FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ SÖKANDE VägSäk AB, 556741-8032 Bjömgårdsvägen 115 975 97 Luleå Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET DOM 2019-03-15 Meddelad i Luleå Mål nr 453-19 Ombud: Advokat Bo Andersson Advokatbyrån Balk AB Box 111 971 04 Luleå MOTPART Region Norrbotten Upphandling 971 89 Luleå SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår VägSäk AB:s ansökan om överprövning. Avd 20·(�- �, KSnr c� 1 J Aktbil Dnr j- Dok.Id 111198 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se v,v,,w.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 453-19 2019-03-15 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Region Norrbotten har genom öppet förfarande genomfört en upphandling av "2018 Transport av vårdens farliga avfall". Av tilldelningsbeslut meddelat den 14 februari 2019 framgår att Stena Re­ cycling tilldelats kontraktet samt att Vägsäk AB:s anbud uteslöts på grund av att tillstånd för transporter enligt ADR-S saknades. VAD PARTERNA FRAMFÖR VägsäkAB Vägsäk AB yrkar i första hand att upphandlingen inte får avslutas innan en ny utvärdering av anbuden genomförs, varvid Vägsäk AB:s anbud ska beak­ tas. I andra hand yrkar Vägsäk AB att upphandlingen ska göras om. Vägsäk AB framför följande. Region Norrbotten har felaktigt uteslutit Vägsäk AB:s anbud med motiveringen att företaget saknar tillstånd för transporter enligt ADR-S. Vägsäk AB har dock tillstånd enligt ADR-S. Av punkt 3.7 i upphandlingsdokumenten framgår att anbudsgivaren ska ha trafiktillstånd och vidare att trafiktillståndet ska bifogas anbudet. Vägsäk AB tolkade det som att Region Norrbotten endast avsåg tillståndet för yrkes­ mässig trafik. Det krävdes vidare att anbudsgivaren har tillstånd för trans­ porter enligt ADR-S. Det fanns dock inget krav på att det skulle bifogas an­ budet och det var inte heller tydliggjort på något annat sätt att så skulle ske. För det fall att ADR-S tillståndet anses utgöra ett trafiktillstånd och att både trafiktillståndet och ADR-S tillståndet skulle bifogats borde Region Norr­ botten ha uppgett att "Trafiktillstånden . . . ska bifogas anbudet." I LULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2019-03-15 Sida 3 453-19 Vägsäk AB tolkade det som att endast trafiktillståndet skulle bifogas anbu­ det och utgick från att Region Norrbotten själv kontrollerade att anbudsgi­ vare innehade ADR-S tillstånd. Om Vägsäk AB:s anbud hade prövats skulle det ha antagits. Bolaget har därmed lidit skada på grund av Region Norrbottens agerande. Vägsäk AB bifogar beslutet om ADR-s tillstånd. Region Norrbotten Region Norrbotten anser att ansökan ska avslås och anför följande. Region Norrbotten har varken åsidosatt bestämmelserna i LOU eller frångått upp­ handlingsdokumenten. I de administrativa föreskrifterna framgår under punkten 3.7 Anbudsgiva­ ren tekniska och yrkesmässiga kapacitet att: • Anbudsgivaren ska ha Trafiktillstånd för yrkesmässig trafik som avser transport av gods enligt Yrkestrafiklagen (2012:210) samt tillstånd för transport enligt ADR-S. Trafiktillstånd för anbudsgivaren eller av anbudsgivaren anlitad underentreprenör ska bifogas anbudet. Det får anses tydligt att trafiktillstånd för både yrkesmässig trafik som avser transport av gods enligt yrkestrafiklagen samt för transpo1ier enligt ADR-S (farligt avfall) ska bifogas anbudet. Att Region Norrbotten uppställer obliga­ toriskt krav att anbudsgivaren ska inneha två tillstånd men endast bifoga ett i samma punkt i upphandlingsdokumentet får anses orimligt. Region Norr­ botten behöver försäkra sig om att eventuella avtalstecknande leverantör in­ nehar ovan nämnda tillstånd. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 453-19 2019-03-15 Vid inlämnandet av anbudet bifogade inte Vägsäk AB tillstånd för transport enligt ADR-S. Region Norrbotten kan inte heller utläsa ur det dokument som Vägsäk AB har bifogat att företaget har tillstånd att transportera farligt avfall - vilket upphandlingen avser. Anbudet uppfyller således inte de obli­ gatoriska kraven i upphandlingen och har därmed rätteligen uteslutits. I det fall att förvaltningsrätten anser att Region Norrbotten felaktigt har för­ kastat Vägsäk AB:s anbud, eller att Region Norrbotten på annat sätt har brustit i sitt genomförande av upphandlingen och skäl för ingripande före­ ligger, måste upphandlingen göras om. Region Norrbotten kan inte anta en leverantör utan att veta att leverantören innehar tillstånden som efterfrågas i upphandlingen. Att tillåta Vägsäk AB komplettera anbudet med bilagan ef­ ter anbudstidens utgång skulle innebära en särbehandling av Vägsäk AB. Detta skulle strida mot likabehandlingsprincipen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målet är om Region Norrbotten haft skäl för att förkasta Vägsäk AB:s anbud. I punkt 3.7 i de administrativa föreskrifterna anges följande. "Anbudsgivaren ska ha Trafiktillstånd för yrkesmässig trafik som avser transport av gods enligt Yrkestrafiklagen (2012:210) samt tillstånd för transporter enligt ADR-S. Trafiktillstånd för anbudsgivaren eller av anbudsgivaren anlitad underentreprenör ska bifo­ gas anbudet." Förvaltningsrätten bedömer att det som anges ovan inte kan utläsas på annat sätt av en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare än att termen "trafiktillstånd" syftar på båda typerna av tillstånd, dvs. såväl yr­ kestrafiktillstånd som tillstånd till yrkesmässig transport av farligt och icke­ farligt avfall. I LULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2019-03-15 Sida 5 453-19 Det är ostridigt att Vägsäk AB inte har bifogat anbudet sitt tillstånd för transport enligt ADR-S. Vägsäk AB:s anbud uppfyllde således inte kravet och uteslöts därmed rätteligen av Region Norrbotten. Det saknas därmed grund för ingripande mot upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Överklagandet ska ges in till Förvaltnings­ rätten i Luleå men vara ställt till Kammarrätten i Sundsvall. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Eva Beselin rådman Carola Andersson har föredragit målet. ut!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se ,:.....,