Dok.Id 96550 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 �?l�i4_2fÖRl<ÄNNEDOM Målm Meddelad i Jönköping Lingmerths Resebyrå AB, 556054-2747 Box 224 571 23 Nässjö MOTPART Swedac, 202100-3815 Box 878 501 15 Borås SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Sida 1 (6) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 Boris Melvås 961-13 Domare 1:2 SÖKANDE KONKURRENSVERKET Swedac genomför en upphandling av resebyråtjänster gällande tjänsteresor som genomförs genom ett sådant förenklat förfarande som nämns i 2 kap. 24 § LOU. Sista anbudsdag var den 22 januari 2013. I förfrågningsun­ derlaget anges bl.a. följande: Under punkten 9.4 Online/Självbokning är uppräknat vilka krav själv­ bokningssystemet ska klara av. Uppräkningen avslutas med att det ska klara av att göra bokningar för enskilda resenärer och även för resebe­ ställare som bokar resor för annan resenär. Maximalt antal resenärer per bokning ska anges. Av punkten 9.7 Underleverantörer framgår bl.a. att om leverantören an­ litar underleverantörer för administrativa tjänster ska leverantören 2013 -04- 3 0 KSnr Aktbll Avd Dnr forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 961-13 t, I JÖNKÖPING Enhet 1 ·tJ.){;�:-)1-j;_.-�,,��·-f:,-!;(·t ;',;>\ �(, .·:.i: lämna en beskrivning av vilka underleverantörer som kommer att anli­ tas. Exempel på detta kan vara jourtelefoni, faktureringsservice och tjänster som är kopplade till visumansökningar. ft: A.v punkten 6.3 Anvisningar - Anbudets innehåll framgår bl.a. att om ,, I �Il �nbudsgivaren avstår från att svara eller visa hur kraven ska uppfyllas · ~ ··- · .., ·· .. · · :,,:-,;� 'i.....,,_._..-·.--..�-···,-_ ',.,-�..,.,_�·.·�.-.:�-�-i r �-... .1,c, kommer detta att tolkas som att kravet inte kan uppfyllas eller inte ac- ! � ........ ' -\. ..•·-·-� .. ...,.- .... ... ..��.. . ...., .,/ m;-,>, �epteras. .,-. ,_,, ,., . .... .. �--•· kl'.'./, ,, ....,., ,_;, .�·� � Av punkten 6.4 Instruktioner för att lämna anbud framgår bl.a. att an­ budsgivaren kan få rätta uppenbara felskrivningar eller felräkningar. Det är däremot inte tillåtet att göra ändringar. Swedac får begära att an­ bud förtydligas eller rättas om det inte finns risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. YRKANDEN M.M. Lingmerths Resebyrå AB (Lingmerths) ansöker om överprövning och yr­ kar att upphandlingen ska tillåtas avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid anbudet från Scanworld AB (Scanworld) inte beaktas samt att upphandlingskontraktet tilldelas Ling­ merths. Företaget åberopar följande omständigheter: 1) Swedacharden14februari2013,eftersistaanbudsdagen,viae­ post begärt och fått information av Scanworld om det maximala an­ talet resenärer per bokning som kan anges i självbokningssystemet samtidigt som det av punkten 6.4 i förfrågningsunderlaget framgår att inga ändringar får ske i efterhand. Det maximala antalet resenä­ rer per bokning skulle ha angetts i anbudet enligt punkten 9.4 i för­ frågningsunderlaget och enligt punkten 6.3 i förfrågningsunderlaget ska ett uteblivet svar tolkas som att kravet inte kan uppfyllas eller inte accepteras. 2) ScanworldharutelämnatunderleverantörenCometConsularSer­ vices AB (Comet Consular) i sitt anbud, vilken Scanworld avsåg att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 961-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 anlita för hantering av visumärenden samtidigt som det av punkten 9.7 framgår att leverantören i anbudet ska lämna en beskrivning av vilka underleverantörer som kommer att anlitas, om leverantören anlitar underleverantörer för administrativa tjänster. Swedac motsätter sig Lingmerths yrkanden. VAD PARTERNA ANFÖR Lingmerths anför i huvudsak följande. Scanworld har underlåtit att i sitt anbud ange det maximala antalet resenärer per bokning enligt punkten 9.4 i förfrågningsunderlaget. Trots att inga ändringar får ske i efterhand enligt punkten 6.4 har Swedac den 14 februari 2013 begärt ytterligare informa­ tion av Scanworld om detta. Denna information har kommit in via e-post från Scanworld till Swedac efter anbudstidens utgång. Scanworld har vi­ dare endast angett en underleverantör i sitt anbud. Denna underleverantör är Travel Support Helpdesk AB som ska hantera Scanworlds 24-timmars­ service. Scanworld har inte angett någon underleverantör som ska hantera de tjänster som är kopplade till visumansökningar. Vid besök på Scan­ worlds hemsida under rubriken "Affärsresor" finns det en underrubrik som heter "Inför resan". På denna sida finns ytterligare en rubrik; "Visum, kon­ takta oss för visumhantering". Om man går vidare från denna rubrik ham­ nar man på en annan hemsida som tillhör Comet Consular. Denna underle­ verantör har Scanworld utelämnat i sitt anbud. För att uppfylla Swedacs ska-krav enligt punkten 9.7 skulle Comet Consular ha angetts som en un­ derleverantör för hantering av deras visumärenden i enlighet med den in­ formation som Scanworld lämnar på sin hemsida. Att Scanworld i efter­ hand menar att de kommer att hantera dessa ärenden med egen personal är inte trovärdigt. Swedac anför i huvudsak. följande. Lingmerths yrkanden bygger på feiak­ tiga antaganden. I förfrågningsunderlaget finns angivet vad självboknings- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 961-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 systemet ska uppfylla för krav. Scanworld har i sitt anbud intygat, genom att kryssa i ja-rutan, att dessa ska-krav uppfylls. Swedac har inte krävt att maximalt antal resenärer ska framgå av själva anbudet utan av självbok­ ningssystemet. Att Swedac ändå begärde en komplettering i frågan var endast för att säkerställa att det inte förelåg några oklarheter från Scan­ worlds sida vad gäller kravets omfattning. Detta är inte att anse som en otillåten ändring av anbudet utan som en precisering. I frågan om underle­ verantörer har Swedac i sin prövning av anbuden utgått från att de underle­ verantörer som respektive anbudsgivare har angett är de som faktiskt kommer att användas vid avtal. Då Scanworld inte har angett någon under­ leverantör för visumhantering anser Swedac det vara givet att dessa hante­ ras av egen personal. Vid kontroll har Scanworld bekräftat att de kommer att hantera Swedacs visumfrågor med hjälp av egen personal och inte ge­ nom att anlita någon underleverantör. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE- Gällande regler Av 15 kap. 2 § LOU framgår att för förenklade upphandlingar gäller även bl.a. 1 kap. och 16 kap. LOU. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § LOU anges bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva en upphandling. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 961-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av 15 kap. 12 § LOU framgår bl.a. att en upphandlande myndighet får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. 15 kap. 12 § LOU ska tillämpas restriktivt (jfr prop. 2006/07:128 s. 377). Ett förtydligande eller en komplettering får inte leda till att annat än margi­ nella sakuppgifter tillförs ett anbud eller en ansökan. En tidigare lämnad uppgift kan på så sätt kompletteras eller förtydligas utan att den upphand­ lande enheten behöver inleda förhandlingar med anbudsgivama. (se bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom i mål 4214-05). Förvaltningsrättens bedömning Formuleringen i punkten 9.4 i förfrågningsunderlaget om att det maximala antalet resenärer per bokning ska anges får anses innebära att den som bokar en resa med självbokningssystemet ska i detta kunna se det maximala anta­ let resenärer som bokningen kan omfatta. Scanworld har i sitt anbud angett att det självbokningssystem som de tillhandahåller uppfyller detta krav. Att maximalt antal resenärer per bokning ska anges i anbudet finns inte som krav i förfrågningsunderlaget. Den korrespondens via e-post som skedde den 14 februari 2013 har endast inneburit att Scanworld förtydligat sitt an­ bud och strider inte mot det som anges i 15 kap. 12 § LOU. Lingmerths har också gjort invändning om att Scanworld inte har redovisat en underleverantör. Det Lingmerths har anfört ger inte stöd för att Scan­ world avsåg att avseende visumfrågor anlita Comet Consular som underle- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 961-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 verantör. Scanworlds avsikt enligt anbudet är att med egen personal sköta den hanteringen. Scanworld har således inte underlåtit att lämna en beskriv­ ning av en underleverantör som var avsedd att anlitas för sådana administra­ tiva tjänster som anges i förfrågningsunderlaget. Sammantaget finner för­ valtningsrätten att upphandlingen inte kan anses strida mot någon bestäm­ melse i LOU med anledning av de omständigheter som Lingmerths har an­ fört. Ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) �&itl 6�cfu,,,�* Lena Schön-Barkestam