1 (8) HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLENS DOM meddelad i Stockholm den 17 maj 2013 KLAGANDE Konkurrensverket 103 85 Stockholm MOTPART Migrationsverket 601 70 Norrköping ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Mål nr 5766-12 KONKURRENSVERKET 2013 -05- 2 0 Dok.Id 132244 Postadress Box2293 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls torg 13 Telefon Kammarrätten i Jönköpings dom den 26 september 2012 i mål nr 748-12, se bilaga SAKEN Upphandlingsskadeavgift HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLENS AVGÖRANDE Högsta förvaltningsdomstolen avslår överklagandet. YRKANDEN M.M. Konkurrensverket yrkar att Högsta förvaltningsdomstolen ska upphäva kammarrättens dom och återförvisa målet till kammarrätten för prövning av Migrationsverkets andrahandsyrkande. Konkurrensverket anför bl.a. följande. Telefax 08-561 678 20 hogstaforvaltningsdomstolen@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 676 00 E-post: DOM 2 Frågan om när en upphandling ska anses påbörjad är inte unionsrättsligt reglerad och detfinns därmed inte någon rättspraxis från EU-domstolen som behandlar denna fråga. EU-domstolens avgöranden i mål C-337/98, Kommissionen mot Frankrike, och mål C-26/03, Stadt Halle, utgör således inga prejudikat vid tolkningen av begreppet "upphandlingar som påböijats" i den aktuella övergångs­ bestämmelsen till lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Det finns inte heller något stöd i rättskälloma för att den svenska lagstiftaren, trots detta, skulle ha valt att utforma övergångsbestämmelsen med ledning från dessa avgöranden. En talan om upphandlingsskadeavgift enligt 17 kap. 1 § 3 LOU riktar sig mot ett ingånget avtal och inte mot beslut som fattats eller åtgärder som vidtagits dessförinnan. Det strider därför inte mot rättssäkerhetsprincipen att besluta om upphandlingsskadeavgift på grund av ett avtal som ingåtts efter det att de nya reglerna trätt i kraft. Enligt EU-domstolens avgörande i mål C-63/97, BMW, gäller principen om direktivkonfonn tolkning för nationella övergångsbestämmelser till lagstiftning som bygger på direktiv. Av detta följer att nationella domstolar är skyldiga att tolka övergångsbestämmelserna på det sätt som ger direktivet bäst tidsmässigt genomslag. Att låta avtalstidpunkten utgöra påbörjandetidpunkten för otillåtna direktupphandlingar ligger inom övergångsbestämmelsens ordalydelse och är den tolkning som ger bäst tidsmässigt genomslag. Det skulle därför strida mot unionsrätten att låta någon annan tidpunlct än avtalets ingående avgöra när en otillåten direktupphandling anses påbörjad i den mening som avses i övergångs­ bestämmelsen till LOU. Vidare kan det inte ha varit den svenska lagstiftarens syfte vid utfonnningen av övergångsbestämmelsen' att ytterligare fördröja genomförandet av ändringarna i rättsmedelsdirektivet, utan avsikten måste ha varit att effektiva rättsmedel mot otillåtna direktupphandlingar skulle införas med en så liten försening som möjligt. Målm 5766-12 DOM 3 Mål nr 5766-12 Det vore dessutom olämpligt om det allmänna tillerkänns ett starkare skydd mot retroaktiva verkningar av reglerna i 16 och 17 kap. LOU än vad som gäller för enskilda rättssubjekt generellt i svensk rätt, inbegripet straffbestämmelser. Migrationsverket bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Reglerna om upphandlingsskadeavgift är inte tillämpliga på Migrationsverkets upphandling eftersom denna påbörjades före ilaaftträdandet. När det i förarbetena talas om "ett upphandlingsförfarande enligt lagen" måste det syfta på det anskaffningsförfarande som lett fram till den otillåtna direktupp­ handlingen. Om det konstateras att en otillåten direktupphandling föreligger innebär detta att anskaffningen rätteligen borde ha skett enligt lagen, dvs. anskaffningen som sådan faller inom det materiella tillämpningsområdet för lagen. Konkurrensverkets tolkning av övergångsbestämmelsen är oförenlig med såväl EU-rätten som svensk rätt. En upphandling måste anses påbörjad vid den tidpunkt en ansökan om överprövning kan riktas mot densamma. En och samma upphandling kan inte anses påbörjad vid flera olika tidpunl