F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE YesP AB, 556539-5604 Kungstorget 11 411 10 Gšteborg MOTPART VŠstra Gštalandsregionen Regionens Hus 462 80 VŠnersborg SAKEN DOM 2013-12-03 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 9776-13 E Avdelning 1 Enhet 11 Dok.Id 236254 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. ___________________ 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG BAKGRUND VŠstra Gštalandsregionen (regionen) har genomfšrt en upphandling av ramavtal avseende konsulttjŠnster inom ledarskap, organisations- och per- sonalutveckling (diarienummer SN 290-2012). Upphandlingen har genom- fšrts genom ett šppet fšrfarande och har omfattat tre anbudsomrŒden. Av tilldelningsbeslut framgŒr att anbudet frŒn YesP AB (YesP) har bedšmts inte uppfylla de uppstŠllda kraven eftersom det saknat prisuppgifter och efterfrŒgad kapacitet. Anbudet har dŠrmed inte beaktats vid utvŠrderingen. YRKANDEN M.M. Ansškan om šverpršvning YesP ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att en ny utvŠrdering ska fšretas, i vilken bolagets an- bud ska utvŠrderas, samt i andra hand att upphandlingen ska gšras om, eftersom regionen har frŒngŒtt den utvŠrderingsmodell som har angivits i fšrfrŒgningsunderlaget. Till stšd fšr sin talan anfšr bolaget i huvudsak fšljande. Enligt fšrfrŒg- ningsunderlaget poŠngsŠtts kapaciteten utefter antalet angivna konsulter. Nio konsulter ger hšgsta poŠng. I bolagets anbud offererades Œtta konsulter och det uppfyller mer Šn vŠl grundkraven som uppstŠlls pŒ kompetens. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr inte att det aktuella kravet avser unika kon- sulter i varje tilldelningsgrupp. Eftersom varje anbudsomrŒde med respek- tive tilldelningsgrupp enligt fšrfrŒgningsunderlaget ska utvŠrderas separat finns det inte nŒgon anledning fšr regionen att samgranska anbuden. Reg- ionens bedšmning att bolaget saknar kapacitet Šr dŠrfšr felaktig. Bolaget har dessutom utan framgŒng begŠrt uppgifter frŒn regionen som specifice- rar pŒ vilket sŠtt kravet inte har uppfyllts. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG Anledningen till att det saknas vissa prisuppgifter i bolagets anbud Šr att sŒvŠl instruktionen till hur dessa uppgifter skulle lŠmnas som de blanketter som skulle fyllas i Šr bristfŠlliga och vilseledande. Blanketterna Šr dessu- tom inkonsekvent utformade vilket vilseleder anbudsgivaren. I bolagets anbud har fšr varje tilldelningsgrupp ett anbudspris fšr utvŠrdering lŠm- nats, vilket Šr det pris som bolaget har uppfattat vara anbudspriset. Det finns sŒledes ett anbudspris fšr utvŠrdering. Det framgŒr inte nŒgonstans att det har uppstŠllts ett tvingande krav pŒ att fylla i pris pŒ varje rad eller att varje prisuppgift skulle utvŠrderas. Eftersom det enligt fšrfrŒgningsun- derlaget Šr genomsnittspriset som ska utvŠrderas och inte de enskilda ra- derna borde regionen enligt 12 kap. 3 € LOU ansett en tom ruta som ett onormalt lŒgt anbudspris och begŠrt en fšrklaring till priset i stŠllet fšr att fšrkasta anbudet i sin helhet. Regionens instŠllning Regionen anser att ansškan ska avslŒs och anfšr i huvudsak fšljande. YesP har offererat ett fšr lŒgt antal konsulter. Dessutom erbjuder bolaget en och samma konsult pŒ flera olika uppdrag. Kravet pŒ tillgŠnglighet till flera konsulter framgŒr Ð utšver vad som anges i fšrfrŒgningsunderlaget Ð i ÓFrŒgor och svarÓ dŠr regionen har svarat jakande pŒ frŒgan: Óeftersom det Šr tillŒtet att anvŠnda huvudansvarig konsult inom alla tilldelningsgrupper under ett anbudsomrŒde innebŠr det att man ska lŠmna minst fem konsul- ters CV om anbudet avser tvŒ tilldelningsgrupper?Ó. Bolaget kan samman- taget inte anses ha uppfyllt kravet avseende kapacitet. Vad gŠller kravet pŒ prisuppgifter kan fšljande nŠmnas. Att priset ska ut- vŠrderas framgŒr tydligt av informationen angŒende utvŠrdering av anbud i anbudsinbjudan. Det framgŒr Šven tydligt av bilaga 6 dŠr anbudspriser med tillŠgg av pŒslag tillsammans utgšr utvŠrderingspriset. DŠrmed finns det 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG inga oklarheter vad gŠller fšremŒlet och tillvŠgagŒngssŠttet fšr utvŠrde- ringen. IfrŒga om blanketten fšr ifyllande av prisuppgifter som YesP me- nar Šr otydlig och vilseledande kan det pŒpekas att det i bilaga 6 tydligt anges olika kolumner med begŠran om prisuppgift fšr olika typer av kon- sulter. Rubrikerna fšr de olika prisuppgifterna Šr Œtfšljda av en vit ruta som inte efterfrŒgar nŒgon uppgift medan rutorna fšr prisuppgifter Šr fŠrgade gršna. Syftet till denna uppdelning i fŠrger Šr att vŠgleda anbudsgivaren i att fylla i sina prisuppgifter pŒ rŠtt sŠtt. Det framgŒr dessutom tydligt vad som efterfrŒgas genom att lŠsa fšrfrŒgningarna i kolumnerna. DŠr efterfrŒ- gas fšrst priset fšr Ókonsult, per timmeÓ fšr att fšljas av en begŠran om uppgift fšr konsult, per timme Órabatterat pris efter 200 hÓ. Av fšrklarliga skŠl Šr det en sjŠlvklarhet att priset fšre 200 h Šr relevant fšr regionen. Detta Šr pŒ intet sŠtt sŒ svŒrt att tolka som YesP vill gšra gŠllande och har inte heller varit nŒgot problem fšr de švriga 75 anbudsgivare som har lŠm- nat anbud. Det ska Šven tillŠggas att det i slutet av varje kolumn finns en blŒ ruta benŠmnd ÓAnbudspris fšr utvŠrderingÓ. HŠr framgŒr det Œterigen att den summa som rŠknas fram automatiskt efter att anbudsgivaren fyllt i fŠlten utgšr priset fšr utvŠrdering och inte ett slutligt anbudspris. YesP har vidare gjort gŠllande att regionen borde ha tolkat den tomma ru- tan som ett onormalt lŒgt anbud och dŠrfšr krŠvt en fšrklaring. Det Šr dock inte korrekt att tolka en ruta utan prisuppgift, nŠr pŒfšljande rutor innehŒl- ler prisuppgift, som ett s.k. nollanbud. Vid en sŒdan uppgift ska det finnas tecken pŒ att anbudsgivaren menar att priset Šr noll eller pŒ annat sŠtt onormalt lŒgt. Inte heller kan det anses vara nšdvŠndigt med nŒgon slags varning fšr det fall en efterfrŒgad uppgift saknas eftersom det Šr grundlŠg- gande inom anbudsgivning att om de obligatoriska uppgifterna inte finns med kan anbudsgivaren inte kvalificeras fšr utvŠrdering. Det kan slutligen Šven nŠmnas att regionen inte kan se pŒ vilket sŠtt den i fšrfrŒgningsun- derlaget faststŠllda utvŠrderingsmodellen skulle ha frŒngŒtts, sŒsom YesP har gjort gŠllande. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet beaktas. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i samma lag och detta har medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. FšrvaltningsrŠttens bedšmning EfterfrŒgade prisuppgifter och fšrfrŒgningsunderlagets utformning Av punkt 4 d och 5 e i anbudsinbjudan framgŒr bl.a. fšljande. Anbudsgivaren ska ange takpriser per konsultkategori i SEK exklusive mer- vŠrdesskatt genom att fylla i priser i den omfattning som anges i bilaga 6. De anbud som efter utvŠrdering befunnits vara de ekonomiskt mest fšrdelakt- iga kommer att tilldelas upphandlingskontrakt. Bedšmningen gšrs genom att anbudspriserna belastas med det fiktiva vŠrde som satts pŒ utvŠrderingskrite- rier enligt bilagor. Anbudspriser tillsammans med pŒslag utgšr utvŠrderings- pris. Detta ligger till grund fšr tilldelning av upphandlingskontrakt. YesP har i sitt anbud utelŠmnat prisuppgifter i vissa fŠlt som varit marke- rade med fet stil. YesP har bl.a. uppgivit att vissa andra fŠlt som har mar- kerats genom text i fet stil inte har varit utrymmen i vilka prisuppgifter ska 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG lŠmnas och att blanketterna sŒledes har varit inkonsekvent utformade. Vi- dare har bolaget framhŒllit att det inte framkommit nŒgot tvingande krav att fylla i alla prisuppgifter eller att alla prisuppgifter skulle utvŠrderas. Eftersom det inte har uppkommit nŒgot varningsmeddelande avseende de utelŠmnade uppgifterna anser YesP att regionen inte har haft fog fšr att fšrkasta anbudet utan att begŠra en fšrklaring till de saknade uppgifterna. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening Šr emellertid den aktuella utformningen av blanketterna tillfredstŠllande vad avser tydlighet. Den omstŠndigheten att de rutor i vilka prisuppgifter efterfrŒgas Šr gršna mŒste anses vara till- rŠckligt fšr att anbudsgivaren ska fšrstŒ vilka prisuppgifter som ska lŠmnas och var dessa prisuppgifter ska anges. De andra fŠlt markerade med fet stil i vilka prisuppgifter inte ska lŠmnas Šr vita och kan sŒledes inte samman- blandas med ovan angivna gršna fŠlt. LŠngst ner pŒ blanketten har angivits Óanbudspris fšr utvŠrderingÓ. Denna ruta fylls automatiskt i efter det att anbudsgivaren har lŠmnat prisuppgifterna. PŒ sŒ sŠtt framgŒr tydligt vilka uppgifter samt vilket pris som kommer att beaktas vid utvŠrderingen av anbuden. DŠrigenom fšljer Šven att avsaknad av en viss prisuppgift pŒver- kar utvŠrderingspriset. Regionen har inte ifrŒgasatt det aktuella anbudspriset utan i stŠllet uteslutit anbudet frŒn utvŠrdering pŒ den grunden att anbudet saknat obligatoriska prisuppgifter. Det kan dessutom konstateras att en upphandlande myndig- het inte Šr skyldig att begŠra fšrtydliganden och kompletteringar i det fall eventuella uppgifter saknas i ett anbud. Ett anbud som helt saknar vissa uppgifter som efterfrŒgats i fšrfrŒgningsunderlagets angivna krav kan inte kompletteras med dessa efter anbudstidens utgŒng utan risk fšr sŠrbehand- ling eller konkurrensbegrŠnsning. Det har dŠrfšr inte funnit skŠl fšr reg- ionen att betrakta de utelŠmnade uppgifterna som ett onormalt lŒgt anbud som krŠvt en skriftlig begŠran om fšrklaring. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG Regionen har sŒledes haft fog fšr att utesluta anbudet frŒn utvŠrdering pŒ grund av avsaknad av prisuppgifter. Eftersom de aktuella blanketterna och tillhšrande instruktioner inte kan anses ha varit otydliga eller pŒ annat sŠtt brista i transparens eller fšrutsebarhet finns inte heller skŠl att ingripa mot upphandlingen pŒ grund av fšrfrŒgningsunderlagets utformning. EfterfrŒgad kapacitet I kravspecifikation anges bl.a. fšljande under avsnitt 9, Ókonsultkatego- rier/rollerÓ. Anbudsgivaren ska erbjuda en kvalificerad konsult som Šr huvudansvarig fšr de tjŠnster som levereras till regionen under avtalstiden. Man ska utšver det ha minst en konsult och minst en kvalificerad konsult per tilldelningsgrupp som anbudet omfattar. Vidare anges i punkt 4 c i anbudsinbjudan bl.a. fšljande. Anbud som innefattar fler Šn ett anbudsomrŒde ska ha leveranskapacitet att ut- fšra samtidiga uppdrag inom varje tilldelningsgrupp som omfattas. Regionen har i ÓFrŒgor och svarÓ, frŒga 96, tydliggjort det aktuella kravet genom fšljande skrivning. Eftersom det Šr tillŒtet att anvŠnda huvudansvarig konsult inom alla tilldel- ningsgrupper under ett anbudsomrŒde, innebŠr det att man ska lŠmna minst fem (5) konsulters CV om anbudet avser tvŒ (2) tilldelningsgrupper. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening kan det aktuella kravet avseende kon- sultkapacitet inte tolkas pŒ annat sŠtt Šn att anbudsgivaren ska ha en kapa- citet om minst tvŒ konsulter per tilldelningsgrupp samt dŠrutšver en hu- vudansvarig konsult. Anbudet frŒn YesP omfattar sex tilldelningsgrupper. I bolagets anbud har dock endast Œtta konsulter offererats. Enskilda konsul- ter Œterkommer dessutom i flera tilldelningsgrupper. Att anbudsgivaren skulle kunna ange samma konsult i fler Šn en tilldelningsgrupp kan inte utlŠsas av vare sig det uppstŠllda kravet eller beskrivningen i ÓFrŒgor och svarÓ. Genom att inte offerera tillrŠckligt antal konsulter kan YesP dŠrmed 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9776-13 E I G…TEBORG inte anses ha visat att kravet vad avser kapacitet Šr uppfyllt. €ven pŒ denna grund har regionen sŒledes rŠtteligen uteslutit anbudet frŒn utvŠrderingen. Felaktigt tillŠmpad utvŠrderingsmodell YesP anfšr i sin ansškan inte nŒgot som visar att regionen skulle ha tillŠm- pat den i fšrfrŒgningsunderlaget angivna utvŠrderingsmodellen pŒ ett fel- aktigt sŠtt och YesP kan under alla omstŠndigheter inte anses ha lidit skada av regionens utvŠrderingsfšrfarande, eftersom bolagets anbud rŠtteligen har uteslutits frŒn utvŠrderingen. Sammanfattning Mot bakgrund av vad som ovan anfšrts anser fšrvaltningsrŠtten att det aktuella upphandlingsfšrfarandet inte strider mot de grundlŠggande upp- handlingsrŠttsliga principerna och att det dŠrfšr inte finns skŠl fšr ingri- pande enligt LOU, varfšr ansškan bšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) Lars Dahlstršm RŒdman Fšredragande har varit fšrvaltningsrŠttsnotarien Henrik Holmstršm. 8 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket