FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-06-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 30954-10 Enhet 15 Sida 1 (13) -�, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Folkuniversitetet/Stiftelsen Kursverksarnheten vid Lunds Universitet, 845000-3481 Box 2112 220 02 Lund MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN 2010 -06- 3 0 :i DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens intermistiska beslut av den 20 maj 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 35451 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post: ,::tt rsJ. 1',.JJ<'.�"'.ttf':11ic-�1e:1wms�•'i�J?t--i� Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av Aktiviteter inom områdena Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgaranti för ungdomar, diarienummer Af -2009/275335. Upphandlingen omfattar två tjänster, en · tj�st på sex månader och en tjänst på 1-6 veckor. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling enligt 15 kapitlet LOU. I tilldehii.iigsbeslut daterat den5 maj2010 beslöt Arbetsförmedlingen att anta annat anbud än anbudet från Folkuniversitetet/Stiftelsen Kursverksarnheten vid Lunds universitet. Förvaltningsrätten har den20 maj2010 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Folkuniversitetet/Stiftelsen Kursverksamheten vid Lunds universitet (Folkuniversitetet) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att Arbetsförmedlingen ska göra om sin utvärdering till förmån för Folkuniversitetet. Till stöd för talan anför Folkuniversitetet bl.a. följande. Folkuniversitetet har tilldelats låga poäng vid utvärderingen av "innehåll, upplägg och genomförande", som presenteras i bilaga 1 till anb1.1:det. Detta är en poängsättning som man anser är felak.iig och orättvis. Därigenom har andra leverantörer fått högre totalsumma och därigenom blivit "vinnare" av uppdraget, alternativt kommit på betydligt högre rangordning på de orter där Folkuniversitetet fick uppdrag - med väldigt låg rangordning. Detta innebär att deltagare skickas till Folkuniversitetet i sista hand. Genom den felaktiga utvärde­ ringen går Folkuniversitetet miste om uppdraget och därmed också om betydande framtida inkomst. Detta innebär ekonomisk skada genom minskad omsättning, minskade täckningsbidrag, att personal måste friställas, att lokaler kan behöva sägas upp etc. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Arbetsförmedlingen tilldelar Folkuniversitetet betyg 2 på fem av sex avsnitt för presentationer under rubriken "3. Krav på tjänsterna" i förfråg­ ningsunderlaget. Under det sjätte avsnittet fick Folkuniversitetet full poäng. Arbetsförmedlingen gjorde motsvarande upphandling i februari 2009 (Dm Af -2008/174283). Folkuniversitetet fick då maximala 3 poäng på alla punkter och fick uppdrag på alla orter som anbudet avsåg. Folkuni­ versitetet har genomfört dessa uppdrag med goda resultat. Avtalstiden för dessa uppdrag har förlängts till den 31 december2010 och volymerna har ökats ett par gånger under avtalstiden. Folkuniversitetet har tre skäl till att Arbetsförmedlingen ska göra om utvärderingen och höja Folkuniversitetets poängsättning. 1. Anbudsutvärderingen och poängsättningen är felaktig och Folkuniversitetet har lämnat tillräckligt utförliga beskrivningar till hur uppdraget ska genomföras och anser att det bör ha de maximala 3 poängen under varje punkt i bedömningen. 2. Anbudet bygger på motsvarande anbud som lämnades i februari 2009. Då fick Folkuniversitetet maximal poäng på alla punkter. Största skillnaden är att förfrågningsunderlaget för2010 års upphandling har strukturerats om något, varför själva anbudsinne­ hållet och bilagorna inte är helt identiska. Innehållet är dock i princip detsamma. Därför begärs att utvärderingen ska göras om och att Folkuniversitetet tilldelas högsta poäng på samtliga punkter med hänvisning till föregående års upphandling och den utvärde­ ring som gjordes då (se bilaga2 och 4 till ansökan). 3. Folkuniversitetet har samarbetat med Folkuniversitetet i Göteborg vid anbudsskrivningen.Stora delar av innehållen är identiska. Folk­ universitetet i Göteborg har fått högsta poäng på alla punkterna. Där::for bör också Folkuniversitetet få det (se bilaga2 och 6 till ansökan). