··.SÖKANDE ·.R· icohSverigeAB,556228-8851 Ombud: Advokat Carl Noren Kastell Advokathyrå · Aktbil . Box7169 · 103 88Stockhqhn MOTPART Riksdagsförvaltningen 10012Stockhoim SAKEN. · Offentlig upphandling . 2014-05-15 M�ddeladi DOM Mål nr 5681-14 . · Stockholm Sida i (8) . . · URRENSVERKET · KONK Avd Dnr 1 KSnr ... ... · - . FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE .· Förvaltningsrätteri avslår ansökan om överprövning. Dokld 484013 .Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 · Telefon· Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 · 11576Stockholm ·· 08•561 680 00 E-post 08·561680 01 ·· forvaltningsrattenistockholm@domse . 20;.4 -05- 1 5 .. .... Ii '.: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM :-. Sida2· 5681.:14 Allmänna avdelhingen · Riksdagsförvaltningen genomför ettavrop av skrivai·e· från ett ramavtal om blancl annafskrivare som hår :träffats mellan Statens inköpscentral vid .. ... BAKGRUND OCH YRK.Å.NDEN M.M.. .· . ._ .. iammarkoilegiet och ett antal leverantörer. Avrop�t inn�bär en förnyad konkurrensutsättning genom att ramavtalsleverantörema erbjuds att på .• nytt lämnaanbud. Ricoh Sverige AB (Ricoh) är anslutet till ramavtal�t. Ricoh ansöker om överprövning och yrkar att .förvaitningsrätten ska . -. .. ,• .. beshtta att den förnyade konkurrensutsättningen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Ricoh sammanfattningsvis följande. Riksdagsförvaltmngen _· kräver att efterfrågade maskiner ska kunna hantera en särskild drivrutin, . C652Ser1esPS. Detta krav strider mot ramavtalet samt mot 6kap. 4 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOD). Det strider också mot principerna om proportionalitet, likabehandling och transparens. Felet med.for att Ricoh har lidit skada eller i vart fall riskerar att lida skada. . ·· Riksdagsförvaltningen anser att ansökan om överprövning ska avslås och · · anför i korthet att förvaltningen inte har brutit mot LOU_ eller EU-rätten. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Principer för offentJig upphandling . leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra . · . upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna · om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. . ...:. Upphandlande myndigheter ska enligt 1kap. 9 § LOU behandla . . '. Om den upphandlånde myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon arinan bestämmelse i LOU och �etta har medfört. ... . . .. .- I ..� . . All..rnänna avdelningen · att l�verantören har lic�it�ller �anioinma att lida skada, ska rätten besluta att _upphandlingen ska göras oin eller att deri får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta framgår av 16 kap. 6 § LOU. Kravets förenlighet nied ramavtalet Om ramavtal ingåtts med.flera leverantörer och o� �nte alla villkor är ·· angivna i ramavtalet, ska parterna inbjudas att på nytt lämna anbud .i· . 1 I ,·, . ... . FÖRVALTNINGSRATTEN DOM Sida 3 · ,. 5681-14 · 1STOCKHOLM . enlighet med de villkor som anges i ra:i:navtalet. Dessa villkor fär om det är '. nödvändigt preciseras och vid behov kompletteras med ruidra villkor som ångetts i förfrågriingsunderlag�t till raniavtalet (5 kap. 7 § LOU). Ric9h menar att kravet på att ma�kinerna ska kunna htmtera drivrutinen ,, C652SeriesPS inte överensstämmer med den kravkatalog som hör till det · ·. . · aktuella ramavtalet. Ricoh anför .att kravkatalogen endast ger stöd för att avropande myndighet kan ställa krav på att hård- och programvara ska vara möjlig att iJ;itegrera med annan hårdvara och programvara i befintlig IT-miljö genom att uppställa krav på en gemensam drivrutin. Det finns enligt Ricohs mening inget stöd för att det sl.wlle vara möjligt att ställa krav på att en gemensam drivrutin ska.v�a av ett specifikt varumärke och enligt Ricoh är den aktuella drivrutinen uppenbart av ett visst varumärke. Förvaltningsrätten konstaterar att det på sid. 1 i ramavtalets kravkatalog anges: '.'Krav kan ställas på gemensam drivrutin." På sid. 3 anges följande: ."Krav kan ställas på att hård- och programvara är möjlig att integrera med annan hårdvara och progrnmv�a i befintlig IT-iniljö. Avropande kund kan tex. ·beskriva si0: nuvarande IT-miljö och ställa krav på att den nyan­ skaffade hårdvaran och p rogramvara är kompatibel med denna sanit möjlig att integrera i den befintliga miljön.;' Av s·kap. 7 § LOU följer att dessa .'