FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2018-01-05 Mål nr 2468-17 KONKURRENSVERKET z..o 18- nG-01 Avd Dnr KSnr SÖKANDE SAKEN Offentlig upphandling Aktbil Meddelad i Karlstad Markör Marknad & Kommunikation AB, 556671-1650 Box 396 701 47 Örebro MOTPART Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 197200 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.förvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2468-17 I KARLSTAD YRKANDEN M.M. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) genomför upphand­ lingen Avtal för mätningar och undersökningar samt utvärderingar och ana­ lyser 17/24. Markör Marknad & Kommunikation AB (Bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen. Den 29 maj 2017 skickade MSB ut tilldelningsbe­ slut. Bolaget gick emellertid inte vidare till utvärdering eftersom MSB anser att bolaget inte uppfyller obligatoriska krav. Bolaget ansöker om överprövning hos förvaltningsrätten. Bolaget yrkar i första hand att rättelse görs genom att bolagets anbud godkänns och i andra hand att upphandlingen görs om i sin helhet. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolaget har i sitt anbud lämnat tre kompletta CV på projektledare enligt det som efterfrågas under punkt 3.4. l med bevis­ föring om deras kvalifikationer för uppdraget. Kravet på minst en konsult som projektledare är därmed uppfyllt. MSB har också godkänt dessa tre projektledare. MSB motsätter sig att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud godkänns och även att upphandlingen ska göras om i sin helhet och anför bl.a. följande. Bolaget har offererat fyra stycken projektledare. Tre av dessa uppfyller ställda krav. Den fjärde,_ gör det inte eftersom han saknar referensuppgifter från ett tidigare uppdrag. Av förfrågningsunderla­ get framgår att minst en konsult ska vara projektledare. Denna skrivning lämnar det öppet för anbudsgivaren att själv välja hur många projektledare som ska offereras i anbudet. Samtliga konsulter som anbudsgivaren väljer att offerera till rollen som projektledare måste däremot uppfylla ställda krav. Bolaget tillägger i yttrande i huvudsak följande. Kravet på en konsult som projektledare är uppfyllt. Det är därutöver irrelevant att bolaget lämnat ytter­ ligare ett, ej komplett, CV som enligt kraven ska förkastas av MSB. MSB:s 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2468-17 I KARLSTAD resonemang i frågan innebär att bolagets anbud diskvalificerats för att en handling för mycket har inlämnats i upphandlingen, inte att något har sak­ nats. Hade detta fjärde ev helt exkluderats hade bolagets anbud passerat skallkravet. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 4 kap. 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upp­ handlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr t.ex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2016 ref. 37). I det aktuella förfrågningsunderlaget (punkt 3.4.1 Projektledare) framgår bl.a. följande. Minst en konsult ska vara projektledare och ev på projektle­ dare ska lämnas i anbudet. Av ev ska det tydligt framgå att konsul- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2468-17 I KARLSTAD ten/projektledaren uppfyller ställda krav (viss beskriven erfarenhet). CV ska därtill innehålla minst en referens från ett tidigare uppdrag. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlande myndighet ska utifrån de av anbudsgivarna ingivna hand­ lingarna kunna avgöra om samtliga skall-krav är uppfyllda eller inte. Det är därför av avgörande betydelse att samtliga uppgifter anges tydligt och på efterfrågat sätt. Det ankommer på anbudsgivaren att lämna ett komplett an­ bud i anbudsfö1farandet. Det är ostridigt att det saknas en sådan referens beträffande-som krävs enligt förfrågningsunderlaget för projektledare. Därmed uppfyller an­ budet i detta avseende inte kravet i punkten 3.4.1 i förfrågningsunderlaget. Som bolaget anfört kunde dess anbud ha godtagits om man helt uteslutit Peter Linser, och nöjt sig med de tre andra konsulterna som uppfyllde kra­ ven i förfrågningsunderlaget. Man kan då möjligen som bolaget mena att dess anbud inte innehåller någon brist utan snarare ett överskott. Emellertid har en upphandlande myndighet inte automatiskt möjlighet att välja och vraka bland erbjudna varor och tjänster, om somliga skulle hålla måttet och andra inte. Ett antagande av bolagets anbud hade ur MSB:s synpunkt inne­ burit en risk for att-skulle komma att verka som projektledare, och att denne inte skulle vara kvalificerad för detta arbete. Det är i princip bolaget som arbetsgivare och självständigt företag som råder över sin orga­ nisation och vilka personer som ska utföra olika arbetsuppgifter. Det fram­ går inte av handlingarna att bolaget i och med anbudet överlåtit till MSB att välja vem av konsulterna som skulle vara projektledare. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att MSB haft fog för att ute­ sluta bolagets anbud från utvärderingen. Det saknas därför grund för ingri­ pande enligt LOU och bolagets ansökan ska således avslås. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2468-17 I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bi­ laga till denna dom (DV 3109/1B, LOU). Joar Berglund Rådman Målet har föredragits av Veronika Arvidsson SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga ,.... 01 Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<.1agandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida i:2 www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se