( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE DOM 2016-10-14 Meddelad i Karlstad Sida 1 (4) Mål nr 2350-16 2363-16- 2365-16 2367-16-2374-16 2381-16-2385-16 2755-16 -2760-16 KONKURRENSVERKET Onr KSnr Aktbll Lyreco Sverige AB, 556303-6341 Box 501 564 28 Bankeryd MOTP ART 1. Örebro kommun Box 30070 701 35 Örebro 2. Askersunds kommun 3. Degerfors kommun 4. Hallsbergs kommun 5. Hällefors kommun 6. Karlskoga kommun 7. Kumla kommun 8. Laxå kommun 9. Lekebergs kommun 10. Lindesbergs kommun 11. Ljusnarsbergs kommun 12. Nora kommun 13. Bergslagens kommunalteknik AB 14. Futurum fastigheter i Örebro AB 15. Nerikes brandkår 16. Sydnärkes utbildningsförbund 17. Örebrobostäder AB 18. Arboga kommun 19. Kungsörs kommun 20. Köpings bostads AB 21. Köpings kommun 22. Surahammars kommun 23. Västra Mälardalens kommunalförbund SAKEN -1Q- 1 7 t.').U(1 'fl:Wf. Avd' Dok.Id 166433 Postadress Box568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTEN IKARLSTAD DOM Sida2 2350-16 2363-16 -2365-16 2367-16-2374-16 2381-16-2385-16 2755-16-2760-16 FÖRV ALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH PARTERNAS INSTÄLLNING ( Örebro kommun genomför på uppdrag av ett antal kommuner, kommunala bolag och kommunförbund (kommunerna) en upphandling av kontors­ material. Kommunerna har i tilldelningsbeslut den 9 maj 2016 antagit anbud från Staples Sweden AB. Lyreco Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning av tilldelningsbeslu­ tet, och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphand­ lingen får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolaget yrkar i andra hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Som skäl för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. Utvärderingen i upphandlingen har skett utifrån en på förhand dold varuspecifikation. Ut­ värderingskriteriet har varit lägst pris. Volymerna för en viss artikel har dock justerats i efterhand. Att på detta sätt ändra förutsättningarna för att tillmötesgå vissa leverantörer står i strid med principerna om transparens och likabehandling. Som en följd av ändringen har kommunerna antagit ett anbud som inte haft lägst pris utifrån originalspecifikationen. Kommunerna bestrider bifall till bolagets ansökan, och anför i huvudsak följande. Anbudsgivarna skulle vid anbudslämning ange mellan en och fem­ ton produktgrupper med rabattsatser, samt en prislista för hela sortimentet av kontorsmaterial. Anbudsgivarna fick tillgång till artikelspecifikationen ( ( dagen efter anbudsöppning. Artikelspecifikationen bestod av de mest in­ köpta produkterna enligt statistik för2014. För en produkt ("pennvässare, bordsmodell, kåpa, automatiskt stopp, fastsättning på bord ska ingå") hade dock en felsummering gjorts. Anledning till felsummeringen var att samt­ liga pennvässare hade räknats ihop. Summeringen ändrades därför till den volym som överensstämde med beskrivet önskemål, och ett informations­ meddelande skickades ut. Kommunerna anser att det varit en felräkning som fått rättas eftersom den är likabehandlande. Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska enligt1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt16 kap.6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning LOU saknar detaljerade regler om ändringar i ett förfrågningsunderlag, var­ för sådana får bedömas med utgångspunkt i de grundläggande principer som kommer till uttryck i1 kap. 9 § LOU. I den nu aktuella situationen har den upphandlande myndigheten- efter att anbudstiden gått ut och anbuden öppnats- meddelat en ändring i den på FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !KARLSTAD 2350-16 Sida3 2363-16-2365-16 2367-16-2374-16 2381-16 __:2385-16 2755-16-2760-16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Sida4 2350-16 2363-16-2365-16 2367-16-2374-16 2381-16- 2385-16 2755-16-2760-16 ( förhand dolda specifikation av utvalda produkter vars priser skulle ligga till grund för utvärderingen. Ändringen har bestått i en justering av den efter­ frågade mängden för en specifik produkt. Enligt bolaget har denna ändring skett i syfte att tillmötesgå vissa leverantörer. Kommunen har till bemötande av bolagets påstående anfört att ändringen berott på att efterfrågad mängd av den aktuella produkten summerats fel, och att den nya angivna mängden står i överenstämmelse med den statistik för inköpta varor under 2014 som legat till grund för övriga summor i artikelspecifikationen. Av utredningen i målet framgår enligt förvaltningsrättens uppfattning inte annat att kommunernas ändring i artikelspecifikationen syftat till att utvär­ deringen skulle ge ett rättvisande resultat. Förvaltningsrätten finner således inte att det är visat att komm-q.nerna agerat i syfte att gynna en enskild leve­ rantör, eller att de på annat sätt brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, f.d. lagm Föredragande har varit förvaltningsrättsjuristen Erik Ludvigsson. ,.Iv.t,�_ fB3.1� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarråtten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förviltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål f'ar avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklågande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se