. villkor får preciseras, vilket ock�å anges på sid. 1 i kravk�talogen: Kravet på kompatibilitet med en viss drivrutin får ses som en s�dati precisering. ... . . .' . . -.. .. . .. -_ Förvaltningsrätten bedömer således att �ksdagsförvaltriingeri.s-kravpå att _.Sida 4 5681-14 FÖRVALTNiNGSQÄTTEN -I STOCKHOLM--- .. DOM · · .A_ llmänna avdelningen - _- maskinerna ska kunna hantera driviutinen C652SeriesPS är u: ppställt i - erilighet med villköreniram�vtaietskravkataiog samt 5 ka;.· 7 § LOff Det - - :Saknas därfö/skäl föt ingripande mot uppha11cllingen pådenna grund. Kravets foreniighet med 6 kap. 4 § LOU -Ricoh anför vidru;e att kravet på att maskinerna ska kunna h�tera· _ __ ... drivrutinen C652SeriesPS strider motbestämmelserna i 6kap. 4 §: LOU • · eftersom drivrutinen är av ett visst varumärk_e, nämligen Konica Minolta. · Tekniska specifikationer i ett fårfrågnirigsunderlag f'ar enligt 6kap. 4 § - . första stycket LOU inte innehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller II . ...... - .sär�kilt ramställmngssätt eller hänvisningar till varumärke, patent, typ, ursprung eller tillverkni:q_g, om detta leder -till att vissa företag ·gynnas eller rrrissgynnas. Enligt andra stycket i paragrafen :f'a.r dock sådana uppgifter ... och hänvisningar förekomma, om det annars inte är möjligt att beskriva - föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt En sådan_ .· uppgift eller hänvisning ska följas av orden "eller likvärdigt"._ Förvaltningsrätten konstaterar att det kravsom Riksdagsförvaltningen f . ..- -� ställer är att maskinerna ska kunna hantera drivrutinen C652Seri,esPS. Det är alltså inte ett krav på att själva maskinerna ska vara av ett visst varu­ märke. Förfrågningsunderlaget måste { stället förstås så att maskinerna kan vara av vilket varumärke som helst, så länge -de kan hantera den aktuelia · .... drivrutinen. Specifikationen i förfrågningsunderlaget avser alltså inte själva föremålet för upphandlingen och hänvisningen till drivrutinen kan därför inteansesstridamot6kap. 4§LOU.Oetsaknasdätförskälföringripande enligt LOU på denna grund. Frågan om kravet på kompatibilitet är rimligt - ellerintefallerutanfördenprövningsomskagörasenligt6kap. 4§LOU.-- _ . .... ... . - ... FÖRVALTNINGSRÄTTEN · DOM·· Sida 5 5681-14 . lSTOCKHOLM. . Allmänna avdelningen · . . K�nica Minoltas egna skrivaresom fungerar felfritt tillsrunmans med .KonicaMinoltas drivrntin. lliksdagsförvaltningens s_yf!e med hp.vet hade . · . �nklare kunnat uppr{ås genoin installation av en gemensam drivrutin som . Kr�vets förenlighet med LOU i övrigt ·.Ricoh menar att kravet på att maskmerna ska kunna hantera den aktuella •drivrutinenstriderniotpi:incjpema·omproportionalitet,likabeh�dlingoch• . . . ., - 1. . ,--_.-.--_..-:-·· ···:.. 1 .1 · . ... · tra11spärens. Ricoh anför biand �at följande; Kravet fyll�r i�gen funktion · · . ... och utesluter i praktiken andra leverantörer än Ko�ica Minolta. Det är bara .. ... · fungerar med·skrivare av alla slag. Användaren skulle inte uppleva någon ·.. _..-., •l .. . - •-. skillnadoch_arbetetskulleintetåmeräntvå tretimmarianspråk.Detkan ---: · göras helt utan att ·verksamheten störs och utan ändringar i den befintliga IT-miljön. Installationen skulle dessutom ske helt utan kostnad och arbete · för Riksdagsförvaltningen. Det är oproportionerligt att utestänga alla andra leverantörer i stället för att installera en ny gemensam drivrutin. Konica Mi:poltas drivrutin finns tiligänglig för �edladdning men det krävs att man accepterar e� licensavtal. Av det framgår blarid annat att Konica Minolta ·äger eller har fåttlicens tilfimmateriella rättigheter avseende mjukvaran samt att alla rättigheter till mjukvaran förbehålls Konica Minolta eller licensgivaren. Konica Minolta hävdar alltså �n ensamrätt till drivrutinen. Riksdagsförvaltningen anför i korthet följande. Förvaltningen måste ha en ·behöva fundera på oni det är möjligt att få en· utskrift från eri viss skrivare. Oberoende av vilken skrivare som används ska det vara möjligt att valja .... gemensam drivrutin för all� skrivare och de befintliga skrivarna använder . . C652SeriesPS. Skrivarna är placeråde i åtta olika fastigheter. Det måste gå att skriva ut från vilken maskin .som helst. En enskild användare ska inte . . hä:ftning, enkel eller dubbelsidig utskri:f samt A3- eller A4-fo�at. En ...