Omtanke i Sverige AB, 556890-4709 Nygatan 16 A 151 74 SšdertŠlje MOTPART Telge Inkšp AB 151 89 SšdertŠlje Ombud: Ann-Christin Lindberg c/o Telge Inkšp AB Box 633 151 27 SšdertŠlje SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. Dok.Id 500212 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 12 S…KANDE DOM 2014-07-01 Meddelad i Stockholm MŒl nr 12877-14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12877-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Telge Inkšp AB (TI) genomfšr genom upphandlingen ÓTI 2013-1008 HemtjŠnstÓ. Upphandlingen genomfšrts sŒ att ett ramavtal upphandlats genom ett fšrenklat fšrfarande enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den 30 maj 2014 varvid annan leverantšr Šn Omtanke i Sverige AB (Bolaget) antagits. Bolagets anbud fšrkastades i kvalificeringsfasen med motiveringen att Bolaget inte uppfyllt kravet pŒ att ha varit verksamt i minst tvŒ Œr och inte heller kravet pŒ att ha lŠmnat referenser šver likvŠrdiga uppdrag som utfšrts inte senare Šn tvŒ Œr tillbaka frŒn anbudets lŠmnande. Bolaget ansšker hos fšrvaltningsrŠtten om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand rŠttelse av tilldelningsbeslutet sŒ att Bolaget fŒr rŠtt att bedriva hemtjŠnst i SšdertŠlje. I andra hand yrkas att upphandlingen gšrs om eller ogiltigfšrklaras. Till stšd fšr sin talan anfšr Bolaget bl.a. fšljande. Bolaget skrev kontrakt med SšdertŠlje kommun den 5 juni 2012. AvtalsspŠrren gŒr ut den 9 juni 2014 och dŠrmed har Bolaget varit verksamt i šver tvŒ Œr. Kravet pŒ tvŒ Œrs verksamhet strider mot proportionalitetsprincipen i 1 kap. 9 € LOU. De krav som stŠlls i en upphandling ska vara bŒde lŠmpliga och nšdvŠndiga fšr att uppnŒ syftet med upphandlingen. Om det finns flera alternativ bšr det alternativ vŠljas som Šr minst ingripande eller belastande fšr leverantšrerna. Detta Šr en bestŠmmelse tagen frŒn EU-rŠtten som ska iakttas. Bolaget har under tiden det har haft kontrakt med kommunen skštt sitt uppdrag pŒ ett fšrtjŠnstfullt sŠtt. €ven om Bolaget inte har varit verksamt i exakt tvŒ Œr vid upphandlingen har man visat att man kan utfšra uppdragen i enlighet med vad som fšrvŠntas. Kravet pŒ tvŒ Œrs verksamhet Šr dŠrmed oproportionerligt, eftersom det inte Šr ett nšdvŠndigt krav att ha. Det gŒr att uppfylla syftet med upphandlingen utan att fšretaget har varit verksamt i tvŒ Œr. Krav pŒ utbildning och erfarenhet hos Bolagets ledning och personal beskrivs i annonserad kravspecifikation. Det betyder att man redan har krav pŒ kompetens m.m. Det bidrar ocksŒ till att kravet pŒ tvŒ Œrs 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12877-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen verksamhet Šr šverflšdigt och konkurrensbegrŠnsande samt i strid mot proportionalitetsprincipen. TI bestrider ansškan. SK€LEN F…R AVG…RANDET Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. BestŠmmelsen i 16 kap. 4 € LOU reglerar talerŠtten och anger bl.a. att efter ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol šverpršva en upphandling. Vad betrŠffar denna Šr det sškandens egen uppfattning om skada eller risk fšr skada som Šr relevant. I 16 kap. 6 € LOU regleras fšrutsŠttningarna fšr domstol att ingripa mot upphandlingen med stšd av vad som anfšrts i ansškningen. Fšr att grund fšr ingripande mot upphandlingen ska fšreligga Šr det inte tillrŠckligt att sškanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sškanden ska visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som pŒtalats. Som grund fšr sin ansškan har Bolaget angett att det uppfyller den ena av de tvŒ grunder som TI angett som skŠl fšr att bolaget uteslutits frŒn upphandlingen. Den grund som Bolaget gjort gŠllande att det uppfyller Šr att anbudsgivare ska vara registrerad fšr, verksam och levererat hemtjŠnst de tvŒ senaste Œren frŒn anbudets inlŠmnande. Kravet uppfylls, enligt bolaget, Œtminstone genom att dess ledning och personal har lŒngt mer Šn tvŒ Œrs erfarenhet av den verksamhet som bedrivs. Bolaget har dock inte i mŒlet visat att det faktiskt har fšretagsledning, arbetsledare och personal med erfarenhet av att driva och arbeta i ett hemtjŠnstfšretag som šverstiger tvŒ Œr. Bolaget har dŠrmed inte heller visat att man har en sŒdan kapacitet och ett sŒdant 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12877-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen kunnande att erbjuda som TI efterfrŒgar i den aktuella upphandlingen. En kapacitet och ett kunnande som andra fšretag har kunnat erbjuda. Det aktuella kravet har inte visats vara oproportionerligt och Bolaget har inte visat att man lidit eller riskerat att lida skada av det ifrŒgasatta kravet. Bolaget har inte pŒstŒtt att det varit registrerad fšr, verksam och levererat hemtjŠnst de tvŒ senaste Œren frŒn anbudets inlŠmnande och har dŠrmed inte uppfyllt kravet. Redan mot denna bakgrund kan ansškan om šverpršvning avslŒs. Den andra grunden fšr TI:s beslut att utesluta Bolagets anbud Šr att anbudsgivare i anbudet ska lŠmna en godkŠnd referens pŒ tidigare likvŠrdiga uppdrag utfšrda inte senare Šn tvŒ Œr tillbaka frŒn anbudets inlŠmnande. TI har funnit att Bolaget inte lŠmnat nŒgon sŒdan godtagbar referens. Bolaget har inte ifrŒgasatt denna bedšmning. Bolaget har dŠrmed inte lidit eller kunnat komma att lida skada av Kommunens bedšmning av huruvida Bolaget varit verksamt i kortare eller lŠngre tid Šn tvŒ Œr. Samma fšrhŒllande gŠller frŒgan om kravet pŒ tvŒ Œrs verksamhet ska anses som oproportionerligt eller inte. NŒgon grund fšr ett ingripande enligt LOU finns dŠrmed inte. Ansškan ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilagan till denna dom (DV 3109/1A LOU). Eva Blom T.f. RŒdman Fšredraganden Peter Collert har fšredragit mŒlet. 4 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket