KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL o2rJl6-09-j;8 Meddelad i Sundsvall DOM Skanska SverigeAB, 556033-9086 Ombud: Thomas Jonasson Skanska Sverige AB, Stab Juridik 112 74 Stockholm MOTPART Gästrike Vatten AB, 556751-1661 Mats Ove Rostö Hamnleden 20 806 41 Gävle ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Sida 1 (4) Mål nr 1511-16 KONKURRENSVERKET KLAGANDE Förvaltningsrätten i Faluns dom den 15 juni 2016 i mål nr 1921-16, se bilagaA SAKEN Upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. Kammarrättens interimistiska beslut den 21 juni 2016 upphör därmed att gälla. 2016 -09- 2 6 - KSnr Aktbll Avd Dnr Dok.Id 146501 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra Tjämgatan 2 Telefon Telefax 060-18 66 00 060-18 66 52 E-post: kammarrattenisundsvall@dom.se www.kammarrattenisundsvall.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN DOM Sida2 !SUNDSVALL Mål nr 1511-16 YRKANDEN M.M. Skanska Sverige AB ( Skanska) yrkar att kammarrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas på så sätt attGästrike Vatten AB i sin utvärdering ska bortse från det anbud som lämnats avMarkax AB (Markax). Till stöd för sin talan åberopar Skanska samma grunder och omständigheter som i förvaltningsrätten. Gästrike Vatten AB (Gästrike Vatten) anser att överklagandet ska avslås och åberopar till stöd för sin inställning vad som anförts i yttrande till förvaltningsrätten. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är omMarkax anbud uppfyller de obligatoriska krav som ställts upp i upphandlingen och omGästrike Vatten har agerat i strid med tillämpliga principer och bestämmelser i lagen (20071: 092 ) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF, genom att utvärdera bolagets anbud. Av 11 kap. 11 § LUF framgår bl.a. att en upphandlande enhet som kräver att leverantören ska visa upp ett intyg utfärdat av ett oberoende organ, även ska godta andra bevis på likvärdiga kvalitetssäkringsåtgärder som lämnas av leverantören. Detta innebär att om en anbudsgivare kan visa att denne har ett kvalitetssäkringssystem motsvarande den standard som krävs för certifiering så ska detta jämställas med certifiering. Det kan exempelvis vara en egen beskrivning av rutiner och kontroller vid produktion, ärendehantering eller reklamationshantering. I målet är ostridigt attMarkax vid tiden för lämnat anbud saknade certifiering enligt SS-EN ISO9001. Till sitt anbud har Markax fogat en KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL DOM Sida3 Målnr1511-16 PowerPoint-presentation med en beskrivning av bolagets verksamhets­ system. Där redovisas systemets olika delar som centralt syftar till att bolaget ska bedriva ett systematiskt och strukturerat arbete för att uppfylla vissa generella krav för produkter och tjänster. Den produktionsinriktade delen av systemet syftar även till att uppfylla ett projekts unika krav samt att bolagets övergripande mål och policys ska uppnås. I bolagets kvalitets­ policy anges att bolaget, genom ständig förbättring, ska tillfredsställa vissa krav på leverans, produkter och tjänster. Vidare uppges verksamhets­ beskrivningen, vilken beskriver de gemensamma arbetssätt som tillämpas inom bolaget, vara strukturerad enligt kvalitetsstandard SS-EN ISO 9001 . Gästrike Vatten har angett att bedömningen av kvalitetssystemet utgår ifrån tillämpliga delar av kvalitetsstandard ISO 9000-serien enligt förfrågningsunderlaget och att Markax verksamhetsbeskrivning motsvarar en certifiering enligt SS-EN ISO 9001 i adekvat utsträckning. I förfrågningsunderlaget har inte ställs några specifika krav på vilken slags bevisning som godtas vid kvalificering av anbuden. Den beskrivning som Markax lämnat av sitt kvalitetssystem framstår som tillräcklig i förhållande till de krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Markax måste således anses ha uppfyllt det ifrågasatta ska-kravet. Med hänsyn härtill och då det inte i övrigt framkommit att upphandlingen skett i strid med LUF ska överklagandet avslås. Eftersom överklagandet avslås ska kammarrättens interimistiska beslut upphöra att gälla. KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL DOM Sida 4 Mål nr 1511-16 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). Annika Sandström kammarrättslagman ordförande Elsa Nihlen kammarrättsråd referent Carin Sandberg tf. kammarrättsassessor Veronica Eriksson kammarrättsfiskal föredragande v&iJJJ�dlud�CUJli •[J. -� FÖRVALTNINGSRÄTTEN Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2016-06-15 Meddelad i Falun ,Ab Mål nr 1921-16 Sida 1 I FALUN � o�1.la�ij " 0 .I\\". Skanska Sverige AB, 556033-9086 Ombud: Thomas Jonasson Skanska Sverige AB, Stab Juridik 112 74 Stockholm MOTPART Gästrike Vatten AB, 556751-1661 Hamnleden 20 806 41 Gävle SAKEN Upphandling inom områdena vatten, energi, transporter.och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Skanska Sverige AB:s ansökan om överprövnmg. Dok.Id 167159 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besök.sadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Kullen4 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1921-16 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Gästrike Vatten AB genomför upphandling av nya vatten-, avlopp- och dag­ vattenledningar genom förenklat förfarande enligt lagen (20071: 092 ) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut fattades den4 maj2016, varvid Marka:x: AB ( Marka:x:) tilldelades kontraktet. Skanska Sverige AB ( Skanska) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudet från Marka:x: förkastas. Skanska har lidit, eller kan komma att lida skada genom att inte tilldelas upphandlingen. Gästrike Vatten AB ( Gästrike Vatten) bestrider bifall till· ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förutsättningarförförvaltningsrättensprövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Skanska anfört är visat att Gästrike Vatten brutit mot någon av de grundläggande principer­ na eller annan bestämmelse iLUF och att detta medfört att Skanska lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 §LUF). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap.24 §LUF). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande under rubriken AFB.52 Prövning av anbudsgivarens lämplighet. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 921-16 ► T�koiskförmåga,,kapacitetocherfarenhet Anbudsgi'lari:nikaha-tlllräcklijJtekniskfarmägaoc:hkapatit�tföraktuelltuppdrag. AnbudsglvareM.l'..a ohtppfyTia följande krav; Anbudsghrarenskravpåkvalitetochmiljö • Visasinformåg_aattmötastiilldaJ.rava,'Sctmdekvalitetochmiljö. Ver�-/eros e11ligr: � Aft.22.1 ot:b A�22Z. Vidare framgår följande under rubriken AFC2. 21 Kvalitetsledning. Entreprenören ska i sin \lt?risamhet ha Infört ett .kvafitet.s:säkringssystcm vars lrinehäll oth tlllihnpnrng kan godkännM: .;i\r beslällan:n. Vid bedömning av fwalitetssystemet utgår beställaren från ttUärnpHga �e-lar f!V 1walitetss)"$temsta1"ldard SS.· EN 1$0 9000-serien. Entreprenören vis.ar att kravet är uppf�•llt eenom •l,ltt med Mbud bifoga antingert: • EttgiltJgtintvgomttttifforJng-,:ml!g,tSSEU�ISOOO0l:2008,lntyg,etd:avaraltfftl-gtvtd tfdpunkt för anbudets undertecknande. • OmjntetertlfieratledningS;S.ystemfinnsskaenlreptenutenuppvisabevls.-Qmattett systematiskt arbete ·med lmemi¼ l