FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Maja Karkkonen SÖKANDE 1 Zwedberg Partners AB, 556683-8081 Hagvägen 10 187 30 Täby MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbil DOM 2015-04-30 Meddelad i Falun Mål nr 385-15 KONKURRENSVERKET 2Q15 -04- ') 0 Avd Dnr KSnr ,.; Förvaltningsrätten avslår Zwedberg Partners AB:s ansökan om överpröv­ mng. Dok.Id 135728 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385- 15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför en upphandling av konsulttjänster för organisationsutveckling (ärende 4917). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 29 januari 2015 varvid Publik Partner Komanditbolags anbud antogs. Zwedberg Partners AB (Bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och anför i korthet följande. Bolaget har felaktigt diskvalificerats då det uppfyller de krav som Inköp Gävleborg har ställt upp under punkten 3.1.2.1 i anbudsförfrågan. Bolaget har blivit felaktigt behandlat. Inköp Gävleborg anser att ansökan ska avslås. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att In­ köp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (1 kap. 9 § LOU). I förfrågningsunderlaget anges under rubriken "3 Bedömning av anbud" följande. Anbudet kommer att bedömas i tre steg enligtföljande: 1. Kvali­ ficering (kravpåföretaget), 2. Prövning (kravpå varan eller tjänsten), 3. Utvärdering (bedömning av angivna kriterier). Anbud måste klara kraven i 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-15 IFALUN Enhet 2 steg 1för att gå vidare till steg 2 osv. Det ekonomiskt mestfördelaktiga anbudet kommer att antagas. Under rubriken "3.1 Kvalificering- steg 1 (krav på företaget)" anges under punkt 3.1.2.1 Erfarenhet följande. Anbudsgivare eller de personer som anlitasför utförandet skall haflerårig erfarenhet ellerflerårig vana av liknande uppdrag samt ha relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet. Tre olika referenserfrån liknande uppdrag skall därför bifogas. De tre uppdragen skall vara genomförda under de senaste 2 åren. Minst ett av dem skall utfört i en organisation med över 500 anställda. Varje referens bör innehålla kort beskrivning av beställarens behov och uppdragets inne­ håll, genomförande, upplägg, organisation, struktur, metod/teoretisk grund, resultat samt kontaktpersons namn, telefonnummer och mejladress. Därför skall Bilaga 2 - Anbudsgivarens referenserfyllas i och bifogas an­ budet. Under rubriken "3.2. Prövning- steg 2 (krav på vara eller tjänst)" anges under punkt 3.2.2 följande. De erbjudna konsulterna skall haflerårig erfa­ renhet och genomfört minst 3 (tre) likvärdiga uppdrag och minst ett av dem skall vara inom offentlig sektor* i efterfrågade tjänsteområde under de senaste 2 åren. Observera att varje uppdrag skall vara slutfört eller påbörjat under de senaste 2 åren. *Offentlig sektor är den skattefinansierade verksamhet som drivs åt det allmänna, underställt stat, kommun och landsting eller andrapolitiska enheter Bolaget har anfört bl.a. följande. Benämningen uppdrag definieras under "3.1.2.1 Erfarenhet" i förfrågningsunderlaget och ett uppdrag är per defi­ nition relaterad till anbudsgivare eller personer som anlitas för utförande. Bolaget anser att tidsperioden i anbudsformuläret beskriver konsults med- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385- 15 IFALUN Enhet 2 verkan i ett uppdrag som det definieras i 3.1.2.1. I redovisningen av upp­ draget i en annan bilaga till anbudet anges tidsperioden till 2011-09-01- 2012-12-31. Genom att det finns en hänvisning i anbudsformuläret till re­ ferensuppdraget samt rubriken, kontaktpersonen och beskrivningen av uppdraget synliggörs samhörigheten. Inköp Gävleborg har anfört bl.a. följande. Texten i punkt 3.1.2.1 beskri­ ver de skallkrav som ställs i just den punkten och kan inte tolkas som en övergripande definition. Varje skallkrav är tydligt beskrivet vid varje punkt i förfrågningsunderlaget. De krav som Bolaget inte har uppfyllt hänför sig till punkt 3.2.2. Under aktuell punkt i anbudet står att uppdrag 2, med Sandvik AB som beställare och genomfört av Irene Ceder, avslutades 2012-03-31. Det är alltså äldre än två år, då den aktuella upphandlingens publiceringsdatum var 2014-11-18. Bolaget uppfyller således inte skallkra­ ven i steg 2. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samt­ liga obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget, s.k. skallkrav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Så länge de grundläggande principerna och andra bestäm­ melser i LOU beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och- i förekommande fall- hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skallkrav är uppfyllda. Bolaget har anfört att begreppet uppdrag får en för förfrågningsunderlaget generell definition i punkt 3.1.2.1 och att bolaget därmed har uppfyllt skallkraven även i punkt 3.2.2. Förvaltningsrätten anser dock att förfråg­ ningsunderlagets utformning talar för att kraven gäller var för sig och obe- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-15 IFALUN Enhet 2 roende av varandra. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att Bo­ laget inte fört fram omständigheter som visar att det uppfyller de obligato­ riska kraven i punkt 3.2.2. Det finns därför inte skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Karin Forslund Johansson rådman 5 tl:il �IM"I HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. � 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer � > � www.domstol.se 4. 2.