Dok.Id 386013 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00--15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-01-15 Mål nr 21919-08 Rotel 554 Sida 1 (29) SÖKANDE H.F. Oral Care Aktiebolag, 556346-4840 Box 2075 103 12 Stockholm Meddelad i Stockholm Ombud: Jur.kand. Alexander Gottsen ochjur.kand. Magnus Moström Wistrand Advokatbyrå Stockholm KB Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 Box 22550 104 22 Stockholm Ombud: Advokat Roger Hagman Advokatfirman Roger Hagman AB Box 3460 103 69 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut från den 31 oktober 2008 upphör därmed att gälla. Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 21919-08 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting, Hälso- och sjukvårdsnämnden, (SLL) genomför en upphandling avseende uppsökande verksamhet till vissa äldre och funk­ tionshindrade som omfattas av det reformerade tandvårdsstödet i Stock­ holms län, SLL 1203. Nämnden har i tilldelningsbeslut daterat den 21 okto­ ber 2008 meddelat att nämnden har för avsikt att ingå avtal med H.F. Oral Care AB avseende sju ansvarsområden. Beträffande övriga ansvarsområden avser nämnden att teckna avtal med andra leverantörer. H.F. Oral Care AB (Oral Care) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra har1d att länsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att LA Romain KB:s och 3D Dentomed AB:s anbud förkas­ tas och Folktandvården i Stockholms län AB:s anbud inte accepteras avse­ ende de åtta anbudsområden där Folktandvården erbjudit orimligt låga pri­ ser. SLL bestrider bifall till ansökan. PARTERNASUTVECKLANAV TALAN Oral Care anför till stöd för sina yrkanden bland annat följande. Tillämplig lagför upphandling Enligt förfrågningsunderlag och tilldelningsbeslut har upphandlingen ge­ nomförts som en förenklad upphandling enligt lag (1992:1528) om offentlig upphandling, ÄLOU, vilken upphävdes den 31 december 2007. Upphand­ lande myndigheter har inte rätt att vid upphandling, oavsett förfarande, an­ vända sig av upphävd upphandlingslagstiftning. Att. tillämpa och hänvisa STOCKHOLMS LÄN Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN till ÄLOU innebär att kravet på transparens och förutsägbarhet i lagen trätts för när, varför upphandlingen ska göras om. Att det förekommer likheter mellan gammal och ny lagstiftning är vanligt förekommande och utgör inte ett godtagbart skäl för att tillämpa den gamla lagstiftningen. Miljökrav Enligt förfrågningsunderlaget punkt 1.17 ska anbudsgivaren bekräfta att denna godkänner avtalsvillkoren i avtalsmallen inklusive bilagor i sin hel­ het. I avtalsbestämmelserna anges bland annat följande. "Leverantör som har avtal med SLL med en sammanlagt ersättning överstigande 15 Mkr per år, skall vara klar för miljöcertifiering vid utgången av år 2009 /.../Kraven avseende miljöcertifiering är kopplad till den målrelaterade ersättningen enligt Uppfö1jningsplan Miljö. Leverantör som har avtal med SLL med en sammanlagd ersättning understigande 15 Mkr per år skall miljödiplomeras under år 2009 /.. ./ Mi�jödiplomering är kopplad till den målrelaterade ersättningen enligt Uppföljningsplan Miljö." Enligt punkt 23.4 i avtalsmallen har SLL rätt att avräkna två promille från föregående års utbetalda ersättning om leverantören ej uppnår de angivna kraven på miljöcertifiering, alternativt miljödiplomering. Oral Care har ett strukturerat miljöarbete men är inte miljöcertifierat och innehar inte miljödiplom, vilket ställs krav på i kravspecifikationen. En upphandlande myndighet kan begära att leverantören intygar att ställda krav på åtgärder för miljöledning uppfylls. Standarder för miljöledning kan vara ett sätt att bevisa detta. Bevismedel kan vara certifikat enligt ISO 14001, EMAS (Eco Management and Audit Scherne) eller likvärdigt. Andra be­ vismedel måste således godtas. Alla leverantörer ska ges en möjlighet att visa att de kan fullgöra villkoren. Enligt villkoren i den aktuella upphand­ lingen ska leverantören senast den 10 januari 2009 vara antingen miljöcerti­ fierad enligt ISO 14001 eller i1meha ett miljödiplom. Några likvärdiga certi­ fieringar eller diplom förefaller inte godtas. SLL har inte möjlighet att ställa sådana krav utan att samtidigt godkänna likvärdiga åtgärder. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 21919-08 Enligt EG-direkiiven och den svenska upphandlingslagstiftningen ska skill­ nad göras mellan prövning av anbudsgivamas lämplighet och utvärdering av anbud (art. 44 dir. 2004/18/EG och 11 kap. 1 § LOU). Detta har även bekräftats av EG-domstolen (mål C-318/87 p. 15-16 och C-532/06 p. 25- 32). Krav som avser bedömning av leverantörers formåga att utföra upp­ draget hör således till kvalificeringsfasen. I den aktuella upphandlingen framgår det inte om certifierings-/diplomeringskravet är ett krav på tjänsten eller om det är ett krav på företaget. Eftersom det är en del av avtalsvillko­ ren och som kan rendera avdrag på ersättningen verkar det vara en fråga om krav på tjänsten, vilket i sådant fall är fel. SLL har inte vid kvalifikation eller utvärdering av anbud noterat vilken betydelse krav på miljöcertifie­ ringen haft. SLL har inte heller klargjort om detta är ett krav för kvalifice­ ring eller ett krav vid utvärderingen samt ställt ett krav som inte har använts vare sig vid kvalificeringen eller vid utvärderingen. Allmänt sett är behovs­ analysen viktig vid all upphandling, men på miljöområdet är den nännast avgörande för att kunna ställa relevanta och befogade krav i förfrågnings­ underlaget Ju noggrannare behoven preciseras, desto mer exakt kan kraven utformas. Det är även viktigt att göra en marknadsanalys så att ställda mil­ jökrav inte oproportionerligt begränsar konkurrensen vid upphandlingen. Den modell SLL använt sig av, med vitessanktionerade kontraktsvillkor, innebär ett kringgående av LOU. De uppställda kraven ska enligt reglerna vid offentlig upphandling hanteras i kvalificeringsfasen. Detta får en sär­ skild betydelse när endast priset är avgörande för val av leverantör. Om SLL:s kringgående accepteras finns inga gränser för vilka vitessanktionera­ de kontraktuella krav som upphandlande myndigheter kan ställa på leveran­ törerna. För att ställa miljökrav vid upphandling av tjänster bör en bedörnning göras om utförandet av tjänsten medför någon direkt miljöpåverkan. Om så inte är Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN fallet kan kravet på miljöledningssystem enligt Konkurrensverket vara oproportionerigt (se Miljökrav i offentlig upphandling, Konkurrensverket, s. 25.) I den aktuella upphandlingen finns inget