LÄNSRÄTTEN I DOM UPPSALA LÄN 2009--12-21 Meddelad i Uppsala SÖKANDE Leica Geosystem AB, 556098-9690 Box 781 191 27 Sollentuna MOTPART Håbo kommun Upphandlingsenheten 746 80 Bålsta ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Målm 2769-09 E Sida 1 (8) Dok.Id 52159 Postadress Box 1853 75148 Uppsala Besöksadress Kungsgatan49 Telefon Telefax 018-1673 00 018-167343 E-post: lansratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:25 Håbo kommuns upphandling av GNSS rover samt referensstation, dnrUH-09-72 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten bifaller överklagandet och förordnar att upphandlingen ska gö­ ras om. LÄNSRÄTTEN I DOM UPPSALA LÄN 2009-12-21 BAKGRUND Håbo kommun (kommunen) har genomfört en förenklad upphandling av­ seende GNSS rover samt referensstation, dnr UH-09-72, och har i tilldel­ ningsbeslut den 9 december 2009 valt Top Position AB som leverantör på grund av lägsta pris. YRKANDEN M.M. Leica Geosystems AB (bolaget) ansöker den 14 december 2009 om över­ prövning av kommunens upphandling och yrkar att kommunens tilldel­ ningsbeslut ska hävas då Top Positions anbud inte uppfyller kravspecifika­ tionen samt innehåller alternativa anbud och reservationer. Kommunen bestrider bifall till bolagets talan och anför som grund härför att upphandlingen har skett i enlighet med upphandlingsreglerna och de gemenskapsrättsliga principerna samt att bolaget inte har lidit skada. An­ budet från Top Position AB uppfyller samtliga krav och får utvärderas. Bolagets talan Bolaget anför i huvudsak följande. Top Position AB:s anbud im1ehållande alternativa anbud och reservationer finns i huvudoffert samt i bilaga till offert. Skallkraven Al och Al1 finns inte med enligt offe1ien (eventuell rättning ej gjord). Skallkrav A13 uppfylls inte. Vad gäller skallkrav Al3 ska överföringen av data i fält mellan rover och befintlig totalstation Leica 1200 vara helt automatiserad. Top Position AB föreslår följande lösning: "Data lagras på CF-ko1i, både vad gäller befintlig station samt GNSS­ handdator i till exempel ASCII-format. Detta kort flyttas mellan utrust­ ningarna." Denna lösning är inte helt automatiserad. Helt automatiserad är när antingen samma GNSS-kontrollenhet kan användas till både roveren­ heten och befintlig totalstation eller samma okonveiierade databas an­ vänds, alltså när samma databasinformation används utan manuell konver­ tering. Detta skallkrav har för alla anbudslämnare en avgörande innebörd Sida 2 2769-09 E LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN DOM 2009-12-21 Sida 3 2769-09 E för val av offererad utrustning. Kommunen har ändrat skallkraven för en­ bart en anbudslämnare. K.ommunens befintliga totalstation Leica TPS1200 kan inte avläsa det fil­ format som det antagna anbudet föreslår utan att det först sker en ytterliga­ re konvertering. Bolagets anbud är utformat för att klara alla skallkrav. Tillåts ytterligare filkonveiiering kan bolaget er�juda kommunen helt andra lösningar än den offererade. Skallkrav A13 är helt avgörande för vilken typ av utrustning bolaget har offererat. Kommunens yttrande Kommunen anför i huvudsak följande. I förfrågningsunderlaget angavs under punkt Al att GNSS rover ska klara GPS L5-, Glonass, Galileo- och GPS L2C-system, samt under punkt Al l att mjukvara ska ha mätprogram för referenslinje. I Top Position AB:s anbud har man i produktförteckning­ en angett noll (0) på flertalet punkter i listan, bland annat på tomma rader, rubriker och liknande. K.ommunen har tolkat att kravet om system uppfylls trots att siffran noll anges. Anledningen till nollvärdet är enligt Top Posi­ tion AB att i deras affärssystem läggs automatiskt siffran noll till om ingen rabatt anges. Bolagets tolkning av att siffran noll betyder att systemen inte offereras delas inte av kommunen. Anbudsgivaren har på ett tydligt sätt bekräftat att kravet är uppfyllt enligt den ifyllda kravspecifikationen och genom unde1iecknandet av de kommersiella villkoren. Kommunen hävdar att skallkraven Al och Al 1 är uppfyllda. I förfrågningsunderlaget anges under punkt A13 att överföring av data i fält mellan rover och befintlig totalstation Leica 1200 ska vara helt auto­ matiserad. Det vinnande anbudet har erbjudit överföring med