fi FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-01-08 Meddelad i Stockholm Eurosalt AB, 556961-8779 Box 53142 400 15 Göteborg MOTPART SKL Kommentus Inköpscentral AB, 556819-4798 117 99 Stockholm SAKEN 1 Avdelning 32 SÖKANDE 2016 -01- 1 1iililia Avd Dnr Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Eurosalt AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Dol_<:.Id 675290 Postadress · Besöksadress · Telefon Telefax . 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-19:30 Mål nr 19398-15 , Aktbll · 115 76 Stockholm E-post: . Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 KONKURRENSVERKET- KSnr FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19398-15 I STOCKHOLM BAKGRUND SKL Kommentus Inköpscentral AB (SKL) genomför en upphandling av ramavtal avseende vintervägsalt för halkbekämpning, Vägsalt 2014-2, pro­ jektnummer 10292. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen omfattar hela Sverige och är indelad i 290 geografiska områden som mots- varar landets kommuner. SKL avsåg ursprungligen att upphandla vägsalt som ett anbudsområde i upphandlingen Vägsalt och damrnbindning 2014. Den upphandlingen avbröts dock i april 2015 i den del som avsåg vägsalt på grund av brister i utvärderingsmodellen. Den aktuella upphandlingen Väg­ salt 2014-2 annonserades därefter i maj 2015. Enligt upphandlingsprotokoll med tilldelningsbeslut av den 31 augusti 2015 har Eurosalt AB:s (Eurosalt) anbud inte gått vidare till utvärdering eftersom Eurosalt inte har bedömts uppfylla de krav som ställs i förfrågningsunderlaget avseende ekonomisk ställning och finansiell stabilitet samt teknisk och yrkesmässig kapacitet. Aktiebolaget Ranson & Möhring (Ranson & Möhring) har tilldelats ramav­ tal avseende 234 geografiska områden och en annan anbudsgivare har tillde­ lats ramavtal avs�ende 29 geografiska områden. För resterande 27 geogra­ fiska otpråden har ingen anbudsgivare lämnat anbud. YRKANDEN M.M. Eurosalt ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen inte :far avslutas förrän en ny utvärdering av anbu­ den har genomförts, varvid Eurosalts anbud beaktas. Eurosalt yrkar i an1ra hand att bolaget ska tilldelas ramavtal i upphandlingen avseende 'de kom­ muner där Eurosalt �ar lämnat det lägsta priset. Eurosalt yrkar i sista hand . att upphandlingen ska göras om. Eurosalt yrkar även att Ranson & Möhrings anbud ska uteslutas ur upphandlingen. Till stöd för ,sin talan anför _ Eurosah bl.a. följande. Eurosalt har på felaktig grund inte kvalificerats vad 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19398-15 gäller punkt 3.2.2, ekonomisk ställning och finansiell stabilitet, och punkt 3.4, teknisk och yrkesmässig kapacitet, i förfrågningsunderlaget. Vid SKL:s tidigare upphandling Vägsalt och Damm.bindning 2014, där tilldelningsbe­ slut meddelades den 1 april 2015, ansågs Eurosalt uppfylla samma krav som SKL nu har uppgett att Eurosalt inte uppfyller i den aktuella upphandlingen. Eurosalt tilldelades i den tidigare upphandlingen ramavtal med 68 kommu­ ner. Det är inte rimligt att någon månad senare komma till en annan slutsats än att Eurosalt uppfyller samtliga krav eftersom det inte har skett några för­ ändringar. Eurosalt har visat att bolaget har teknisk och yrkesmässig kapa­ citet och Eurosalt har på samma sätt som tidigare lämnat en garanti från sitt moderbolag, vilket gör att Eurosalt uppfyller kravet på ekonomisk stabilitet. Ska-kraven i upphandlingen är för långtgående och oproportionerliga till vad som upphandlas. Enligt de nya EU-direktiven ska den upphandlande enheten underlätta för små, medelstora och nystartade företag. Eurosalt är ett nystartat företag som besitter spetskunskap och mycket lång erfarenhet inom det aktuella området. Ska-kraven i upphandlingen strider mot direkti­ ven och förhindrar nystartade bolag att etablera sig på marknaden och skapa konkurrens. Eurosalt har lidit, eller kan komma att lida, skada av att SKL har brutit motLOU. Ekonomisk ställning ochfinansiell stabilitet Omständigheten att Eurosalt inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav vad gäller Creditsafes skala utgör inte en anledning till att utesluta bolaget som leverantör i upphandlingen. Eurosalt har lämnat en tillfredsställande.förkla­ ring och visat att kravet är uppfyllt på samma sätt som i den tidigare upp­ handlingen. Det föreligger inte några allvarliga farhågor för att Eurosalt inte skulle kunna fullfölja ett eventuellt kontrakt efterso� Eurosalt har lämnat en garanti från sitt moderbolag (ifr Kammarrätten i Stockholms dom i mål 2270-15). SKL har· tr�ts uppmaning från Eurosalt inte förklarat vad och hur I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 19398-15 mycket som ska garanteras. SKL:s beskrivning av upphandlingens omfatt- ning är direkt felaktig ocli synes tagen helt ur luften utan vare sig historisk .eller statistisk grund. SKL lämnar inte någ_on garanti för att en leverantör kommer att få leverera någonting och det finns inte någon kommun som har garanterat att man kommer att använda sig av SKL:s ramavtal. Tidigare år har en ytterst liten mängd beställts under SKL:s ramavtal avseende natrium­ klorid. Volymen kan kanske realistiskt uppskattas till cirka 30 - 100 ton per . år, d.v.s. cirka 25 - 60 000 kr. Sedan rutinerna för avrop skärptes för några år sedan har nyttan med ramavtal i stor utsträckning försvunnit, samtidigt som problem kvarstår. Därför handlar kommunerna direkt och inte under SKL:s tam.avtal. Eurosalt har· SKL:s årsvolym av natriumklorid i lager och har därför lämnat garanti på den mängd som ramavtalet omfattar. Erfarenhetfrån liknande uppdrag _ Eurosalts anställda besitter den tekniska och yrkesmässiga kapacitet som efterfrågas. Eurosalts styrelseordförande har ensam ansvarat för 100 procent av leveranserna till Vägverket i Sverige och till samtliga stora entreprenörer. Han besitter ensam den tekniska och yrkesmässiga kapacitet som krävs för �ela ram.avtalets omfattning. Eurosalt har styrkt att bolaget besitter den tek­ niska och yrkesmässiga kapacitet som behövs och har även lämnat referens­ uppdrag med tidpunkt för uppdragens utförande som uppfyller ska-kravet. Vidare finns det utförlig information på Eurosalts hemsida, till vilken det har hänvisats .i anbudet. Ranson & Möhrings anbud -. .. Saltmarknaden är en oligopol.marknad som styrs av en tysk saltkartell. Det .�- är därför extra viktigt med konkurrens på saltmarknaden. En av de vinnande leverantörerna i upphandlingen, Ranson & Möhring, ingår i detta kartell-· samarbete och bar dominerat den svenska markanden. Enligt 2 kap. 1 § .. 4 I- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19398-15 I STOCKHOLM konkurrenslagen (2008:579) är det förbjudet för företag att ingå avtal eller samarbeta på ett sätt som begränsar konkurrensen. Motsvarande förbud finns i artikel 101 i Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och är tillämpligt om samarbetet kan påverka handeln mellan medlemsländerna i EU. Av denna anledning ska Hanson & Möbring uteslutas ur upphandling­ en, alternativt ska Hanson & Möhrings anbud inte beaktas vid en samman­ ställning. Vid SKL:s upphandlingar tidigare år är Hanson & _Möhring det enda bolag som har lämnat anbud avseende vägsalt. Eurosalt har informerat SKL om saltkartellen och det torde stå helt klart för SKL att det tidigare inte har funnits någoIJ. konkurrens på detta område. Hanson & Möbring missbru­ kar även sin dominerande ställning i Sverige genom underprissättning, med vilken man försöker utestänga konkurrens från Eurosalt på den svenska marknaden. Detta kan leda till högre priser och utgör en allvarlig överträ- delse av konkurrensreglerna. Överträdelse av konkurrensregler har bå�e i svensk praxis och i praxis från EU-domstolen bedömts utgöra ett allvarligt fel i yrkesutövningen som medför skäl till uteslutning. SKL bestrider bifall till Eurosalts yrkanden. Till stöd för bestridandet anför SKL bl.a. följande. I samb�nd med beslutet att avbryta upphandlingen Väg­ salt och dammbindning 2014 fick SKL indikationer på att Eurosalt har bris­ ter som kunde innebära svårigheter att uppfylla kraven på ekonomisk ställ­ ning och finansiell stabilitet i punkt 3.2.2 i.förfrågningsunderlaget, vilket fick till följd att mer omfattande kontroller av kravens efterlevnad genom­ fördes i upphandlingen Vägsalt 2014-2. Kravet avseende teknisk och yr­ kesmässig kapacitet i punkt 3.4.1 i förfrågningsunderlaget är nytt i förhål- .. lande till upphandlingen Vägsalt och dammbindni�g 2014.- Att Eurosalt inte förkastades på dessa grunder i den föregående upphandlingen saknar således relevans för överprövningen av den aktuella upphandlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19398-15 I STOCKHOLM Ekonomisk ställning ochfinansiell stabilitet Vid kontroll av Eurosalt hos Cred�tsafe framgick att bolaget hade en kredit­ rating motsvarande "ingen kreditberäkning". Enligt Creditsafe beror denna bedömning på att bolaget dels är nystartat, dels att Eurosalt vid kontrollen hade flera betalningsanmärkningar och ett skuldsaldo hos Kronofogdemyn­ digheten. Med anledning av detta bereddes Eurosalt möjlighet att inkomma med annan bevisning till styrkande av bolagets ekonomiska ställning och finansiella stabilitet. Eurosalt inkom med en garanti från moderbolaget Hansa Salz GmbH (Hansa Salz) gällande Eurosalts ekonomiska stabilitet. Vid en kontroll av moderbolagets ekonomiska kapacitet framgick dock att även Hansa Salz saknade kreditrating hos Creditsafe och Eurosalt bereddes därför på nytt möjlighet att inkomma med annan bevisning till styrkande av moderbolagets ekonomiska kapacitet, t.ex. i form av moderbolagets senaste årsredovisning, resultattäkning, revisorsintyg eller annan ekonomisk redo­ visning. Eurosalt inkom endast med en kort redogörelse avseende bolagets varulager. Ingen ytterligare bevisning bifogades förtydligandet. SKL har inte mottagit några som helst uppgifter som styrker att bolaget uppfyller kraven i punkt 3.2.2 i förfrågningsunderlaget och har därför saknat möjlig­ het att kontrollera om Eurosalt eller Hansa Salz besitter den ekonomiska kapacitet som efterfrågas avseende uppdragets utförande. Eurosalts anbud har därfqr rätteligen förkastats. Kraven på ekonomisk ställning och finansiell stabilitet har ställts i syfte att säkerställa att anbudsgivaren har den ekonomiska kapacitet som krävs för att genomföra det uppdrag som upphandlingen avser under ramavtalsperioden, d.v.s. under maximalt fyra år. Upphandlingens volym_uppskattas till cirka. 29 200 000 kr under rama:vtalsperioden._ Med hänsyn till upphandlingens omf�ttning och uppskattade volym får ett krav på lägsta nivå om kreditvär­ dig enligt Creditsafes skala anses vara proportionerligt. Det framgår av Kammarrätten i Stockholms dom i mål 2270-15 och av Högsta förvalt- 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19398-15 I STOCKHOLM ningsdomstolens avgörande RÅ 2005 ref. 47 att en upphandlande myndig­ het har rätt att inhämta upplysningar om ett bolag från kreditupplysningsfö­ retag under förutsättning att det anbudsgivande bolaget bereds möjlighet att komma in med en egen utredning och bemöta de upplysningar som inhäm­ tats från kreditupplysningsföretaget. Att ställa krav på bevis i form av utdrag från ett kreditupplysningsföretags register får således anses vara förenligt med LOU och rättspraxis. Erfarenhet från liknande uppdrag 7 Eurosalt har i sitt anbud angett otydliga och bristfälliga uppgifter avseende de referensuppdrag som efterfrågas i punkt 3.4.1. i förfrågningsunderlaget. Eurosalt angav i anbudet endast uppgifter om att bolaget är nystartat och· att företrädaren för bolaget har levererat vägsalt till ett aktiebolag och två kommuner. Eurosalt har vidare angett ofullständiga uppgifter till kontakt­ personerna för uppdragen vilket omöjliggjorde för SKL att verifiera de läm­ nade referensuppdragen. Eurosalt uppgav två kontaktpersoner, varav en hade gått i pension och en hade avlidit. Eurosalt har inte heller angett tidspe­ rioden för uppdragens utförande i enlighet med kravet i förfrågningsun-