samband mellan uppdraget och någon direkt miljöpåverkan som inte Oral Care omfattas av pga. för­ fattning eller med någon indirekt miljöpåverkan. Noteras ska även att vo­ lym på utbildning eller uppdrag inte garanteras, vilket kan innebära ett krav på leverantörens verksamhet utan att leverantören erhåller någon ersättning. Det ska även noteras att de krav som ställs är av standardkaraktär, vilket talar för att kraven inte är anpassade för den aktuella upphandlingen. Det finns därmed en stark presumtion för att den upphandlande myndigheten inte har gjort någon behovsanalys. Kravet på miljöcertifiering är således irrelevant och oproportionerligt. Med tanke på analysens komplexitet kan det vara svårt för en upphandlande myndighet att ta fram egna mi\jökrav som uppfyller lagens krav, d.v.s. är vetenskapligt gnmdade och inte begränsar konkurrensen. SLL:s egen "certi­ fiering" miljödiplom uppfyller inte lagens krav och begränsar konkurren­ sen. Om myndigheten begär alltför omfattande dokumentation vid upphandling­ en kan en del leverantörer, inte minst små, avstå från att lämna anbud. Ge­ nom att ställa de aktuella kraven på certifiering, alternativt mi\jödiplom, belastas mindre organisationer på ett sätt som inte är försvarbart med tanke på uppdraget samt då det inte ges några garantier för ett uppdrag även om en liten aktör får ett eller några områden. Även på denna grund är det av SLL uppställda miljökravet oproportionerligt. SIL menar att det inte föreligger någon förväntan på miljöceiiifiering enligt ISO 14001 på Oral Care. Det ska dock noteras att omsättningskravet inte är begränsat till den aktuella upphandlingen då villkoret omfattar samtliga kontrakt som vårdgivaren har med SLL. För det fall Oral Care erhåller LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 21919-08 andra upphandlingskontrakt med SLL under kontraktstiden med resultatet att det totala kontraktsvärdet överstiger 15 mkr kommer kravet på miljöcer­ tifiering att aktiveras. Effekten av detta blir också att Oral Care vid en ny upphandling med SLL måste räkna med certifieringskravet, alternativt minskad ersättning. Oral Care får då i den nya upphandlingen en annan si­ tuation än konkurrenterna, vilka kan klara sig med en miljödiplomering. Villkoret är också för otydligt då leverantören har svårt att veta om och när kravet på miljöcertifiering faktiskt inträder, då det är omöjligt att veta när och om det totala kontraktsvärdet kommer att överstiga 15 mkr. Även om bolaget lägger ner tid och resurser för en miljödiplomering kan denna re­ sursinvestering bli bortkastad om kravet på miljöcertifiering inträder. Det kan i detta sammanhang också noteras att SLL är huvudsaklig upphandlare av de tjänster som Oral Care tillhandahåller. Ett krav som baseras på omsättning strider även mot likabehandlingsprinci­ pen då olika leverantörer kan träffas av olika villkor för utförande av sam­ ma tjänst. Eftersom kostnaden för miljöcertifiering enligt ISO 14001 upp­ skattas kosta 0,5-1 Mkr blir det en stor skillnad för de leverantörer som om­ fattas av kravet i förhållande till de leverantörer som klarar sig med en mil­ jödiplomering. Enligt SLL renderar ej uppfylld miljödiplomering/miljöcertifiering till ett mindre intäktsavdrag. Det är inte ovanligt att priset är direkt styrande så som lägsta pris var urvalskriteriet vid den aktuella upphandlingen. En vård­ givare, vars verksamhet i princip är baserad på uppdrag från landstinget, sätter sina priser i konkurrens med andra för att erhålla upphandlingskon­ trakt med resultatet att vinstmarginalerna blir mycket pressade. Om vinst­ marginalen ligger på 2-3 procent innebär ett avdrag med 2 promille på kon­ traktspriset att vinsten för bolaget minskar med 4-10 procent. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 21919-08 Minskade vinstmarginaler påverkar Oral Care negativt på kort och lång sikt. Vinstmarginaler skapar även möjligheter för investeringar i miljötek­ nik och internt miljöarbete. Genom att minska Oral Cares möjligheter här­ till motverkar bestämmelsen, såsom den är utformad, sitt syfte. För en aktör som inte är skattefinansierad och som verkar på en hårt konkurrensutsatt marknad är ett avdrag med 4-10 procent av vinstmarginalen inte ett mindre intäktsavdrag. Bestämmelsen strider mot proportionalitetsprincipen. Såvitt avser miljödiplomering gör SLL gällande att kostnaden huvudsakli­ gen är begränsad till några timmar grundläggande miljöutbildning för minst 50 procent av personalen. Det framgår emellertid inte hur stor andel av per­ sonalen som omfattas. 50 procent av all personal inklusive extrapersonal kan bli fler personer än vad som är tillsvidareanställda. Det skulle innebära stora kostnader och medföra ett stort produktionsbortfall om alla tillsvida­ reanställda ska gå en utbildning. För ett bolag med 100 anställda ska 50 personer genomgå en halv dags utbildning motsvarande en sarmnanlagd tid om 200 timmar. Alternativintäkten är 1 000 kr per timme. Miljödiplome­ ringen skulle då kosta bolaget 200 000 kr. Bolaget måste även ges möjlig­ het att på annat sätt visa att hela eller del av personalen redan har motsva­ rande kunskap. Vidare får leverantörer med en stor andel anställd personal ytterligare kost­ nader jämfört med leverantörer med en stor andel underleverantörer samt att målet om 50 procent inte kormner att uppnås för leverantörer med många underleverantörer. I en leverantör med många underleverantörer kommer endast en mycket liten andel av personalen som utför uppdrag åt SLL att ha den av SLL uppställda miljöutbildningen. Då effekten av kravet i princip inte får någon verkan hos de leverantörer som anlitar många un­ derleverantörer kan kravet inte anses vara proportionerligt. Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN Enligt villkoren ska leverantören senast den 10 januari 2009 vara antingen miljöcertifierat enligt ISO 14001 eller inneha ett miljödiplom. Detta tids­ krav kommer inte att uppfyllas av någon leverantör. Det kan också vara så att andra leverantörer har avstått från att lämna anbud på grund av att tiden för att uppfylla kravet varit för kort. Om detta krav inte längre uppfylls av någon leverantör måste upphandlingen göras om på grund av likabehand­ lingspsincipen. Miljöcertifierings-/miljödiplomeringskravet innebär en överträdelse av de allmänna principerna om offentlig upphandling och kan inte läkas genom rättelse. Det är vidare osäkert om de krav som ställts upp är lagenliga. Upp­ handlingen måste därför göras om. Folktandvården Stockholms län AB:s anbud Folktandvården Stockholms län AB (Folkiandvården) är en upphandlande myndighet. Två av kriterierna för att fastställa huruvida ett statligt ägt bolag är att betrakta som en upphandlande myndighet eller ej är en bedömning av huruvida det statligt ägda bolaget kan gå i konkurs och om bolaget tillgodo­ ser allmänhetens intresse. Folktandvården tillgodoser sådant intresse och skulle inte tillåtas gå i konkurs. Folktandvården finansieras med allmänna medel, t.ex. genom betydande akiieägartillskott från landstinget, och till skillnad från privata aktörer har Folktandvården också erhållit offentliga medel för att handikappanpassa sina mottagningar. Folktandvården konkur­ rerar därmed med privata akiörer under andra förutsättningar än de som styr de privata aktörernas verksamhet. Folktandvården har i sitt anbud för åtta områden angett pris per munhälso-· bedömning till 99 kr och pris per person för utbildning till 1 kr. För dessa områden har Folkiandvården tilldelats kontrakt. Som en jämförelse kan Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN nämnas att Folktandvården för ett annat område lämnat pris om 500 kr re­ spektive 100 kr. Efter en begäran om förtydligande daterad den 19 septem­ ber 2008 bekräftade Folktandvården att de lämnade priserna för de åtta om­ rådena var 99 kr respektive 1 kr. SIL begärde ingen motivering till varför det egenägda företaget kunde lämna extremt låga anbudspriser i de aktuella områdena. Om Folktandvården tillåts att lämna konkurrenssnedvridande priser träds de allmänna principerna för offentli� upphandling för när. Detta då det kan befaras att de av Folktandvården lämnade priserna utgör ett otillåtet stats­ stöd. För att en statlig stödåtgärd ska anses falla under Artikel 87 (1) EG krävs att fyra kumulativa kriterier är uppfyllda, Dessa ska bedömas på ett objektivt sätt och inte utifrån stödets påstådda syfte. För det första ska stö­ det ges av staten eller komma från statliga medel, det ska snedvrida eller hota att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller produk­ tion samt påverka handeln mellan medlemsstaterna. Ett statligt stöd sned­ vrider konkurrensen då det gynnar ett visst företag. EG-domstolen har klas­ sificerat både positiva och negativa åtgärder som stöd. Det räcker med att stödet underlättar företagets nonnala budget för att kriteriet ska vara upp­ fyllt. EG-domstolen har bland annat ansett att kriteriet varit uppfyllt då för­ säljning av varor eller tjänster skett till förmånligare pris. SLL är en del av staten. Folktandvården är ett landstingskontrollerat företag som finansieras av allmänna (statliga) medel. Genom att Folktandvården tillåts, och därmed kan, lägga anbud vars priser är väsentligen mycket lägre än andra anbudsgivares, snedvrids konkurrensen. Privatägda företag, såväl svenska som utländska, kan inte lämna motsvarande priser. Därmed gynnas Folktandvården på ett sätt som påverkar samhandeln mellan staterna. Genom att acceptera Folktandvårdens anbud och inte närmare efterfråga en motivering till varför Folktandvården kan erbjuda de ifrågavarande priserna Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN har SLL tilldelat Folktandvården åtta områden i strid med de allmänna principerna för offentlig upphandling. Upphandling ska ske utan att sned­ vrida konkurrensen. Genom att acceptera Folktandvårdens anbud avseende åtta områden har konkurrensen snedvridits. 3D DentomedAB:s anbud Förfrågningsunderlaget stadgar, i punkt 1.8, att anbudsgivare ska ha en sta­ bil ekonomisk ställning och att SLL, vid den ekonomiska kvalificeringen kommer att göra en helhetsbedömning av den ekonomiska risken genom att göra en ekonomisk/finansiell kontroll hos kreditupplysningsföretag. Anbudsgivaren 3D Dentomed AB (Dentomed) har restförda skatter uppgå­ ende till 210 897 kr och en etta i kreditbetyg, dvs. kredit avrådes. Dentomed uppfyller inte det ovan redovisade skall-kravet och ska därför uteslutas från utvärderingen av anbuden. Dentomed har numera reglerat sina skatteskulder. La Romain KB:s anbud La Romain KB (Romain) har inte uppfyllt samtliga skall-krav men har ändå utvärderats och tilldelats kontrakt avseende 27 områden. I förfrågningsun­ derlaget framgår avseende anbudsgivamas tekniska förmåga och kapacitet att anbudsgivaren ska ha erforderlig bemanning och dimensionering av per­ sonal för att klara uppdraget. Som bevis ska anbudsgivaren "redovisa planerad organisation för uppdraget innefattande total bemanning samt sammansättning av personal där antalet personer för respektive yrkeskategori beskrivs med avseende på efterfrågad kompetens enligtKravspecifikationen". Romain har i sitt anbud, omfattande 30 anbudsområden, angett att uppdra­ get i första hand ska utföras av namngiven legitimerad tandhygienist och att Sida 11 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN ytterligare medarbetare, vid händelse av stor tilldelning av områden, kan anställas. SLL har härefter ombett Romain att komplettera och förtydliga detta vid två tillfällen. I ett förtydligande daterat den 29 september 2008 har Romain angett att bolaget med nuvarande kapacitet endast omfattar 6 områden. I förtydligan­ de av den 5 oktober 2008 har Romain angett att företaget i nuvarande form klarar 15 områden och att en tilldelning av fler områden kommer att lösas med rekrytering. Romain har alltså, efter anbudstidens utgång, tillåtits ändra uppgifterna om den egna kapaciteten, trots att förutsättningarna för upp­ handlingen inte förändrats. SIL har inte heller varit restriktiva med att be­ gära förtydliganden och kompletteringar (se prop. 2006/07:128 s. 377). SLL:s agerande har medfört att Romains anbud utvärderats varvid andra anbudsgivare har missgynnats. SLL gör, som får förstås, gällande att Romain reda11 i förtydligandet den 29 september 2008 redovisade planerad organisation och bemanning. I det sammanhanget ska noteras att SLL ändå begärde ett nytt förtydligande från Romain den 3 oktober 2008. Om Romain enligt SLL uppfyllde kravet redan i förtydligandet av den 29 oktober 2008 ställer sig Oral Care frågande till vad förtydligandet den 3 oktober 2008 hade för syfte. Romain har vidare, vare sig i anbudet eller i de förtydliganden som lämnats, redovisat den planerade organisationen och den totala bemanningen för uppdraget. I och med att Romain har lagt anbud på 30 områden har det åle­ gat Romain att ange detta för de områden för vilka anbud lämnats in. Det kan inte vara tillräckligt att anbudsgivaren endast informerar om att beman­ ningen kommer att lösas genom rekrytering. Romain har inte uppfyllt skall­ kravet och ska därför uteslutas från upphandlingen. Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN Uppgiften om nuvarande kapacitet har direkt betydelse för frågan om total bemanning och planerad organisation. Enligt det ursprungliga anbudet hade Romain en kapacitet att ta hand om 6 anbudsområden. Med ytterligare en anställd borde således Romain ha en kapacitet om ca 12 anbudsområden. I ett sådant perspektiv har Romain inte redovisat en planerad organisation eller total bemanning för samtliga de 30 st anbudsområden som Romain lämnat anbud på. Inte heller har Romain, med en nuvarande kapacitet om 6 områden förmågan att, med endast en ytterligare anställd, klara av 30 an­ budsområden. Genom det förtydligande där Romain i sin nuvarande form (med en anställd) plötsligt anser sig ha kapacitet om 15 anbudsområden, innebär ytterligare en anställd att Romain, ur den upphandlande myndighe­ tens perspektiv, genom förtydligandet får kapacitet att klara av samtliga 30 anbudsområden. Romain har inte heller beskrivit hur organisationen skulle säkerställa konti­ nuitet vid sjukdom. Detta är särskilt anmärkningsvärt då enmansföretaget Romain lagt anbud på 30 områden (mer än 6 000 patienter), trots att man inte har kapacitet därtill och trots att förfrågningsunderlaget i punkt 5.2 krä­ ver att "Vid mer brådskande fall med smärta skall leverantören tillse att den berättigade erhåller insatser för nödvändig tandvård inom fyra (4) dagar från undersökningstillfället". Vid sjukdom i Romain kan inte, i alla fall inte enligt den beskrivning Ro­ mani gett, utläsas hur Romain säkerställer kontinuiteten i verksamheten och dänned inte hur Romain tillser att den berättigade erhåller nödvändig tand­ vård inom viss tid. Vidare föreskriver avsnitt 8 i förfrågningsunderlaget att "utförandet av uppsö­ kande verksamhet i alla delar ska hålla god kvalitet samt beakta individens självbestäm­ mande, integritet och värdighet. Munhälsobedömningarna skall bygga på vedertagna odon­ tologiska principer samt vara i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet." An­ budsgivama har att bekräfta att dessa krav uppfylls samt beskriva hur de uppfylls. I och med att det är ett krav att anbudsgivama inte bara ska be­ kräfta att han eller hon uppfyller skall-kravet, utan också beskriva hur detta Sida 13 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN görs, får anses följa att beskrivningen måste vara av visst innehåll och, i förekommande fall, därmed av viss omfattning och med viss precisering. I annat fall fyller inte kravet på beskrivning någon reell funktion. Uppsökande verksamhet innefattar en mängd olika moment som måste kva­ litetssäkras. Bland dessa märks administrativa rutiner, ledningssystem, hy­ gien- och smittskyddsrutiner samt även rutiner för IT-frågor och etiska frå­ gor. Romains beskrivning av kvalitetsarbete saknar redogörelse för hur Romain upprätthåller kvaliteten i dessa delar. Det saknar också beskriv­ ningar av hur utförandet av uppdraget kommer att beakta individens själv­ bestämmande, integritet och värdighet. Beträffande de läkare som Romain ska samarbeta med kan framhållas att SLL inte har genomfört någon kvalitetskontroll av dessa. Enligt Oral Cares egna undersökningar är ingen av de angivna samarbetstandläkarna med i Privattandläkarna och det är därmed inte möjligt att kontrollera huruvida de har erforderliga patientförsäkringar, något som är allvarligt ur patientsyn­ punkt. Det ska också noteras att Romain den 7 januari 2009 ännu inte är registre­ rad som arbetsgivare, en process som Romain redan i anbudet angav hade påbörjats. Romain hade den 31 december 2007 en kassa om 102 189,84 kr och ett eget kapital om 99 027,81 kr, d.v.s. mycket begränsade medel för att bedriva en verksamhet av den omfattningen varom nu är ifråga. Frågan är inte om Romain kan klara av uppdraget som följer av upphandlingen, utan om Ro­ main uppfyllt de skall-krav som SLL uppställt. Om skall-kraven inte är uppfyllda ska Romain uteslutas från vidare deltagande i upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN S a m m a nfa t t n i n g DOM Sida 14 21919-08 Genom att använda sig av äldre lagstiftning, utvärdera anbud som inte upp­ fyller ställda skall-krav och genom att uppställa oproportionerliga och kon­ kurrenssnedvridande miljökrav har SLL överträtt de grundläggande princi­ perna för offentlig upphandling. Genom att tillåta Folktandvården att erbju­ da statligt subventionerade priser på åtta anbudsområden har SLL accepte­ rat en otillåten snedvridning av konkurrensen. SLL:s överträdelse av lag­ stiftningen medför att Oral Care lider och kan lida skada. SLL anför till stöd för sin inställning bland annat följande. Tillämplig lagför upphandlingen I och med hälso- och sjukvårdsnämndens beslut den 26 juni 2007 och för­ valtningens uppdrag påbörjades SLL Upphandling efter sommaren 2007 det omfattande arbetet med framtagande av förfrågningsunderlaget. Oral Care hänför sig till nämndens godkännande av förfrågningsunderlaget den 29 april 2008. Det bör i sammanhanget nämnas att annonsering skedde den 30 april 2008. Det ligger i sakens natur att ett förfrågningsunderlag av nu aktu­ ell omfattning tar längre tid än en dag att bereda, i det här fallet åtta måna­ der. Det är därför rimligt att den lag ska tillämpas som gällde när landsting­ et beslutat vilket upphandlingsförfarande som ska tillämpas, dvs. under 2007. Upphandlingslagen i dess lydelse före den 1 januari 2008 ska således tillämpas. Om länsrätten skulle finna att lagen i dess nuvarande lydelse ska tillämpas görs gällande att den omständigheten saknar betydelse för den nu aktuella upphandlingen och de frågor som Oral Care har väckt. Bestämmelserna i 6 kap. ÄLOU respektive i 15 kap. LOU är i allt väsentligt lika och bygger på samma gemenskapsrättsliga principer. Oral Care kan därmed inte anses ha LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 15 21919-08 lidit eller komma att lida skada till följd av att upphandlingslagen i dess äldre lydelse har tillämpats. Milj ökrav Oral Care har inte någon gång under upphandlingen pekat på de förhållan­ den som Oral Care nu för fram i målet. Oral Care har också utan erinran undertecknat avtalet för de sju områden som Oral Care antagits för, varför landstinget ställer sig frågande till hur Oral Care plötsligt kan anse sig lida skada av kontraktsvillkoret avseende miljö. En upphandlande myndighet kan i olika sammanhang uppställa miljökrav. Det kan vara genom tekniska specifikationer, genom kvalificeringskrav på leverantörens tekniska förmåga och kapacitet, genom utvärderingskriterium samt genom särskilda kontraktslaav. Under punkten 1.8 i anbudsförfrågan har landstinget redovisat vilka krav