Föreningen Narconon i Eslöv, 846002-3016 Box 238 241 23 Eslöv MOTPART Botkyrka kommun 147 85 Tumba SAKEN Offentlig upphandling ___________________ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 651371 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2015-09-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 18446-15 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid måndag – fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18446-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Botkyrka kommun genomför en upphandling avseende ramavtal för vård/boende missbruk från 21 år (dnr 2015:170). Upphandlingen görs ge- nom ett förenklat förfarande enligt lag (2007:1091) om offentlig upphand- ling (LOU). Kommunen har i tilldelningsbeslut den 21 augusti 2015 lämnat upplysning om att 47 leverantörer skulle antas. Bland dem ingick inte Föreningen Nar- conon i Eslöv (Narconon) som enligt tilldelningsbeslutet inte gick vidare från kvalificeringsfasen i upphandlingen. Narconon ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför föreningen följande. Av tilldelningsbeslutet framgår att Narco- non inte fick teckna ramavtal med kommunen på grund av att inget som styrker ekonomisk stabilitet hade bifogats anbudet. Narconons revisor var inte klar med resultatrapporten vid anbudslämningen, vilket man har angett i sitt anbud. Normalt sett går det att se deras kreditvärdighet på Creditsafe, vilket de har skrivit. Kreditvärdigheten har gått att se där i alla andra upp- handlingar man har deltagit i. Föreningen har dessutom skrivit numret till dess revisor som en referens till en annan finansiär. Narconon fick resultat- och balansrapporten i juli. Dessa handlingar bifogas ansökan om överpröv- ning. Kommunen bestrider Narconons talan och anser att ansökan ska avslås. Till stöd för sin talan framför kommunen följande. Kommunen har i för- frågningsunderlaget tydligt beskrivit de krav som gäller för upphandlingen av vård/boende missbruk och gjort en korrekt bedömning av Narconons anbud. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18446-15 I STOCKHOLM Då Narconon inte till anbudet bifogat någon dokumentation som styrker den ekonomiska stabiliteten så har kommunen diskvalificerat anbudet. Narconon har i sitt anbud hänvisat till sin revisor och angett ett telefon- nummer, vilket kommunen inte ansett vara tillräckligt och därför har kra- vet avseende ekonomisk stabilitet inte godkänts. I förfrågningsunderlaget beskrivs också att möjligheterna att förtydliga eller komplettera anbudet i efterhand är mycket små och att det är viktigt att kontrollera att anbudet är komplett vid anbudstillfället. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö- rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvalt- ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU (RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp- handlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Förvaltningsrättens bedömning Följande anges i förfrågningsunderlaget under rubriken 1.3.3.6. punkt 5. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18446-15 I STOCKHOLM ”Stiftelser, ideella föreningar och ekonomiska föreningar kan inte få en värdering av kreditinstitut. Företaget ska därför visa att det har en stabil ekonomisk bas genom att bifoga resultaträkning och balansräkning eller referens till bank eller annan finansiär” På följande fråga gällande punkten 5 har Narconon svarat ja. ”Vårt företag är en stiftelse eller ideell/ekonomisk förening och kan därför inte erhålla rating vid en ekonomisk kontroll. Vi har bifogat resultat- eller balansräk- ning eller referens till bank eller annan finansiär för att visa att vi har en stabil ekonomisk bas. (Ja/Nej svar)” Av utredningen framgår att Narconon inte har bifogat någon resultat- eller balansräkning till sitt anbud, utan har kommit in med detta först i efter- hand. Vidare framgår att Narconon lämnat en referens till sin revisor. En- ligt förvaltningsrättens bedömning utgör inte referensen till revisorn en referens till bank eller annan finansiär. Narconon har på grund av vad som anförts ovan inte uppfyllt kraven i för- frågningsunderlaget. Det var därför korrekt av Botkyrka kommun att dis- kvalificera Narconon från upphandlingen. Några skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU har därmed inte framkommit. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1A LOU). Eva Farley Förvaltningsrättsfiskal Daniel Ekwall har föredragit målet. 4 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri- velsen ska dock skickas eller lämnas till för- valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt- ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över- klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill- stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för- valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning- en att överklagandet prövas av högre rätt, el- ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för- valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv- ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet – och om de fortfarande är aktuella – behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd- ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp- gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do- men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över- klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt:  lagen (2007:1091) om offentlig upphandling,  lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller  lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp- hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över- klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND DV 3109/1A LOU • Producerat av Domstolsverket • 2015-08