- .. · gemensam lösning för befintliga och nya skrivare skulle kräva byte av den .. f · ...-.. .-.: drivrutin som används i dag, vilket skulle vara mycket arbetskrävande och .. orsaka betydande kostnader. När Ricoh gör gällande att det bara ·är fråga · .. . · .- .. .. .- ... FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 6 5681-1 4 I STOCKHOLM .Allmänna avdelningen . . . . · . . om två-tre timmars arbete tar Ricoh endast hänsyn till arbetet med att . .installera mjukvaranpå dencentrala servern. Ett b;'teavdrivrutinfo1:drar. emellertidävenandra åtgärd�r.Bland ann�tlaävs testerför att verifiera att den ri.ya drivrutinen uppfyller förvaltningens kråv på funktionalitet och . säkerhet. Ett byte av drivrutin kräver också kontro�l av att den nya rutinen .- inte påverkar funktionen hos system som är integr�rade med IT-stöd�t för ...... säker utskrift. Ett byte av drivrutin innebär vidare en förändring av 1gränssnittet mot användaren och det medför att användarmanualer behöver uppdateras. Arbetet som ett byte.skulle medföra kan uppskattas till i vart fall 20tinirriar.DrivrutinenC652SeriesPSharvisserligenutve�klatsav Konica Minolta men Konica Minolta gör inte gällande någon ensamrätt .. .. .. . .. ..·. .... .. .. '. ... .. och det programspråk som använts är en öppen standard. Drivrutinen är _ möjlig att ladda ner fritt från nätet. Detkaii finnas andra leverantörer som använder en drivruti� som är fullt kompatibel med C652SeriesPS. Förvaltningsrätten gör följande bedömning av Ricohs talan i denna del. En upphandlande myndighet har normalt stor frihet när den bestämmer det närmare föremålet för en upphandling Gätnför RÅ 201 0ref. 7 8). I detta fall har Riksdägsfö:tvaltningen valt att avropa skrivare (MFP:er samt kopiator- .. ... . skrivare).Drivrutineromfattasalltsåinteavavropet.Dennaavgränsning . .. k an inte anses strida mot LOU, vilket Ricoh inte h eller har påstått. Frågan är om kravet att skrivarna skavara kompatibla med en viss drivrutin.strider mot principerna om proportionalitet, likabehandling eller transparens. ..- .�...- Proportionalitetsprincipen innebär bland annat att krav som ställs inte f'ar · gå utöver vad som ärnödvändigt och ändamålsenligt för upphand gen i. �1: frågaGfrprop. 2006/07:128s.132}Avpraxisfoljerattbedömningenska göras i tre steg, För det första ska det prövas om åtgärden är lämphg och effektiv för att uppnå det eftersträvade syftet.För det andra ska det prövas om.åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, Såtill�ida . ..t . ... •• - • • -.· •• ·· · "; · 1 •_ .... . .I . • ·. : . -...I ,.---- - _ _ _ __ . • Sida 7 5681-1 4 FÖR.VALTNINGSRÄTTEN . I STOCKHOLM · .Allmänna avdelningen ... . - · .. - . DOM attdet inte finns någotmindre ingripande alternativ. För det tredje ska d_ei . prövas om den negativa effekt som kravet rar för det intresse eller rättighet . som kravet inskränke. r är ö�erdriven jämförl med det eftersträvade syftet. Kravet påatt de efterfrågade maskinerna ska kunna hantera drivrutinen ·c652SeriesPS ställs enligt Rik�_dagsförvaltningen för att maskinerna ska kunna infogas i den befintliga miljön utan att orsaka merarbete elier and:ta · ' �iägenheter. Förvaltningsrätten anser att Riksdjlgsförvaltningen därmed har '' angett ett sakligt motiverat syfte ined kråvet. Rätten anser vidare att kravet ·. . framstår soin en lämplig och eff�k:tiv åtgärd för att uppnå detta syfte. - Förvaltningsrätten anser att något mindre ingripande alternativ för att ·uppnå syftet :inte har framkommit. Den aktuella drivrutinen är vidare en .. ... mjukvara som fritt kan laddas rier från Internet och det finns inget som talar. för att Ricoh eller andra leverantörer .skulle sakria möjlighet att ladda C• ner och använda den. Den negativa effekt soin kravetfår för andra leverantörer än .Konica Minolta framstår därför inte söm överdrivet stor eller oproportionerlig på annat sätt. Kravet på kompatibilitet med den ... . · .aktuella drivrutinenkaninte anses strida motproportionaiitetsprincipen. . . Till