LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Cristina Perez SÖKANDE APIPRO Maintenance Sveiige AB, 556163-6993 Fridkullagatan 14 412 62 Göteborg Ombud: Advokat Fredrik Linder och Jur.kand. Mikael Dubois c/o Hamilton Advokatbyrå Box 715 101 33 Stockholm MOTPART Sjöfartsverket 601 78 Nonköping SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Sjöfartsverket genomför upphandling av underhållssystem. Upphandlingen som betecknas "Underhållssystem09", avser ett gemensamt underhållssy­ stem för att hantera funktioner och o�jekt både i Sjöfaiisverkets interna egenutvecklade system, men även i andra system. Upphandlingsformen selektiv upphandling enligt LOU tillämpas. I tilldelningsbeslut den 9 juni 2009 har Sjöfa1isverket antagit aiman leverantör än APIPRO Maintenance Sverige AB (APIPRO). APIPRO ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen avseende bör-kraven i upphandlingens kravspeci­ fikation görs om, varvid APIPRO skall anses uppfylla kraven i den ut­ sträckning som APIPRO gjort gällande i sitt anbud. Sida 1 (11) DOM Mål nr 1931-09 E Rotel 6 2009 -08- 1 O Meddelad i Linköping t 2009-08-11 !;1 Dok.Id 81074 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-2510 00 013-2511 40 E-post: lansratteniostergotland@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Sjöfartsverket bestrider bifall till APIPROS yrkande. LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009 -08- 1 O Länsrätten har den 18 juni 2009 beslutat att Sjöfartsverket inte får avsluta upphandlingen innan rätten beslutar något annat. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och prop01iionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU skall en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. - Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, skall myndigheten ta hän­ syn till olika hiterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenska­ per, service och tekniskt stöd. - En upphandlande myndighet skall i annon­ sen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Av 12 kap. 2 § LOU framgår bl.a. följande. Den upphandlande myndighe­ ten skall ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekono­ miskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. - Om det enligt den upphandlande myn­ digheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, skall dessa anges i fallande primitetsordning. - Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsordning skall anges i 1. annonsen om upphandlingen, Sida 2 1931-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009 -08- 1 O 2. förfrågningsunderlaget, eller i 3. en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av förfrågningsunderlaget AFB.11 framgår bl.a. följande. I kravspecifika­ tionen fim1s ett antal skall-krav angivna i kolumn under respektive rnbrik. Dessa krav måste besvaras med Ja, åtföljt av kompletterande text under kolumn Beskrivning, för att anses uppfyllda. Kravformuleringar som i kravspecifikationen inte anges som skall-krav är bör-krav, och kan besva­ ras med alternativt Ja/Nej/Delvis, åtföljt av kompletterande text under ko­ lumn Beskrivning, för att anses uppfyllda. I den mån dessa krav är hänför­ liga till utvärderingskriterier, utgör de grund för värdering av anbuden. Av förfrågningsunderlaget AFB.53 (Värderingsgrunder vid prövning av anbud) framgår bl.a. följande. Vid anbudsutvärdering kommer det anbud att antas som är ekonomiskt mest fördelaktigt för Sjöfa1isverket, enligt angiven utvärderingsmodell beskriven under AFB.56. Det anbud som efter summeringen erhåller den högsta viktade poängsumman kommer att be­ traktas som det ekonomiskt mest fördelaktiga. Om två eller fler anbud får samma poängsumma, kommer det anbud som har lägst pris att rangordnas först. Av förfrågningsunderlaget AFB56. (Utvärderingsmodell) framgår bl.a. följande vad avser bedömning och viktning av anbud. Sida 3 1931-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009 =08- 1 0 Totalt p1is enligt kostnadskalkyl Uppfyllelsegrad av bör-krav Sida 4 1931-09 E Användarvänlighet utifrån 100 20 demoversion Leveranstid 100 5 Maximala vil