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Synpunkter på anbudsutvärderingen, punkt för punkt 3.1.a -3.1.f Punkt 3.1.a) Enligt förfrågningsunderlaget: "en beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur anbudsgivaren avser att genom.föra de olika aktiviteterna som ingår i sexmånaderstjänsten". Förklaringen till att inte tilldela Folk.universitetet maximala poäng i utvär­ deringen anges vara att det "saknar beskrivning av hur aktiviteterna genomförs för alla deltagare". Svar: Folkuniversitetet har gjort en mycket noggrann och välstrukturerad presentation av hur detta ska genomföras, vilket framgår av bilaga 1 till anbudet, framförallt på sidorna 3-4. Folkuniversitetet presenterar ett upp­ lägg som anpassas till alla deltagare som Arbetsförmedlingen bedömer som lämpliga för utbildningen. Den individuella anpassningen beskrivs under rubriken "upplägg för den enskilde deltagaren" på sidan 4 . På följande sidor beskrivs hur genomrörandet ska ske. Punkt 3.1.c) Enligt förfrågningsunderlaget: "en beskrivning av hur tjäns­ terna kan utformas och genomröras så att deltagarens individuella förut­ sättningar och möjligheter tas till vara utifrån arbetsmarknadens behov och efterfrågan". Förklaringen till att inte tilldela Folk.universitetet maximala 3 poäng är att "anbudsgivarna har inte tillräckligt utförligt redogjort för hur tjänsten utformas och genomrörs så att deltagarnas förutsättningar och möjligheter tas till vara utifrån arbetsmarknadens behov och efterfrågan". Svar: Folk.universitetet presenterar utförligt "Arbetsmarknadskunskap och kontaktnät" i bilaga2 till anbudet. Här redogörs för hur det f'ar information om arbetsmarknadens behov, efterfrågan och krav på olika tjänster. I bilaga 1 till anbudet, "Förslag till innehåll, upplägg, genomrörande och kvalitets- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954 -10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen säkring", sidan 12ff. framgår tydligt hur detta ska ske, liksom i hela bilagan, där processen mot arbetsmarknaden presenteras. Punkt 3.1.d) Enligt förfrågningsunderlaget: "en beskrivning av den metodik/det arbetssätt som anbudsgivaren avser att använda och hur åberopad metodik/arbetssätt bidrar till att deltagaren utifrån sina förut­ sättningar/sin förmåga når målsättningen med tjänsterna". Förklaringen till att inte tilldela Folkuniversitetet maximala tre poäng är: "Det framgår inte hur åberopade metoder bidrar till att den enskilde deltagaren får arbete, kopplingen till arbetsmarknaden är inte tydlig." Svar: I anbudsbilaga 1 sidorna 14 -17 ges en utförlig beskrivning. Delta­ garna arbetar dels med att utveckla sina färdigheter i att söka jobb, enligt sin individuella planering, dels med att söka jobb. Folkuniversitetets meto­ dik baseras på arbetsplatsliknande förhållanden och individuell jobbcoach­ ning bestående av handledning, konsultation, matchning alternativt studie­ coachning samt coachning. Man leder deltagaren in i en process där han/hon själv har huvudansvaret. Alla relevanta jobb ska sökas på rätt sätt och med kvalitet. Ansökningar som görs ska visas upp för coachen så att kvaliteten hela tiden kan förbättras. Kopplingen till arbetsmarknaden är mycket tydligt presenterad. Punkt 3.1.e)+4.6.b) Enligt förfrågningsunderlaget: "en beskrivning av hur anbudsgivaren tänker arbeta för att underlätta kontakterna mellan deltagare och potentiella arbetsgivare" respektive "hur anbudsgivaren avser att till­ godose behovet av praktik- och arbetsträningsplatser". Förklaringen till att inte tilldela Folkuniversitetet maximala 3 poäng är: Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen "Av anbudsgivarnas beskrivningar framgår det inte helt klart hur deras arbete leder till att deltagarens kontakt med potentiella arbetsgivare på arbetsmarknaden underlättas." Svar: Utförliga svar finns i anbudsbilaga 1, sidorna 17-18 samt i anbuds­ bilaga2, sidan 6. I anbudsbilaga1 redogörs för hur man arbetar med delta­ garna för att hitta rätt jobb till dem. I anbudsbilaga2 redogörs utförligt för alla aktiviteter man ägnar sig åt för att hitta de lediga jobben och utforma arbetspraktiken. Folkuniversitetet bör få maxpoäng även på denna punkt. Punkt 3.1.f) Enligt förfrågningsunderlaget: "en beskrivning