FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-07-07 Mål nr 10958-14 Sida 1 (5) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 16 Stockholm SÖKANDE Bravida Sverige AB, 556197-4188 Ombud: Advokat Sara-Li Olovsson ochjur.kand. Ingrid Sandstedt Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Stockholms Stad Ombud: Stadsadvokat Christian Nyström Schrruni Stadsdelningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Bravida Sverige AB:s ansökan. KONKURRENSVERKET 20t4 -07- 0 7 �' Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 501319 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10958-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Stadsdelsnänmdema Kungsholmen, Norrmalm, Östennalm, Södermalm, Enskede-Årsta-Vantör, Skarpnäck, Farsta, Hägersten-Liljeholmen och Skärholmen i Stockholms stad samt kulturförvaltningen och Stockholms Stadsteater AB (gemensamt staden) genomför en gemensam upphandling av ramavtal för mindre entreprenad.arbeten, dnr 13/41. Upphandlingen omfattar tolv ramavtalsområden. Upphandlingen genomförs i form av ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Bravida Sverige AB (bolaget) har länmat anbud inom ramavtalsområdena elarbeten, ventilationsarbeten, VYS-arbeten, nyinstallation av larmanläggningar och nyinstallation av larmanläggningar (kulturförvaltningen). Av upphandlingsrapport den 30 april 2014, som bifogats stadens tilldelningsbeslut den 6 maj 2014, framgår att bolaget inte har kvalificerat sig till utvärderingen inom ramavtalsområdena eftersom intyg om heta arbeten saknats i dess anbud. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen inom områdena ventilationsarbeten och VYS-arbeten och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen :far avslutas först efter rättelse. Rättelsen ska göras på så sätt att anbudsutvärderingen görs om och bolagets anbud tas upp till prövning. Till stöd för sin talan anför bolaget huvudsakligen följande. Staden har brutit mot likabehandlings- och transparensprincipema genom att förkasta bolagets anbud, trots att det uppfyller samtliga ska-krav i upphandlingen. Till följd av stadens överträdelse av LOU har bolaget gått miste om möjligheten att tilldelas kontrakt för de aktuella områdena i Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10958-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandlingen och därmed kan konstateras att bolaget lider eller i vart fall riskerar att lida skada. Anbud som uppfyller ska-kraven får inte förkastas. I förfrågningsunderlaget anges i punkten 1.4. 3.9. att anbudet måste innehålla intyg om behörighet för heta arbeten. Vad som avses med ett intyg är inte närmare specificerat i förfrågningsunderlaget eller i frågor och svar. Staden har inte heller krävt att anbudsgivama ska bifoga en kopia på certifikat eller liknande avseende behörighet att utföra heta arbete, utan ett intyg räcker för att anbudsgivarna ska anses uppfylla ska-kravet. Bolaget har i anbudet lämnat in ett intyg över vilka av bolagets offererade personer som har genon:rrört utbildning i heta arbeten. För ventilation och VVS­ arbeten har bolaget offererat två namngivna personer, som även finns med på intyget över vilka som har genomfört utbildningen i heta arbeten. Utbildningen genomfördes den 1 april 2011 och deltagarlistan, som även är ett intyg över genomförd kurs, skrevs ut den 16 november 2011. Kursintyget skrevs således ut efter det att kursen genomförts och intygar därför vilka deltagare som genomfört kursen. En kursdeltagarlista avseende genomförd utbildning är ett intyg på att kursdeltagarna har behörighet för heta arbeten. Bolaget har därför uppfyllt aktuellt ska-krav. Staden bestrider bifall till bolagets ansökan och anför huvudsakligen följande. Staden har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU. Förfrågningsunderlaget uppfyller lagens krav på förutsebarhet och transparens. Anbuden har utvärderats i enlighet med angivna förutsättningar. Anbud och anbudsgivare har behandlats lika utan ovidkommande hänsyn. Således har varken kvalificeringen eller förfarandet i övrigt skett i strid med LOU. Bolaget har inte lämnat något intyg om behörighet för heta arbeten och kvalificerade sig därför inte i upphandlingen. Bolaget har bifogat en kurslista avseende heta arbeten till anbudet. En kurslista visar inte på att kursen är avslutad. Inte heller visar kurslistan att deltagarna har genomgått hela kursen och erhållit den i förfrågningsunderlaget efterfrågade behörigheten. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 10958-1 4 SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Utgångpunkter för prövningen De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är enligt 1 kap. 9 § LOU principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens, proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Förvaltnings­ rättens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning till ingripande enligt LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs, enligt 16 kap. 6 § LOU, att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att i mål om offentlig upphandling bör som huvudprincip krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref 69). Förvaltningsrättens prövning Förfrågningsunderlaget har i punkten 1.4.3.9. följande utformning: Kvalificering - Teknisk och yrkesmässig kapacitet Leverantör ska tillhandahålla arbetsledare/eller likvärdig befattning som har behörighet för heta arbeten enligt Svenska Brandförsvarsföreningens krav om anbudet gäller ramavtalsområde inom vilket heta arbeten utförs. Till anbudet ska bifogas: - Intyg om behörighet för heta arbeten för en arbetsledare eller likvärdig befattning om anbudet gäller ramavtalsonn·åde inom vilket heta arbeten utförs. Det är mellan parterna ostridigt att det varit ett obligatoriskt krav för aktuella ramavtalsområden att inge intyg för heta arbeten. Bolaget har till Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10958-14 sitt anbud bifogat en kurslista över deltagare på en kurs som arrangerats av Storstockholms Brandförsvar. Bolaget gör gällande att kurslistan är att jämställa med intyg på att kursdeltagarna har behörighet för heta arbeten. Av den av bolaget inlämnade kurslistan framgår inte någon annan information än kursdeltagarnas namn. Kurslistan visar således inte om deltagarna har genomgått hela kursen eller om en avslutad kurs leder till behörighet för heta arbeten. Vid dessa förhållanden anser förvaltningsrätten att det aktuella kravet om att lämna in intyg om heta arbeten inte kan anses vara uppfyllt. Utifrån de grunde! och omständigheter som bolaget har anfört i målet har det således inte framkommit att staden förfarit i strid med likabehandlingsprincipen, transparensprincipen eller någon annan av LOU:s principer genom att utesluta bolagets anbud. Skäl för ingripande enligt lagen har därmed inte framkommit. Bolaget ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR I STOCKHOLM Allmänna avdelningen D e t t a a v g ö r a n JBd e k a n ö v e r k l a g a s . I n fo r m a t i o n o m h u r m a n ö v e r k l a g ar f i n n s i bilaga (DV 3109/lA LOU). Förvaltningsrättsfiskal Sofie Larson har föredragit målet. flm � Erla Bf horisdottir SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för "offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton elle.t nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstå:nd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 1. · 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vili:t för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. ga www.domstol.se 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, ·