som ställs på anbudsgivaren (kvalifice­ ringskrav). Under den särskilda rubriken Övriga krav, med underrubriken Miljö, har landstinget ställt följande krav. "Inom SLL gäller ett miUöpolitiskt p r o g r a m , M i l j ö s t e g 5 , fö r å r e n 2 0 0 7 - 2 0 1 1 , s e w w w . s l l . s e V e r k s a m h e t / M i lj ö . D e t är v i k t i g t att antagen leverantör beaktar programmet och samarbetar med SLL i dessa frågor." Av SLL:s miljöpolitiska program, Miljö steg 5, för åren 2007-2011 framgår att landstinget har tagit fram ett eget miljöprogram. I programmet anges som vision för styrmedlet upphandling att landstinget upphandlar, avropar och beställer alla varor och tjänster så att hälsan främjas och miljöpåverkan minskas. Programmet har tagits fram för landstingets egen verksamhet och av naturliga skäl är genomförandet av programmet beroende av att de aktö­ rer som landstinget anlitar vid genomförandet av uppdrag för landstinget agerar lojalt mot programmet. Av ordalydelsen till det citerade kravet, i förening med innehållet i miljö­ programmet, framgår att programmet inte utgör vare sig ett kvalificerings- Sida 16 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN krav eller utvärderingskriterium, utan ett kontraktuellt krav kopplat till landstingets egna miljöpolitiska program, allt i syfte att landstinget och dess leverantörer tillsammans ska verka för att landstingets visioner och mål avseende miljö uppfylls. I såväl den ÄLOU (6 kap. 10 a §) som i LOU (15 kap. 14 §) ges också möj­ lighet för en upphandlande myndighet att uppställa särskilda villkor för hur kontrakiet ska genomföras. Uttalanden avseende detta finns i prop. 2006/07:128 s. 198 Gmfr med prop. 2001/02:142 s. 19-20). I avtalsmallen konkretiseras miljökravet under punkten 12. Av den första punkten framgår att landstinget har antagit det ovan redovisade miljöpro­ grammet samt vilket syftet med programmet är. De krav som uppställs i punkien 12.1 i avtalsmallen är kopplade till verksamheten och därmed till föremålet för kontrakiet. Av punkten 12.2 framgår att leverantören under avtalstiden ska samverka med landstinget i miljöfrågor och vid uppföljning redovisa hur leverantören arbetar med att uppfölja målen. I samband med uppföljningen ska leveran­ tören besvara frågor och redovisa underlag enligt bilaga 3 till avtalsmallen. Enligt punkietna 12.3 och 12.4 förväntas företag som har avtal med SLL med en sammanlagd ersättning överstigande 15 rnkr per år från landstinget vara miljöcertifierade senast vid 2009 års utgång. Företag som har avtal med SLL med en sammanlagd ersättning understigande 15 rnkr från lands­ tinget behöver inte vara certifierade utan förväntas bli miljödiplomerade under 2009. Certifiering respektive miljödiplomering borgar för att tjänsten utförs med sådana rutiner att landstingets miljömål enligt avtalet vid tjäns­ tens utförande kan förväntas bli uppfyllda. Oral Care tillhör den grupp av företag som, om och när upphandlingen avslutas, kommer att ha avtal med landstinget med en sammanlagd ersättning understigande 15 mkr och som LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 17 21919-08 därför förväntas bli miljödiplomerade under 2009. Någon förväntan på cer­ tifiering föreligger inte på Oral Care. I bilaga 3 till avtalsmallen hänvisas till en handledning och en checklista för miljödiplomering. På sidan tre i checklistan kan utläsas att det, för att erhål­ la.ett miljödiplom, krävs att samtliga obligatoriska krav uppfylls samt minst 60 % av samtliga poängkrav. De obligatoriska kraven är indelade i lagstad­ gade krav samt vissa utvalda delar av miljöledningssystem. Vad gäller lag­ kraven bör särskilt noteras att den som önskar bli diplomerad inte berörs för det fall kravet inte är relevant för den aktuella verksamheten. Vad därefter gäller de utvalda delarna av miljöledningssystemet är dessa grundläggande och relevanta krav för landstingets verksamhet i enlighet med vad som framgår av punkten A4 i häftet handledning för miljödiplomering av mindre vårdgivare. Poängkraven redovisas på sidan 7 och framåt i checklistan. Även där bör noteras att de positioner som inte är tillämpliga för den aktu­ ella verksamheten beaktas på så sätt att poäng ges även om kravet inte är relevant för verksamheten. På så vis missgynnas ingen anbudsgivare av att ett krav är irrelevant för dennes verksamhet. Sammantaget är kraven rele­ vanta och kopplade till landstingets verksamhet. Förväntningarna är emellertid inte ovillkorliga utan den leverantör som väl­ jer att inte infria förväntningarna får utge en mindre del, två promille, av sin intäkt från avtalen med landstinget. Det är fråga om två promille på utgiven ersättning och inte på bedömd ersättning. En leverantör kan således välja att inte uppfylla landstingets förväntningar men har då att fim1a sig i att utge en ersättning. Kraven är fullt kalkylerbara. I Oral Cares fall skulle intäktsav­ draget bli som högst 1 660 kr per år. Av hela de upphandlade �jänstemas beräknade årliga värde, omkring 6 Mkr utgör två promille 12 000 kr per år. Leverantören kan själv bedöma värdet/kostnaden av certifiering respektive mi\jödiplomering och intäktsavdraget om certifiering respektive miljödi-­ plomering inte sker. Sida 18 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN Kraven i punkterna 12.2-12.4 i avtalsmallen utgör inte några kvalificerings­ krav eller utvärderingskriterium, utan särskilda kontraktskrav. På anförda skäl gör SLL gällande att Oral Care missuppfattat landstingets kontraktuella "mjuka" övergångskrav för miljö. Landstinget har överhuvud­ taget inte uppställt några kvalificeringskrav eller utvärderingskriterium med avseende på miljö eller på bevis i anbudsskedet eftersom några sådana inte erfordrats för de ställda kontraktskraven. Vad gäller miljödiplomet, vilket är det Oral Care kan komma ifråga för, utgör detta inte ett bevis i formell me­ ning utan en uppföljning och bekräftelse på att den kontrakterade leverantö­ ren lever upp till de krav som landstinget ställt enligt den framtagna check­ listan. Understrykas bör också att kontrakterad leverantör kan välja att avstå från certifiering respektive diplomering mot ett mindre intäktsavdrag. Oral Care har pekat på att bolaget kan få ytterligare kontrakt med landsting­ et och att utgiven ersättning då kan komma att överstiga brytpunkten. Det förhållandet kan Oral Care i de flesta fall bedöma och förutse när anbud för det nya kontraktet lämnas, och även i ett sådant fall kan Oral Care utgå från att bolaget kan välja lösningen med två promilles avdrag från utgiven er­ sättning. Att det uppställts krav på miljöledningssystem bestrids. Av bilaga till Oral Cares yttrande framgår också att det inom bolaget pågår arbete med certifi­ ering enligt ISO 14000. Oral Care kan därmed inte anses lida någon skada, eftersom möjligheten till certifiering enligt ISO 14000 ges i avtalet och inte ställs som ett kvalificeringskrav. Med hänsyn till förfrågningsunderlagets utformning med alternativa möjligheter och då kravet inte utgör något kva­ lificeringskrav kan någon skada inte anses föreligga, i vart fall inte för Oral Care. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 19 21919-08 De kontraktuella kraven är förenliga med upphandlingslagens, oavsett om det är lagen före eller efter årsskiftet som ska tillämpas, krav på likabehand­ ling, proportionalitet och förutsebarhet. Folktandvårdens anbud Det vitsordas att Folktandvårdens priser på vissa områden var mycket låga såvitt avser utbildning. I och med de låga priserna begärde landstinget att Folktandvården skulle bekräfta att priserna för utbildning var korrekta, vil­ ket Folktandvården gjorde. Någon felräkning eller felskrivning var således inte för handen. Påståendet att Folktandvården erhåller statsstöd bestrids. Om otillåtna stats-· bidrag skulle föreligga skulle den frågan också hanteras i annan ordning. Det bestrids även att Folktandvården finansieras genom betydande aktie­ ägartillskott. Folktandvården bedriver en konkurrensutsatt verksamhet. Det råder idag inom tandvården ett fritt val av vårdgivare för både vuxna och barn, fri prissättning samt fri etableringsrätt. Detta betyder att även den tandvård som betalas med medel från landstinget är konkurrensutsatt. Folk­ tandvårdens verksamhet finansieras således inte på något annat sätt än kon­ kurrenternas. Några bidrag från ägaren Landstingshuset i Stockholm AB uppbär Folktandvården inte. Sammanfattningsvis föreligger inget statsstöd. Varken av ÄLOU eller av LOU framgår något krav på att ett anbud med onormalt lågt pris ska förkastas. Den upphandlande myndigheten/år för­ kasta ett sådant anbud. Ej heller utgör "otillåtet" statligt stöd ett ovillkorligt skäl för att förkasta ett anbud (jfr 12 kap. 4 § LOU). LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Dentomeds anbud DOM Sida 20 21919-08 De uppgifter Oral Care lämnat avseende Dentorneds ekonomi avser no­ vember månad 2008, det vill säga mer än en månad efter tilldelningsbeslu­ tet. Till sitt anbud fogade Dentomed uppgifter från Skatteverket av vilka framgick att Dentomed inte häftade i några skatteskulder. Under anbuds­ prövningen gjorde, enligt punkten 1.8 i anbudsförfrågan, landstinget en ekonomisk/finansiell kontroll av Dentomed. Av upplysningen, inhämtad den 15 augusti 2008, framgår att Dentomed bedömdes ha god kreditvärdig­ het och att inga skulder fanns. Eftersom det av ingivet bevis och inhämtad upplysning under utvärderingen av anbudet framgick att Dentomed upp­ fyllde ställda krav har landstinget inte haft någon rätt att förkasta anbudet. Tilldelningsbeslutet beträffande Dentomed har således varit korrekt Huru­ vida de nya uppgifterna kan komma att föranleda någon åtgärd från lands­ tingets sida ligger utanför detta mål. Romains anbud Som bevis för att anbudsgivaren har erforderlig bemanning och dimensio­ nering av personalen har landstinget krävt att anbudsgivaren ska redovisa planerad organisation för uppdraget, im1efattande total bemanning samt sammansättning av personal där antal personal för respektive yrkeskategori beskrivs med avseende på efterfrågad kompetens enligt kravspecifikatio­ nen. Romain har i sitt anbud med ja bekräftat att kravet uppfylls och bland annat tillagt att uppdraget i första hand ska utföras av narmigiven legitimerad tandhygienist. I händelse av stor tilldelning kan ytterligare medarbetare anställas i erforderlig omfattning. Romain har även angett att vid en rekry­ tering kommer stor viki att läggas på att rekryterad personal har rätt kompe­ tens, legitimerad tandhygienist, och även besitta förståelse för de specifika Sida 21 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN laav som gäller för den uppsökande verksamheten. Den eventuella relayte­ rade personalen kommer även att återkommande genomgå för professionen adekvat utbildning. Till anbudet fogade Romain bevis om legitimation samt ett betydande antal intyg för företagets legitimerade tandhygienist. Dessutom bifogades ett be­ vis om legitimation samt ett betydande antal intyg för ytterligare en person Denna person förklarade i en egenhändigt undertecknad handling bland annat att hon såg fram emot att vara ute på vårdhemmen och hjälpa till med munhälsan hos de gamla. Som svar på fråga framförde Romain den 29 sep­ tember 2008 att personen i den planerade organisationen kommer att funge­ ra som anställd i Romain. Av Romains förtydligande den 5 oktober 2008 framgår att kapaciteten för dåvarande organisation var 15 områden men att kapaciteten kunde ökas med tillkommande medarbetare. Svaret var naturligt, med hänsyn till att det inte kan laävas att en anbudsgivare måste anställa ytterligare medarbetare förrän resultatet av upphandlingen står klart. Av anbudet framgår emellertid att, för det fall Romain skulle erhålla samtliga 30 områden som bolaget lämnat anbud på, skulle bolaget komma att knyta till sig den legitimerade tandhygienist som anges ovan som anställd, vilket belaäftats av henne. Landstinget har bedömt att två tandhygienister är tillräckligt för att kunna genomföra uppdragen i de 30 områden som Romain lämnat anbud på. De förtydliganden som Romain lämnat utgör förtydliganden av i anbudet redan lämnade uppgifter. Den omständigheten att förtydligandet den 29 september inte i alla delar överensstämmer med förtydligandet av den 5 oktober saknar betydelse så länge som - i detta fall fö1iydligandet den 5 oktober inte är i strid med grundanbudets uppgift om 30 anbudsområden LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM och planerad organisation m.m. Dessutom talar Romain i förtydligandet den 5 oktober om nuvarande kapacitet och inte om den planerade. Såvitt avser kontinuiteten vid sjukdom har denna beskrivits av Romain. Rornain har också i anbudsformuläret bekräftat att kravet i punkten 5.2 i kravspecifikationen uppfyllts samt hänvisat till de tandläkare Romain sam­ arbetar med. Dessa tandläkare har bekräftat samverkan samt åtagandet. Punk.ten 8 i kravspecifikationen utgör inte något kvalificeringskrav utan ett så kallat kontraktuellt krav, det vill säga hur uppdraget ska uppfyllas. Ro­ main har bekräftat att kraven kommer att uppfyllas. Sammanfattningsvis framgår inte annat än att Romain uppfyllt de i