FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ISTOCKHOLM 2017-03-27 Mål nr 27620-16 2017 -03- 2 7 Dnr KSnr Förvaltningsrätten avslår Development Portfolio Management Groups ansökan om överprövning. Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Avd Aktbll 1 Avdelning 33 SÖKANDE Development Portfolio Management Group University of Southem Califomia 1909 K StreetN.W. Suite 530 Washington D.C. 20006-1101 USA MOTPAR T Svenska Ambassaden i Addis Abeba Box 1142 Addis Abeba Etiopien SAKEN Meddelad i Stockholm Dok.Id 831425 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKEr FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27620-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Svenska ambassaden i Addis Abeba genomför avrop från Sidas Ramavtal Framework Agreement for Evaluation Services avseende halvtidsutvärde­ ring av det svenska stödet till African Forest Forum (dnr UM2016/19197). Svenska ambassaden har beslutat att teckna avtal med annan anbudsgivare än Development Portfolio Management Group (DPMG). DPMG ansöker om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU och anför bl.a. följande. Vid granskning av utvärdering­ en av vinnande bolags, NIRAS Indevelop (NIRAS), poäng avseende utvärderingskriteriet Other personnel's suitability har framkommit att NIRAS borde ha fått maximalt 9-12 poäng och inte maximala 15 poäng. Bolagets poäng motiveras inte av den dokumentation som NJRAS lämnat och överensstämmer inte med utvärderingskriterierna. Tabellen med titeln "Utvärdering Team Skills Matrix" i avsnitt 4.1 (sidan 12) i NIRAS förslag är vilseledande eftersom den ger en missvisande bild av MMK) och AWT) kompetens beträffande följande kriterier. Det första kriteriet är gedigen kunskap och erfarenhet om samtida afrikansk skogsutveckling, skogrelaterade utvecklingsinsatser och miljöskydd avseende träd och skogar. Det andra kriteriet har angetts som gedigen kunskap om insatser i samband med skogsbruk som ett verktyg för fattigdomsminskning och miljöskydd i Afrika och andra utvecklingskontinenter. Det tredje kriteriet är en bra översikt av relevanta aktörer inom skogsbruket, utvecklingen inom skogsbruk och fattigdomsbekämpning på landsbygden. Det åttonde kriteriet är tormåga att utforma och administrera undersökningar och det nionde kriteriet består i förmåga att analysera webbplatsens omfattning, innehåll och användning. Även om NJRAS hävdar att dess övriga personal har lämpliga kunskaper inom ovanstående områden stöds inte påståendet av den skriftliga bevisning som presenteras i NIRAS förslag. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27620-16 I STOCKHOLM Svenska ambassaden anför bl.a. följande. Ambassaden har noggrant gått igenom förfrågningsunderlaget och leverantörernas presentation av sina respektive team och hur deras kompetens motsvarar kraven i uppdrags­ beskrivningen och dragit slutsatsen att NIRAS team presenterats enligt kraven i uppdragsbeskrivningen. Alla medlemmar i teamet behöver inte ha full kontroll över frågor som rör t.ex. skogsbruk eller jämställdhet. Det är teamets totala erfarenhet och kapacitet som bedöms. Ambassaden bedömer således att NIRAS team har den erfarenhet och kompetens som krävs för att utföra de uppgifter som anges i förfrågningsunderlaget. Som framgår av avropsförfrågan fokuserar utvärderingsmetoden på att välja det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i förhållande till kompetens. Givet att de två anbuden var likvärdiga beträffande den kompetens de presenterade blev den ekonomiska aspekten avgörande. Ambassaden anser att anbuden har behandlats lika och att utvärderingen och poängsättningen är korrekt. SKÄLEN FÖR A VGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att göra en detaljerad utvärdering av upphandlingen. Prövningen utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då endast 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27620-16 I STOCKHOLM besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrätten bedömer med beaktande av både det som DPMG har anfört och det som Svenska ambassaden har svarat, att Svenska ambassaden har förfarit korrekt i upphandlingen och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LOU. Därmed finns inte någon grund för ingripande med stöd av LOU och ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman Ann-Kristin Rosen har föredragit målet. 'I Bilaga 2 tfit SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se