LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2009-10-14 Meddelad i Stockholm Mål nr 18081-09 Enhet 11 Sida 1 (6) Bergkvarabuss AB, 556294-9973 Box 853 391 28 Kalmar MOTPART Huddinge kommun Upphandlingsavdelningen 141 85 Huddinge SAKEN 2009 -10- 1 5 --- Drnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Bergkvarabuss AB: s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 461771 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 18081-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Huddinge kommun genomförde en upphandling av skolskjuts, utflyktsbuss och turbundna resor för kommuninvånare med vissa funktionshinder, ären­ denummer 2009-5. Upphandlingen bestod av fyra delar: A. Resormedtaxibil B. Resormedstortaxi/minibussar C. Resormedrullstolsbussar D. Resormedstorabussar/utflyktsbussar Huddinge kommun har i tilldelningsbeslut den 14 augusti 2009 meddelat att, vad avser upphandlingens del D, kommunen har för avsikt att ingå av­ tal med Bergkvarabuss AB. Huddinge kommun har den 27 augusti 2009 beslutat att avbryta upphand­ lingen. Som skäl för beslutet angavs att följande. Efter förnyad genomgång av förfrågningsunderlaget och samtliga anbud har det framkommit att det i utvärderingsmodellen föreligger sådana brister samt otydligheter som med­ för att upphandlingen inte kan slutföras på ett korrekt sätt. Bergkvarabuss AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att länsrätten ogiltigförklarar beslutet att avbryta upphandlingen i1me­ fattande att ko1mnunen ska underteckna det avtal som skickats till och skrivits under av bolaget. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak föUande. Bolaget kan inte av det brev som de erhöll av Huddinge kommun den 27 augusti 2009 se att de skäl som anges för beslutet att avbryta upp­ handlingen är aktuella även vad avser del D. De skäl som SAMTRANS Skol- och Handikapptransport Stockholm AB åberopar i länsrättens mål nr 17098-09 avseende del A, B och C har inte bäring på del D. Vidare bedö­ mer bolaget att det föreligger ett civilrättsligt bindande avtal eftersom i Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 18081-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen brevet som skickades till bolaget står angivet "Observera att avtalet är bin­ dande först när 10 dagar gått sedan tilldelningsbeslutet skickats ut till samt­ liga anbudsgivare den 14 augusti 2009 och under förutsättning att ingen juridisk talan mot upphandlingen väckts under denna tid". Den dag då be­ slutet att avbryta upphandlingen fattades förelåg ingen juridisk talan mot upphandlingen avseende del D. Således föreligger ett civilrättsligt avtal. Länsrätten avslog den 7 september 2009 bolagets yrkande att upphandling­ en, avseende del D, inte får avbrytas. Huddinge kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Ett beslut att avbryta upphandlingen måste enligt Huddinge kom­ mun avse samtliga delar av en upphandling om samma utvärderingsmodell tillämpats i de olika delarna samt skälen till ett avbrytande hänför sig till brister och otydligheter i själva utvärderingsmodellen. För det fall länsrät­ ten anser att upphandlingen, vad avser del D, mot bakgrund av ovan angi­ vet skäl, inte behöver avbrytas så har Huddinge kommun inget i övrigt att invända mot ett sådant beslut. I förfrågningsunderlaget punkten 3.5 Till­ delning av kontrakt/Tilldelningsbeslut anges uttryckligen att tilldelning av kontrakt inte innebär att avtal har ingåtts. Under punkten 3.6 anges bland annat att kontraktet blir giltigt först efter att avtal skrivits under av båda parterna. Huddinge kommun har inte undertecknat det av bolaget under­ tecknade avtal, således föreligger inget civilrättsligt bindande avtal. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 18081-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Enligt 9 kap. 9 § andra stycket LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska snarast möjligt skriftligen unde1Tätta anbudsgivarna när den upphandlande myndigheten beslutar att avbryta en upphand­ ling för vilken det har gått ut inbjudan att lämna anbud. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts. Länsrättens bedömning Huddinge kommun har beslutat att avbryta den aktuella upphandlingen i alla delar (A - D). Länsrättens prövning i detta mål är begränsad till upp­ handlingens del D. Länsrätten har i dom denna dag i mål nr 17098-09 fun­ nit att Huddinge kommun haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphand­ lingen i del A, B och C. Av rättspraxis framgår att en upphandlande enhets beslut att avbryta en upphandling kan överprövas av allmän förvaltningsdomstol (jfr RÅ 2005 ref. 62). En upphandlande enhet har möjlighet att avbryta en påbörjad upphandling under förutsättning att enheten, när den fattar ett sådant beslut, kan presen­ tera sakliga skäl för beslutet och att enheten iakttar grundläggande gemen­ skapsrättsliga regler inom offentlig upphandling (j:fr EG-domstolens avgö­ rande i mål C 244/02 Kauppatalo). Om en upphandling avbryts och detta inte strider mot LOU leder det till att fel som begåtts tidigare under upp­ handlingsförfarandet inte kan utgöra en sådan skada som anges i 16 kap. 2 § LOU. En ansökan om överprövning, som endast grundar sig på fel i förfarandet som inträffat före beslutet att avbryta upphandlingen torde i ett sådant fall avslås. Av detta följer att det är av avgörande betydelse för den fortsatta handläggningen av en ansökan om överprövning huruvida beslutet LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 5 18081-09 att avbryta upphandlingen är förenligt med LOU. Det ankommer därför på domstolen att utreda om den sökande parten har invändningar mot ett så­ dant beslut (se Kammarrätten i Stockholms dom den 3 juli 2008 i mål nr 4966-08). Ett förfrågningsunderlag måste vara så pass tydligt utformat att en leverantör på grundval av underlaget kan avgöra vad den upphandla11- de enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållru1dena som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderla­ get och utvärderingsmodellen som inte är optimalt utformad får god­ tas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Det aktuella förfrågningsunderlaget bestod av fyra delar och var gemensamt för alla fyra delarna. Länsrätten konstaterar att förfråg­ ningsunderlaget inte ger någon ledning för hur kriteriet pris ska utvär·­ deras. Enligt länsrättens bedömning uppfyller förfrågningsunderlaget därmed inte laavet på transparens. Vid sådant förhållande finner läns-• rätten att Huddinge kommun haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen även vad avser del D. Det har inte heller frrunko1mnit att Huddinge kommuns beslut att avbryta upphandlingen stii_der mot de grundläggande principerna i gemenskapsrätten. Vad bolaget anfört föranleder inte någon annan bedömning. Beslutet att avbryta upp­ handlingen strider således inte mot LOU. Bolagets ansökan om över­ prövning enligt LOU ska således avslås. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen ZAR, se bilaga (Dv 3109/1a) Hans L Larsson Rådman Föredragande har varit Cecilia Forssell-Ericson. Sida 6 18081-09 '!2l.-