detta:kommer att det givetvis kan vara av stort intresse.för en :myndighet att nya produkter kan inlemmas i den befintliga verksamheten utan vidare. Det kan i normalfallet inte anses finnas något hinder mot att kräva att ett offererat system kan kommuniGera med ett befintligt system,. jfrKammarrätteniJönköp:ingsdomden 17maj20101målnr 1 01-1 0. Med detta sagt kanförvaltningsrätten ändåinstämma i Ricohs bedömning att Konica Minolta f'ar en viss fördel genom det aktuella kravetKravet är dock sakligt motivernt och i många fall är det troligen ofrånkomligt att den nuvarande leverantören har vissa konkurrensfördelar i en upphandling. . - . ' ..._.I .·······--.-------·-·-···.·.· I .-, I i ·. " 1 J' . .FÖRVALTNINGSRÄTTEN . I STOCKHOLM · noM - Sida 8 5681- 14 AUmånria avdelningen . .� Sammanfattningsvis anser forvaltningsrätten alltså att kravet på att efterfrågade maskiner ska kunna hanteradrivrutinen C6 52SeriesPS inte · kan anses strida mot prindperna om proportionalitet, iikabehandiing eller transparens. Det har inte heller framkommit att det skulle strida mot någon annan bestäminelse i LOD eller mot EU-rätteri. Det saknas därmed skäl för --... ingripande enligt LOU och ansök� om överprövning ska därför avslås: .. HURMAN ÖVERKLAGAR . .- .. ,Jcbl� - Johan Jansson Forvaltningsrättsfiskal. Elisabeth Kornfeldt har föredragit målet. '.. . Detta avgörande k� överklagas. Information om h� �an överklagar finns i b i l a g a 1 ( D V 3 1 09 / l A L O U ) . ' _ . , , . _, .• . . I .. Il SVERIGES DOMSTOLAR . HUR MAN ÖVERKLAGAR.•:PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöverklaga förva1tningsrättensbeslut ska skriva till Kammauii.tten i Stockholm.. Skrivelsenmedöverklagandeskainnehålla ·Skrivelsen ska do�k skickas ellet lämnas till förvaltningsrätten. 1. Klagandens person-/organisatioosnlllJJfner, · postadress, e-postadress och telefonnurnroer till bostaden och mobiltelefon: Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan :nås för delgivning. Om dessa uppgiftei; har lämnats tidigare i målet ­ o ch o m d e fo r tfa r a n d e ä r aktu e lla - b e h ö v er de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud,. ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- dler adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammattätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om föri.raltningsrätte.os namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillståod, den ändring av förvaltrungsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, · · ÖVei:klagandet ska ha kommit in till förvaltoingsrii.tten inom tre veckor från den dag dåklagandenfickddavbeslutet Om. beslutet har meddelats vid en muntlig . förhandling, elle:r det vid en sådru:i förhandling har angetts nät beslutet kommer attmeddelas, ska dock överkl\tgandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tideri. för överklagandet för o ffe n tli g p art r äkn a s frå n d en d ag b e s l u t e t meddelades. Omsistadagenföröverklagandetinfallerpå lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har komroit till, 2. detinte utan att sådant tillstånd meddelas går att; bedöma i:ik:tigheten av det shrt som förvaltnirigsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpni:ngen·att överklagandet prövas av- högre rätt, eller 4, det aona.rs finns synnerliga slcll att pröva överklagandet Om prövningstillstånd .inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överk4gandet till'kammarrätten varför man anser att prövo.ingstillstånd bör meddelas. 2. 3. 4. · 5. debevissomklagandenvillåberopaoclivad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förva1tn.ingsrätten framgår av domen/beslutet Imålomöverprövrungenligtlagen(2007:1091) om offentlig upphandling eller.lagen (2007:1092) om upphandl.ing inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I d e flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort · i:oålet eller upphävt ett inteåmistiskt beslut I vissa fall f"ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande a.v rättens avgörande får inte -prövas sedan avtalhar slutits. �\illstänclig · infonnation :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur nian överklagar kan Ni vända Er till förva1tningsrätten. www.domstol.se