av hur anbudsgivaren planerar att nyttja offererad personal/kompetens i förhål­ lande till tjänsterna som helhet och på vilket sätt en enskild deltagare har tillgång till individuell handledning och de övriga kompetenser som offereras". Förklaringen till att inte tilldela Folkuniversitetet maximala 3 poäng är: "Det framgår inte med önskvärd tydlighet hur deltagarna får tillgång till offererade kompetenser i förhållande till tjänsten." Svar: Hur detta sker presenteras i anbudsbilaga 1, sidan 18. Deltagarna har tillgång till all erforderlig personal, dels vid planerade aktivitetstillfällen, dels genom mera informella kontakter eftersom det alltid finns personal tillgänglig. I själva anbudet presenteras de personella resurser och den kompetens som knyts till uppdraget utförligt. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till Folkuniversitetets ansökan om överprövning. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. Vid en utvärdering har Arbetsförmedlingen endast att ta hänsyn till den information som finns angiven i anbudet. De anbud som inte anses ha uppfyllt betygsnivå 3 har i tilldelningsmeddelandet fått en kort motivering till detta. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 ISTOCKHOLM Allmänna avdelningen För betyg 3 krävs att anbudsgivaren i respektive utvärderingskriterium offererar tjänster som i respektive moment och som helhet mycket väl motsvarar det som efterfrågas iförfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren redovisar tydligt att med offererat upplägg fås tjänster som aktivt och målinriktat syftar till att deltagaren når det övergripande målet, arbete eller utbildning. Anbudsgivare som får betyg 2 offererar tjänster där något moment intefullt ut svarar mot det ställda utvärderingskriteriet och därmed blir inte tjänster­ na fullt ut det aktiva och målinriktade verktyg som krävs för att det över­ gripande målet ska uppnås. Arbetsförmedlingen vidhåller sin bedömning av Folkuniversitetets anbud, då det inte i tillräcklig utsträckning utifrån utvärderingskriteriema beskrivit hur uppdraget ska genomföras för att få högre poäng än vad som getts. Anbudet saknar således en tillräckligt utförlig redogörelse för hur de beskrivna resurserna kommer att användas för att de angivna målen ska uppnås för alla deltagare, inklusive funktionshindrade, personer med behov av språkstöd etc. Anbudet innehåller inte heller en tillräckligt utförlig beskrivning av hur deltagarnas förutsättningar tas tillvara, hur metoderna bidrar till att deltagarna får arbete samt hur deltagarna får tillgång till den angivna kompetensen. Vid varje upphandlingstillfälle görs en fristående bedömning av de inkom­ na anbuden. Att Folkuniversitetet gör jämförelser med utvärderingar i tidi­ gare och andra upphandlingar kan inte påverka bedömningen i den före­ varande upphandlingen. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954 -10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vad gäller jämförelsen med Folkuniversitetet i Göteborgs anbud delar inte Arbetsförmedlingen åsikten att dessa är identiska. Arbetsförmedlingen har gjort en individuell bedömning av anbuden och gett poäng utifrån de beskrivningar som ges i respektive anbud. Detta har resulterat i olika poäng. Utvärderingen har skett i enlighet med de i förfrågningsunderlaget angivna kriterierna och utifrån de uppgifter som angetts i Folkuniversitetets anbud. Arbetsföm1edlingen har följt de uppsatta principerna för upphandlingen och har genomfört den i enlighet med LOU. Begäran om överprövning ska därför avslås. UTREDNINGEN I MÅLET Folkuniversitetet har bl.a. bifogat dels anbudet och bilaga 6 till det anbud som det lämnade vid föregående års upphandling "Akiiviteter inom Jobb­ och utvecklingsgarantin och Jobbgaranti för ungdomar, diarienummer Af- 2008/174283, dels Folkuniversitetets i Göteborg anbud till föreliggande upphandling. I förfrågningsunderlaget till föreliggande upphandling anges följande på sidan 12 under rubriken Krav på tjänsterna under kriteriet 3.1 Innehåll, upplägg och genomförande. Anbudet skall innehålla; a) en beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur anbudsgivaren avser att genomföra de olika aktiviteterna som ingår i sexmånaderstjänsten, [...] d) en beskrivning av den metodik/det arbetssätt som anbudsgivaren avser att använda och hur åberopad metodik/arbetssätt bidrar till att deltagaren utifrån sina förutsättningar/sin förmåga når målsättningen med tjänsterna, c) en beskrivning av hur tjänsterna kan utfom1as och genomföras så att deltagarens individuella förutsättningar och möjligheter tas till vara utifrån arbetsmarknadens behov och efterfrågan, Sida9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954 -10 e) en beskrivning av hur anbudsgivaren tänker arbeta för att underlätta kontakter mellan deltagare och potentiella arbetsgivare f) en beskrivning av hur anbudsgivaren planerar att n�ja offererad personal/kompetens i förhållande till tjänsterna som helhet och på vilket sätt en enskild deltagare har tillgång till individuell handledning och de övriga kompetenser som offereras. På sidan 15 i förfrågningsunderlaget anges följande under rubriken Krav på anbudsgivaren under kriterium 4.6 Arbetsmarknadskunskap och kontaktnät. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Till anbudet skall [...] bifogas en tydlig beskrivning av; ... [] b) hur anbudsgivaren avser att tillgodose behovet av praktik- och arbetsträningsplatser. I appendix 6 till förfrågningsunderlaget står vidare bl.a. följande. Arbetsförmedlingen tillämpar en tregradig betygsskala 1-3, där anbuden får betyg utifrån hur väl de uppfyller respektive utvärderingskriterie. [. . . ] Bedömningen kommer att göras utifrån hur väl offererat koncept som anbudsgivaren redovisar i anbudet, kapitel 3, avsnitt 3. I (a-f) och kapitel 4, avsnitt4.6 (b), motsvarar de efterfrågade tjänsterna och förväntas leda till att deltagaren når det övergripande målet anställning eller utbildning. [...] Betyg 3: Anbudsgivare som får betyg tre offererar i respektive utvärderingskriterium tjänster som i respektive moment och som helhet mycket väl motsvarar det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren redovisar tydligt att med offererat upplägg fås tjänster som aktivt och målinriktat syftar till att deltagaren når det övergripande målet, arbete eller utbildning. Betyg 2: Anbudsgivare som f'ar betyg två offererar i respektive utvärderingskriterium tjänster där något moment inte fullt ut svarar mot det ställda utvärderingskriteriet och därmed blir inte tjänsterna fullt ut det aktiva och målinriktade verktyg som krävs för att det övergripande målet uppnås. Betyg 1: Anbudsgivare som f'ar betyg ett offererar i respektive utvärderingskriterium tjänster som i flera moment inte tydligt når hela Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen vägen för att tjänsterna ska kunna bli det aktiva och målinriktade verktyg som efterfrågas. Det bedöms därför vara svårt för anbudsgivaren att uppnå det övergripande målet på ett effektivt sätt. Folkuniversitetet har lämnat en beskrivning enligt kriterium 3. l .a i bilaga 1 till anbudet på sidorna 3-9. Folkuniversitetet i Göteborg har lämnat sin beskrivning i sitt anbud på sidorna 10-26. Folkuniversitetet har lämnat en beskrivning enligt kriterium 3.l.c. i bilaga 1 till anbudet på sidorna12-14 (samt med en hänvisning till bilaga2). Folkuniversitetet i Göteborg har lämnat sin beskrivning i sitt anbud på sidan 34. Folkuniversitetet har lämnat en beskrivning enligt kriterium 3.1.d på sidorna 14-17 . Folkuniversitetet i Göteborg har lämnat sin beskrivning i sitt anbud på sidorna 35-39. Folkuniversitetet har lämnat en beskrivning enligt kriterium 3.1.e och 4.6.b i anbudsbilaga1 på sidorna17-18 samt i anbudsbilaga2 sidorna6-7. Folk­ universitetet i Göteborg har lämnat sin beskrivning i sitt anbud på sidorna 39-44 samt69-71. Folkuniversitetet har lämnat en beskrivning enligt kriterium 3.1.f i anbudsbilaga 1 sidan 18. Folkuniversitetet i Göteborg har lämnat sin beskrivning i sitt anbud på sidorna 44-46. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954 -10 I 16 kap.2 § första stycket LOU är följande föreskrivet. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Folkuniversitetet anför som skäl till att förvaltningsrätten ska förordna att utvärderingen ska göras om till förmån för Folkuniversitetet följande. För det första är poängsättningen felaktig och Folkuniversitetet har tillräckligt utförliga beskrivningar för att erhålla maximal poäng under varje bedöm­ ningspunkt. För det andra erhöll Folkuniversitetet maximal poäng på samtliga punkter i föregående års upphandling då ett liknande anbud lämnades där innehållet var i princip detsamma. För det tredje har Folk­ universitetet samarbetat med Folkuniversitetet i Göteborg vid anbuds­ skrivningen i föreliggande upphandling och stora delar av innehållet är identiska och då Folkuniversitetet i Göteborg har fått högsta poäng på alla punkterna borde även Folkuniversitetet få det. Arbetsförmedlingen vidhåller sin bedömning avseende poängsättningen av Folkuniversitetets anbud. Arbetsförmedlingen anför vidare att det vid varje upphandlingstillfälle görs en fristående bedömning av de inkomna anbuden och att utvärderingar i tidigare och andra upphandlingar inte kan påverka bedömningen i förevarande upphandling. Den delar inte uppfattningen att Folkuniversitetets och Folkuniversitetets i Göteborg anbud är identiska. Avseende Folkuniversitetets första skäl till att utvärderingen ska göras om, att poängsättningen är felaktig, gör förvaltningsrätten följande bedömning. Folkuniversitetet anser att det har tilldelats för låga poäng vid utvärdering­ en av anbuden i delarna 3.1.a, 3.1.c, 3.1.d, 3.1.e, 4.6.b och 3.1.f. Det är I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954 -10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen således fråga om en utvärdering av hur väl Folkuniversitetet ska anses ha uppfyllt skall- kraven. Folkuniversitetet har av Arbetsförmedlingen till viss del ansetts uppfylla dessa krav men inte i sådan grad att det har tilldelats full poäng. Enligt förvaltningsrättens bedömning måste en upphandlande myndighet allmänt sett ges viss frihet vid värderingen av de anbud som kvalificerat sig till anbudsutvärderingen, under förutsättning att de krav som uppställs i LOU efterlevs. Folk.universitetet har i denna del inte anfört någonting som visar att upphandlingsförfarandet strider mot dessa krav. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att göra en egen utvärdering. Förvaltningsrätten ska endast, utifrån vad som åberopas av sökanden, pröva om det finns grund för ingripande på så sätt att upphandlingen ska rättas eller göras om. Det har i denna del inte framkommit att Arbetsför­ medlingens bedömning vid utvärderingen av Folkuniversitetets anbud, i de åberopade delarna, har gjorts i strid med utvärderingskriteriema i förfrågningsunderlaget eller i strid med 1 kap. 9 § LOU. Folk.universitetet har hävdat att utvärderingen ska göras om eftersom Folkuniversitetet i föregående års upphandling erhöll full poäng med ett liknande anbud. Förvaltningsrätten konstaterar att varje upphandling måste ses för sig. En tidigare upphandling och utvärdering kan inte i sig visa att Folkuniversitetet borde ha tilldelats högre poäng i förevarande upphandling. Folkuniversitetet har också gjort gällande att utvärderingen ska göras om, eftersom Folk.universitets i Göteborg anbud i stora delar är identiska. Förvaltningsrätten konstaterar i denna del att om två anbud är identiska avseende ett visst kriterium och erhåller olika poäng är det en indikation på att utvärderingen i sig strider mot de principer som bär upp LOU. Sida13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30954-10 Vid en sammantagen bedömning av de båda anbuden visar redan skillnaden i sidantal att de båda anbuden inte kan anses vara identiska. Folkuniversitets i Göteborgs beskrivningar är regelmässigt mer utförliga än Folkuniversitetets. Anbuden kan därför inte anses vara så pass identiska att Folkuniversitetet visat att utvärderingen blivit felaktig och skett i strid med principerna i 1 kap. 9 § LOU. Det föreligger därmed inte skäl för ingripande enligt 16 kap.2 § LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a) 1:x:uibG:o �b:Q� I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Barbro Llmdholm Rådman Föredragande har varit Charlotta Bjömsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga föi-valtningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås fö:t; delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis . Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i o.riginal samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se