LÄNSRÄTTENI JÄMTLANDS LÄN KLAGANDE DOM 2009-11-13 Meddelad i Östersund Målm 730-09 E Rotel 4 Sida 1 (4) Dagöholm Behandling och Utbildningscenter Dagöholm 640 23 Valla MOTPART Kommunförbundet Jämtlands län Förlandsgränd 3 831 03 Östersund SAKEN f�"i 2009 -11- 1 G Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Stiftelsen Dagöholm Behandling och Utbildningscenter, nedan kallad stif­ telsen, har i en framställning till länsrätten begärt överprövning av den upphandling, HVB för vuxna (ref.m. 2009-211), som Kommunförbundet Jämtlands län, nedan kallat Kommunförbundet, avser genomföra. Härvid yrkas att länsrätten ska besluta om att Kommunförbundet ska vidta rättelse av felaktigheter vid bedömningen av stiftelsens anbud under upphandlings­ förfarandet, alternativt att upphandlingen görs om. Länsrätten har den 14 oktober 2009 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas intill dess annat förordnas. Kommunförbundet, som härefter förelagts att svara på stiftelsens fram­ ställning, har i första hand föreslagit att länsrätten ska lämna stiftelsen an­ sökan utan bifall och i andra hand att beslut ska meddelas på så sätt att stif­ telsens anbud ska utvärderas på samma grunder som övriga anbud som uppfyller de krav som ställts på leverantören och tjänsten. Stiftelsen, som fått tillfälle att yttra sig över Kommunförbundets svar, har inkommit med synpunkter på Kommunförbundets sätt att hantera inkomna anbud. Dok.Id 19244 Postadress Box 490 831 26 Östersund Besöksadress Storgatan 6 Telefon 063-15 06 00 E-post: Telefax 063-15 07 07 Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTENI JÄMTLANDS LÄN DOM Sida 2 730-09 DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU finns de grundläggande principerna intagna som gäller för offentlig upphandling. Där anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § framgår att om en upphandlande myndighet brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmis. Av handlingarna i målet framgår att Kommunförbundet har, för i förbundet ingående kommuners räkning, påböi:jat gemensam upphandling av dels HVB-hem för barn och ungdomar upp till 21 år (ref.nr. 2009-210), dels HVB-hem för vuxna över 21 år (ref.nr.2009-211). Syftet är att ingå ramav­ tal för successiva avrop av upphandlade tjänster under avtalstiden. I ramav­ talet fastställs samtliga villkor för avrop. Ramavtalen ska kunna nyttjas av beställarnas samtliga enheter. Upphandlingen av HVB-hem för unga (ref.nr. 2009-210) omfattar tjänster med följande inriktningar: - alkohol och/eller drogrelaterad problematik - kriminalitet - brister i omsorgen - psykosociala problem Upphandlingen av HVB-hem för vuxna (ref.nr. 2009-211) omfattar tjänster med följande inriktningar: alkohol och/eller drogrelaterad problematik - anhörigbehandling - LÄNSRÄTTENI JÄMTLANDS LÄN DOM Sida 3 730-09 - kriminalitet - samsjuklighet - neuropsykiatrisk problematik Vad gäller kvalificering och utvärdering framgår av förfrågningsunderla­ gen att prövning av anbud sker i två steg. Först prövas att anbuden fyller de krav som ställts på leverantören (kvalificeringskrav). Samtliga ställda krav och kommersiella villkor ska härvid vara uppfyllda. De anbud som visat sig uppfylla dessa krav går vidare till utvärdering enligt tilldelningskriterier som angetts i kravspecifikation. Vid utvärdering antas härefter de anbud som erbjuder de lägsta priserna. Med lägst pris menas kostnaden för 15 veckors behandling, fem veckors utslussning, fem konsultationstirnrnar läkarbesök och psykolog/psykoterapeut vardera. De specificerade kraven som uppställs framgår av anbudsformulär som anbudsgivama ska ifylla och där utförliga instruktioner finns angivna. Efter anbudstidens utgång har inlämnade anbud prövats. Av upprättade beslutsprotokoll, daterade 2009-10-09, framgår vilka anbudsgivare som uppfyllt samtliga villkor och därmed kvalificerat sig för utvärdering. Av beslutsprotokollet avseende HVB-hem för unga framgår att sammanlagt 53 leverantörer lämnat anbud inom fastställd tid. Av dessa har vissa inte kvali­ ficerat sig på grund av att tillräcklig erfarenhet saknats och andra inte upp­ fyllt kraven för kvalitet ur ett brukarperspektiv. Några anbudsgivare har inte uppfyllt kraven på tjänsten eftersom timpriser för läkare och/eller psy­ kolog inte angetts, medan två anbudsgivare inte uppfyllt krav på tillgång till handledare. Av dessa anledningar har dessa anbudsgivare inte utvärde­ rats vidare. - Vad gäller anbud avseende HVB-hem för vuxna framgår att sammanlagt 41 leverantörer lämnat anbud inom fastställd tid. Av dessa har en leverantör inte kvalificerat sig på grund av att tillräcklig erfarenhet sak­ nas, några uppfyller inte kraven på kvalitetssystem och en leverantör upp­ fyller inte kravet på kvalitet ur ett brukarperspektiv. En leverantör har inte LÄNSRÄTTENI JÄMTLANDS LÄN DOM Sida 4 730-09 kvalificerat sig då det inte är ett HVB-hem. Ytterligare några leverantörer uppfyller inte kraven på tjänsten eftersom de inte angett efterfrågade tim­ priser för läkare och/eller psykolog. Till följd härav har dessa leverantörer inte utvärderats vidare. I nu aktuellt mål har stiftelsen inte kvalificerat sig för utvärdering eftersom avlämnat anbud inte uppfyller uppställda krav på tjänsten då det i anbudet inte angetts efterfrågade timpriser för läkare och /eller psykolog. Vid så­ dant förhållande har Kommunförbundet haft fog för sitt beslut att inte låta stiftelsens anbud gå vidare till utvärdering. Den omständigheten att stiftel­ sen efter anbudstidens utgång inkommit med komplettering i detta hänse­ ende medför inte att stiftelsens anbud kan kvalificera sig för utvärdering då detta innebär att inkomna anbud inte behandlas lika vilket står i strid mot den s.k. likställighetsprincipen. Stiftelsens ansökan ska därmed avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår med upphävande av det interimistiska beslutet stiftelsens framställning om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc) 5/,�M�f\