FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2011-08--04 Mål nr 1783-11 Sida 1 (5) Enhet 2. Meddelad i Angelica Lavicka Falun SÖKANDE Diskomat Aktiebolag, 556541-9115 Årsta skolgränd 12 A 117 43 Stockholm Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur. kand. Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm DokJd 36370 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-.383 00 80 E-post: forvaltningsratienifalun@domse Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 MOTPART 1. Landstinget Dalarna Box 712. 791 29 Falun 2. Temp-rite International GmbH Theodor Barth Strasse 29 D-28307 Bremen Tyskland SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -08- 0 5 Avd Dnr Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras där an­ bud från Temp-rite International GmbH inte får ingå. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Enhet 2 BAKGRUND DOM Sida 2 1783-11 Landstinget Dalarna (Landstinget) genomför en upphandling av mattrans-­ portvagnar med diarienummer LDl1/00817. Tilldelningsbeslut fattades den 11 april 2011. YRKANDEN M.M. Diskornat Aktiebolag (Bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först efter rättelse. Rättelsen ska bestå i att en ny anbudsutvärdering ska göras utan beaktande av Temp-rite Interna­ tional GmbH:s (Temp-rite) anbud, eftersom anbudet inte uppfyller alla ska­ krav. Som grund för sin ansökan anger Bolaget bl.a. följande. Genom att ta upp anbudet från Temp-rite till utvärdering, trots att anbudet inte uppfyller samtliga ska-krav, har Landstinget brutit mot principerna om likabehand­ ling och transparens. Bolaget har vid en närmare granskning av Temp-rites anbud kunnat konstatera att anbudet inte uppfyller samtliga ska-krav och borde således ha förkastats och inte utvärderats av Landstinget. Bolaget har därför varit i kontakt med Landstinget under avtalsspärren för att förmå Landstinget att ompröva och rätta sitt tilldelningsbeslut. Landstinget har dock valt att inte hörsamma Bolagets begäran. Temp-rite har i sitt anbud kryssat i rutan som innebär att kravet på rengöring av vagnarna är uppfyllt. Det framgår dock tydligt av bilaga 10 till Temp-rites anbud att den av Temp-rite offererade vagnen inte uppfyller ska-kravet avseende rengöring i punkten 3.10 till förfrågningsunderlagets k.ravspecifikation. Avvikelserna mellan Temp-rites offererade vagn och den rengöring som vagnarna måste klara enligt IP X6 är följande: Enligt IP X6 har munstycket ett mått på 0 12,.5 mm. Temp-rites vagnar klarar endast rengöring med munstycke med 0 6,3 mm. Enligt IP X6 är vattenflödet 100 liter/minut Temp-rites vagnar kla­ rar endast vattenflöde på 15 liter/minut. Sida .3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1783-11 Enhet 2 IFALUN I förevarande fall har det varit tydligt att ska-kraven avseende rengöring inte är uppfyllda i Temp-rites anbud. Detta borde således redan vid an­ budsutvärderingen ha upptäckts av Landstinget. Även om Landstinget inte känt till bristen i Temp-rites anbud vid tiden för anbudens utvärdering, ska bristande ska-krav som uppdagas först efter det att en ansökan om över­ prövning inkommit till förvaltningsrätten medföra att ett bristfälligt anbud ska förkastas (se kammarrätten i Göteborgs dom den 18 december 2009 i mål nummer 4904-09). Bolaget har placerats på andra plats i anbudsutvär­ deringen och skulle ha tilldelats kontrakt om det inte vore för Landtingets överträdelse av LOU. Bolaget har därmed lidit skada varför skäl för ingri­ pande föreligger. Landstinget motsätter sig Bolagets yrkanden och anför följande. Upp­ handlingen har skett i enlighet med grundprincipema i 1 kap. 9 § LOU. Av förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkten 3.10 framgår vilka krav som ställs på vagnarna när det gäller rengöring. Som svar på inkommen fråga har ett förtydligande gjorts som redovisar att vagnarna ska vara god­ kända enligt standarden IP X6. Av Temp-rites anbud framgår att vagnen är godkänd för skurnrengöring och vattenspolning enligt IP X6, d.v.s. detta obligatoriska krav är uppfyllt. Däremot finns inga krav på att avspolning ska kunna ske med högtryck. I kravspecifikationen finns inget krav på att redovisning ska lämnas för hur kravet är uppfyllt. Med anledning av Högsta förvaltningsdomstolens beslut den 7 juni 2011 i mål 471-11, har förvaltningsrätten förelagt Temp-rite att yttra sig i målet. Temp-rite har dock inte höiis av. BESTÄMMELSER Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö- rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Enhet 2 DOM Sida 4 1783-11 Av 16 kap. 5 § LOU föUer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Landstinget har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bo­ laget lidit eller kan komma att lida skada. I målet är det ostridigt mellan parterna att det i upphandlingen ställts upp ett ska-kl-av på att mattransportvagnama ska vara godkända för skumren­ görning och spolning enligt IP X6, vilket framgår av förfrågningsunderla­ gets kravspecifikation punkt 3.10 sammantaget med Landstingets förtydli­ gande i "Frågor/svar och Kompletteringar - Upphandling av mattransport­ vagnar med tillbehör" daterat den 18 mars 2011. Bolaget gör gällande att anbudet från Temp-rite inte uppfyller samtliga ska-krav eftersom den av Temp-rite offererade mattransportvagnen inte klarar av skurnrengöring och spolning enligt IP X6. Av utredningen i målet framkommer att Temp-rite angivit att den offererade mattransportvagnen uppfyller samtliga ska-krav. Av bilaga 10 till Temp-rites anbud framgår dock att den offererade vagnen inte klara av skumrengörning och spolning enligt IP X6. Landstinget gör gällande att de inte ställt upp något krav på att redovisning ska lämnas för hur ska-kraven är uppfyllda. Detta innebär dock enligt för­ valtningsrättens mening inte att Landstinget kan bortse från information som en anbudsgivare bifogat till sitt anbud. Sida .5 FÖRVALTNING SRÄTTEN DOM 1783-11 Enhet 2 IFALUN Genom att anta Temp-rites anbud, trots att anbudet inte uppfyllt samtliga obligatoriska ska-krav, har Landstinget agerat i strid med likabehandlings­ principen. Bolaget får till följd av detta anses ha lidit eller kan k01mna att lida skada. Det finns därmed skäl för ingripande enligt LOU. Bristerna i upphandlingsförfarandet är inte hänförliga till det konkurrens­ uppsökande skedet varför rättelse är en tillräckligt ingripande åtgärd Gfr bl.a. RÅ 2005 ref. 47). Upphandlingen ska rättas på så sätt att Landstinget genomför en ny anbudsutvärdering där anbudet från Temp-rite inte får ingå. ,,�,il ttt'-- I; /�AGAR, se bilaga (DV 3109/l C LOU) V 11\ Karin Forslund Johansson rådman