anbuds­ förfrågan uppställda kraven på erforderlig bemanning och dimensionering av personal för att klara uppdraget enligt kraven i kravspecifikationen samt att erforderliga bevis ingivits. Länsrätten har den 31 oktober 2008 förordnat att upphandlingen inte får avslutas till dess länsrätten förordnar annat. DOMSKÄL Tillämplig lagför upphandlingen Oral Care har som grund för att upphandlingen ska göras om anfört att SLL för upphandlingen felaktigt tillämpat den numera upphävda ÄLOU istället för LOU, vilken trädde i kraft den 1 januari 2008. Enligt övergångsbestämmelserna till LOU ska bestämmelserna i ÄLOU tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före den 1 j anuari 2008. Av­ görande för vilka bestämmelser som ska tillämpas är således vid vilken tid­ punkt upphandlingen kan anses påbörjad. I förarbetena till LOU (prop. 2006/07: 128 s. 568) anges att en upphandling får anses påbörjad när den Sida 22 21919-08 Sida 23 LÄNSRÄTTEN I DOM 2 1 9 1 9-08 STOCKHOLMS LÄN upphandlande enheten beslutat om vilket upphandlingsförfarande som ska tillämpas eller senast när myndigheten genom annons eller på annat sätt beslutat att begära in anbud. Av handlingarna framgår att SLL:s hälso- och sjukvårdsnämnd genom beslut den 26 juni 2007 gav förvaltningen i uppdrag att ta fram underlag för upphandlingar inom ett antal områden, bland annat inom ramen för uppsökande verksamhet inom det reformerade tandvårdsstödet för vissa äldre och funktionshindrade. I beslutet ges inte några riktlinjer till för­ valtningen avseende vilket upphandlingsförfarande som ska tillämpas. Vilket förfarande som ska tillämpas bestämdes i stället, såvitt framgår av underlaget, först i samband med fastställande av förfrågningsunderlaget genom beslut av nämnden den 29 april 2008. Annonsering skedde efter­ följ ande dag. M.ed hänsyn härtill finner länsrätten att upphandlingen ska anses påbörjad i och med nämndens beslut den 29 april 2008. Då upp­ handlingen påbörjats efter den 3 1 december 2007 finner länsrätten att ÄLOU felaktigt tillämpats för upphandlingen. Fråga uppkommer då om den felaktiga tillämpningen av ÄLOU med­ för att det finns skäl att förordna om att upphandlingen ska göras om. Grunden för åtgärder enligt LOU är enligt 1 6 kap. 2 § LOU att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i samma lag. I 1 kap. 9 § LOU föreslaivs att upphandlande myndigheter ska behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Bestäm­ melser med motsvarande innehåll finns i ÄLOU. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 24 2 1 9 1 9-08 Oral Care har angett att den felaktiga tillämpningen av ÄLOU medför att upphandlingen genomförts på ett icke förutsebart sätt. Oral Care har emel­ lertid inte närmare angett vilka verkningar den felaktiga tillämpningen av ÄLOU har haft. Enligt länsrätten har inte framkommit att SLL genom den felaktiga tillämpningen av ÄLOU för upphandlingen har trätt någon grund­ läggande princip för offentlig upphandling för när. Inte heller har SLL bru­ tit mot någon annan bestämmelse i LOU. Då det därmed inte är visat att Oral Care, på grund av den felaktiga tillämpningen av ÄLOU, lidit eller kan komma att lida skada finner länsrätten att det saknas skäl att på denna grund ingripa mot upphandlingen. Miljökrav Oral Care har vidare som grund för att upphandlingen ska göras om anfört att SLL genom att kräva miljöcertifiering, alternativt miljödiplomering, överträtt de allmänna principer vilka gäller för offentlig upphandling. Enligt förfrågningsunderlaget punkt 1.17 ska anbudsgivaren bekräfta att denna godkänner avtalsvillkoren i avtalsmallen inklusive bilagor i sin hel­ het. I punkt 12.3 och 12.4 i avtalet anges bland annat följande. Leverantör som har avtal med SLL med en sammanlagt ersättning överstigande 1 5 Mkr per år, skall vara klar för miljöcertifiering vid utgången av år 2009. Kraven avseende miljöcertifiering är kopplade till den målrelaterade ersättningen enligt Uppföljningsplan Miljö. Leverantör som har avtal med SLL med en sammanlagd ersättning understigande 1 5 Mkr per år skall miljödiplomeras under år 2009. Miljödiplomering är kopplad till den målrelaterade ersätt­ ningen enligt Uppföljningsplan Miljö. I bilaga 3 till avtalet anges bland annat att två promille av avtalets ersättning avser målrelaterad ersättning för miljöcertifiering, alternativt för mindre företag miljödiplomering. Enligt punkt 23.4 i avtalet kommer SLL att avräkna två promille från föregående Sida 25 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN års utbetalda ersättning om leverantören inte uppnår de i punkt 1 2.3, 1 2.4 och bilaga 3 uppställda kraven avseende miljö. Enligt 1 5 kap. 14 § LOU får upphandlande myndighet ställa särskilda socia­ la, miljömässiga och andra villkor för hur kontrakt skall fullgöras. Dessa ska anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i förfråg­ ningsunderlaget. Villkoret att miljöcertifiering alternativt miljödiplomering ska ske får enligt länsrättens mening anses utgöra ett sådant särskilt villkor för fullgörande av kontraktet som anges i 1 5 kap. 1 4 § LOU. Visserligen kan det ifrågasättas om villkoret, sett för sig, i alla avseenden överensstämmer med LOU. Vill­ koret är emellertid inte absolut. En leverantör kan välja att avstå från miljö­ certifiering/miljödiplomering och istället acceptera ett avdrag om två pro­ mille på utgiven ersättning. Med hänsyn till att denna valmöjlighet finns och då konsekvensen av utebliven certifiering/diplomering medför ett, en­ ligt länsrättens uppfattning, marginellt avdrag på utgiven ersättning finner länsrätten vid en sammantagen bedömning att modellen som helhet inte uppvisar sådana brister att det finns skäl för att ingripa enligt LOU. Folktandvårdens anbud Oral Care har anfört att Folktandvården genom att lägga ett onormalt lågt anbud har snedvridit konkurrensen och att SLL, genom att acceptera Folk­ tandvårdens bud, handlat i strid med de allmänna principerna för offentlig upphandling. Enligt Oral Care kan det befaras att de av Folktandvården lämnade låga priserna utgör ett otillåtet statsstöd. SLL har bestritt att Folktandvården erhåller statsstöd, att Folktandvården får bidrag från ägaren Landstingshuset i Stockholm AB och att Folktandvården skulle finansieras genom betydande aktieägartillskott. Sida 26 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN Av utredningen framgår att Folktandvården i sitt anbud för åtta områden angett pris per rrmnhälsobedörnning om 99 kr och pris per person för ut­ bildning om 1 kr. En upphandlande myndighet får enligt 15 kap. 17 § LOU förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Bestämmelsen kan inte tolkas som att en upphandlande myndighet har en skyldighet att förkasta ett onormalt lågt anbud, utan endast att en sådan möjlighet föreligger (j fr Kammarrättens i Stockholm dom den 5 april 2007 i mål m 235-07) SLL har med anledning av Folktandvårdens låga anbud kontaktat Folktand­ vården som bekräftat anbudets beloppsmässiga storlek. Någon anledning för SLL att ifrågasätta anbudets seriositet har inte framkommit. Länsrätten finner att vad Oral Care anfört och åberopat inte visar att SLL genom att acceptera Folktandvårdens anbud har brutit mot LOU. Dentomeds anbud Oral Care har hävdat att Dentomed skulle ha uteslutits från utvärderingen av anbuden då Dentomed har restförda skatter och en etta i kreditbetyg, vilket enligt Oral Care medför att skall-kravet beträffande stabil ekonomi i punkt 1.8 i förfrågningsunderlaget inte är uppfyllt. Av handlingarna framgår att Dentomed till sitt anbudssvar bifogade uppgif­ ter från Skatteverket av vilka framgick att bolaget vid den tidpunkten inte hade några skatteskulder. Vidare framgår att SLL gjort en ekonomisk/finar1- siell kontroll av Dentomed vid vilken framkom att bolaget, när upplysning inhämtades den 15 augusti 2008, bedömdes ha god kreditvärdighet och att några skulder inte fanns. SLL har således vid tidpunkten för tilldelningsbe­ slutet inte haft anledning att förkasta Dentomeds anbud. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Romains anbud DOM Sida 27 21919-08 Oral Care har hävdat att Romain tillåtits komplettera och ändra sitt anbud i fråga om den egna kapaciteten på sådant sätt att bolaget särbehandlats i förhållande till övriga anbudsgivare. Oral Care har vidare hävdat att Roma­ ins anbud utvärderats trots att bolaget inte uppfyllt samtliga skall-krav. En­ ligt Oral Care har Romain inte redovisat planerad organisation för uppdra­ get innefattande total bemanning samt sammansättning av personal där an­ talet personer för respektive yrkeskategori beskrivs med avseende på efter­ frågad kompetens enligt kravspecifikationen. Oral Care menar vidare att Romain inte lämnat uppgift om hur bolaget vid sjukdom ska klara de upp­ drag bolaget anger sig kunna klara, att Romain inte redogjort för hur kvali­ teten ska upprätthållas samt att Romain inte lämnat beskrivning av hur bo­ laget vid utförande av uppdraget kommer att beakta individens självbe­ stämmande, integritet och värdighet. I punkt 1.8 i anbudsförfrågan anges under rubriken Anbudsgivarens teknis­ ka förmåga och kapacitet bland annat följande. Anbudsgivaren ska ha erforderlig bemanning och dimensionering av perso­ nal för att klara uppdraget enligt kraven i laavspecifikationen. Som bevis ska anbudsgivaren redovisa planerad organisation för uppdraget innefattan­ de total bemanning samt sammansättning av personal där antal personal för respektive yrkeskategori beskrivs med avseende på efterfrågan kompetens enligt kravspecifikationen. Anbudet ska vidare innehålla en beskrivning av hur anbudsgivare organise­ rar arbete för att säkerställa kontinuitet avseende efterfrågad kompetens. I den till förfrågningsunderlaget hörande kravspecifikationen anges i punkt 8 Kvalitet bland annat följande. Utförandet av uppsökande verksamhet ska i alla delar hålla god kvalitet samt beakta individens �jälvbestämmande, integritet och värdighet. An­ budsgivaren ska i anbudet beskriva hur man avser uppfylla skall-kraven avseende kvalitet. Sida 28 LÄNSRÄTTEN I DOM 21919-08 STOCKHOLMS LÄN Av Romains anbud framgår att uppdraget kommer att utföras av en namn­ given person och att nyrekrytering av tandhygienister vid behov kommer att ske. Till anbudet har fogats legitimation och intyg för en ytterligare tandhy­ gienist som har förklarat sig stå till förfogande. Romain har angett att bola­ get klarar av 30 anbudsområden med en personalstyrka om två personer och SLL har gjort samma bedömning. Romain f'ar därmed anses ha lämnat er­ forderlig beskrivning rörande planerad organisation. Länsrätten finner vida­ re att de beskrivningar Romain lämnat rörande hur bolaget ska organisera arbetet för att säkerställa kontinuiteten avseende efterfrågad kompetens respektive uppfylla skall-kraven avseende kvalitet får anses vara tillräckli­ ga. Vad Oral Care anfört visar således inte att Romain inte uppfyllt ställda skall-krav. Av utredningen framgår att Romain vid två tillfällen efter anbudstidens utgång inkommit med svar på frågor från SLL. Vid det första tillfället be­ gärde SLL bland annat att Romain skulle förtydliga hur många anställda Romain avser nyrekrytera ifall avtal tecknas. Romain uppgav i svaret bland annat att bolaget i sin nuvarande fom1 har en kapacitet att klara cirka sex avtal. Med hänvisning till svaret och till att Romain lämnat anbud omfat­ tande 30 stycken anbudsområden begärde SLL den 3 oktober 2008 bland annat att Romain skulle förtydliga hur bolaget avser klara uppdraget enligt kraven i kravspecifikationen ifall avtal tecknas för ett större antal områden än sex. Romain uppgav i svaret bland annat att bolaget i sin nuvarande form bedömdes klara 15 stycken områden och att en tilldelning överstigande 15 områden skulle lösas med erforderlig rekrytering. Som anges ovan anser länsrätten att den planerade organisationen för upp­ draget framgår av Romains grundanbud. Länsrätten finner att de uppgifter om Romains nuvarande kapacitet som lämnats efter förfrågningar av SLL utgör godtagbara fö1iydliganden av uppgifterna i grundanbudet. Vad Oral LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 29 21919-08 Care anfört visar således enligt länsrättens mening inte att Romain skulle ha tillåtits komplettera och ändra sitt anbud i strid mot LOU. Sammanfattning Sammanfattningsvis finner länsrätten med hänvisning till det ovan anförda att Oral Cares ansökan om ingripande enligt LOU ska avslås. Föredragande har varit Lisa Englund. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räck.er det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall k.imna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten ]ämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes � personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må:. let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, må1nurnm.er samt dagen för beslutet, 3. deskälsomklagandenangertillstödför begäranomprövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill styika med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud Adressen till länsrätten framgåravbeslutet.Omklagandenanlitarom­ budskalldennesändainfullmaktioriginal samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se