broschyrinformation", d.v.s. informat­ ion som i allmänna ordalag beskriver leverantörerna och de koncerner de ingår i, utan beslaivningar som konkret kan hänföras till upphandlings­ föremålet. Kommunen bestrider att upphandlingen strider mot proportion­ alitets- och likabehandlingsprincipen. Angivna skall-krav i förfrågningsun­ derlaget har uppställts för att kommunen ska kunna bilda sig en uppfatt­ ning om anbudsgivarnas lämplighet för det slags verksamhet som kommu­ nen upphandlar. Kommunen har inte särbehandlat Attendo Care AB ef­ tersom dess anbud uppfyllde samtliga skall-krav Aleris anför bl.a. följande. Kommunens upphandling brister ifråga om transparens i följande avseende. Det har inte framgått av förfrågningsun­ derlaget att efterfrågade beskrivningar konkret skulle kunna hänföras till upphandlingsföremålet. Det har heller inte framgått av förfrågningsun­ derlaget när det gäller skall-laavet om kvalitetsledningssystem att anbuds­ givaren ska ange något om hur systemet ska användas. Det saknas även Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5231-12 2012-12-13 infonnation i förfrågningsunderlaget om att uppgifterna om anbudsgiva­ rens mål och kvalitetsledningssystem skulle ligga till grund för en bedöm­ ning av anbudsgivarens lämplighet. Dessa brister har medfört att kommu­ nen har förbehållit sig en fri prövningsrätt, något som i sig strider mot transparens- och likabehandlingsprincipen Gfr 31/87 Beentjes). DOMSKÄL Förvaltningsrätten har i första hand att ta ställning till om det funnits skäl till att utesluta Aleris från en utvärdering av anbud. Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlade myndigheten brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. De krav som en upphandlande myndighet ställer i förfrågningsunderlaget är ovillkorliga för att anbud ska komma ifråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall-krav i en upphandling får inte antas eftersom det skulle strida mot principen om likabehandling av anbudsgivarna. Aleris har anfört att det uppfyller samtliga uppställda skall-krav i förfråg­ ningsunderlaget. Kommunen har anfört att Aleris inte uppfyller skall­ laaven i punkterna4.1 och4.3 i förfrågningsunderlaget. I punl