mi1mesk01i och ett filformat som den befintliga totalstationen kan avläsa. K.ommunen medger att ordet "automatisera" skulle ha varit tydligare beskrivet i för­ frågningsunderlaget. Syftet med kravet var att överföringen ska ske i ett LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN DOM 2009-12-21 Sida 4 2769-09 E format som medför att data kan överföras utan ytterligare bearbetning, ex­ empelvis konve1iering mellan olika filformat eller manuell inskrivning av mätvärdena. Top Position AB:s anbud uppfyller kravet om överföring av data utan bearbetning. Att bolaget kan erbjuda en mer förfinad metod för överföringen var inte efterfrågat. Kommunen anser att infonnation i fann av alternativ i Top Position AB:s anbud inte tillmäts sådan betydelse att anbudet skulle förkastas. Kommu­ nen hade i förfrågningsunderlaget angett att alternativa anbud inte accepte­ ras. Det innebar att inga andra alternativa mätinstrument än de som bygger på GPS-telmik skulle accepteras. Att Top Position AB i sitt anbud presen­ terat en alternativ telmisk lösning var ointressant för kommunen och kom­ munen har varken kontrollerat eller utvärderat det beskrivna alternativet. Kommunen la handlingen med alternativ åt sidan omgående efter anbuds­ öppningen. Detta kunde göras med anledning av att Top Position AB hade lämnat ett komplett anbud för ett GPS-baserat instnnnent exakt enligt kommunens kravspecifikation och kommersiella villkor. Förvisso står i Top Positions AB:s anbud följande text: "Reservation. I detta anbud ingår endast de produkter och tjänster som har prissatts." Det är självklart för den upphandlande myndigheten att anbudet endast avser produkter och tjänster som ingår i den aktuella upphandlingen. Kommunen ansåg inte att texten "Reservation" var en reservation gentemot kommu­ nens förfrågningsunderlag, och inte heller skäl till att förkasta anbudet från Top Position AB. Påståendet om att kommunen skulle ha ändrat skallkraven för enbart en anbudsgivare saknar grund. Kraven har varit tillräckligt tydligt angivna i specifikationen och tillgängliga för alla anbudsgivare. Några frågor om de tekniska kraven har inte inkommit under anbudstiden. Inget av skälen som LÄNSRÄTTENI UPPSALA LÄN DOM 2009-12-21 Sida 5 2769-09 E bolaget anger skulle ha medfö1i att anbudet från Top Position AB ska ha förkastats. Kommunen har efter ytterligare kontroll av den tekniska lösningen som Top Position AB erbjuder funnit att kravet om automatisk överföring kan ske mellan enheterna. Skälet är följande. I Leica 1200 films en funktion för att automatiskt spara data i det format som användaren önskar så länge data är textbaserat, så kallade textfiler. Detta gör det möjligt för användaren att själv avgöra direkt i fält att automatiskt spara inmätta koordinater som en valfri textfil eller något annat valfritt format. Denna fil sparas på det min­ nesk01i som sitter i handenheten på Leica 1200. I samband med överflytt·· ningen i fält sker viss export och imp01i av data i instrumentet Leica 1200. Konveiiering av filformat mellan enheterna sker automatiskt och därmed uppfylls havet om automatiserad överflyttning. Vid efterarbete krävs ing­ en ytterligare bearbetning av mätdata på kontoret. SKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dishiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare pdnciperna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § första stycket LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i clem1a lag och detta har medfö1i att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att elen får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSI{ÄTTEN I UPPSALA LÄN Länsrättens bedömning DOM 2009-12-21 Sida 6 2769-09 E En förutsättning för att länsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande enheten har brutit mot någon bestämmelse i eller någon av de principer som bär upp lagstiftningen. För att en upphandling enligt LOU ska uppfylla gemenskapsrättens krav på transparens ska den vara förutsebar och öppen och det ska vara möjligt att kontrollera om upphand­ lingen har genomförts enligt gällande rätt. Det innebär således bland annat att förfrågningsunderlaget ska vara så klaii och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen. I förevarande mål har bolaget gjort gällande att det vinnande anbudet inte uppfyller de i förfrågningsunderlaget uppställda skallkraven A1, A11 och Al 3 samt innehåller alternativ och reservationer. I förfrågningsunderlaget anges att alternativa anbud och reservationer inte accepteras. Kommunen har hävdat att den inte har beaktat Top Position AB:s alternativa lösning utan att denna har lagts åt sidan. Top Position AB har inkommit med ett i förhållande till förfrågningsunderlaget utvärde­ ringsbart anbud varför det enligt länsrättens bedömning inte fanns skäl för kommunen att förkasta anbudet på den grunden att Top Position AB också lämnade ett förslag på en alternativ lösning. Den reservation som Top Position AB har lämnat i sitt anbud anges under "Offe1iens villkor", "Reservationer" enligt följai1de. "I detta anbud ingår endast de produkter och tjänster som har prissatts." Enligt länsrättens be­ dömning är det inte fråga om en sådan reservation som medför att anbudet från Top Position AB skulle betraktas som orent av kommunen varför det inte heller fanns skäl för kommunen att förkasta anbudet på denna grund. LÄNSRÄTTENI UPPSALA LÄN DOM 2009-12-21 Sida 7 2769-09 E Enligt skallkraven Al och Al l ska leverantörens GNSS rover klara syste­ men GPS L5, Glonass, Galileo och GPS L2C respektive mjukvaran ska ha mätprogram för referenslinje. Top Position AB har i sitt anbud angett att skallkraven är uppfyllda. I målet har inte framkommit några omständighe­ ter som ger länsrätten anledning att bedöma att Top Position AB inte upp­ fyller dessa skallkrav. Kommunen har gett en rimlig förklaring till det fak­ tum att det i Top Position AB:s produktbeskrivning på vissa rader anges summan noll under "Antal". Kommunen bedöms i denna del således inte ha gjo1i en felaktig utvärdering. Enligt skallkrav Al3 ska överföringen av data i fält mellan rover och be­ fintlig totalstation vara helt automatiserad. Top Position AB har i sitt anbud angett att skallluavet är uppfyllt och beskrivit att data lagras på CP-kort, både vad gäller befintlig station samt GNSS-handdatom i till exempel ASCII-fonnat, samt att kmiet flyttas mellan utrustningarna, alternativt an­ vänds den befintliga fältdatorn i totalstationen. Bolaget har gjmi gällande att denna lösning inte är helt automatiserad då det krävs en ytterligare kon­ veiiering för att totalstationen ska kunna avläsa filformatet. Kommunen har anfö1i att syftet med kravet var att överföringen ska ske i ett format som medför att data kan överföras utan ytterligare bearbetning såsom konve1ie­ ring mellan olika filfonnat. Vidare bar kommunen anfört att Top Position AB uppfyller kravet då konveiiering av filformat mellan enheterna sker automatiskt. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget vad som menas med en helt automatisk överföring av data i fält enligt skallkrav A13 och kommunen förefaller inte själv ha definierat vad det aktuella skallkravet innebär och följaktligen vad som krävs för att ett anbud ska anses uppfylla kravet. Bo­ laget synes ha tolkat havet som att någon ytterligare filkonverteiing inte skulle accepteras och har gjort gällande att det i så fall hade kunnat er�juda kommunen helt andra lösningar än den offererade. Mot bakgrund av vad LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN DOM 2009-12-21 Sida 8 2769-09 E som framkommit i målet beträffande skallkrav Al3 fim1er länsrätten att förfrågningsunderlaget inte uppfyller gemenskapsrättens krav på att vara klmi och tydligt utformat. Detta har medfö1i att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Till följd av detta ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 A) Anna Önell assessor LIÅ S'VERIGES 0()1VISTOLAR. HUR MAN ÖVER!{lAGAR'" PRÖVNH�GST!llSTÅND Bilaga Den sotn vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Katn1narrätten i Stockhohn. Sk.dvelse11 sk.all dock skickas eller lämnas till lä11srätte1t1. Övetklagandet skall ha ko1n1cit fa till länsrätten inom tre veckot från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas et11ellerticl från den dag beslutetineddelacles. Otn sista dagen för överklagandet fafaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidso:tn1narafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett övetl